Spacer of niet? (12 speed Sunrace, Shimano-body)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Bezig met het in elkaar zetten van mijn winterfiets, onder meer met een nieuw 12-speed spul met Sunrace-cassette (11-50). Die gaat dus op een reguliere Shimano-body (een nieuwe, want de oude was ketsgaar). Die werd geleverd met een spacer van een paar mm.

Nu gaat de cassette uiteraard perfect op de body zonder de spacer. Maar in het kader van een betere kettinglijn (ben nog een beetje aan het twijfelen welke crank erop gaat) overweeg ik om de spacer toch te monteren en zo dus de cassette iets op te schuiven.

Heb het geprobeerd, het past/gaat en kan alles goed stevig vastdraaien, maar twijfel of het kleinste tandje voldoende 'aangrijp-oppervlak' heeft. Van 't weekend eens wat kijken met cranks en ook de ketting monteren, maar voordat ik daar mee aan de gang ga: wat is jullie advies in deze? Geen probleem of absoluut niet doen?
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vertel ons ook even welk merk en type naaf en body je hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Je kunt het 'probleem' van de kettinglijn ook aan de andere zijde aanpakken;

Mits er voldoende ruimte overblijft tussen tandblad en frame, en je een crankset hebt waar je een los tandblad op monteert (dus geen direct mount), kun je ook dunne ringetjes plaatsen tussen je blad en crank.
Zo schuif je het blad een stukje op en zit je cassette in zijn volle breedte op de body van je naaf.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat er een spacer bij zat suggereert dat er ook een 11s race cassette op past. In dat geval moet de spacer er achter bij een MTB cassette.
Maar zoals al gezegd, welke naaf gaat het om?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Deze body, de naaf is de omschreven pre 2017 9thwave:

https://9thwave-cycling.com/product/mir ... t-shimano/

Een van de mogelijke crankstellen is een (paar jaar oude) carbon van SRAM (weet niet zo niet welk type), waar zelfs nog 3 bladen op kunnen volgens mij. Gaat met een 36 die nu op de middelste zit (idd met ringetjes bij de schroefkes). Bij testmontage werd deze optie qua kettinglijn redelijk kritisch, denk ik.

Brengt me meteen op een andere vraag. Trapas is PF GXP. Heeft iemand ervaring met het monteren van een spacer van een paar mm aan de linkerzijde om zo de crank wat op te schuiven (GXP klemt alleen op het linkerlager)? Heb er positieve ervaringen over gelezen op enkele Engelstalige fora, maar ben er zelf sceptisch over (heb al niet zo'n positieve ervaringen met het blijven zitten van PF-trapassen). Voordeel is dan dat ik het carbon crankstel niet alleen wat de goede kant kan opschuiven, maar ook kan monteren met een GXP linker-race crankarm (met powermeter). Daarmee wordt de asymetrie (links smal q-factor race, rechts brede q-factor mtb) ook voor een groot deel opgelost namelijk (en wordt de ruimte tussen achterbrug en linkercrank groter).

Ander alternatief is een Quarq XX1 waarmee alles zonder het gebruik van spacers prima gaat passen, maar die laat ik in de winter liever binnen liggen ;).
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

•For Shimano 10 & 11 speed (road & mtb compatible)
Ook geschikt voor 11s road cassettes, spacer moet er dus op bij een MTB cassette.
(of eigenlijk bij alles behalve een 11s road cassette)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Marc / fisherbike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: do 5 april 2007, 14:32

ik had de spacer nodig op een hope pro4 boostnaaf met shimano body, de sunrace 11-50 cassette raakte de spaken lichtelijk, met de spacer was het verholpen.
Be reasonable, do it my way!
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Okay, die spacer is dus bij 12 speed cassette ook nodig? Het spaken verhaal is ook herkenbaar, het scheelt inderdaad niet veel.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marc / fisherbike schreef: vr 8 november 2019, 08:59 ik had de spacer nodig op een hope pro4 boostnaaf met shimano body, de sunrace 11-50 cassette raakte de spaken lichtelijk, met de spacer was het verholpen.
Ja, bij een Hope pro4 moet de spacer er op, behalve bij 11 speed road cassettes. Staat ook in de handleiding.

Bij deze 9th wave blijkbaar ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is vreemd dat de cassette goed past zonder spacer. Want eigenlijk is er dan te veel ruimte en zou de ketting iets (minimaal!) heen en weer kunnen schuiven... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, maar we weten natuurlijk niet of dat echt zo was, of dat de TS meende dat het zo was ;)
De vorige body was "ketsgaar" dus wellicht was er toen geen spacer gebruikt...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik heb 'm nu gemonteerd met spacer en de kettinglijn met het 'oude' crankstel lijkt prima (moet alles nog precies afstellen). Ben er vrij zeker van dat-ie zonder spacer perfect zat (kijk ook naar het 'uiteraard' in mijn eerste post :P) en lees op internet (is er niet heel veel te vinden) ook dat mensen zonder én met (1,8 of 1mm) spacer monteren.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Plaats reactie