Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

aurelius schreef: za 2 november 2019, 23:25
Afgelopen september bij Garda geweest. Zo kicken, je in een onbekende afdaling mogen storten! Je weet, het is nog XC (nou ja), het zijn trails die nog fietsbaar zijn, maar wat je tegen gaat komen is onbekend. Dan tegen je limiet aan maar niet erover naar beneden vliegen, vingers aan de rem just in case... over losse stenen, door steile switchbacks, door geulen, over/om rotsblokken heen, heerlijk!
Precies dat gevoel dat zijn voor mij de hoogtepunten van het jaar. Krijg je niet in Nederland daarvoor moet je echt de grens over. Hoe mooi het hier ook wordt onderhouden en hoeveel aandacht er ook aan besteed wordt.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Oli4k schreef: zo 3 november 2019, 10:24 rubbertegel-syndroom.
:lol:

Hahaha, deze dekt de lading geheel. :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: zo 3 november 2019, 10:24
yo-eddy schreef: zo 3 november 2019, 00:25

ach, op Schoorl is ooit een strava ridder vol op een omgewaaide boom geklapt omdat hij zijn pr wilde verbeteren daags na een zeer stevige storm ........ Darwin ......
Ik ben in de berenkuil op een boom geklapt omdat ik mezelf probeerde uit te dagen er harder vanaf te gaan. Strava speelde niet echt een rol (stond wel aan), ik was vooral bezig met mijn grens verleggen en werd verrast door de ondergrond. De arts in het ziekenhuis* zei dat het erg meeviel en dat de meeste MTB-ers die hij op de SEH zag die ergens tegenaan waren gereden er erger aan toe waren. Moraal van het verhaal, shit happens en verrassingen zijn oké zolang je er niet door naar het ziekenhuis hoeft.

Die berenkuil en een paar andere plekken op Schoorl veranderen voortdurend. Dat hoort erbij volgens mij. Als er ineens een feature bij zou komen, al dan niet natuurlijk, waar je blind op aankomt en niet omheen kan is het misschien een ander verhaal. Die berenkuil kun je rechtsaf omheen, wat volgens mij ook > 90% van de fietsers (inclusief strava-fetisjisten) doet.

Wat volgens mij echt killing is, is de verwachting scheppen dat een mtb-parcours veilig is. Iets met rubbertegel-syndroom.
Je bedoelt "de Kuil" de Berenkuil is een café/restaurant in het bos :bier: Het paadje er rechts omheen het in de volksmond "het Halfordspaadje"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Horsthil schreef: zo 3 november 2019, 10:13 Slecht voorbeeld. De Harry is juist gebouwd dat je hem zonder remmen lekken naar beneden kan rijden, om dan te voorkomen dat er remkuilen komen. Die passage hoeft ook niet technisch te zijn, die is voor de fun.
Correctie, jij *vindt* dat dat die passage niet technisch hoeft te zijn, dat is geen feit. Daarnaast lijkt het bovenstaande te insinueren dat technische passages niet fun zijn. Naar mijn mening zijn technische passages juist leuk.
Het enige technische is de goede lijn rijden en die is echt niet voorgekauwd. Dat is überhaupt niet op de UHR bv, hoewel het wel zo lijkt, maar ga je bijvoorbeeld in een rustiger tempo achter een van de top10 rijders op strava aan, dan zal je leren dat de route niet zo voorgekauwd is om echte flow te vinden.
Dat vind ik onzin, en ik heb op verschillende segmenten op de UHR top 10 tijden staan. Natuurlijk, als je echt gas geeft moet je goed opletten, en zo hard als mogelijk te rijden is best tricky. Omdat het zo flowy is is het echter juist heel eenvoudig om redelijk hard te rijden; aan 70% racepace hoef je al niet bijzonder veel meer te doen, en als ik er ga "toeren" dan val ik in slaap.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

yo-eddy schreef: zo 3 november 2019, 10:27 Heb een donkerbruin vermoeden dat ik de top 10 Strava rijders naar beneden wel redelijk kan volgen maar dat was niet mijn punt, nergens op de UHR heb ik het idee dat ik met meer marge naar beneden hoef te gaan omdat er niets gnarly genoeg ligt om dat te rechtvaardigen.
Het was op Hoge Vuursche en met top 10 rijders bedoel ik iemand die in complete rondes hoog staat. En dan ook niet op 1 segment. Maar goed dar marge punt van je ben ik het wel mee eens, tenzij het een mulle afdaling met bocht is onderaan, dan ben ik een beetje voorzichtiger, maar dat heeft meet te maken met mn banden.
Noin schreef: zo 3 november 2019, 10:38 Correctie, jij *vindt* dat dat die passage niet technisch hoeft te zijn, dat is geen feit. Daarnaast lijkt het bovenstaande te insinueren dat technische passages niet fun zijn. Naar mijn mening zijn technische passages juist leuk.
Correctie, de bouwer van de route vindt dat die passage niet technisch hoeft te zijn en dat is een feit. Daarnaast lijk jij te insinueren dat ik technische passages niet fun vindt. Naar mijn mening zijn technische passages ook heel leuk.
Noin schreef: zo 3 november 2019, 10:38 Dat vind ik onzin, en ik heb op verschillende segmenten op de UHR top 10 tijden staan. Natuurlijk, als je echt gas geeft moet je goed opletten, en zo hard als mogelijk te rijden is best tricky. Omdat het zo flowy is is het echter juist heel eenvoudig om redelijk hard te rijden; aan 70% racepace hoef je al niet bijzonder veel meer te doen, en als ik er ga "toeren" dan val ik in slaap.
Dat vind ik deels onzin, omdat je niet alleen met gas geven de snelste tijden rijdt. Voor een deel is lijnkeuze best belangrijk. Iemand zoals ik met weinig kracht op de MTB wint echt heel veel rijd door een goede lijnenkeuze en kan daardoor iemand met veel kracht, maar wel blind er doorheen knalt zonder te flowen, redelijk volgen. De lijnen die je vaak op flowparcours ziet lopen zijn juist de verkeerde, omdat dat de lijnen van de onwetende massa zijn, de gemiddelde biker in NL die voor een rustig tochtje in de bossen gaat rijden. Op HV zie je dit echt goed aan hoe de meeste mensen bochtenrijden, dat spoor is teleurstellend
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, als ik de score zo op tel zijn er 7 mensen die technische routes willen in Nederland. En 320.000 die dat niet willen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat laatste klopt idd maar al te goed. Je ziet ook dat kombochten helemaal niet gebruikt worden zoals ze bedoeld zijn. Dat zie je dan aan de sporen die daar uit de bocht gaan. Niet hoog erin dus bij te hoge snelheid hoog eruit. Dat is ook een probleem met watergeulen die worden door een groot publiek bereden als de lijn. Maar daar moet je juist hoog boven blijven. Zo zie je maar dat een goede lijn kiezen best wel een ‘technische’ uitdaging is voor veel rijders.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

hanjovdberg schreef: zo 3 november 2019, 12:32 Dat laatste klopt idd maar al te goed. Je ziet ook dat kombochten helemaal niet gebruikt worden zoals ze bedoeld zijn. Dat zie je dan aan de sporen die daar uit de bocht gaan. Niet hoog erin dus bij te hoge snelheid hoog eruit. Dat is ook een probleem met watergeulen die worden door een groot publiek bereden als de lijn. Maar daar moet je juist hoog boven blijven. Zo zie je maar dat een goede lijn kiezen best wel een ‘technische’ uitdaging is voor veel rijders.
Precies, dat bedoel ik.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

yo-eddy schreef: zo 3 november 2019, 09:19
pietervl schreef: zo 3 november 2019, 00:59 Als ik moet kiezen tussen verrassend en moeilijk kies ik moeilijk. Dat zou een keuze kunnen zijn waar landeigenaren routebouwers voor plaatsen. Onveiligheid zit in verrassing, en onveiligheid zit in moeilijkheid. Als ik moet inleveren voor een veiligere track dan gaat verrassing er aan. Temeer omdat de verrassing de tweede keer dat je een route rijd er al uit is. Iets gechargeerd: Sommige moeilijke tracks worden veilig als je het verrassingselement er uit haalt.
Het gaat niet persé om verrassingen maar vooral om verwachtingen. De vraag is wat je mag "verwachten" op een (groene, rode, zwarte) MTB route en waar je dus op voorbereid moet zijn. Uiteindelijk is anticiperen en je snelheid aanpassen aan je skills altijd je eigen verantwoordelijkheid. Nadeel van veel UHR/2.0 routes is dat je (ik) in slaap wordt gesust omdat je constant rijdt met de aanname dat het toch nooit echt tricky wordt. Ik reed vd week voor het eerst Harry Slinger maar durfde er gelijk op 95% in te duiken en dan viel het nog mee ;)
In het buitenland of buiten de gebaande paden rij ik met een stuk meer marge.

Verwachtingen als term is inderdaad beter getroffen. Als ik een technisch passage moet definiëren zie ik drie zaken die hem technisch kunnen maken:

1 Niet volgens verwachtingen: Zo wordt je gedwongen ergens snel op in te spelen.
2 Moeilijk: Je moet het meerdere keren proberen voordat het lukt
3 Link: Als je hem niet correct rijd heb je een groot probleem

Voor alle drie dien je uiterst scherp te zijn, dat is de kick van technisch. Alle drie zijn onveilig. Dat is in Nederland het probleem, waarbij nummer drie het echte pijnpunt is. Kun je in dit rijtje er een of twee afstrepen dan maakt een passage meer kans gebouwd te worden.

Een rockgarden is alle drie. Maar een smalle rockgarden vooral 1 en 2 omdat je er altijd uit kunt rijden en de kans dat je op stenen valt kleiner is. Het soort rockgarden dat je bij oostvoorne, vlaardingen en nieuwegein vindt. Ook bij afdalingen met vrije uitloop, drops die je eventueel kunt rollen en bijvoorbeeld supersmalle doordraaiers mist nummer 3 en hebben daarmee in Nederland meer kans. En dan in verband met aansprakelijkheid eigenlijk alleen als je ze aan ziet komen, dus ook nummer 1 mist

Zo blijft eigenlijk alleen nummer 2, moeilijk, als optie in Nederland over.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

pietervl schreef: zo 3 november 2019, 14:40
Verwachtingen als term is inderdaad beter getroffen. Als ik een technisch passage moet definiëren zie ik drie zaken die hem technisch kunnen maken:

1 Niet volgens verwachtingen: Zo wordt je gedwongen ergens snel op in te spelen.
2 Moeilijk: Je moet het meerdere keren proberen voordat het lukt
3 Link: Als je hem niet correct rijd heb je een groot probleem

Voor alle drie dien je uiterst scherp te zijn, dat is de kick van technisch. Alle drie zijn onveilig. Dat is in Nederland het probleem, waarbij nummer drie het echte pijnpunt is. Kun je in dit rijtje er een of twee afstrepen dan maakt een passage meer kans gebouwd te worden.

Een rockgarden is alle drie. Maar een smalle rockgarden vooral 1 en 2 omdat je er altijd uit kunt rijden en de kans dat je op stenen valt kleiner is. Het soort rockgarden dat je bij oostvoorne, vlaardingen en nieuwegein vindt. Ook bij afdalingen met vrije uitloop, drops die je eventueel kunt rollen en bijvoorbeeld supersmalle doordraaiers mist nummer 3 en hebben daarmee in Nederland meer kans. En dan in verband met aansprakelijkheid eigenlijk alleen als je ze aan ziet komen, dus ook nummer 1 mist

Zo blijft eigenlijk alleen nummer 2, moeilijk, als optie in Nederland over.
Da's een hele mooie definitie inderdaad. Denk dat je soms al bij 1 of 2 vd 3 punten van technisch kunt spreken. Bij alle drie de punten... bull's eye, dan is het echt technisch :-q!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Horsthil schreef: zo 3 november 2019, 11:02 Op HV zie je dit echt goed aan hoe de meeste mensen bochtenrijden, dat spoor is teleurstellend
Ook sommige snelle strava-boys rijden teleurstellende lijnen. Ik waaide een stukje achter twee jongens in wedstrijdpakjes op lichte hardtails aan. Ze waren me voorbijgestoken op een makkelijk stukje maar even later kon ik weer aanpikken, waar ze vervolgens over mopperden “dat van die gasten dat wel vaker proberen” (hallo, ik rij achter je en kan je horen). Later op een stuk met kombochten moest ik me inhouden. Qua snelheid en om niet ongevraagd advies over hun rijstijl te geven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: zo 3 november 2019, 17:21 ... om niet ongevraagd advies over hun rijstijl te geven.
Op zo een moment ga ik juist heel serieus advies geven :winkie:

"Fiets drukken! Eerder insturen! Staan!"


Dan kunnen ze niets zeggen, maar hebben wel door dat ze nog moeten leren fietsen 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef: zo 3 november 2019, 17:24
Oli4k schreef: zo 3 november 2019, 17:21 ... om niet ongevraagd advies over hun rijstijl te geven.
Op zo een moment ga ik juist heel serieus advies geven :winkie:

"Fiets drukken! Eerder insturen! Staan!"


Dan kunnen ze niets zeggen, maar hebben wel door dat ze nog moeten leren fietsen 8)
Hahaha idd. Opvoeden dat volk. :-D
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Je hebt mountainbikers met strava en boswielrenners met strava. Ik luister liever nasr de eerste groep. In een ideale wereld zouden we niet eens met tijden en snelheid bezig moeten zijn, maar ja het kan wel verslavend zijn
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Oh, absoluut. Sommige tracks lenen zich daar ook voor, ik noem maar een Zeist of Rhenen. Terwijl ik op LE of Am zelden een vol rondje gas geef. Daar is het juist leuk om sommige segmenten op de limiet te rijden, en de klimmen rustig op te rijden.
En dán kom je dus in conflict met onze spatbordvrienden. Wurmen zich als dwazen op de klim Elsterberg langs je en nog voor HS moet ik alweer in m’n remmen knijpen. Wij wachten dan maar even bij de bankjes tot ze uit zicht zijn verdwenen.
Plaats reactie