MTB Tracks Oosterhout | Cadettenkamp, Dorst en Vrachelen

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mark-V schreef: do 7 november 2019, 17:11
MacReal schreef: do 7 november 2019, 15:14 Dus wat je eigenlijk wilt zeggen is dat je geen foto's maakt? :roll: :-?

Je kunt geen definitie hangen aan "echt" mountainbiken, omdat dat vrij subjectief is.
Een goede fotograaf zal jouw foto's misschien minder goed vinden. Maar hij/zij zal niet kunnen ontkennen dat je foto's maakt.

Trek dat terug naar het mountainbiken en je zult moeten concluderen dat men op het drieluik lekker aan het mountainbiken is, maar op een ander niveau dan de world cups.
En daar is niets mis mee. Volgens mij heeft geen enkele rijder op het drieluik namelijk de ambitie (of het talent :winkie: ) om die world cups te gaan rijden.
Foto's maken maakt je nog geen fotograaf toch? Want dan is tegenwoordig iedereen fotograaf :wink:

En volgens deze definitie is iedere fietser dus een mountainbiker? Of waar zit dan het verschil tussen een fietser en een mountainbiker?
Puur het feit dat de grond niet verhard is?
Er zijn genoeg landen waar de meeste wegen niet verhard zijn. Zijn dat dan allemaal mountainibkers?

Ik ben het met je eens dat het heel lastig is om een definitie aan een bepaald woord te geven, zolang dat niet feitelijk meetbaar is, zoals met mountainbiken het geval is.
Nu wil het feit dat de wereld groter is dan alleen nederland, en die term door de hele wereld heen gebruikt wordt.
Is het dan niet zo dat de definitie van mountainbiken datgene is wat door de meeste mensen gedragen wordt?
Want in dat opzicht zijn wij (nederlanders) maar een hele kleine invloed op die definitie.
Zouden wij de term bedacht hebben, dan was het woord "Mountain" er nooit in voorgekomen maar was het eerder weilandbiker geworden :winkie: :winkie:

Wel grappig trouwens dat we nu vooral discussieren over de term mountainbiker, terwijl waar het eigenlijk om ging was de inhoudt van de tracks van het drieluik :bier:

Laat ik dan, om nog wat olie op het vuur te gooien :winkie: , ook nog even vermelden dat als je op een drukke dag een half uurtje bij de schans of drop gaat staan, dat je dan zult zien dat het overgrote deel (>90%) van de rijders deze features over slaat.
Dus blijkbaar is er voor de grote massa op de tracks geen behoefte aan zwaardere features. De vraag is alleen of die grote massa ook daadwerkelijk de doelgroep van de tracks is / was?
Het grote verschil is dat ik met mijn telefoontje een leuke foto maak van mijn zoontje/fiets/whatever en jij op pad gaat met een dslr met het doel een (voor jou) mooie foto te maken.
En daar zit hem de crux.
Ik ben geen mountainbiker als ik met mijn stadsfiets per ongeluk op een mtb route uitkom. Maar als ik op mijn mountainbike doelgericht het bos in ga om een mountainbike route te gaan rijden, lijkt het er wel heel erg op dat ik een mountainbiker ben.

Om terug te komen bij de routes van het drieluik (want ontopic enzo), die zijn aangelegd als zijnde een mountainbike route. Dus bedoeld voor mensen met een mountainbike om lekker op te kunnen mountainbiken.

Dat een (Nederlandse) mountainbike route niet lijkt op een world cup track is wel duidelijk. Maar Overal op de wereld zijn mountainbike tracks die in de verste verte niet lijken op een world cup track.
Of ben je geen mountainbiker als je in het buitenland met je mountainbike op een groene of blauwe route rijdt? ;)

Om nog even in te haken op je vaatje olie, de doelgroep voor een track en de track zelf hangen heel nauw samen.
Zo heb ik bijvoorbeeld ook routes die ik leuk vind en routes waar ik maar weinig aan vind. Dat ligt aan de aard van de route.
Vaak zie ik op de routes die ik (echt) leuk vind dan ook gelijkgestemden. De gemiddelde (overwinterende) wielrenner zul je geen rondjes zien rijden op Kwintelooijen om maar een voorbeeld te noemen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MacReal schreef: do 7 november 2019, 17:20 Of ben je geen mountainbiker als je in het buitenland met je mountainbike op een groene of blauwe route rijdt? ;)
Het gaat mij niet om het niveau, maar vooral om de intentie. Je kunt ook beginnend mountainbiker zijn, of je kunt world cups rijden en gewoon voor de lol op zo'n track rijden.
Maar het kan ook zijn dat je toevallig een keer een bike huurt in het buitenland om even te proeven of de sport iets is (net als met duiken b.v.). En dan ben je m.i. niet direct een mountainbiker ;)

MacReal schreef: do 7 november 2019, 17:20 Vaak zie ik op de routes die ik (echt) leuk vind dan ook gelijkgestemden. De gemiddelde (overwinterende) wielrenner zul je geen rondjes zien rijden op Kwintelooijen om maar een voorbeeld te noemen.
Helaas is dat niet de werkelijkheid en heeft het vooral ook met beschikbaarheid te maken.
Iemand die gewoon voor het eerst het bos in gaat met de fiets zal eerder op Dorst terecht komen als hij daar in de buurt woont. En eerder op Kwintelooijen als hij daar in de buurt woont.
Ik ben nog nooit op Kwintelooijen geweest, maar ik maak zo uit je opmerking op dat het wat technischer is (technisch is trouwens ook een mogelijk punt van interpretatie :P). Maar iemand die daar woont zou daar best voor de eerste keer op een bike kunnen stappen....

En ik denk dat de meeste overlast vooral van het samenvoegen van die groepen komt zoals ik al eerder zei....

Maarre, volgens mij blijft dit een eindeloze discussie (ook best leuk hoor, zolang niemand zich beledigd gaat voelen) ;)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als we huurfietsers geen mountainbikers noemen, waarom zijn zij dan wel de hoofdmoot van je bericht? Volgens mij maken huurfietsers maar een heel klein deel uit van de mensen die daadwerkelijk op de MTB het bos in gaan.

En juist de mensen die wat vaker op die MTB stappen kiezen een route uit die bij ze past.
Zo heb ik al best vaak de vraag gehad van mensen bij mij uit de buurt wat nu een leuke route voor beginners is. Want na een keertje Zoetermeer zijn ze er wel over uit dat ze eerst ergens anders ervaring op willen doen :lol:

Overigens is Kwintelooijen niet heel bijzonder technisch, maar er zit wat minder "flow" in zoals je dat op de rest van de heuvelrug ziet. Dat trekt net even een ander publiek.

En ja, dit is een eindeloze discussie :bier:
Maar zolang we open staan voor elkaars mening is dat helemaal niet erg :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Onderhoudsman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: za 25 december 2010, 15:28

Ik denk dat het morgen lekker fietsen is na al de nattigheid !
Jullie ook ?
En voor het weekend ziet het er ook goed uit.

Genieten !!

Gr.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MacReal schreef: do 7 november 2019, 21:39 Als we huurfietsers geen mountainbikers noemen, waarom zijn zij dan wel de hoofdmoot van je bericht? Volgens mij maken huurfietsers maar een heel klein deel uit van de mensen die daadwerkelijk op de MTB het bos in gaan.
Er zit natuurlijk nog een hele grote groep mensen tussen de huurfietsen en de 22min-rijders.
Als ik met mijn zoontje rij over dorst, dan gaan we richting de 40 min. Dat is dan dus 2x zo lang als de snelste, maar tegeljkertijd ook weer sneller dan de langzaamste.
Hoe dan ook, als je een grote groep langzamere rijders op dit soort routes laat rijden, dan heeft alles wat sneller is er last van.... En inhalen is beperkt op de routes, dus ja, ik kan me heel goed voorstellen dat er frustraties ontstaan....
MacReal schreef: do 7 november 2019, 21:39 En ja, dit is een eindeloze discussie :bier:
Maar zolang we open staan voor elkaars mening is dat helemaal niet erg :winkie:
Afbeelding
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Onderhoudsman schreef: vr 8 november 2019, 00:07 Ik denk dat het morgen lekker fietsen is na al de nattigheid !
Jullie ook ?
En voor het weekend ziet het er ook goed uit.

Genieten !!

Gr.
100% :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mark-V schreef: vr 8 november 2019, 09:12
MacReal schreef: do 7 november 2019, 21:39 Als we huurfietsers geen mountainbikers noemen, waarom zijn zij dan wel de hoofdmoot van je bericht? Volgens mij maken huurfietsers maar een heel klein deel uit van de mensen die daadwerkelijk op de MTB het bos in gaan.
Er zit natuurlijk nog een hele grote groep mensen tussen de huurfietsen en de 22min-rijders.
Als ik met mijn zoontje rij over dorst, dan gaan we richting de 40 min. Dat is dan dus 2x zo lang als de snelste, maar tegeljkertijd ook weer sneller dan de langzaamste.
Hoe dan ook, als je een grote groep langzamere rijders op dit soort routes laat rijden, dan heeft alles wat sneller is er last van.... En inhalen is beperkt op de routes, dus ja, ik kan me heel goed voorstellen dat er frustraties ontstaan....
MacReal schreef: do 7 november 2019, 21:39 En ja, dit is een eindeloze discussie :bier:
Maar zolang we open staan voor elkaars mening is dat helemaal niet erg :winkie:
Afbeelding
:lol: :lol: :bier:
True (vanaf deze kant dan hè ;))
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mark-V schreef: vr 8 november 2019, 09:12
MacReal schreef: do 7 november 2019, 21:39 Als we huurfietsers geen mountainbikers noemen, waarom zijn zij dan wel de hoofdmoot van je bericht? Volgens mij maken huurfietsers maar een heel klein deel uit van de mensen die daadwerkelijk op de MTB het bos in gaan.
Er zit natuurlijk nog een hele grote groep mensen tussen de huurfietsen en de 22min-rijders.
Als ik met mijn zoontje rij over dorst, dan gaan we richting de 40 min. Dat is dan dus 2x zo lang als de snelste, maar tegeljkertijd ook weer sneller dan de langzaamste.
Hoe dan ook, als je een grote groep langzamere rijders op dit soort routes laat rijden, dan heeft alles wat sneller is er last van.... En inhalen is beperkt op de routes, dus ja, ik kan me heel goed voorstellen dat er frustraties ontstaan....
Volgens mij heb je er alleen last van als je dat toelaat :bier:

Je kunt ook gewoon accepteren dat er minder snelle mensen zijn en daar rekening mee houden.
Anders wordt je namelijk een frustratie van de langzamere rijder. En frustratie is nu net waar ik niet op zit te wachten als ik het bos in duik met de fiets voor wat ontspanning :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Mark-V schreef: do 7 november 2019, 18:05
Maarre, volgens mij blijft dit een eindeloze discussie (ook best leuk hoor, zolang niemand zich beledigd gaat voelen) ;)
Ik vind het vooral opmerkelijk dat jij denkt volstrekt de wijsheid in pacht te hebben, je beledigd met elke post weer een groep opnieuw of een nieuwe groep.

Zelf vind ik mezelf een mountainbiker. Dit doordat ik het hele jaar rond mountainbike. Maar omdat ik dit buiten wedstrijden om met een groepje in dezelfde kleur doe, ben ik volgens jouw beredenering een boswielrenner, of misschien iets anders wat niet op jou lijkt.
Ik rij dorst of LDD sneller dan de gemiddelde mountainbiker, mag dat nou wel of niet van jou om een echte mountainbiker genoemd te worden?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

van Tuyl schreef: vr 8 november 2019, 11:17
Mark-V schreef: do 7 november 2019, 18:05
Maarre, volgens mij blijft dit een eindeloze discussie (ook best leuk hoor, zolang niemand zich beledigd gaat voelen) ;)
Ik vind het vooral opmerkelijk dat jij denkt volstrekt de wijsheid in pacht te hebben, je beledigd met elke post weer een groep opnieuw of een nieuwe groep.

Zelf vind ik mezelf een mountainbiker. Dit doordat ik het hele jaar rond mountainbike. Maar omdat ik dit buiten wedstrijden om met een groepje in dezelfde kleur doe, ben ik volgens jouw beredenering een boswielrenner, of misschien iets anders wat niet op jou lijkt.
Ik rij dorst of LDD sneller dan de gemiddelde mountainbiker, mag dat nou wel of niet van jou om een echte mountainbiker genoemd te worden?
Goh, je voelt je echt aangevallen he? :-q
De wijsheid in pacht? Wat ik schrijf is geen feit (feitelijke info ben ik best goed in, maar die zijn meetbaar, te onderzoeken en objectief) maar enkel mijn mening.
Ik beledig niemand (met opzet), maar als iemand zich door mijn definitie beledigd voelt dan moet je bij jezelf toch s te raden gaan waarom die definitie zo belangrijk voor je is....
Het is maar een woord. En ook al ben je een boswielrenner volgens mijn definitie, wordt je daar dan minder mens door? :bier:

De zon schijnt, het is droog. Ga lekker met je matties biken ipv je zo te frusteren over mijn posts.. Zorg je wel dat je er gesoigneerd uit ziet op de bike? :winkie:
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Mark-V schreef: vr 8 november 2019, 12:14
van Tuyl schreef: vr 8 november 2019, 11:17

Ik vind het vooral opmerkelijk dat jij denkt volstrekt de wijsheid in pacht te hebben, je beledigd met elke post weer een groep opnieuw of een nieuwe groep.

Zelf vind ik mezelf een mountainbiker. Dit doordat ik het hele jaar rond mountainbike. Maar omdat ik dit buiten wedstrijden om met een groepje in dezelfde kleur doe, ben ik volgens jouw beredenering een boswielrenner, of misschien iets anders wat niet op jou lijkt.
Ik rij dorst of LDD sneller dan de gemiddelde mountainbiker, mag dat nou wel of niet van jou om een echte mountainbiker genoemd te worden?
Goh, je voelt je echt aangevallen he? :-q
De wijsheid in pacht? Wat ik schrijf is geen feit (feitelijke info ben ik best goed in, maar die zijn meetbaar, te onderzoeken en objectief) maar enkel mijn mening.
Ik beledig niemand (met opzet), maar als iemand zich door mijn definitie beledigd voelt dan moet je bij jezelf toch s te raden gaan waarom die definitie zo belangrijk voor je is....
Het is maar een woord. En ook al ben je een boswielrenner volgens mijn definitie, wordt je daar dan minder mens door? :bier:

De zon schijnt, het is droog. Ga lekker met je matties biken ipv je zo te frusteren over mijn posts.. Zorg je wel dat je er gesoigneerd uit ziet op de bike? :winkie:
Ik voel me niet persé aangevallen, het gaat mij om het feit dat jij snel conclusies trekt. En daarmee veel mensen in hokjes plaatst.

Als ik de tijd had zat ik nu op de fiets.
Inderdaad met een lycra pakje, hippe schoenen met carbon zolen en de tegenwoordig hippe gekleurde sokken.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

van Tuyl schreef: vr 8 november 2019, 12:18 Ik voel me niet persé aangevallen, het gaat mij om het feit dat jij snel conclusies trekt. En daarmee veel mensen in hokjes plaatst.
Ik hoef toch niemand in een hokje te plaatsen? dat doe je zelf blijkbaar. ;)
Ik beschrijf een bepaald type groep volgens mijn definitie. Wie daar wel of niet toe behoort is niet aan mij..
Sterker nog, ik denk dat je onder meerdere groepen kunt vallen, afhankelijk van je doel op dat moment (zo rij ik anders met mijn zoontje dan alleen).
van Tuyl schreef: vr 8 november 2019, 12:18 Inderdaad met een lycra pakje, hippe schoenen met carbon zolen en de tegenwoordig hippe gekleurde sokken.
De scheermesjes zijn in de aanbieding bij de kruidvat:

https://www.kruidvat.nl/wilkinson-sword ... /p/4052098

:winkie: :winkie: :winkie:
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Zucht... soms baal ik van onregelmatig werk, maar nu even niet. Ik ben zo blij dat ik lekker door-de-weeks op een ochtend of middag kan genieten van deze route's... Geen van bovenstaande discussie-onderwerpen op de route :winkie: .
Bovendien ben ik heel blij dat ik nooit aan Strava of dergelijke tijdsregistratie ben begonnen. Als er iemand voor mij komt die langzamer rijdt zeg ik vriendelijk dat we een veilig punt van inhalen opzoeken. Heb ik even rust en kan ik daarna nog snellerrrrrrr :lol:
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

ijskonijn schreef: vr 8 november 2019, 12:43 Zucht... soms baal ik van onregelmatig werk, maar nu even niet. Ik ben zo blij dat ik lekker door-de-weeks op een ochtend of middag kan genieten van deze route's... Geen van bovenstaande discussie-onderwerpen op de route :winkie: .
Bovendien ben ik heel blij dat ik nooit aan Strava of dergelijke tijdsregistratie ben begonnen. Als er iemand voor mij komt die langzamer rijdt zeg ik vriendelijk dat we een veilig punt van inhalen opzoeken. Heb ik even rust en kan ik daarna nog snellerrrrrrr :lol:
#jaloersdatjijnudebaanopkunt
Veel plezier!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ijskonijn schreef: vr 8 november 2019, 12:43 Zucht... soms baal ik van onregelmatig werk, maar nu even niet. Ik ben zo blij dat ik lekker door-de-weeks op een ochtend of middag kan genieten van deze route's... Geen van bovenstaande discussie-onderwerpen op de route :winkie: .
Bovendien ben ik heel blij dat ik nooit aan Strava of dergelijke tijdsregistratie ben begonnen. Als er iemand voor mij komt die langzamer rijdt zeg ik vriendelijk dat we een veilig punt van inhalen opzoeken. Heb ik even rust en kan ik daarna nog snellerrrrrrr :lol:
Dat kan ook gewoon met strava hoor... maar dat is eenzelfde nutteloze discussie.. blijkbaar wordt je als strava gebruiker ook gelijk in een aso hokje gestopt en kan het niet anders dan dat je een lul op wielen bent. Ik vind strava echt leuk en een toegevoegde waarde hebben voor hoe ik fiets, dat betekend niet dat ik mijn humeur er van af laat hangen en al helemaal niet andere ermee tot last ben. Als ik op zondag ochtend op het drieluik zit dan wordt het inderdaad lastig om een PR te halen, maar er zijn ook mensen die dat gewoon accepteren... ik heb nog nooit tegen iemand geschreeuwd op de tracks, ik heb nog nooit iemand aan de kant gebeukt en ik zeg altijd vriendelijk dank je wel als iemand voor me aan de kant gaat, ik rem af bij voetgangers en zeg hallo, etc. En dat allemaal met strava aan.. wat een wonder, ik ben vast heel speciaal
Plaats reactie