Iphone als fietscomputer

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Is het mogelijk om een iphone als volwaardige fietcomputer te gebruiken?

Ik zit te kijken wat de mogelijkheden zijn om een iphone dus te gebruiken voor fietscomputer functies, inclusief hartslag en cadans en met navigatie. De redenen hiervoor zijn dat het 200-400+ euro's scheelt, dat je een groot scherm hebt (50+er) en dat je makkelijk kunt switchen tussen apps.

Wat is de beste montageoplossing zodat de boel heel en op zijn plek blijft en goed afleesbaar en bedienbaar is?
Welke snelheid en cadans sensoren gebruik je het beste (ik heb al een polar H10 hartslagmeter)?
Welke software biedt een volwaardige fietcomputer met navigatie (liefst turn by turn)?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Qua software is vast alles mogelijk maar ik vind telefoons van tegenwoordig 500 tot 1000+ euro veel te fragiel voor op de mtb.
1 keer onderuit op een wortel, en dat kan ons allemaal gebeuren, en je scherm is naar de filistijnen.

Ik gebruik dan liever een apparaat van 200 euro dat beter bestand is tegen een val en bij serieuze schade veel goedkoper te vervangen is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, wat is volwaardig?
De iphone is kwetsbaar en relatief duur.
Slecht afleesbaar in de zon.
Als het scherm altijd aan staat is je accu snel leeg. Als je accu leeg is in een onbekende omgeving ben je een soort van verdwaald en kan je niet meer naar huis bellen.
We gaan de winter in, dus weinig last van de zon, maar wel regen en modder.
Dan heb ik het nog niet gehad over het onvrijwillige uitstapje door het struikgewas.
De gps ontvangst, dus de nauwkeurigheid, van een phone is minder en vertrouwt voor een deel op wifi punten, die je in het bos niet hebt.

Mijn keuze is het niet. Mijn phone zit veilig in mn rugzak, zodat ik m kan gebruiken waar dat voor nodig is.
Ik heb een Edge130 voor het verzamelen van data en eenvoudige navigatie (meestal goed genoeg)
Voor echte navigatie heb ik een Etrex 30 met topokaarten.
De ontvangst, dus ook de nauwkeurigheid van de Edge130 en zeker de Etrex30 zijn vele malen beter dan die van mn phone, dus als ik een afslag mis is het omdat ik niet oplet, niet omdat mn navigatie niet weet waar ik ben.
Mijn ogen zijn ook niet meer de beste maar dat los ik op met contactlenzen, niet met een groter scherm.
Lenzen (of een bril) zijn ook handig als je in de pauze een menukaart wilt lezen enz.

Ik heb een iphone gehad, nu een samsung. Bij beide natuurlijk wel eens de gps gebruikt. Het werkt, maar houdt niet over. In de stad tussen hoge gebouwen, of in het bos onder de bomen, ze hebben het moeilijk om de exacte plaats te bepalen.
Ik gebruik da android voor navigatie in de auto, met Android Auto.
In de auto is de navigatiewereld simpel. Je rijdt op de weg, de weg staat op de kaart. De software weet dat je niet naast de weg kunt rijden, dus afwijkingen worden door de software weggepoetst en je wordt op de weg geplaatst. Die luxe heb je in bos en veld niet

Alles wordt afgeleid vd plaatsbepaling.
Slechte plaatsbepaling, slechte data, slechte navigatie, slechte ervaring.

Maar het kan wel, mits je sommige zaken accepteert en voor de andere zaken aanpassingen maakt.
Opperhoofd heeft hier ergens een topic over een oude android die hij vrij succesvol heeft aangepast.
Een oude android, dus niet zn dagelijkse phone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Etrex30 op mn stuur
Afbeelding

Edge130
Afbeelding

Het scherm vd Edge is zw en erg duidelijk.
Navigatie is simpel, zonder kaart. Je volgt een track, of een lijn naar een bekend punt.
Wel van tevoren inladen.
Minder informatie is vaak een voordeel.

De Etrex heeft topokaarten en kan navigeren zoals je uit de auto gewend bent (maar zonder spraak), desnoods van voordeur tot voordeur.
Het kleurenscherm vd Etrex is een beetje flets geworden, vooral de laarste jaren in de spaanse zon is het scherm verbleekt.
De kaart kan soms handig zijn om keuzes te maken, maar de gedetailleerde topokaart geeft ook veel ruis.
Een korte blik in een snelle afdaling levert geen bruikbare informatie op.

Bryron heeft onlangs de 420 uitgebracht, een toestel dat vergelijkbaar is met de Edge 130, maar met langere batterijduur en volledig configureerbaar met de app.
En iets voordeliger.
Ziet er op papier veelbelovend uit.

Bedenk ook, een Edge130 of Bryton420 kosten niet meer dan de aanpassingen die je moet doen om een (i)phone bruikbaar op je stuur te monteren.
En bij twijfel kan je altijd nog de iphone uit je rugzak halen en googlemaps bekijken, als second opinion.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nee werkt niet vind ik. Het ding is te groot, de batterij is razendsnel leeg als je navigeert ermee en als je eens een foto/video wil maken moet je hem weer uit de houder halen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Tsja het kan, maar je moet het niet willen in mijn ogen. Ten eerste is de kans aanwezig dat je juist je telefoon sloopt op het moment dat je hem het meest nodig hebt. Na een crash met lichamelijke en/of materiële schade op een plek waar jij al navigatie nodig had om er te komen bijvoorbeeld.
Ik heb voorheen wel mijn telefoon gebruikt om ritten op te nemen. Dat was puur voor het opnemen van afstand en hartslagen etc. dus niet op het stuur. Dat werkte vaker niet dan wel. GPS op telefoons was destijds dramatisch. Ik weet niet of dat nu beter is, maar een dedicated GPS apparaat is echt van een andere orde. Daarnaast is de batterij van een telefoon zo snel leeg. Als die al vol is op het moment dat je gaat rijden.
Als je je rondjes voornamelijk over fietspaden rijd, dan wegen een paar van deze argumenten wellicht niet zo zwaar en kun je het overwegen. Je hebt van die fietstassen voor op je bovenbuis waar je dan op de bovenkant je telefoon kan stoppen achter doorzichtig plastic, relatief goed beschermd tegen schade en nattigheid. Als je er een kunt vinden die nog een gaatje heeft naar het compartiment eronder, dan zou je eventueel een powerbank aan kunnen sluiten tijdens het rijden.
Beetje lompe oplossing, maar dat zou mij het beste gevoel geven qua bescherming en batterijduur als het dan toch echt met een telefoon moet gebeuren.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor de reacties.
De opmerkingen over prijs en kwetsbaarheid begrijp ik, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze of we dat risico kunnen en willen nemen. Daarom heb ik dat ook niet genoemd in de openingspost. Ik heb wel een Garmin Oregon 650, maar dat scherm is ook best klein en slecht afleesbaar. Dat gebruik ik voor geocachen, maar daar heb ik dan echt een leesbril voor nodig.

Mijn vraag was met name als ik het wil doen wat dan de beste keuzes zijn qua hard- en software.
De afleesbaarheid van mijn iphone vind ik ook in de zon best prima en het toestel is ook waterdicht. Het scherm is veel groter dan dat van de gangbare fietscomputers. Mijn zicht is op afstand perfect (dankzij lensimplantaten), maar op leesafstand wordt het met de jaren minder. Lenzen gaan dus geen oplossing bieden en om nou met een leesbril op de fiets te gaan zitten :-?
Accuduur is geen probleem, 3 uur (95% van mijn ritten) is makkelijk te doen en als ik eens een keer meer wil dan los ik dat wel anders op.
Qua nauwkeurigheid heb ik geen probleem. Zowel de afgelegde kilometers als de route op de kaart kloppen exact. Wel zitten er soms even wat sprongen in qua snelheid maar dat wordt erg beïnvloed door of de phone vrij "uitzicht" heeft.


De vraag blijft dus echt welke houder, welke sensoren en welke app :wink:?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Of je alles in een app gaat vinden, a la een fietscomputer dat weet ik zo niet.
Voor navigeren is Osmand een bijzonder prettige app. Oorspronkelijk voor android ontwikkeld maar bestaat al een paar jaar ook voor ios.
Het heeft ook een fietsfunctie en instellen moet wel precies gebeuren naar je eigen wensen maar dat is goed te doen.

Na een beetje googlen vond ik dit:
https://www.iculture.nl/nieuws/bike-com ... elrenners/

Een app voor ios die je iphone als fietscomputer laat werken, met hartslag, cadans etc.
Succes met verder zoeken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 4 november 2019, 15:57 Bedankt voor de reacties.
De opmerkingen over prijs en kwetsbaarheid begrijp ik, maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze of we dat risico kunnen en willen nemen. Daarom heb ik dat ook niet genoemd in de openingspost. Ik heb wel een Garmin Oregon 650, maar dat scherm is ook best klein en slecht afleesbaar. Dat gebruik ik voor geocachen, maar daar heb ik dan echt een leesbril voor nodig.

Mijn vraag was met name als ik het wil doen wat dan de beste keuzes zijn qua hard- en software.
De afleesbaarheid van mijn iphone vind ik ook in de zon best prima en het toestel is ook waterdicht. Het scherm is veel groter dan dat van de gangbare fietscomputers. Mijn zicht is op afstand perfect (dankzij lensimplantaten), maar op leesafstand wordt het met de jaren minder. Lenzen gaan dus geen oplossing bieden en om nou met een leesbril op de fiets te gaan zitten :-?
Accuduur is geen probleem, 3 uur (95% van mijn ritten) is makkelijk te doen en als ik eens een keer meer wil dan los ik dat wel anders op.
Qua nauwkeurigheid heb ik geen probleem. Zowel de afgelegde kilometers als de route op de kaart kloppen exact. Wel zitten er soms even wat sprongen in qua snelheid maar dat wordt erg beïnvloed door of de phone vrij "uitzicht" heeft.


De vraag blijft dus echt welke houder, welke sensoren en welke app :wink:?
Goed, je hebt alle nadelen gehoord, blijkbaar zijn die voor jou minder van toepassing.
Lees dit topic nog eens door, het gaat over een android, maar wellicht is het ook voor de iphone interessant.
Sensoren BLE bijv. van Ali., of de HR monitor van Decathlon, die doet ANT+ en BLE.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Musthaves voor een smartphone als bike computer.
- rugged case met garmin mount (beetje do it yourself)
- een "matte" screenprotector

Een hier nog niet genoemd punt. De bediening met een beetje vochtige handen is beperkt. Of wanneer er wat condensvorming is.

Het kan prima maar is niet voor iedereen. Als je geen doorzetter bent stop dan maar meteen! :D
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Opperhoofd schreef: vr 8 november 2019, 01:39 Musthaves voor een smartphone als bike computer.
- rugged case met garmin mount (beetje do it yourself)
- een "matte" screenprotector

Een hier nog niet genoemd punt. De bediening met een beetje vochtige handen is beperkt. Of wanneer er wat condensvorming is.

Het kan prima maar is niet voor iedereen. Als je geen doorzetter bent stop dan maar meteen! :D
Ik wil het eerst eens even proberen met de eenvoudige hoes van Decathlon https://www.decathlon.nl/p/smartphoneho ... gIuffD_BwE Deze zit redelijk vast, maar als er echt kracht op komt zoals bij een val zou kunnen dan verdraait/verschuift de telefoon of schiet de hoes los.
Als app heb ik inderdaad gekozen voor de Bike Computer app https://www.iculture.nl/nieuws/bike-com ... elrenners/ Ik heb voor 10,99 de levenslange pro versie aangeschaft waardoor je zelf de velden kunt indelen (en daarmee cadans kunt toevoegen) en er een val-alarm kan worden ingesteld.
Ik had al eens eerder voor 8 euro bij Ali een een magneetloze bluetooth cadans-sensor gekocht en die werkt prima met de app.

Wat betreft regen, ik heb genoeg andere hobby's en sport mogelijkheden. Ik hoef me wat dat betreft niet te bewijzen. Modder aan de andere kant is natuurlijk wel leuk spelen, maar dat is anders :D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb het zondag getest.

RUK!

Montage, bedienbaarheid en zichtbaarheid prima, maar de "bike computer" app is echt waardeloos. Snelheid en afstand klopt van geen kant en de batterij slurpt hij in een uurtje leeg, nog nooit meegemaakt.

Ik gooi het toch maar over een andere boeg en zit te kijken naar een GPS van Lezyne, waarschijnlijk de "super pro GPS" of als ik een groter scherm wil de "mega XL GPS" is er iemand die ervaring heeft met deze apparaten?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Bobby023
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 9 oktober 2019, 21:38
Mijn mountainbike: Sensa Merano Comp

Bij gebrek aan een fietscomputer gebruik ik momenteel komoot en dat werkt prima? Tijd, afstand,snelheid en zelfs hoogte kloppen gewoon. Bonus is dat je ook GPX bestanden kan importeren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 11 november 2019, 14:53 Ik heb het zondag getest.

RUK!

Montage, bedienbaarheid en zichtbaarheid prima, maar de "bike computer" app is echt waardeloos. Snelheid en afstand klopt van geen kant en de batterij slurpt hij in een uurtje leeg, nog nooit meegemaakt.

Ik gooi het toch maar over een andere boeg en zit te kijken naar een GPS van Lezyne, waarschijnlijk de "super pro GPS" of als ik een groter scherm wil de "mega XL GPS" is er iemand die ervaring heeft met deze apparaten?
Op forums.mtbr.com zijn ze niet echt positief over de Lezyne "super" gps, al schijnt de nieuwe software iets beter te zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Let er op dat ook hier weer zal gelden dat de navi in turn by turn mode vooral bedoeld is voor op de weg/fietspad.
In het bos werkt het allemaal anders en vooral veel minder nauwkeurig.

Je kunt ook een Teasi One-4 of een Polar V650 overwegen die zitten in de buurt van de prijs van die XL versie.
Deze hebben beiden verschillende eigenschappen dus onderzoek wat je handig vindt / eisen zijn.
Plaats reactie