NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Wel goed dat er lesgegeven wordt over specifiek die wortel, want een zeer ruime meerderheid kan hem gewoon niet of wil hem gewoon niet doen. De meeste rijden er gewoon langsheen. Het is zelfs nu zo dat er een soort geultje links zit waar men doorgaat, maar daarbij blijven weer veel mensen hangen of zoals gisteren rijdt er iemand tegen de wortel aan en valt zeer ongelukkig. Zag ook iemand waarbij vrolijk zn derailleur bleef hangen. Waarom gebeurt het? Nou omdat erachter weer een micro wortel is en daar mensen van schrikken en een ruk naar rechts geven. Dan raakt de achterkant weer de zijkant van die grote wortel.
Men houdt gewoon niet van wortels in NL en dat is jammer, want ze zijn zo lekker om te eten en heel leuk om te rijden. Ook elders op het parcours een olifantenpad bij een kleine wortel op een klim dichtgedaan. Even staan kijken en men ging er zonder problemen over. 2 van de 20 niet: eentje durfde niet en degene erachter moest daarvoor stoppen. Soms moet je mensen helpen. Vaak is het ook luiheid en gemakzucht. Alleen als je het niet durft vind ik het een goede reden om af te stappen, want het is een mentale sport
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind het verbijsterend en bijna aandoenlijk... hoe vaak het de laatste tijd over wortels gaat op het forum. Waar gaat het over?!
Even los van hoe vervelend het is dat iemand er een been over breekt, beterschap... dat is het met MTB-en in de natuur he, er kan ergens zomaar een boom staan en een boom heeft nou eenmaal... juist.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Je punt is inmiddels wel duidelijk
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jouw punt ook :winkie: . Kon het niet laten mijn frustratie even uit te spreken, maar goed, waar maak ik me druk om. Vervelende wortelen genoeg in mijn natuurlijke omgeving, dus ik kom wel aan mijn trekken.
Maar als je die discussies van een afstandje beschouwt is het natuurlijk best koddig. Stel, je bent MTB-er, je komt pak en beet uit een bergland, uit een land waar we niet hutje mutje leven en elke strook bos moeten delen met wandelaars, fietsers, racers, MTB-ers, ruiters, en er is gewoon uitgestrekte natuur. En je begrijpt Nl's en je leest mee op dit forum... over een wortel. En je bent een 'echte' MTB-er... :winkie: .
We zitten in een grappige 'bubbel' :bier: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je slaat de spijker op zijn kop Aurelius. :D
We kunnen de routes ook gaan asfalteren, maar dan krijg je discussies welk asfalt te glad is of te lawaaiig is etc. :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zolang ik elk weekend auto's met Belgische en Duitse kentekens op de Bergweg bij Amerongen zie staan lijkt het met die bubbel wel mee te vallen.
Er schijnen zelfs af en toe Limburgers op de Heuvelrug te worden gesignaleerd!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Bulltat
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14 januari 2014, 10:19
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Horsthil schreef: zo 3 november 2019, 16:51 Ik rijd vanaf soest en moest rond 11 echt invoegen op de rotonde. Was gelijk al file. Daarna zag ik meerdere grote groepen van 10 stil staan. Al rijdend misschien 2 keer zelf ingehaald en heb verder 15 man/vrouw ingehaald. Daarnaast heb ik op een paar punten een tijd stil gestaan om te kijken hoe sommige mensen rijden, om olifantenpaden dicht te gooien en om de crashsite van de MTBer met gebroken been te bekijken. Als je stil staat zie je de drukte pas echt

Edit: bij toegang van soest stond ook al een groep van 10 man. En er was ook nog een clinic bij de Kuil alleen die heb ik niet geteld

Op de zondag is dat juist het drukste tijdstip .
Ik vertrek liever op tijd uit Laren zodat ik niet veel file tegen hoef te komen.(of zelf creëren)
Dinsdag weer hobby uitvoeren en fiets mee. :lol:
Laatst gewijzigd door Bulltat op ma 4 november 2019, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
MTB's zijn leuk, handig en interessanter dan je denkt want...Je komt altijd tegelijk met je fiets aan op het hoogste punt.
Hobby : Onderhoud UHR ( LV en HV)
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef: ma 4 november 2019, 11:00 Zolang ik elk weekend auto's met Belgische en Duitse kentekens op de Bergweg bij Amerongen zie staan lijkt het met die bubbel wel mee te vallen.
Er schijnen zelfs af en toe Limburgers op de Heuvelrug te worden gesignaleerd!
Zelfs Limburgers die van echte wortelen houden!
Heerlijk, die flow, ik kom er erg graag, en met mij vele fietsmaten.
Verklaart natuurlijk ook mijn verwondering, ik kom blijkbaar uit een bubbel waar wortelen gewoon geen issue zijn.
Dan valt zo'n discussie erover natuurlijk op.
Sterker nog, ik bemoei me er nou nog mee ook, moet niet veel gekker worden :~ ...
Maar ik houd erover op, genoeg gezegd. Terug m'n bubbel in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

aurelius schreef: ma 4 november 2019, 11:23
suravida schreef: ma 4 november 2019, 11:00 Zolang ik elk weekend auto's met Belgische en Duitse kentekens op de Bergweg bij Amerongen zie staan lijkt het met die bubbel wel mee te vallen.
Er schijnen zelfs af en toe Limburgers op de Heuvelrug te worden gesignaleerd!
Zelfs Limburgers die van echte wortelen houden!
Heerlijk, die flow, ik kom er erg graag, en met mij vele fietsmaten.
Verklaart natuurlijk ook mijn verwondering, ik kom blijkbaar uit een bubbel waar wortelen gewoon geen issue zijn.
Dan valt zo'n discussie erover natuurlijk op.
Sterker nog, ik bemoei me er nou nog mee ook, moet niet veel gekker worden :~ ...
Maar ik houd erover op, genoeg gezegd. Terug m'n bubbel in.
Je zou voor de gein een keer bij zo'n wortel stil moeten staan op zondagochtend hier op de UHR. Dan begrijp je wel dat er zoveel over gesproken wordt. Ik denk dat mensen voordat ze in Limburg gaan fietsen eerst goed nadenken, want daar heb je tenminste fatsoenlijke bulten. Hier denkt iedereen dat het lekker een toertje door het bos is, net als op het fietspad. Het is net zo'n uitje als bowlen, wandelen, naar een pretpark...... En dat is te zien op de routes. En daar hebben we mee te dealen. En moeten we er af en toe over praten.
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Bulltat schreef: ma 4 november 2019, 11:04 Op de zondag is dat juist het drukste tijdstip .
Ik vertrek liever op tijd uit Laren zodat ik niet veel file tegen hoef te komen.(of zelf creëren)
Dinsdag weer hobby uitvoeren en fiets mee. :lol:
Had geen keuze, 's middags regen en anders zou ik al 3 weken geen mtb meer hebben aangeraakt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb genoeg Franse 'mountainbikers' gezien die ook moeite zouden hebben met die wortel. En dat zijn dus Fransen die midden in gaaf mountainbike terrein wonen... .


Het commentaar begint wat eenzijdig te worden, de inzichten wat te beperkt... .


Velen willen gewoon een lekker stukje fietsen door de natuur, daarvoor hoeft het allemaal niet zo spannend te zijn. Daarbij hadden we 5 jaar geleden zo ongeveer nergens uitdagende stukken liggen die legaal waren. Tel daarbij op hoe enorm veel bikers er juist door de nieuwe parcoursen bij zijn gekomen, wat de lobby voor nog meer en mooier spul stukken sterker maakt.

Ja, de vraag om meer technisch spul (wat dat dan ook moge zijn :roll: ) is goed, want anders komt er nooit iets. Maar er zitten hier nu wel lui tussen die nog doordrammiger zijn dan ik. En dat is behoorlijk erg... . :bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat Bouwpakket zegt! Vorige op Zeist een tijdje achter een stel op Canyon Neurons gezeten en ik verbaasde me vooral hoeveel moeite ze deden om wortels en andere obstakels te vermijden. De dikke wortel in dit filmpje reden ze niet overheen maar langs, een optie die nog nooit bij me was opgekomen, want én volgens lastiger en als je stug op de zadel blijft zitten ook nog eens riskanter: https://youtu.be/Lfc83UnLQsA?t=1611
En dit waren nog mensen die op moderne fietsen, met trail helmen en baggy kleding aan het rijden waren, niet eens de boswielrenbrigade met hun 26" retrofietsen en Rabo pakjes.
Oftewel: Jullie zijn allemaal gewoon veel te goed voor Nederland. :-q (Want eigenlijk is dat toch vooral wat jullie willen zeggen toch? :winkie: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Jammer dat de cameraman niet de dip langs de a12 pakt en soms worteltjes vermijdt :lol: :wink: . Heerlijke track dat Zeist, krijg van het filmpje zin om er te gaan rijden. Moet alleen oppassen wat ik zeg, ze lezen mee en al het positieve wat ik zeg, zal tegen me gebruikt kunnen worden.
Correctie: Er gaat dus niks boven Hoge Vuursche. Beste route ooit (Na Soest), maar ook de meest noordelijke UHR, dus er gaat niks boven.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Van mij zouden er juist wel meer van die wortelklimmetjes mogen zijn . En ook meer drops en jumps. Als je op Amerongen gefietst hebt is hoge vuursche best tam. Maar wel goede interval training.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Sabai schreef: ma 4 november 2019, 13:37 Van mij zouden er juist wel meer van die wortelklimmetjes mogen zijn . En ook meer drops en jumps. Als je op Amerongen gefietst hebt is hoge vuursche best tam. Maar wel goede interval training.
Je leest zeker niet zoveel mee bij dit onderwerp?

Volgens mij wil bijna iedereen op dit forum dat wel......
Plaats reactie