Hier ook al ....
Meest technische route ?
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
In de afgeholpen vijf jaar heb ik onder andere een schouder uit de kom (Schoorl), een gebroken pols (Amerongen) en een lichte hersenschudding (Schoorl) op mijn palmares. (in alle gevallen zelf uit het bos kunnen komen, dus geen ambu's gelukkig). Dit alles naast diverse minder ernstige kneuzingen en schrammen uiteraard.
Altijd het gevolg van pech, domme fouten, mislukte probeersels, of een combinatie daarvan. Ergo: ongelukken gebeuren als je aan het buitenspelen bent. Dat is een afweging die iedereen zou moeten maken (volgens de wet ook geacht wordt te maken). "Wij MTB'ers" nemen de risico's op de koop toe, omdat fietsen zo leuk is.
(ik leer mijn kinderen dit al door af te spreken dat als ze vallen ze best even mogen huilen, maar dat het er ook een beetje bij hoort. Dus accepteren ze een val, bijten na een paar tellen op hun tanden, en proberen het gewraakte stuk nog eens)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Wanneer routes meer en meer het gehalte pretpark krijgen waar ook middels een vignet voor betaald wordt krijg je vanzelf meer discussie over wie is verantwoordelijk bij en als. Dat is nu eenmaal een gevolg van het toenemende gebruik van routes als ‘vermaak’. Een onschuldig uitje met familie (gezellig mtb’en met het hele gezin ). Eigenlijk gaat het daar al fout. Een zelf respecterende mtb’er die door eigen fout valt en schade heeft zal hooguit materiële schade verhalen op z’n verzekering. Maar niet een terreineigenaar aansprakelijk stellen.
Maar stel dat ik na een paar maanden niet gereden te hebben op route x, deze weer eens besluit te rijden, waar ondertussen door enthousiasme van een aantal mensen diverse technical features zijn ingebouwd zonder waarschuwing, en ik kom zwaar ten val omdat ik ineens iets ander voor mijn wielen krijg dan ik ‘gewend’ was. Tja hoe zou je dan reageren . Just hypothetical speaking ...
Maar stel dat ik na een paar maanden niet gereden te hebben op route x, deze weer eens besluit te rijden, waar ondertussen door enthousiasme van een aantal mensen diverse technical features zijn ingebouwd zonder waarschuwing, en ik kom zwaar ten val omdat ik ineens iets ander voor mijn wielen krijg dan ik ‘gewend’ was. Tja hoe zou je dan reageren . Just hypothetical speaking ...
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Dat ik zelf een gigantische idioot ben dat ik:hanjovdberg schreef: ↑za 2 november 2019, 12:34Maar stel dat ik na een paar maanden niet gereden te hebben op route x, deze weer eens besluit te rijden, waar ondertussen door enthousiasme van een aantal mensen diverse technical features zijn ingebouwd zonder waarschuwing, en ik kom zwaar ten val omdat ik ineens iets ander voor mijn wielen krijg dan ik ‘gewend’ was. Tja hoe zou je dan reageren
a) niet fatsoenlijk verkend heb om te zien hoe het erbij ligt,
b) m'n snelheid niet aan m'n zicht heb aangepast...
(en als ik dat zelf niet vind dan heb ik wel mensen om me dat te vertellen)
1) En zelfs als je het 2x per week rijdt, moet je er nog mee rekening houden dat er flinke tak kan liggen, etc...
2) Wat niet wil zeggen dat ik 'course marking' conform UCI rulebook, part IV niet weet te waarderen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ok, maar welk topic is dat dan?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4701
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Uiteraard ben je vrij om van jezelf te vinden wat je wilt maarcheeta schreef: Dat ik zelf een gigantische idioot ben dat ik:
a) niet fatsoenlijk verkend heb om te zien hoe het erbij ligt,
b) m'n snelheid niet aan m'n zicht heb aangepast...
(en als ik dat zelf niet vind dan heb ik wel mensen om me dat te vertellen)
1) En zelfs als je het 2x per week rijdt, moet je er nog mee rekening houden dat er flinke tak kan liggen, etc...
2) Wat niet wil zeggen dat ik 'course marking' conform UCI rulebook, part IV niet weet te waarderen.
a) het is gewoon niet reëel te verwachten dat mensen een route van bijvoorbeeld 20-30 km eerst gaan verkennen op mogelijke verrassingen. Dat doe je met afdalingen of trails in een bikepark. Niet op een normale XC route. Tis geen XC wedstrijd hè
b) ben ik deels met je eens. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je snelheid aan te passen naar je zicht. Maar met al die flowtrails zit je al snel op een hogere snelheid dan je misschien zelf had kunnen trappen.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Dat is een punt. Je wilt niet verrast worden. Je wilt niet onverwacht vlak na een bocht een tak tegen komen maar ook geen drop of rockgarden. Dan is de kans dat het een verloren aansprakelijkheidszaak wordt het grootst. Vergelijk het met de ontbrekende tegel op voet- of fietspad waardoor iemand zijn been breekt.
Als je het omdraait vind je de mogelijkheden. Wanneer je een moeilijke passage verwacht kan er meer, en gebeurt er in Nederland ook soms meer. Denk aan de aparte lusjes bij bijvoorbeeld Vlaardingen en Oostvoorne. De clou zit hem niet alleen in waarschuwingsbordjes maar aparte lusjes in de track en een direct als lastig herkenbare passage als filter aan het begin. Zo wordt de aansprakelijkheid net wat verder ingedekt. Je rijd voor het moeilijkere werk eigenlijk om en ze hebben een aparte status. Ik denk dat qua technisch werk daar ontwikkelingsmogelijkheden zitten.
Met de kakelverse ontwikkelingen in Bergen op zoom en op de Col du Vam, helaas nog niet geweest, voel ik ook voorzichtige stappen richting wat moeilijker. Alle partijen werken mee. Er zit beweging in de zaak. Maar het zal een kwestie van geduld blijven.
Als je het omdraait vind je de mogelijkheden. Wanneer je een moeilijke passage verwacht kan er meer, en gebeurt er in Nederland ook soms meer. Denk aan de aparte lusjes bij bijvoorbeeld Vlaardingen en Oostvoorne. De clou zit hem niet alleen in waarschuwingsbordjes maar aparte lusjes in de track en een direct als lastig herkenbare passage als filter aan het begin. Zo wordt de aansprakelijkheid net wat verder ingedekt. Je rijd voor het moeilijkere werk eigenlijk om en ze hebben een aparte status. Ik denk dat qua technisch werk daar ontwikkelingsmogelijkheden zitten.
Met de kakelverse ontwikkelingen in Bergen op zoom en op de Col du Vam, helaas nog niet geweest, voel ik ook voorzichtige stappen richting wat moeilijker. Alle partijen werken mee. Er zit beweging in de zaak. Maar het zal een kwestie van geduld blijven.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Volgens mij is het in het verkeer een algemeen beginsel dat je je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen de ruimte die je kan overzien.
Dus als er om de hoek een boom over de track is gevallen, moet je ervoor kunnen remmen. Anders heb jezelf te snel gereden.
Ook voor wat kleinere obstakels dan een boom (Willy Wortel) kan je dit zeggen.
Dus als er om de hoek een boom over de track is gevallen, moet je ervoor kunnen remmen. Anders heb jezelf te snel gereden.
Ook voor wat kleinere obstakels dan een boom (Willy Wortel) kan je dit zeggen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Ik vind het juist leuk om wel verrast te worden!
Een beetje voorspelbaar flowen op zijn tijd is erg lekker en luxe, maar... een van de redenen waarom wild kunnen rijden zo leuk is, is de onvoorspelbaarheid. Dat maakt je ook een technischere rijder.
Van voorspelbaarheid wordt je ‘lui’. Van veranderende omstandigheden leer je anticiperen, snel de goede lijnen kiezen, in een split second oplossingen bedenken, je reactiesnelheid verbert. Dat is uitdagend en juist de kick, voor mij!
Afgelopen september bij Garda geweest. Zo kicken, je in een onbekende afdaling mogen storten! Je weet, het is nog XC (nou ja), het zijn trails die nog fietsbaar zijn, maar wat je tegen gaat komen is onbekend. Dan tegen je limiet aan maar niet erover naar beneden vliegen, vingers aan de rem just in case... over losse stenen, door steile switchbacks, door geulen, over/om rotsblokken heen, heerlijk!
Ik rijd ook altijd alsof ik plots iets onverwachts tegen kan komen, want... dat is natuurlijk ook zo!
Als je in het wild rijdt wen je daar aan, want het is gewoon de realiteit. Als ik op een flowroute terecht kom neem ik die instelling, dat alert zijn, automatisch mee, merk ik.
Daarom vind ik in Nl de St Pietersberg ook een leuke vaste route. Die heeft dat onvoorspelbare, qua ondergrond, wat betreft ‘niet lopende bochten, bulten en kuilen’. Daar moet je de flow juist zien te vinden, daarin zit ‘m de uitdaging, dat maakt ‘m ‘technisch’. Door de continue onvoorspelbare afwisseling, die al je kunnen aanspreekt.
Een beetje voorspelbaar flowen op zijn tijd is erg lekker en luxe, maar... een van de redenen waarom wild kunnen rijden zo leuk is, is de onvoorspelbaarheid. Dat maakt je ook een technischere rijder.
Van voorspelbaarheid wordt je ‘lui’. Van veranderende omstandigheden leer je anticiperen, snel de goede lijnen kiezen, in een split second oplossingen bedenken, je reactiesnelheid verbert. Dat is uitdagend en juist de kick, voor mij!
Afgelopen september bij Garda geweest. Zo kicken, je in een onbekende afdaling mogen storten! Je weet, het is nog XC (nou ja), het zijn trails die nog fietsbaar zijn, maar wat je tegen gaat komen is onbekend. Dan tegen je limiet aan maar niet erover naar beneden vliegen, vingers aan de rem just in case... over losse stenen, door steile switchbacks, door geulen, over/om rotsblokken heen, heerlijk!
Ik rijd ook altijd alsof ik plots iets onverwachts tegen kan komen, want... dat is natuurlijk ook zo!
Als je in het wild rijdt wen je daar aan, want het is gewoon de realiteit. Als ik op een flowroute terecht kom neem ik die instelling, dat alert zijn, automatisch mee, merk ik.
Daarom vind ik in Nl de St Pietersberg ook een leuke vaste route. Die heeft dat onvoorspelbare, qua ondergrond, wat betreft ‘niet lopende bochten, bulten en kuilen’. Daar moet je de flow juist zien te vinden, daarin zit ‘m de uitdaging, dat maakt ‘m ‘technisch’. Door de continue onvoorspelbare afwisseling, die al je kunnen aanspreekt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
ach, op Schoorl is ooit een strava ridder vol op een omgewaaide boom geklapt omdat hij zijn pr wilde verbeteren daags na een zeer stevige storm ........ Darwin ......Willem Altes schreef: ↑za 2 november 2019, 23:02 Volgens mij is het in het verkeer een algemeen beginsel dat je je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen de ruimte die je kan overzien.
Dus als er om de hoek een boom over de track is gevallen, moet je ervoor kunnen remmen. Anders heb jezelf te snel gereden.
Ook voor wat kleinere obstakels dan een boom (Willy Wortel) kan je dit zeggen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Extreme Biker
- Berichten: 674
- Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
- Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets
Als ik moet kiezen tussen verrassend en moeilijk kies ik moeilijk. Dat zou een keuze kunnen zijn waar landeigenaren routebouwers voor plaatsen. Onveiligheid zit in verrassing, en onveiligheid zit in moeilijkheid. Als ik moet inleveren voor een veiligere track dan gaat verrassing er aan. Temeer omdat de verrassing de tweede keer dat je een route rijd er al uit is. Iets gechargeerd: Sommige moeilijke tracks worden veilig als je het verrassingselement er uit haalt.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Het gaat niet persé om verrassingen maar vooral om verwachtingen. De vraag is wat je mag "verwachten" op een (groene, rode, zwarte) MTB route en waar je dus op voorbereid moet zijn. Uiteindelijk is anticiperen en je snelheid aanpassen aan je skills altijd je eigen verantwoordelijkheid. Nadeel van veel UHR/2.0 routes is dat je (ik) in slaap wordt gesust omdat je constant rijdt met de aanname dat het toch nooit echt tricky wordt. Ik reed vd week voor het eerst Harry Slinger maar durfde er gelijk op 95% in te duiken en dan viel het nog meepietervl schreef: ↑zo 3 november 2019, 00:59 Als ik moet kiezen tussen verrassend en moeilijk kies ik moeilijk. Dat zou een keuze kunnen zijn waar landeigenaren routebouwers voor plaatsen. Onveiligheid zit in verrassing, en onveiligheid zit in moeilijkheid. Als ik moet inleveren voor een veiligere track dan gaat verrassing er aan. Temeer omdat de verrassing de tweede keer dat je een route rijd er al uit is. Iets gechargeerd: Sommige moeilijke tracks worden veilig als je het verrassingselement er uit haalt.
In het buitenland of buiten de gebaande paden rij ik met een stuk meer marge.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Horsthil
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
- Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk
Slecht voorbeeld. De Harry is juist gebouwd dat je hem zonder remmen lekken naar beneden kan rijden, om dan te voorkomen dat er remkuilen komen. Die passage hoeft ook niet technisch te zijn, die is voor de fun. Het enige technische is de goede lijn rijden en die is echt niet voorgekauwd. Dat is überhaupt niet op de UHR bv, hoewel het wel zo lijkt, maar ga je bijvoorbeeld in een rustiger tempo achter een van de top10 rijders op strava aan, dan zal je leren dat de route niet zo voorgekauwd is om echte flow te vinden.
Ik ga ook niet zeggen dat deze routes echt technisch zijn, maar je kan ze door je rijstijl wel voor jezelf technisch maken. In de geografie spreken we van strategieën en tactieken: hoe de ruimte bedoelt is en hoe die wordt gebruikt. Gebruik dus, binnen de lijnen van de baan, wat je geboden wordt en doe er iets mee. Ga niet zelf dingen creëren, maar zoek elementen op in de baan die je anders kan rijden.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Ik ben in de berenkuil op een boom geklapt omdat ik mezelf probeerde uit te dagen er harder vanaf te gaan. Strava speelde niet echt een rol (stond wel aan), ik was vooral bezig met mijn grens verleggen en werd verrast door de ondergrond. De arts in het ziekenhuis* zei dat het erg meeviel en dat de meeste MTB-ers die hij op de SEH zag die ergens tegenaan waren gereden er erger aan toe waren. Moraal van het verhaal, shit happens en verrassingen zijn oké zolang je er niet door naar het ziekenhuis hoeft.yo-eddy schreef: ↑zo 3 november 2019, 00:25ach, op Schoorl is ooit een strava ridder vol op een omgewaaide boom geklapt omdat hij zijn pr wilde verbeteren daags na een zeer stevige storm ........ Darwin ......Willem Altes schreef: ↑za 2 november 2019, 23:02 Volgens mij is het in het verkeer een algemeen beginsel dat je je voertuig tot stilstand moet kunnen brengen binnen de ruimte die je kan overzien.
Dus als er om de hoek een boom over de track is gevallen, moet je ervoor kunnen remmen. Anders heb jezelf te snel gereden.
Ook voor wat kleinere obstakels dan een boom (Willy Wortel) kan je dit zeggen.
Die berenkuil en een paar andere plekken op Schoorl veranderen voortdurend. Dat hoort erbij volgens mij. Als er ineens een feature bij zou komen, al dan niet natuurlijk, waar je blind op aankomt en niet omheen kan is het misschien een ander verhaal. Die berenkuil kun je rechtsaf omheen, wat volgens mij ook > 90% van de fietsers (inclusief strava-fetisjisten) doet.
Wat volgens mij echt killing is, is de verwachting scheppen dat een mtb-parcours veilig is. Iets met rubbertegel-syndroom.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5496
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Heb een donkerbruin vermoeden dat ik de top 10 Strava rijders naar beneden wel redelijk kan volgen maar dat was niet mijn punt, nergens op de UHR heb ik het idee dat ik met meer marge naar beneden hoef te gaan omdat er niets gnarly genoeg ligt om dat te rechtvaardigen.Horsthil schreef: ↑zo 3 november 2019, 10:13Slecht voorbeeld. De Harry is juist gebouwd dat je hem zonder remmen lekken naar beneden kan rijden, om dan te voorkomen dat er remkuilen komen. Die passage hoeft ook niet technisch te zijn, die is voor de fun. Het enige technische is de goede lijn rijden en die is echt niet voorgekauwd. Dat is überhaupt niet op de UHR bv, hoewel het wel zo lijkt, maar ga je bijvoorbeeld in een rustiger tempo achter een van de top10 rijders op strava aan, dan zal je leren dat de route niet zo voorgekauwd is om echte flow te vinden.
Ik ga ook niet zeggen dat deze routes echt technisch zijn, maar je kan ze door je rijstijl wel voor jezelf technisch maken. In de geografie spreken we van strategieën en tactieken: hoe de ruimte bedoelt is en hoe die wordt gebruikt. Gebruik dus, binnen de lijnen van de baan, wat je geboden wordt en doe er iets mee. Ga niet zelf dingen creëren, maar zoek elementen op in de baan die je anders kan rijden.
Laatst gewijzigd door yo-eddy op zo 3 november 2019, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime