di 5 november 2019, 18:08
Dat stukje van minstens 3 keer week is wel belangrijk in dit verhaal. Ik probeer dat zelf ook door te zetten in de winter om mijn conditie op peil te houden, maar met het vooruitzicht van al dat extra schoonmaakwerk in de donkere avonduurtjes heb ik er al voor de rit geen zin meer in, zeker als dat 3x per week hetzelfde liedje is. En dat is gevaarlijk, want "training" werkt alleen als je consequent je ritten blijft maken.
Dus een enkele rit in de bagger kan wel, maar ik probeer verder zoveel mogelijk de echte bagger te vermijden. Dus als het alleen een ritje is om het trainen, dan pak ik zoveel mogelijk verharde paden. Reguliere fietspaden die door het bos gaan of grindpaden over een dijk houden het toch een beetje leuk. Wordt je ook wel vies van, maar niet zo goor dat je met een borstel en schoonmaakmiddel aan de gang moet.
Als het weer echt te slecht is dan blijf ik steeds vaker binnen. Dan stap ik op de Tacx voor een avondje Netflix & Zwift. Gewoon op een domme trainer, op een 50eu MP racefietsje met snelheidssensor = cheapass rond karren in Zwift.
In het weekend wil ik gewoon langer rijden en lol hebben, dus dan accepteer ik de smerigheid. Er is dan ook gewoon daglicht en meer tijd om de boel schoon te maken. Meestal pak ik dan de auto om een zandparcours op te zoeken. Die zijn met een hoop nattigheid sowieso veel beter dan ze bij droog weer ooit zullen zijn.
Als ik nou een geschikt parcours op 5 minuten afstand had, dan had ik waarschijnlijk ook wel geïnvesteerd in iets als een dirtlej pak. Maar dat heb ik niet, dus ik het het zo ingedeeld en dan neem ik in het weekend de ongemakken enigszins voor lief. Alleen een short die tegen wat water kan en een ondershirt dat me zo droog mogelijk houd en verder niet eigenlijk. Maar sowieso altijd direct na de rit in de was met die zooi. Als ik het laat liggen gaat het stinken als een bunzing en daar wordt niemand vrolijk van.