Nieuwe banden voor de aankomende ' natte ' periode

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Hi mede forum gebruikers.

Ik ben sinds kort op zoek naar een nieuwe set banden die mij bijstaat de komende herfst en winter periode.
In de zomer knal ik rond met maxxis aspen, en voorheen de wintermaanden met RORO voor en achter. Echter heb ik de schwalbes nu zovaak,op de meest bizare plekken en manieren lek gereden, dat ik het vetrouwen in de band kwijt ben. ( Ondanks de goede grip )

ik heb deze band altijd tubeless gereden, en heb meerdere malen ondanks een binnenband kunnen lopen :/

Ik rij vooral de nederlandse trails, waar naast ik ook geregeld een uitstap maak naar de ardennen ( Malmedy, houffalize etc, )

Nu heb ik zelf wat voorwerk gedaan uiteraard maar ik was benieuwd of er ook mensen zijn met ervaring met de desbetrefende banden.

Mijn 1e keus conti's cross king voor en race king achter, of 2 keer cross king

Mijn 2e keus maxxis forekaster voor en achter

Mijn 3e keus Pirelli scorpion Rear specific / Mixed terrain.

Momenteel fiets ik met vittoria peyote, deze vind ik naast dat het een erg nerveuse band is ook teveel rol weerstand hebben.

Graag hoor ik wat de bevindingen zijn van jullie, en hoop hierdoor een weloverwogen keuze te kunnen maken :')

Thanks! :-q :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het lekrijden wat je beschrijft is vooral van toepassing op de RoRo's, en niet typisch voor de andere Scwalbes.
En als je een lichte band van een ander merk kiest, zit je met hetzelfde probleem.
Een dunne soepele buitenband met lage rolweerstand is gewoon minder lekbestendig dan een type met dik rubber.
Veel gereden met RaRa en ik vond de RoRo veel kwetsbaarder. Mijn max afstand zonder lekrijden in Z Limburg met RoRo was 5km...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Je eerste keuze is een prima allrounder (2 x Cross King) wel de "protection" versie. Ze vallen vrij smal, dus 2.3 lijkt mij de meest verstandige optie.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Je huidige Peyote is misschien nog wel iets potenter dan de Raceking in het natte. Dus laat die allebei links liggen. Qua Conti inderdaad 2x Crossking Protection of als je bij Vittoria blijft kun je 2x Barzo proberen.
Michelin en Maxxis heb ik geen ervaring mee. Die Forekaster komt wel vaak voorbij als ready for anything band. Zo is hij ook bedacht geloof ik. Er zijn een aantal mensen op het forum heel tevreden over.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Als je voor de Maxxis gaat, zou ik ook even overwegen om de Forekaster voor te doen en de Rekon achter. Dan heb je een heerlijke allround combi waar je de winter prima mee doorkomt.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 november 2019, 12:15 Het lekrijden wat je beschrijft is vooral van toepassing op de RoRo's, en niet typisch voor de andere Scwalbes.
En als je een lichte band van een ander merk kiest, zit je met hetzelfde probleem.
Een dunne soepele buitenband met lage rolweerstand is gewoon minder lekbestendig dan een type met dik rubber.
Veel gereden met RaRa en ik vond de RoRo veel kwetsbaarder. Mijn max afstand zonder lekrijden in Z Limburg met RoRo was 5km...
Dit ligt dus gelukkig niet aan mij! Ik denk dat ik zeker wel 2 setjes binnen 500 km kapot gereden heb 😳
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

yo-eddy schreef: wo 6 november 2019, 12:21 Je eerste keuze is een prima allrounder (2 x Cross King) wel de "protection" versie. Ze vallen vrij smal, dus 2.3 lijkt mij de meest verstandige optie.
Dit lijkt mij ook een prima keuze, echter heb ik op het forum ook verhalen gelezen, dat de modder moeilijk lost. Heb jij hier ook dezelfde ervaring mee?

Op een zuigende ondergrond ben ik niet zo bang, maar met name de afdaling in de ardennen kan rond deze tijd erg blubberig zijn 😁
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Flow&Co schreef: wo 6 november 2019, 12:30 Je huidige Peyote is misschien nog wel iets potenter dan de Raceking in het natte. Dus laat die allebei links liggen. Qua Conti inderdaad 2x Crossking Protection of als je bij Vittoria blijft kun je 2x Barzo proberen.
Michelin en Maxxis heb ik geen ervaring mee. Die Forekaster komt wel vaak voorbij als ready for anything band. Zo is hij ook bedacht geloof ik. Er zijn een aantal mensen op het forum heel tevreden over.
De barzo heb ik ook erg goede verhalen over gelezen, alleen lijkt me het band verloop op de foto erg rond, echter geen idee of dit in de werkelijkheid ook zo is, zal hier eens dieper op induiken!

Forekaster schijnt inderdaad een alles kunner te zijn, alleen heb ik me ooit eens laten vertellen dat er geen band bestaat die alles kan, dus wellicht een leuke combinatie van maken.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

mud mate schreef: wo 6 november 2019, 12:37 Als je voor de Maxxis gaat, zou ik ook even overwegen om de Forekaster voor te doen en de Rekon achter. Dan heb je een heerlijke allround combi waar je de winter prima mee doorkomt.
Thanks voor je reactie! Ik ga hier even na kijken, en dit serieus overwegen. Zojuist even het noppen profiel van de rekon bekeken en dat ziet er wel goed uit!

Had hier zelf nog niet bij stil gestaan, maar dit lijkt haast een perfecte combo 🙊

Rij jij hier zelf ook mee?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

diaseti schreef: wo 6 november 2019, 13:47 alleen heb ik me ooit eens laten vertellen dat er geen band bestaat die alles kan, dus wellicht een leuke combinatie van maken.
Een alleskunner is idd een utopie, grip in de modder en weinig rolweestand op droog wegdek gaat alleen als de modderband helemaal versleten is :tong

Maar de combi van Forekaster en Rekon is een veel gebruikte.
Laatst gewijzigd door mud mate op wo 6 november 2019, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

diaseti schreef: wo 6 november 2019, 13:44
yo-eddy schreef: wo 6 november 2019, 12:21 Je eerste keuze is een prima allrounder (2 x Cross King) wel de "protection" versie. Ze vallen vrij smal, dus 2.3 lijkt mij de meest verstandige optie.
Dit lijkt mij ook een prima keuze, echter heb ik op het forum ook verhalen gelezen, dat de modder moeilijk lost. Heb jij hier ook dezelfde ervaring mee?

Op een zuigende ondergrond ben ik niet zo bang, maar met name de afdaling in de ardennen kan rond deze tijd erg blubberig zijn 😁
De Cross King lost iets beter dan zijn voorloper (de X-king) maar het is altijd een compromis. Een echte modder band rijdt nml extreem r#k in alle omstandigheden behalve modder ;)

voor echte prut .... heb je de Mud-King https://www.continental-tires.com/bicyc ... protection

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

diaseti schreef: wo 6 november 2019, 13:50
mud mate schreef: wo 6 november 2019, 12:37 Als je voor de Maxxis gaat, zou ik ook even overwegen om de Forekaster voor te doen en de Rekon achter. Dan heb je een heerlijke allround combi waar je de winter prima mee doorkomt.
Thanks voor je reactie! Ik ga hier even na kijken, en dit serieus overwegen. Zojuist even het noppen profiel van de rekon bekeken en dat ziet er wel goed uit!

Had hier zelf nog niet bij stil gestaan, maar dit lijkt haast een perfecte combo 🙊

Rij jij hier zelf ook mee?
Ik rij er zelf mee, maar mijn maatje meer. En eigenlijk bijna het hele jaar door in NL. Als ik de banden er op heb liggen voor het bikepark seizoen ben ik te lui om te wisselen van wielset :lol:

Ik rij wel uitsluitend met Maxxis. Voor het bikepark, veel de Aggressor. Maar daarnaast ook een combi's met Assegai, Shorty, HRII, Minion SS... Dus ik kan nog al makkelijk wisselen, alleen is het wel iedere keer de Cassette wisselen. Tja en dat is wel 5 minuten werk :lol:
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Sinds kort ook de Maxxis Forekaster (2.35) voor ter vervanging van de Ikon. De grip in de bochten op een natte ondergrond is goed en vind ik persoonlijk beter dan de Ikon (in deze periode dan). De band is voorspelbaar en rolt goed.

Achter rij ik overigens nog steeds de Ikon maar merk wel dat deze gaat driften in de natte bochten. Even kijken hoe de band zich houdt bij de komende toertochten.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

yskan schreef: wo 6 november 2019, 14:32 Sinds kort ook de Maxxis Forekaster (2.35) voor ter vervanging van de Ikon. De grip in de bochten op een natte ondergrond is goed en vind ik persoonlijk beter dan de Ikon (in deze periode dan). De band is voorspelbaar en rolt goed.

Achter rij ik overigens nog steeds de Ikon maar merk wel dat deze gaat driften in de natte bochten. Even kijken hoe de band zich houdt bij de komende toertochten.
In hoeverre drift de band? Is het dat je compleet de controle kwijt raak, of dat die af en toe wat speels uit breekt?

Ik ben zelf wel een vlotte rijder, wellicht dan beter Forekaster front en rear monteren. Zal vanavond is even kijken 😁

Bedankt voor ie reactie!
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

De drift is nog onder controle te houden en maakt het rijden speels. Nu moet ik er wel bij zeggen dat deze band ook wel tegen het einde van zijn levensduur zit en er sowieso minder profiel op zit tov een nieuwe Ikon.

De FK voor blijft in ieder geval.
Plaats reactie