Carbon velgen uit china

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: vr 1 november 2019, 19:49 We reden tot 5 jaar geleden op 23mm velgen bikeparken en enduro met 2.4 banden en nu ineens zou het not done zijn en verschrikkelijk zijn voor je grip. Net als mijn voorganger, ik merk geen verschil tussen 23mm en 30mm met 2.4 banden.
Uhm, ja, dat is verschrikkelijk voor je grip!


Goed, niet zo erg, maar als je tussen die twee geen verschil voelt, dan doe je iets fout... . Waarschijnlijk maak je geen gebruik van het feit dat je de luchtdruk omlaag kunt brengen zonder dat je sneller stootlekken hebt of de band gaat rollen in de bochten. Dat is namelijk de grootste winst van bredere velgen!


En je voorganger zegt dat hij het verschil tussen 25 en 27 mm niet merkt, en dat klopt ook wel. En ook dat je met die 2.25 ook met een 30 mm waarschijnlijk geen verschil voelt. Klopt waarschijnlijk ook nog. De breedte van de band hangt sterk samen met de breedte van de velg en doe je het goed, dan merk je de verschillen. Maar het is dus niet zo dat je eindeloos voordeel kunt halen als je steeds breder gaat met de velg bij een zelfde band.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Er zit zeker iets in het feit dat ik altijd met een te hoge druk rij. Maargoed, ik rij ook geen xc rondjes op de Heuvelrug.

Ik spreek alleen voor mezelf dat ik het verschil niet merk. Het is ook een stukje massa hysterie die velgen kwesties denk ik.

Maargoed, met het hedendaagse long and slack heb je wel alle grip nodig die je kan krijgen met klimmen dus wellicht is het daarom zo belangrijk beworden. :D
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: vr 1 november 2019, 21:20 Er zit zeker iets in het feit dat ik altijd met een te hoge druk rij. Maar goed, ik rij ook geen xc rondjes op de Heuvelrug.

Ik spreek alleen voor mezelf dat ik het verschil niet merk. Het is ook een stukje massa hysterie die velgen kwesties denk ik.
Jij merkt het dus niet omdat je te hoge druk rijdt. Anderen merken het dubbel en dwars. Dat lijkt mij geen massa hysterie... .

maverick76 schreef: vr 1 november 2019, 21:20 Maar goed, met het hedendaagse long and slack heb je wel alle grip nodig die je kan krijgen met klimmen dus wellicht is het daarom zo belangrijk geworden. :D
Die begrijp ik even niet... ?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Met de flauwe stuurhoeken en voorheen nog steeds flauwe zadelbuis hoeken was het klimmen geen pretje met de “nieuwe geo” . Gelukkig worden Die nu in rap tempo steiler.

Maar weet je waar het aan ligt, ik ben een fietser en kan op bijna elke fiets prima rijden en voel weinig van alle aanpassingen. Ik rij net zo fijn op een 26 hardtail van 10 jaar terug dan op een nieuwe fiets.

Ik ben maar een leek die houd van alles met 2 wielen zonder motor, de meeste hier zijn de experts op fietsgebied die haarfijn voelen en weten wat er nodig is om hun bolide world cup waardig te laten aanvoelen :lol: .

Maar ik ga me weer naar mijn oude slogan gedragen “mountainbiken moet je niet over lullen maar gewoon lekker doen”.

Dus excuus voor de topic vervuiling.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ivocare schreef: vr 1 november 2019, 19:35
Prulleman schreef: vr 1 november 2019, 17:49 asymetrisch is leuk, maar voor boost al weer minder van belang, ik heb er wel bewust voor gekozen, omdat ik met een non boost achterkant en een lefty voorkant zit. Daarnaast zocht ik ook iets tussen de 25 en de 30 (25 net te smal, 30 net te breed, 2.25 banden), daardoor was voor mij de NXT29AS32 (XC) perfect.
In jou geval zou ik (zeker met een boost set) dan voor de symetrische NXT29RM36 gaan. (of kijken wat ze bij andere leveranciers hebben)

bv 28 mm https://www.lightbicycle.com/EN928-asym ... -rims.html maar nog meer asym te vinden daar
Ik vraag het mij gewoon even af, waarom is 25 te smal? Ik rij met 25 en 27 intern en merk eigenlijk geen verschil, ik denk dat we met max 225 brede banden ook bij 30 mm intern niets merken in ons kikker landje maar dan wordt de velg ook weer een stuk zwaarder.
Niks mis met 25 mm, maar ik wilde net iets meer. 2 mm verschil is inderdaad lastig te merken, daarom wilde ik ook significant meer dan de oude 21 mm velgen. 25 was voor mij de ondergrens, 30 de bovengrens. Dus gekozen voor iets ertussen in. Als ik meer ichtgewicht wielen had willen hebben had ik 25 mm gekozen.. nu een beetje compromis met 26.5
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Prulleman schreef: vr 1 november 2019, 17:49 asymetrisch is leuk, maar voor boost al weer minder van belang,
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. In de ideale situatie is de spaakspanning links en rechts gelijk. Dat kan alleen bij een voorwiel voor V-brakes. Daar staan de flenzen L en R even ver uit het midden.
Achter zorgt de body er voor dat de rechterkant dichter bij het midden staat.

Bij Schijfremmen heb je dus altijd een verschil tussen L en R. Om dat verschil kleiner te maken kun je een offset in de velg maken. Boost brengt de waardes zonder offset L en R dichter bij elkaar, maar niet zo ver dan een non-boost naaf met offset velg.

Voorbeeld met Hope naven en Ryde Trace 29" velgen achterwiel:
Non Boos: spaakspanning zonder offset links zo'n 60% van rechts , bij 3% offset in de velg 74%.
Boost: spaakspanning zonder offset links zo'n 63% van rechts, bij 3 offset in de velg 78%.

Ciao,
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op zo 3 november 2019, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Prulleman schreef: vr 1 november 2019, 17:49 asymetrisch is leuk, maar voor boost al weer minder van belang, ik heb er wel bewust voor gekozen, omdat ik met een non boost achterkant en een lefty voorkant zit. Daarnaast zocht ik ook iets tussen de 25 en de 30 (25 net te smal, 30 net te breed, 2.25 banden), daardoor was voor mij de NXT29AS32 (XC) perfect.
In jou geval zou ik (zeker met een boost set) dan voor de symetrische NXT29RM36 gaan. (of kijken wat ze bij andere leveranciers hebben)

bv 28 mm https://www.lightbicycle.com/EN928-asym ... -rims.html maar nog meer asym te vinden daar
Wat vind jij van de verticale stijfheid van jouw velgen? Als ik de profielhoogte vergelijk met die van Ibis (18.3mm) dan zie ik dat de meeste hier voorgestelde velgen een stuk hoger zijn (25-30mm). Kan me zo voorstellen dat een lager profiel bijdraagt aan het kunnen meebewegen van de velg met het terrein. Zou een beetje jammer zijn als er gewicht gespendeerd wordt aan iets (hoogte) wat de velg minder goed zou maken. Ik heb het dan natuurlijk wel over ruwer terrein, niet over het gemiddelde Nederlandse zandpad. Wellicht voor de stabiliteit van de spaakspanning weer beter als de velg zelf ook meer verticale stabiliteit heeft?


Over de breedte, met 25mm of minder kom je natuurlijk ook prima beneden. Mijn Ryde Edge zijn 26mm breed en voelt prima aan met mijn 2.4 banden. De velg breedte is dan inderdaad zeker niet de beperkende factor in hoe ik beneden kom. Maar als je toch een nieuwe wielset gaat uitzoeken, dan wil je het natuurlijk wel in een keer goed doen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

CS645 schreef: za 2 november 2019, 13:27
Prulleman schreef: vr 1 november 2019, 17:49 asymetrisch is leuk, maar voor boost al weer minder van belang, ik heb er wel bewust voor gekozen, omdat ik met een non boost achterkant en een lefty voorkant zit. Daarnaast zocht ik ook iets tussen de 25 en de 30 (25 net te smal, 30 net te breed, 2.25 banden), daardoor was voor mij de NXT29AS32 (XC) perfect.
In jou geval zou ik (zeker met een boost set) dan voor de symetrische NXT29RM36 gaan. (of kijken wat ze bij andere leveranciers hebben)

bv 28 mm https://www.lightbicycle.com/EN928-asym ... -rims.html maar nog meer asym te vinden daar
Wat vind jij van de verticale stijfheid van jouw velgen? Als ik de profielhoogte vergelijk met die van Ibis (18.3mm) dan zie ik dat de meeste hier voorgestelde velgen een stuk hoger zijn (25-30mm). Kan me zo voorstellen dat een lager profiel bijdraagt aan het kunnen meebewegen van de velg met het terrein. Zou een beetje jammer zijn als er gewicht gespendeerd wordt aan iets (hoogte) wat de velg minder goed zou maken. Ik heb het dan natuurlijk wel over ruwer terrein, niet over het gemiddelde Nederlandse zandpad. Wellicht voor de stabiliteit van de spaakspanning weer beter als de velg zelf ook meer verticale stabiliteit heeft?


Over de breedte, met 25mm of minder kom je natuurlijk ook prima beneden. Mijn Ryde Edge zijn 26mm breed en voelt prima aan met mijn 2.4 banden. De velg breedte is dan inderdaad zeker niet de beperkende factor in hoe ik beneden kom. Maar als je toch een nieuwe wielset gaat uitzoeken, dan wil je het natuurlijk wel in een keer goed doen.
Te weinig vergelijkingsmateriaal en ervaring om er iets zinnigs over te zeggen. Ik weet wel dat ze strakker sturen en een stuk lichter zijn. Samen merkbaar sneller. Ze zijn niet opvallend oncomfortabel, op dat vlak merk ik geen verschil met de oude slappe aluminium velgen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

CS645 schreef: za 2 november 2019, 13:27 Wat vind jij van de verticale stijfheid van jouw velgen? Als ik de profielhoogte vergelijk met die van Ibis (18.3mm) dan zie ik dat de meeste hier voorgestelde velgen een stuk hoger zijn (25-30mm). Kan me zo voorstellen dat een lager profiel bijdraagt aan het kunnen meebewegen van de velg met het terrein.
Bijna alle carbonvelgen zijn wat hoger dan alu velgen. Zelf denk ik dat de band en druk in de band meer impact hebben op het meebewegen in het terrein dan het kale wiel. Het wiel wil je vooral stabiel bouwen zodat hij zijn vorm houdt. Bij een race wiel met 8 bar kan ik me wel voorstellen dat hoogte impact heeft op comfort/meebewegen. Sommige velgen zijn erg laag en breed zoals de Notubes Arch MK3 en de Rad15. Is ook maar net wat je mooi vind.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Jan the Man schreef: za 2 november 2019, 22:22
CS645 schreef: za 2 november 2019, 13:27 Wat vind jij van de verticale stijfheid van jouw velgen? Als ik de profielhoogte vergelijk met die van Ibis (18.3mm) dan zie ik dat de meeste hier voorgestelde velgen een stuk hoger zijn (25-30mm). Kan me zo voorstellen dat een lager profiel bijdraagt aan het kunnen meebewegen van de velg met het terrein.
Bijna alle carbonvelgen zijn wat hoger dan alu velgen. Zelf denk ik dat de band en druk in de band meer impact hebben op het meebewegen in het terrein dan het kale wiel. Het wiel wil je vooral stabiel bouwen zodat hij zijn vorm houdt. Bij een race wiel met 8 bar kan ik me wel voorstellen dat hoogte impact heeft op comfort/meebewegen. Sommige velgen zijn erg laag en breed zoals de Notubes Arch MK3 en de Rad15. Is ook maar net wat je mooi vind.

Ciao
Jan
Mensen die de oude Ibis carbon wielen hebben gehad (29mm profiel hoogte) en de nieuwe (18mm), geven aan dat de nieuwe veel comfortabeler zijn.

Wat ik me zo kan voorstellen is dat bij asymmetrisch velgen de spaakspanning meer gelijk is, dat betekent dat de laagste spaakspanning in het wiel ook hoger is en dat je wellicht ook meer marge hebt wat betreft het meegeven van de velg voordat dat problemen oplevert met spaken die los gaan. De Ibis velg heeft ook een erg grote offset (4mm), misschien dat dat helpt met het lage profiel.

Het is maar een theorie, ik ben geen wielbouwer, dus misschien is het asymetrische effect op de minimale spaakspanning wel verwaarloosbaar t.o.v.het effect op de spaak spanning van een velg die verticaal erg makkelijk meegeeft. Van de andere kant hoor ik weinig problemen met los zittende spaken van mensen die de nieuwe Ibis velgen gebruiken.

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat mijn asymetrische alu Ryde Edge26 velgen ook een erg laag profiel hebben (19.5mm), en dat ik daar nooit problemen heb gehad met los gaande spaken, ook niet na vele uren met de lift in de bergen. En dat terwijl er wel al een redelijke collectie deuken in het achterwiel zat (sindsdien ook maar besloten dat EXO banden toch echt onvoldoende zijn).


EDIT: De Thor carbon prodigy lijkt overigens over een te komen met de ASD933XC-GP van yishunbike: https://www.yishunbike.com/29er-asd-asy ... s_p65.html
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

CS645 schreef: zo 3 november 2019, 10:38 Van de andere kant hoor ik weinig problemen met los zittende spaken van mensen die de nieuwe Ibis velgen gebruiken.

Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat mijn asymetrische alu Ryde Edge26 velgen ook een erg laag profiel hebben (19.5mm), en dat ik daar nooit problemen heb gehad met los gaande spaken,
Als de oude Ibis wielen wel last hadden van loslopende spaken zegt dat meer over de bouw(er) van de wielen dan de velgen.

In het verleden bouwde Ernie Frieke altijd mijn wielen, en sinds een jaar of 6 bouw ik ze zelf. Ik heb nog nooit een loslopende spaak meegemaakt (en gebruik geen pro-lock nippels :wink: ). Ik kan me ook niet voorstellen dat een hoogte van een velg invloed heeft op loslopen van spaken.

Qua comfort: vroeger reden we met smalle velgen en banden op 2 bar, nu met brede velgen, bredere banden op 1,5 bar of lager (door de bank genomen). Dat zou ook een comfortabeler gevoel kunnen geven.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
CS645
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 16 oktober 2011, 19:57
Mijn mountainbike: Giant Trance Advanced

Jan the Man schreef: zo 3 november 2019, 15:45Ik kan me ook niet voorstellen dat een hoogte van een velg invloed heeft op loslopen van spaken.
Het argument is dat een velg met een te laag profiel te flexibel zou zijn in de hoogte waardoor er bij het "inveren" te veel spanning van de spaken af gaat en deze op termijn los komen te zitten. Zoals gezegd heb ik daar met mijn relatief lage Ryde velgen ook nooit last van gehad.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

CS645 schreef: zo 3 november 2019, 15:49
Jan the Man schreef: zo 3 november 2019, 15:45Ik kan me ook niet voorstellen dat een hoogte van een velg invloed heeft op loslopen van spaken.
Het argument is dat een velg met een te laag profiel te flexibel zou zijn in de hoogte waardoor er bij het "inveren" te veel spanning van de spaken af gaat en deze op termijn los komen te zitten. Zoals gezegd heb ik daar met mijn relatief lage Ryde velgen ook nooit last van gehad.
Je Ryde velg zou ik eerder 'gemiddeld' noemen voor een mtb-velg. 'Laag' is inderdaad nog een paar millimeter minder.


Maar je voelt wel degelijk verschil tussen velgen, hoewel je daar dan wel wat ervaring voor moet hebben. Hoewel een band natuurlijk het grootste deel van de klappen op vangt, beweegt een velg altijd wel een beetje. Gedeeltelijk gewoon omdat je fiets in feite aan de bovenste spaak hangt, anderzijds omdat de klappen in het terrein al snel flink kunnen oplopen. Een stijve velg (in de richting van de naaf) zal dan de spaken meer belasten. En hogere spaakspanning heeft dan zeker invloed op het gevoel. In extremis kun je dit vergelijken met baanwielen, waarbij de spaken op het kruis aan elkaar gesoldeerd zijn om een zo strak mogelijk geheel en daarmee een zo direct mogelijk aanvoelend wiel te creëren.

Carbon velgen zijn in alle richtingen sowieso stijver. Voor de directe gevolgen hoef je maar naar het wielrennen te kijken: met de opkomst van hogere carbon velgen namen de valpartijen flink toe. Weg glijden in de bochten is het mooiste voorbeeld. Natuurlijk ligt dit niet geheel bij de wielen, maar een groot gedeelte wel.
Voor mountainbikes gaat zeker iets soortgelijks op. Stuurbewegingen worden directer, maar ook het reageren op hobbels wordt iets anders. Lagere velgen die in de richting van de naaf iets meer mee geven zorgen merkbaar voor meer tractie. Maar omdat de velg nu iets meer beweegt, ben je wel afhankelijk van een goed gebouwd wiel met gelijkmatige spaakspanning.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Lars, hoe zie jij dan MTB medium hoog alu vs zelfde hoogte carbon?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: zo 3 november 2019, 22:10 @Lars, hoe zie jij dan MTB medium hoog alu vs zelfde hoogte carbon?
Carbon is altijd wat lastig te zeggen omdat 1 laagje extra op een bepaalde plek compleet andere eigenschappen kan geven. En dan heb je het dus over plus 0,2 mm of zo, dus zien kun je het niet.

Maar er van uitgaande dat de opbouw van carbon velgen ongeveer gelijk over diverse hoogtes is zal een even hoge velg van carbon meestal stijver zijn.

Alleen loopt bij carbon de stijfheid sneller op als de velg hoger wordt. Dus medium hoog kan al een behoorlijk stijve velg zijn. Nu is stijf niet meteen slecht. Maar te hoog en daarmee te stijf heeft wel een duidelijk effect.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie