Rijden in de blub....welke kleding?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Herfst winter betekent in Zuid L ‘natuurlijk’ modder.
Dus een spatbordje achter, een mudguard zit er het hele jaar op.
Regenjas en regen-baggy alleen bij hardere regen, spatbordje is het belangrijkst tegen modder. En zwarte kleding.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik word gewoon vies als er modder ligt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... e_internal

Zoiets, taja, kost weeeer geld..
Mijn overschoenen zijn mijn redding, alhoewel ik eens een ander systeem moet vinden..zo bagger om ze om/af te doen en het klitterbandje was al meteen kapot

Dan toch maar beenkappen erbij binnenkort
En de ass saver...die ligt er nog...toch maar erop dan
Ik nog maar steeds denken dat iedereen je uitlacht met die dingen, maar ja

Gister beetsterzwaag, tegen beter weten want het baggert daar al snel...rugzakje aan stront zo vies, de kleding meteen uitwassen, das niet het probleem, maar de fiets was gewoon goor....

nu denk ik altijd dat dat normaal is, en dat ik een zuurtje ben om droog te willen rijden, echter,
Ik ben nogal van het "schoon, droog en lube gesmeerd wegzetten, en dan voelt langer poetsen dan je gereden hebt, ook wel eens als dom werk.

Ik kom er echt niet met een glasspraybusje met water en dan vriendelijk vragen of het "veen" en modder wil meewerken....of laten opdrogen en dan met een borsteltje....echt wel alles met de sproeier, de borstel , en soms biowas ook nog nodig....en de kleding meteen , lees meteen in de was...

Misschien zowel bike als mijn gezicht dan maar in de autowas, en de kleding ook in de teflon spray....😉😁
freedom is a bike
Gebruikersavatar
Hayoowat
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 27 oktober 2019, 12:25
Mijn mountainbike: megamo track frame, afgemonteerd trek parts, shimano xt

Zooo blij dat ik dit hoor....ik dacht dat het aan friesland lag 🙈
Maar onderstaande is natuurlijk
Vanzelfsprekend logisch...

Thuisblijven is geen optie,
Overal omheen fietsen ook niet, en
Een beetje snelheid houden ook welkom,
Dus vies....
Die opmerkingen dat dat "uit" is....mmhmm
aurelius schreef: zo 3 november 2019, 00:38 Herfst winter betekent in Zuid L ‘natuurlijk’ modder.
Dus een spatbordje achter, een mudguard zit er het hele jaar op.
Regenjas en regen-baggy alleen bij hardere regen, spatbordje is het belangrijkst tegen modder. En zwarte kleding.
freedom is a bike
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 3 november 2019, 00:22
Joppnl schreef: za 2 november 2019, 23:14 Bedankt voor de reacties,

nee...geen baggy's hier maar ik ga eens zoeken op de merken/types die jullie adviseren... en een paar waterdichte sokken lijkt me ook niet verkeerd.

Maar hoezo Modder en MTB-en is een combinatie die niet meer bij deze tijd hoort. "" ????

Blijven jullie binnen als t regent of geregend heeft? :o
Niet echt, maar we proberen wel de tracks te ontzien aangezien het meeste door vrijwilligers met bloed, zweet en tranen wordt onderhouden.
De ene track is qua ondergrond ook de andere (zand, klei, leem, puingranulaat, etc) niet en soms is het gewoon voor alles te nat en rij je een hoop kapot.

Dit staat bv bij MTBclub Dirty Hill op de website:

Niet rijden direct na zware regenval

Hoewel de puingranulaatverharding veel regen kan hebben zonder glad of modderig te worden is het geen wondermiddel. Bij veel regen is de hele ondergrond van het gebied zacht en doorweekt. Ga je nu toch rijden dan druk je de verharding de zachte ondergrond in en komt alle modder boven. Het pad wordt helemaal stuk gereden. Kennelijk is het enthousiasme onder bepaalde mountainbikers zo groot dat ze het niet kunnen laten bij dergelijke condities te gaan rijden. Wees je bewust van de schade die je daarbij aanbrengt aan het parcours en probeer het gebruik van het parcours onder deze omstandigheden te vermijden. De parcoursen van Noordwijk en Burg Haamstede zijn, vanwege de duingrond, een prima alternatief tijdens natte periodes en leuk voor de afwisseling.
Ik begrijp het wel, maar het is niet mijn ding.
Ooit kocht ik een mtb, vrijheid blijheid.
Toen kwamen er vaste routes.
Prima, maar ik heb er niet om gevraagd.
Toen kwam er onderhoud aan de vaste routes. Een geplaveide route is niet mijn ding, maar prima als er mensen zijn die het mtb'en een warm hart toedragen.
En nu is het ineens not done om door de modder te rijden :~
Ik denk dat ik precies op tijd verhuisd ben :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, naar een land waar altijd de zon schijnt, toch :lol: :lol: ?

Ben het met je eens hoor, MTB-en doe/deed je in de natuur, en een vaste route was er om paaltjes te kunnen volgen voor als de weg niet kende. En in de natuur ligt... uhhh... soms modder. Om daar nou moeilijk over te doen. Spatbordje dus. Blijft mijn camelbak een beetje schoon, komt mijn dropper niet onder de modder te zitten, geen natte zeem. Nadeel heb ik nog niet kunnen bedenken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 november 2019, 20:16 Ik begrijp het wel, maar het is niet mijn ding.
Ooit kocht ik een mtb, vrijheid blijheid.
Toen kwamen er vaste routes.
Prima, maar ik heb er niet om gevraagd.
Toen kwam er onderhoud aan de vaste routes. Een geplaveide route is niet mijn ding, maar prima als er mensen zijn die het mtb'en een warm hart toedragen.
En nu is het ineens not done om door de modder te rijden :~
Ik denk dat ik precies op tijd verhuisd ben :-q
Da`s wel erg zwart/wit, he?
Ik ben ook niet roomser dan de paus en heb niet hele dagen de tijd om te fietsen maar op een dag als vandaag denk ik wel gewoon over m`n routekeuze na. Dan rij ik eerder naar Dorst/Drunen of iets met een zandgrond dan Vlaardingen, Nijmegen of UHR. Dan "spaar"* je de wat kwetsbare/zwaarbereden routes en bovendien is `t goed voor de afwisseling.

Het liefst rij ik ook wat rauwere dingen als Aachen, Ardennen, LHR, etc maar die tijd heb ik simpelweg vaak niet. Om dan toch nog enigzins leuk te kunnen fietsen ben ik best blij met een aantal van de vaste routes.



*Of het zin heeft, is wat anders aangezien dit het hoogtij-seizoen van de BWR`s is.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ach, het is makkelijk praten als je met een paar minuten vanuit huis in het bos bent. Ik woon op de Veluwe en kan hier ook 100+ km rijden zonder een mtb route te raken. GiantE heeft die luxe niet.
Thuis aankleden, met 5 minuten rijd ik in het bos, kom ik zeiknat en onder de blubber thuis, zet ik de fiets in de schuur, uitkleden naast de wasmachine en zo onder de douche.
Maar als je midden in de randstad woont en eerst minstens een half uur met de auto naar een vaste route moet omdat je idd de weg zonder de bordjes niet weet is het allemaal een stukkie lastiger en kan ik me voorstellen dat je in een weekend als deze lekker thuis blijft. Dat gepruts met die natte bende en modder fiets weer in de auto wordt je ook niet blij van. 8)
Laatst gewijzigd door Jefro98 op zo 3 november 2019, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Waarom zou ik in een combi met skailederen stoelhoezen rijden, denk je? :winkie:
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

TenZNL schreef: zo 3 november 2019, 21:02 Waarom zou ik in een combi met skailederen stoelhoezen rijden, denk je? :winkie:
:D :-q

En dan maakt het in jouw combi niet zo veel uit als er een modderige fiets achterin gaat.
Maar als je een nette lease station wagen rijdt die maandag weer representatief moet zijn..... :bier: :bier:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Jefro98 schreef: zo 3 november 2019, 21:00 kom ik zeiknat en onder de blubber thuis, zet ik de fiets in de schuur
Jaja.. dat gaat er nét even wat anders aan toe :P
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef: zo 3 november 2019, 20:20 Ja, naar een land waar altijd de zon schijnt, toch :lol: :lol: ?

Ben het met je eens hoor, MTB-en doe/deed je in de natuur, en een vaste route was er om paaltjes te kunnen volgen voor als de weg niet kende. En in de natuur ligt... uhhh... soms modder. Om daar nou moeilijk over te doen. Spatbordje dus. Blijft mijn camelbak een beetje schoon, komt mijn dropper niet onder de modder te zitten, geen natte zeem. Nadeel heb ik nog niet kunnen bedenken.
Ik heb ook een baggy met waterdichte kont. Erg handig, ook hier.
Hier regent het niet zo vaak, maar wel Hard.
Jefro98 schreef: zo 3 november 2019, 21:00 Ach, het is makkelijk praten als je met een paar minuten vanuit huis in het bos bent. Ik woon op de Veluwe en kan hier ook 100+ km rijden zonder een mtb route te raken. GiantE heeft die luxe niet.
Thuis aankleden, met 5 minuten rijd ik in het bos, kom ik zeiknat en onder de blubber thuis, zet ik de fiets in de schuur, uitkleden naast de wasmachine en zo onder de douche.
Maar als je midden in de randstad woont en eerst minstens een half uur met de auto naar een vaste route moet omdat je idd de weg zonder de bordjes niet weet is het allemaal een stukkie lastiger en kan ik me voorstellen dat je in een weekend als deze lekker thuis blijft. Dat gepruts met die natte bende en modder fiets weer in de auto wordt je ook niet blij van. 8)
OK, ik geef toe, ook in NL woonde ik op fietsafstand vd bossen (meervoud) en ik was wat dat betreft bevoorrecht.
Ik zei dan ook "niet mijn ding".
Ik had een speciekuip in de tuin, daar spoelde ik mn modderkleding in uit zodra ik thuis kwam.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Fox ranger short (waterdichte achterkant), goedkoop jasje, spatbordje voor. Zo lang mogelijk geen lange broek, de schenen zijn zo weer schoon :D
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Zaterdag en gisteren heerlijk onze achtertuin brunssumerheide schutterspark schinvelderbos gebruikt en met een gezond modderbad thuis gekomen. Bij thuiskomst gelijk de tuinslang op de fietsen en kettingen opnieuw in t vet, goed poetsen gebeurd deze week wel. Gisteren de kleding even in een emmer laten weken en daarna gewassen en hoppaaa t zaakje hangt schoon op zolder te drogen. T enige dat er bij ons gaat komen is een klein achterspatbordje en overschoenen, voor de rest dragen we gewoon fietskleding met een soort softgel jasje. Mtb is nu eenmaal stof of modder happen, t hoort erbij en maakt t daarom des te leuker om te doen : Suprised : :-q
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Van voetballen word je ook smerig met dit weer...hoort erbij ! Heb telkens ruzie met mijn ass saver als ik op wil stappen dus die blijft achterwege 😏 Voor mijn neefje laatst een mtb opgebouwd/opgelapt want hij wil geen gewone schoolfiets 😉 Maar een drijfnatte rugtas begon te vervelen.Bij de Action voor de lieve som van 3,99 een prima mtb spatbordensetje gescoord, mooi vind ik het niet maar effectief is het wel en best degelijk spul voor die paar centen.
Plaats reactie