Meest technische route ?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou ja... ik houd ook van spatbordjes voor en achter, en ik vind Strava leuk, en ik heb een camelbak, en ik draag lycra, en ik vind 'hoe technischer hoe leuker', en mijn fiets heeft 110mm veerweg... so what? Stop iedereen maar lekker in een hokje, veel plezier ermee :winkie: .

Het feit dat genoemde 'strava lycra boswielrenners' zo hard over die flowy UHR routes scheuren, ondanks de naar ik begrijp niet al te beste lijnenkeus, zegt natuurlijk genoeg over de vergevingsgezindheid van die routes. Die routes zijn ook voor iedereen geschikt en dat is ook zo mooi van de UHR. Iedereen kan er laagdrempelig enorm genieten van onze mooie sport, het maakt heel veel mensen heel enthousiast. Maar ja... hoe zet je dan eventueel dat volgende stapje, he, als je eenmaal lekker bent gemaakt?
Op een echt technische route wordt de verkeerde lijnenkeus op hoge snelheid natuurlijk genadeloos afgestraft, je belandt dan naast het padje. Of je snelheid gaat echt wel omlaag als je heel wil blijven. Bij gebrek aan genoeg techniek, bij gebrek aan snel kunnen anticiperen op het onverwachte, het moeilijke, linke, heb je niet meer zoveel aan alleen veel boems in de benen.
Dus... iets meer routes, of stukjes route, die er qua technische uitdaging tussenin zitten, voor hen die dat willen en al aankunnen, is best welkom. Wat is er nou leuker dan wat meer te kiezen hebben, gewoon, voor ieder wat wils.
Maakt de UHR alleen maar nog mooier dan dat 'ie nu al is!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef: zo 3 november 2019, 19:13Maar ja... hoe zet je dan eventueel dat volgende stapje, he, als je eenmaal lekker bent gemaakt?
... want - en ik citeer - "LHR is geen UHR"...

Maar dat doe je natuurlijk op een parkeerplaats, die stoeprand of dat trappetje in het dorp. Als je op de parking bijvoorbeeld die endo onder controle hebt dan is het gewoon hetzelfde op een wandelpad van 20%, 30cm breed en met een ondergrond die gaat schuiven.


Ik heb overigens een hoop bewondering voor boswielrenners met kromfietsstuur; ik kom geregeld groepjes bij "de kuil" (die andere) tegen in deze tijd van het jaar en gebrek aan techniek kun je die niet verwijten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

cheeta schreef: zo 3 november 2019, 19:45 Ik heb overigens een hoop bewondering voor boswielrenners met kromfietsstuur; ik kom geregeld groepjes bij "de kuil" (die andere) tegen in deze tijd van het jaar en gebrek aan techniek kun je die niet verwijten...
Die zijn echt beter aan het worden in hun sport. Respect hoor. Zoveel bochten maken op zo'n ding is best een uitdaging heb ik gehoord van een goede kennis, die regelmatig Lage en Hoge vuursche op z'n cyclocrosser rijdt. Dat zei die dan wel een jaar terug, nu kan die waarschijnlijk al aardig hoeken. Als je eens een technische uitdaging zoekt, ga dat dan eens doen
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Inderdaad! Ik heb dikke pret op mijn gravelbike met 40mm G ones en krom stuur op HV en LV. :-q
Het probleem is niet dat de routes te makkelijk zijn, maar de fietsen de goed!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Dice Oldskool schreef: zo 3 november 2019, 17:49
Lars TB schreef: zo 3 november 2019, 17:24

Op zo een moment ga ik juist heel serieus advies geven :winkie:

"Fiets drukken! Eerder insturen! Staan!"


Dan kunnen ze niets zeggen, maar hebben wel door dat ze nog moeten leren fietsen 8)
Hahaha idd. Opvoeden dat volk. :-D
Haha, mijn standaard zin is meestal "ja verstandig, doe maar rustig aan inderdaad" als ze al volledig op hun limit zitten :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

hanjovdberg schreef: za 2 november 2019, 21:22

Uiteraard ben je vrij om van jezelf te vinden wat je wilt 😊 maar
a) het is gewoon niet reëel te verwachten dat mensen een route van bijvoorbeeld 20-30 km eerst gaan verkennen op mogelijke verrassingen. Dat doe je met afdalingen of trails in een bikepark. Niet op een normale XC route. Tis geen XC wedstrijd hè :wink:

b) ben ik deels met je eens. Het is je eigen verantwoordelijkheid om je snelheid aan te passen naar je zicht. Maar met al die flowtrails zit je al snel op een hogere snelheid dan je misschien zelf had kunnen trappen.
Juist op een xc route waar ik een tijd niet ben geweest rij ik de eerste keer altijd rustig, tweede rondje kan dan het gas open.
Rondjes waar ik voor het eerst rij doe ik al helemaal rustig aan en die zonodig sommige stukken paar keer.
En ja vooruitkijken en anticiperen is een onderdeel van mountainbike wat wij in NL helaas vergeten bij het aanleg.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:~ hoe kan je bij aanleg nu vergeten te kijken en anticiperen. Dat is iets wat je tijdens het fietsen doet. Niet tijdens aanleg van een route ..

En een stuk nog een keer rijden is soms niet eens mogelijk ivm verbod om elders te fietsen. Neem als voorbeeld de UHR. Daar mag je niet eens via andere paden een stuk terug om dan iets nog een keer te doen. Dus dit soort opmerkingen gelden veelal voor vrij rijden. Dan herken ik je standpunten. Doe ik ook. Bij leuke afdaling nog een keer voor een andere lijn. Of een drop nog eens proberen. Maar over vaste xc routes waar je wel 3-4 km een singletrack met flow hebt ga je niet even teruglopen langs de route om iets nog eens te proberen.

Maar goed het is al een keer duidelijk gezegd. Via een andere lijn waar je voor moet kiezen (en dus weet hier komt wat moeilijker, technisch etc) komt er steeds meer op de NL routes. Dat is een goede ontwikkeling.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

aurelius schreef: zo 3 november 2019, 16:30
pietervl schreef: zo 3 november 2019, 14:40
Verwachtingen als term is inderdaad beter getroffen. Als ik een technisch passage moet definiëren zie ik drie zaken die hem technisch kunnen maken:

1 Niet volgens verwachtingen: Zo wordt je gedwongen ergens snel op in te spelen.
2 Moeilijk: Je moet het meerdere keren proberen voordat het lukt
3 Link: Als je hem niet correct rijd heb je een groot probleem

Voor alle drie dien je uiterst scherp te zijn, dat is de kick van technisch. Alle drie zijn onveilig. Dat is in Nederland het probleem, waarbij nummer drie het echte pijnpunt is. Kun je in dit rijtje er een of twee afstrepen dan maakt een passage meer kans gebouwd te worden.

Een rockgarden is alle drie. Maar een smalle rockgarden vooral 1 en 2 omdat je er altijd uit kunt rijden en de kans dat je op stenen valt kleiner is. Het soort rockgarden dat je bij oostvoorne, vlaardingen en nieuwegein vindt. Ook bij afdalingen met vrije uitloop, drops die je eventueel kunt rollen en bijvoorbeeld supersmalle doordraaiers mist nummer 3 en hebben daarmee in Nederland meer kans. En dan in verband met aansprakelijkheid eigenlijk alleen als je ze aan ziet komen, dus ook nummer 1 mist

Zo blijft eigenlijk alleen nummer 2, moeilijk, als optie in Nederland over.
Da's een hele mooie definitie inderdaad. Denk dat je soms al bij 1 of 2 vd 3 punten van technisch kunt spreken. Bij alle drie de punten... bull's eye, dan is het echt technisch :-q!
Vergeet bij techniek ook niet het remmen, bij veel 2.0 routes is dit helemaal niet nodig om ergens een keer goed in de ankers te gaan voor bijvoorbeeld een lastige bocht.
Hoogstens stukken waar je een beetje bij moet remmen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Horsthil schreef: zo 3 november 2019, 20:04
cheeta schreef: zo 3 november 2019, 19:45 Ik heb overigens een hoop bewondering voor boswielrenners met kromfietsstuur; ik kom geregeld groepjes bij "de kuil" (die andere) tegen in deze tijd van het jaar en gebrek aan techniek kun je die niet verwijten...
Die zijn echt beter aan het worden in hun sport. Respect hoor. Zoveel bochten maken op zo'n ding is best een uitdaging heb ik gehoord van een goede kennis, die regelmatig Lage en Hoge vuursche op z'n cyclocrosser rijdt. Dat zei die dan wel een jaar terug, nu kan die waarschijnlijk al aardig hoeken. Als je eens een technische uitdaging zoekt, ga dat dan eens doen
Mijn fietsmaat heeft sinds enkele maanden een cyclocrosser en haalt hier op de rondjes zoals LV HV Zeist bijna dezelfde tijden als zijn mtb. En dit zijn de top tijden zeg maar, alwin rijd ook star en zijn maatjes zoals fast Eddy (crosser) etc rijden ook vaak op uhr de snelste tijden. Als je een rondje snel wil rijden moet je meer kunnen dan alleen maar hard trappen, je moet de fiets ook nog op de baan houden. Dus sturen en anticiperen smijten drukken hoppen kunnen die lui echt wel ook als t omlaag gaat.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Over onverwacht en technische uitdagingen en toch volle bak rijden zie onderstaand video. Kwam ik bij toeval tegen en past wel in onze discussie hier;

https://youtu.be/v86xbCfg0MM
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep... mooi filmpje Winterberg. Toch een andere tak van sport. Ook een aangelegde trail trouwens.
Daar zit toch ook een elementair verschil... natuurlijke routes vs aangelegde. Aangelegd is vaak ‘minder grillig’. Natuurlijk is vaak nog onvoorspelbaarder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: zo 3 november 2019, 19:45 Maar dat doe je natuurlijk op een parkeerplaats, die stoeprand of dat trappetje in het dorp. Als je op de parking bijvoorbeeld die endo onder controle hebt dan is het gewoon hetzelfde op een wandelpad van 20%, 30cm breed en met een ondergrond die gaat schuiven.
Jij reed op die switchback af en je deed gewoon de eerste keer in je leven een endo en meteen helemaal perfect? Respect!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar @Lars, volgens jou kon je toch ook direct vanaf het stoeprandje van de parkeerplaats meteen door naar de Alpen :tong ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 3 november 2019, 23:18 Maar @Lars, volgens jou kon je toch ook direct vanaf het stoeprandje van de parkeerplaats meteen door naar de Alpen :tong ?
Dan maak je stukken meer kans die switchback wel te kunnen nemen dan als je daar ongeoefend op af komt!




Maar om het voor Cheeta nog eens te verduidelijken: je gaat een keer naar het buitenland. Je komt moeilijke situaties tegen. Je doet je best, maar de meesten pikken die extra techniek niet in 1-2 ritten op. Laat staan dat je halverwege je dagrit even 20 keer terug omhoog loopt om die situatie te oefenen.
Dan kom je thuis en dan heb je geen boomstammen over het fietspad liggen. Ook geen afdaling van 45 graden. Laat staan over rotsen. En al helemaal geen afdaling waar je je remtechniek bij 60 km/u kunt oefenen.

Dan ga je naar een parkeerplaats en ga je je bunnyhop oefenen. Eerst met een obstakel van 10 cm. En dat bouw je op. Dan ga je naar de stoeprand en probeert daar zo af te rijden dat je met 2 wielen tegelijk landt. Dan pak je pas dat richeltje van 30 cm om te kijken of je het nu onder controle hebt. En probeer je bij het stoplicht op je voorwiel te remmen.

En dan komt de volgende vakantie en merk je dat je die switchback niet onder controle hebt en ook niet krijgt, want het loopt 30 graden af en de ondergrond is los en dat ravijn best diep.
Terug in NL ga je dus oefenen... . Na anderhalve week op zoek te zijn geweest naar die ene switchback die er toch niet is keer je maar weer terug naar de parkeerplaats... .

Als er andere methodes zijn hoor ik dat graag. En natuurlijk mag je de parkeerplaats ook voor de open plek in het bos wisselen. En wie weet zit er zelfs wel ergens een wortel bij een steil klimmetje wat je mee kunt nemen in je oefening.

Maar als ik had moeten leren biken op mijn buitenland reisjes, dan zat ik nu nog niet halverwege gemiddeld... . Nu ben ik geen natuurtalent als Cheeta, maar dat zijn er maar weinigen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: zo 3 november 2019, 23:38
aurelius schreef: zo 3 november 2019, 23:18 Maar @Lars, volgens jou kon je toch ook direct vanaf het stoeprandje van de parkeerplaats meteen door naar de Alpen :tong ?
Dan maak je stukken meer kans die switchback wel te kunnen nemen dan als je daar ongeoefend op af komt!




Maar om het voor Cheeta nog eens te verduidelijken: je gaat een keer naar het buitenland. Je komt moeilijke situaties tegen. Je doet je best, maar de meesten pikken die extra techniek niet in 1-2 ritten op. Laat staan dat je halverwege je dagrit even 20 keer terug omhoog loopt om die situatie te oefenen.
Dan kom je thuis en dan heb je geen boomstammen over het fietspad liggen. Ook geen afdaling van 45 graden. Laat staan over rotsen. En al helemaal geen afdaling waar je je remtechniek bij 60 km/u kunt oefenen.

Dan ga je naar een parkeerplaats en ga je je bunnyhop oefenen. Eerst met een obstakel van 10 cm. En dat bouw je op. Dan ga je naar de stoeprand en probeert daar zo af te rijden dat je met 2 wielen tegelijk landt. Dan pak je pas dat richeltje van 30 cm om te kijken of je het nu onder controle hebt. En probeer je bij het stoplicht op je voorwiel te remmen.

En dan komt de volgende vakantie en merk je dat je die switchback niet onder controle hebt en ook niet krijgt, want het loopt 30 graden af en de ondergrond is los en dat ravijn best diep.
Terug in NL ga je dus oefenen... . Na anderhalve week op zoek te zijn geweest naar die ene switchback die er toch niet is keer je maar weer terug naar de parkeerplaats... .

Als er andere methodes zijn hoor ik dat graag. En natuurlijk mag je de parkeerplaats ook voor de open plek in het bos wisselen. En wie weet zit er zelfs wel ergens een wortel bij een steil klimmetje wat je mee kunt nemen in je oefening.

Maar als ik had moeten leren biken op mijn buitenland reisjes, dan zat ik nu nog niet halverwege gemiddeld... . Nu ben ik geen natuurtalent als Cheeta, maar dat zijn er maar weinigen.
Het antwoord zit in je verhaal verbakken... ipv moeten oefenen op dat lullige stoeprandje toch gewoon maar wat technischer uitdagende trails/routes/features aanleggen waarop je kunt oefenen. Veel leuker ook, natuurlijk. En niet al die wortels meteen weghalen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie