aurelius schreef: ↑zo 3 november 2019, 23:55
Het antwoord zit in je verhaal verbakken... ipv moeten oefenen op dat lullige stoeprandje toch gewoon maar wat technischer uitdagende trails/routes/features aanleggen waarop je kunt oefenen. Veel leuker ook, natuurlijk. En niet al die wortels meteen weghalen!
Ergens heb ik leren mountainbiken. Aangezien we geen technische routes hadden... .
En ook in Frankrijk vind je dan oefenterreintjes bij bikeparken. Die moeten jullie dan toch eens uitleggen...
Maar dan nog, basistechnieken als trackstand, hoppen, remmen onder controle krijgen, dat doe je allemaal op een stuk asfalt of glad terrein. Daar ligt je basis.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg schreef: ↑zo 3 november 2019, 12:32
Dat laatste klopt idd maar al te goed. Je ziet ook dat kombochten helemaal niet gebruikt worden zoals ze bedoeld zijn. Dat zie je dan aan de sporen die daar uit de bocht gaan. Niet hoog erin dus bij te hoge snelheid hoog eruit. Dat is ook een probleem met watergeulen die worden door een groot publiek bereden als de lijn. Maar daar moet je juist hoog boven blijven. Zo zie je maar dat een goede lijn kiezen best wel een ‘technische’ uitdaging is voor veel rijders.
Veel kombochten heb je helemaal niet nodig. Zeker niet op de UHR. Daar liggen echt kombochten die zijn aangelegd om maar een kombocht te hebben. Daar wordt een route niet technischer van. Kombochten kunnen heel nuttig zijn om snelheid vast te houden, maar er liggen op veel van de hedendaagse 2.0 routes (in NL) inmiddels wel erg veel van die kombochten. En ze zijn vaak ook helemaal niet nodig. Zeker als er veel volk over een route gaat onstaat er vaak van zelf al een natuurlijke banking. Verder zijn kombochten vooral badkuipen bij slecht weer als de waterafvoer niet goed is geregeld en vergen ze veel onderhoud om ze in goede staat te houden.
Finale Ligure, Nava Valley the hidden gem.
Van een boomwortel af fietsen is geen droppen
Kombochten zijn inderdaad niet erg technisch. En als je de Brabantse routes gewend bent, leer je die vermijden omdat veel kombochten daar gemaakt zijn door MXers en je voorwiel zakt daar helemaal in weg. Goede manier om op je bek te gaan. Op de UHR moet ik dan ook echt mezelf dwingen die kombochten te gebruiken.
Lars TB schreef: ↑ma 4 november 2019, 00:04
Ergens heb ik leren mountainbiken. Aangezien we geen technische routes hadden... .
En ook in Frankrijk vind je dan oefenterreintjes bij bikeparken. Die moeten jullie dan toch eens uitleggen...
Maar dan nog, basistechnieken als trackstand, hoppen, remmen onder controle krijgen, dat doe je allemaal op een stuk asfalt of glad terrein. Daar ligt je basis.
Naast street en urban heeft Nederland genoeg natuurlijke potentie om aan je skills te schaven. Het zou fijn zijn als dat legaal gebruikt zou mogen worden. Ik rij laatste tijd veel nieuwe routes met de kleine en dat geeft mij (nu nog) wat tijd om om mij heen te kijken. Overal zie ik dingen die in de route hadden gemogen (als optie)
Dit was vh weekend op Texel (5 meter naast de route )
zonoskar schreef: ↑ma 4 november 2019, 13:22
Kombochten zijn inderdaad niet erg technisch. En als je de Brabantse routes gewend bent, leer je die vermijden omdat veel kombochten daar gemaakt zijn door MXers en je voorwiel zakt daar helemaal in weg. Goede manier om op je bek te gaan. Op de UHR moet ik dan ook echt mezelf dwingen die kombochten te gebruiken.
Dat zijn ook niet de kombochten zoals ze bedoeld zijn. Toevallig was ik het weekend op Brabantse routes en zag de sporen van MX’ers. Zag ze zelfs aan het begin vd route staan kletsen. Dacht dat het verboden was
Maar die kombochten ontstaan doordat los zand steeds verder wegslipt en daarmee een kommetje maakt. Er is dan ook geen echte stevigheid dus is het idd niet mogelijk hier tegen aan te duwen. Dan moeten ze idd aangelegd worden. Hoe hoger de berm hoe minder last van water op de track. Echter op sommige plekken worden ze ook uit een soort veiligheidsoverweging gemaakt. Zie je bijvoorbeeld op kinderroute Ede. Daar liggen een aantal kombochten in een off camber stuk. Dus kunstmatig opgehoogd zodat je niet van het schuine kantje kunt af...en. Die bochten zijn erg gevoelig voor grote plassen.
Lars TB schreef: ↑ma 4 november 2019, 00:04
Ergens heb ik leren mountainbiken. Aangezien we geen technische routes hadden... .
En ook in Frankrijk vind je dan oefenterreintjes bij bikeparken. Die moeten jullie dan toch eens uitleggen...
Maar dan nog, basistechnieken als trackstand, hoppen, remmen onder controle krijgen, dat doe je allemaal op een stuk asfalt of glad terrein. Daar ligt je basis.
Naast street en urban heeft Nederland genoeg natuurlijke potentie om aan je skills te schaven. Het zou fijn zijn als dat legaal gebruikt zou mogen worden. Ik rij laatste tijd veel nieuwe routes met de kleine en dat geeft mij (nu nog) wat tijd om om mij heen te kijken. Overal zie ik dingen die in de route hadden gemogen (als optie)
Dit was vh weekend op Texel (5 meter naast de route )
hanjovdberg schreef: ↑ma 4 november 2019, 16:50
Dat zijn ook niet de kombochten zoals ze bedoeld zijn. Toevallig was ik het weekend op Brabantse routes en zag de sporen van MX’ers. Zag ze zelfs aan het begin vd route staan kletsen. Dacht dat het verboden was
Is ook verboden. Maar ja, ze doen het toch. Vroeger reden we toch ook gewoon overal met de MTB? En heel veel paden hier in Brabant zijn door MXers gemaakt, dus ik klaag niet (zo hard).
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 7 november 2019, 18:47
Is het verboden om bij het begin vd route te kletsen
Doe niet altijd zo betweterig. Compleet bepakt met helm en bril op even stilstaan bij wat voor mij in dat deel van het bos de start was. Duidelijke sporen gezien op de route daarna. En ze stonden op een kruising in het bos dan buiten het bos op asfalt.