Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geinig, maar wederom eenzijdig. Niks onbekends hier.

Voorbeeld:
Lijstje met waterverbruik. Waar een koe ruim 6x meer water verbruikt dan soja bij gelijke opbrengst.

En dan staat er dit:
Virtual water use for livestock production includes water used in producing feed.[citation needed] In the US, withdrawn surface water and groundwater use for crop irrigation exceeds that for livestock by about a ratio of 60:1.
Niet onwaar, helemaal niet onwaar. Maar waarom staat die koe die ik eet er niet bij? Die verbruikt nul-komma-niets, nada.

Het hele artikel gaat over de bio-industrie en daar is zeker iets mis mee. Maar daardoor schept ook dit Wikipedia-artikel ook de indruk dat er iets mis is met vlees.


Ander punt is die milieubelasting van de dieren. Daar staan de huidige cijfers van groot vee. Wereldwijd lopen en (hoog ingeschat) 150 miljoen van rond. En die hebben een bepaald aandeel in de uitstoot. Maar gaan we even terug in de tijd. Zoek eens op hoeveel bizons er een kleine 2 eeuwen geleden rond liepen in de VS. 30-60 miljoen. Over de grote kuddes in Afrika is niet heel veel te vinden, alleen dat ze de afgelopen 2 eeuwen gehalveerd zijn. In Rusland en China zal de situatie niet heel anders zijn met de kuddes die daar ooit rond liepen en nu niet tot nauwelijks meer. Kort gezegd komt het er op neer dat er nu waarschijnlijk minder grote beesten zijn dan voorheen. En kun je niet stellen dat die verantwoordelijk zijn voor de huidige uitstoot. Tenminste, niet meer dan de natuurlijke uitstoot.

Ja, koeien stoten methaan uit. De recentelijke toename is echter volledig op het conto van de mens toe te schrijven. Verdraaien van feiten.


Uitstoot. Interessant om te weten dat ammoniak vooral ontstaat door de vermenging van uitwerpselen, dus poep en plas van de koeien. En die ammoniak wordt weer omgezet in stikstofdioxide. Dit gebeurt echter alleen in de stal. Niet in de buitenlucht. Vroeger strooiden boeren stro op de grond en dat voorkwam ook grotendeels de aanmaak van ammoniak. Maar dit laatste mag niet meer. Kortom, een te vermijden probleem. Door of anders in de stallen te werk te gaan. Of te stoppen met de bio-industrie en de koeien gewoon naar buiten te schoppen!

Als we stoppen met de bio-industrie dan moeten we wel naar minder beesten toe (want niet genoeg landoppervlak voor biologische veeteelt). En vang je twee vliegen in 1 klap. Minder uitstoot per koe en veel minder koeien en dus nog veel minder uitstoot.


Alleen wordt dat stukkie vlees weer veel duurder. En is er vast een 'slimme' boer die naar de Oekraïne gaat... .



Maar wat ik bedoel is dat je dus nog veel dieper op de feiten in moet gaan en ieder artikel dus veel kritischer moet bekijken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 23:22 Het klopt helemaal dat ze oerwouden kappen voor de teelt van soja VOOR VEEVOER!!! Dat is de enige reden dat er zoveel soja moet worden verbouwd, simpelweg om de koeien te voeren.
Als we stoppen met eten van vlees hebben we die plantages keihard nodig voor het voeren van mensen... :roll:


Maar feitelijk zeg je dat we moeten stoppen met de bio-industrie.
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 23:31 Koeien maken geen vitamine B12. Het wordt geproduceerd door organismen in de grond. Weidekoeien krijgen het binnen bij het grazen en geven het door (Alleen doorgeefluik dus). Mestkalveren die alleen op stal blijven nemen geen B12 op. Dit wordt als voedingssupplement aan het voer toegevoegd.
We kunnen het dus net zo goed zelf slikken.
Dat is wel heel krom geredeneerd... :roll:


Maar feitelijk zeg je dat we moeten stoppen met de bio-industrie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 22:03 Ik stel twee hele simpele feiten:
1) Vlees eten is vele malen inefficiënter dat het eten van plantaardige eiwitten. Oftewel als niemand meer vlees zou eten dan zou er ruim voldoende eten zijn voor de hele wereld en zouden er geen bossen hoeven te worden gekapt. En ook zouden we veel minder milieuproblemen hebben en zeker geen stikstofprobleem.

Wat zijn de argumenten die jij daar tegenover stelt?
1) Nee. Tenzij je je focust op kromme redeneringen die ook nog eens over de bio-industrie gaan.

Een kalf geef je een schop onder zijn hol en een paar jaar later pik je een koe op. Hoef je in principe helemaal niets voor te doen. Super efficiënt, efficiënter kan niet zou ik zelf willen stellen.

En die koe zet voor ons onverteerbare planten om in iets wat wel eetbaar is.


Dan een klein stukje historie. De mens ontwikkelde zich langzaam tot jager. Want voor een handje vol zaden, wortels en groene blaadjes waren ze een hele dag bezig om dat te verzamelen. Daar was de mens handig in en kon er aardig op overleven. Maar er stonden in die tijd geen volle graanvelden, hooguit een paar stengels met stukken kleinere granen dan de huidige doorgekweekte graansoorten. En dus moest je iedere dag opnieuw eten verzamelen. Als het je echter lukte een hert om te leggen (of je struikelde over een net gestorven exemplaar), dan had de hele stam daar meerdere dagen te eten van. En raad eens: vlees, vet en merg is zo voedzaam dat je er niet eens iets extra bij hoefde te eten! En was er dus tijd over om muziek te maken, te dansen en hier en daar wat uitgebreider oorlog te voeren met de buren.

Vlees was dus sowieso super efficiënt.


Dan klopt het dat een koe in principe vele malen meer kilo's voedsel nodig heeft dan de opbrengst is. Maar dat heb ik al eerder aangegeven, dat geldt ook voor de mens. Om plantaardige eiwitten om te zetten naar spieren moet de mens daar ook meer van eten dan van vlees. En om de vitamines en mineralen binnen te krijgen die in vlees zitten moet de mens ook een veelvoud daarvan in plantaardige producten eten om het binnen te krijgen.
Daarbij is het voedsel voor beesten heel vaak restmateriaal wat we hooguit in een biomassa-oven kunnen verstoken, maar wij ook niet kunnen eten, dus het is zeker geen verspilling dit aan dieren te geven. Een mens heeft er anders niets aan. Wederom erg efficiënt gebruik zeg ik dan.



En die bewering dat als we stoppen met vlees dat er dan voldoende eten is voor 7 miljard mensen gaat geheel niet op. Daarvoor hebben we niet genoeg beschikbare landbouwgrond. Zelfs niet als we de potentieel bruikbare grond er bij pakken. Maar dan moeten we dus bossen en oerwoud gaan kappen... . En bedenk eens hoeveel water we moeten gaan verslepen om die landbouwgronden te irrigeren! Over efficiënt gesproken... :roll:

Ja, vanwege de bio-industrie gaat er nu dus veel mis. En de vraag is ook als we volledig op biologisch omschakelen of we dan de wereld nog wel kunnen voeden?
Dan moet je trucjes uit gaan halen met kunstmatig voedsel. Dat wordt weer een heel andere discussie, maar waarschijnlijk ook een onvermijdelijke... .


Kortom, minder mensen is de enige echte oplossing voor het probleem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Juist meer mensen.
Is beter voor de mensheid op aarde.
Op Mars dus.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 8 november 2019, 23:44
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 23:22 Het klopt helemaal dat ze oerwouden kappen voor de teelt van soja VOOR VEEVOER!!! Dat is de enige reden dat er zoveel soja moet worden verbouwd, simpelweg om de koeien te voeren.
Als we stoppen met eten van vlees hebben we die plantages keihard nodig voor het voeren van mensen... :roll:


Maar feitelijk zeg je dat we moeten stoppen met de bio-industrie.
Mad Wally schreef: vr 8 november 2019, 23:31 Koeien maken geen vitamine B12. Het wordt geproduceerd door organismen in de grond. Weidekoeien krijgen het binnen bij het grazen en geven het door (Alleen doorgeefluik dus). Mestkalveren die alleen op stal blijven nemen geen B12 op. Dit wordt als voedingssupplement aan het voer toegevoegd.
We kunnen het dus net zo goed zelf slikken.
Dat is wel heel krom geredeneerd... :roll:


Maar feitelijk zeg je dat we moeten stoppen met de bio-industrie.
Sorry, veel te veel domheid. Ik haak af.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn mening is dat vlees consumptie hetzelfde traject doorloopt met groene stroom en elektrische auto's.
Er zijn veel nadelen te bedenken, maar op de lange termijn zal het gaan werken.
Ja accu's en windmolens kosten veel grondstoffen, maar niemand kan echt een vergelijk maken met de productie van fossiele brandstoffen.
Maar accu's en zonnepanelen worden wel steeds efficiënter omdat er steeds meer markt voor is en dus steeds meer bedrijven investeren in innovatie.
Met vlees hetzelfde, vegetarisch eten heeft ook nadelen voor het milieu, maar niemand kan echt een vergelijk maken met de footprint van vlees.
En ook bij vegetarisch zullen steeds meer bedrijven gaan innoveren en dus vlees vervangers ontwikkelen die minder belastend zijn voor het milieu.
Zo gaar dat nou eenmaal met marktwerking.
Dus we moeten niet maar vlees blijven eten omdat de vervangers ook een belasting voor het milieu zijn.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik zit zelf in de vleesindustrie. Merk totaal niks van wat 90% van hier pretendeerd te doen: zo ecologisch mogelijk te leven. Jullie leven in een utopie. Behalve sommigen zoals Lars TB welke nog enige realiteitszin heeft. Stop dan ook met consumeren. Weg computer, vreet stroom. Weg gsm. Weg lederen schoenen/kleding. Ga naar de kringloopwinkel. Etc etc. Ga te voet naar je werk. Doe aan carpoolen. Nee hoor, met duizenden in de file staan, 1 persoon per auto!

Wil je de wereld verbeteren?
Geen kinderen.
Stop dan ook maar meteen met voedsel consumeren. Ongeacht of het dierlijk of plantaardig is. Mijn oom heeft meer dan honderdduizend hectare landbouwgrond, voornamelijk voor katoen en soja. Klinkt vooruitstrevend, hij heeft een compleet solarveld om het grootste gedeelte te kunnen voorzien van stroom ( boerderij qua gebouwen is meer dan 20 hectare). Gesponsord door de Rabobank. Puur voor reclame te maken vanuit de Rabobank zelf. Milieu is big business en veel bedrijven verdienen er veel aan.

Ikzelf doe zo weinig mogelijk aan heel het gebeuren. Mijn nieuwbouw woning moet verplicht een warmtepomp, omdat gas niet meer mag. Installatie kost 800% meer. Enig voordeel is dat ik geen airco’s hoef te hangen. Het is dat het moet...
Ik wil, zolang het kan, niet rijden in een elektrische auto. Onlangs in een Model X P100D gereden, vond het verschrikkelijk. Afwerking bagger, geluid was veel erger dan mijn daily. Ik rij voor mijn hobby, en daar hoort elektrisch niet bij naar mijn persoonlijke mening. En met 5000km per jaar privé zet het ook geen zoden aan de dijk, en kan ik liever plezier hebben aan mijn eigen rijgedrag.
Vliegen doe ik trouwens zelden want daar heb ik geen tijd voor. Dus geen last van “vliegschaamte” als ik toch ooit nog eens het vliegtuig neem.

Echt niemand, maar dan ook niemand in mijn kenniskring is bezig met het milieu (en die is groot). Toch frappant dat hier ineens een groot deel zich bekommerd om het milieu. Misschien toch meer bekommeren voor het oog van het kerkvolk maar zich er niet naar gedragen?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Goh

Wat ben ik blij met mn nieuwe auto , de scooters van mn dochters die niet elektrisch zijn aangedreven en mn diesel gestookte bedrijfsbus , mn huis met stadsverwarming en elektrisch koken ... (ai toch iets voor de toekomst)

Nee boeit mij niet , dat verhaal van milieu en stikstof shit , zolang wij hier in NL met vergelijking in de rest van de wereld , maar een kikkerlandje zijn en we in NL niet de wereld gaan redden .

Ik heb wel voor kinderen gekozen en totaal niet bezig gehouden of wel voor kinderen moeten kiezen ivm met het milieu ......., ik respecteer de keuze ; mileu , kinderen en de rest , maar in mijn ogen een verkeerde benadering ....

Wat ik veel erger vindt dat er een pinokkio aan het roer staat , die gaat bepalen welke koers we varen en dat soms dwingend verteld ...

Tsja misschien ben ik van de oude generatie ,waar in mijn jeugd we heerlijk reden op opgevoerde puch's en zündapp's we naar de heerlijk schreeuwende FI NL gingen en we rookte als Tatra steel , blij dat ik dat van mn ouders heb mogen meemaken ..
Shoot ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Heerlijk leesvoer dit. Nu nog een topic over ene Piet en t entertainment is tot de feestdagen geregeld :lol:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Oh ja vergeten ,

" we nog bouwden met LEGO ", voor de jongere; plasic bouwsteentjes ... :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Herman de Biker schreef: vr 8 november 2019, 23:00Soja sloopt je schildklier en maakt mannen ook nog eens vrouwelijker
Ik zou als ik jou was maar eens wat andere bronnen gaan zoeken.
Vorsprung durch Pedantik.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind dat de discussie hier nog netjes gevoerd word :-q . Wisten jullie trouwens ook hoeveel methaan er in Siberië elke dag vrijkomt door het smelten van het permafrost? Daar kunnen al het vee op de wereld niet tegenop. En wat dacht je van vulkanen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Owjee. Gaat 2020 het jaar worden waarin me een schuldgevoel aangepraat wordt dat mijn kinderen met lego spelen?
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Lego is vet duurzaam, want je gooit t niet weg. Mijn dochter speelt nu met Lego uit 1985 :-)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Sabai schreef: za 9 november 2019, 08:51 Ik vind dat de discussie hier nog netjes gevoerd word :-q . Wisten jullie trouwens ook hoeveel methaan er in Siberië elke dag vrijkomt door het smelten van het permafrost? Daar kunnen al het vee op de wereld niet tegenop. En wat dacht je van vulkanen.
Het is dan ook en en..... Wij mensen doen er dan nog een schep bovenop en dat is dan net aan teveel :wink:

PS, ik kom trouwens uit een zeer goed milieu :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gesloten