Welke upgrade

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Chrisdegroot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 9 november 2019, 12:48

Ik heb een vraagje ik heb al een tijdje een cube aim pro. Nu is deze goedkoop afgemonteerd met shimano Acera. Maar dat bevalt niet echt. Ik zit aan een upgrade te denken maar ja welke. Hebben jullie een idee.

Met vriendelijke groet Chris
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Chrisdegroot schreef: za 9 november 2019, 12:55 Ik heb een vraagje ik heb al een tijdje een cube aim pro. Nu is deze goedkoop afgemonteerd met shimano Acera. Maar dat bevalt niet echt. Ik zit aan een upgrade te denken maar ja welke. Hebben jullie een idee.

Met vriendelijke groet Chris
De vraag is ; hoe is het budget ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Chrisdegroot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 9 november 2019, 12:48

Ik ben maar een beginner dus hoef niet het top spul. Maar een paar klassen hoger
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Acera is 9 speed dacht ik (of zelfs minder) dus enkele onderdelen vervangen is lastig tenzij je tweedehands gaat zoeken. Wil je de hele groepset vervangen, wat ik dus denk, dan zou je kunnen kijken naar een shimano deore groepje misschien (M6000). SLX (M7000) zit daar dan weer boven gevolgd door XT en XTR maar dat is waarschijnlijk teveel van het goede. Bij sram kan je kijken voor een NX groepset.

Je kan ook even in het gezocht forum een verzoek plaatsen voor een tweedehands groepje. Men doet hier vaak aan upgrades dus wie weet.

Wil je een bepaalde opstelling hebben zoals een 2x10 of 1x11 of zelfs 1x12?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een andere fiets op termijn?
Chrisdegroot schreef: za 9 november 2019, 12:55Maar dat bevalt niet echt.
Misschien beginnen met wat niet bevalt....
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Kijk eens op websites als bike discount bij de groepen die ze daar hebben en bedenk dat je ook nog gereedschap nodig hebt. Dit geeft een beetje een beeld van de prijzen. Bijvoorbeeld €200 voor een SLX 1×11 set of iets meer voor een SRAM nx eagle 1×12.

Bevallen je remmen?

Banden?
Wielen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, relevante vragen
Wat is je budget?
Wat bevalt je niet?
Wat bevalt er nog meer niet?

Bij een goedkopere bike kosten de upgrades al snel meer dan de fiets zelf.
Je moet je dus afvragen of je met deze fiets verder wilt.
Andere optie is je fiets verkopen, al het geld op een hoop gooien en een duurder beter model kopen.
Voordeel van upgraden is dat je het stap voor stap kunt doen (maar uiteindelijk meer kost)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Chrisdegroot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 9 november 2019, 12:48

De fiets bevalt prima, alleen de voor en achter derailleurs vind ik niet fijn schakelen. Dus ja om daarvoor een hele nieuwe fiets voor te kopen vind ik ook zo wat.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Goedkoopste "upgrade" om mee te beginnen is denk ik kijken naar de staat van de huidige groepset.
( Afstelling, slijtage, soepel bewegen enz. )
En daarnaast ook je eigen schakeltechniek.

Leen mijn backup fiets (XT 9s afgemonteerd) weleens uit als iemand ook eens wil meefietsen en als ik dan hoor hoe ze die groep mishandelen tijdens het schakelen zou je het ook onder "slecht schakelen" kunnen classificeren.
Alleen let dat niet aan de fiets.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Als je voor upgrade van je drivetrain gaat, houd er rekening mee dat je...

A) Mogelijk nog meer gebreken tegen gaat komen als je spul gaat vervangen (bottom bracket, ingesleten body)
B) Er meer vervangen moet worden dan je in eerste instantie misschien zou denken (mogelijk vanwege incourante maatvoering)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Je bike kost nu 379 nieuw in de winkel:

https://www.12gobiking.nl/cube-aim-pro- ... gIrQvD_BwE

De minimale upgrade zou Deore zijn, waar je dan minimaal:
- cassette
- ketting
- crankstel / voortandwiel(en)
- shifter(s)
- derrailleur(s)

voor nodig hebt.

Hier kun je wat prijzen zien:

https://www.wiggle.co.uk/?s=m6000


Dus mijn idee zou zijn: verkopen, leg er wat bij en koop een betere 2e handse...
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

De Cube modellen die beginnen met een A (Acid / Attention / Aim) hebben/hadden hetzelfde frame, alleen de afmontage is anders. Als je fiets zelf fijn vindt, zou je ook een duurder model uit deze serie kunnen nemen (nieuw of 2e hands).
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Chrisdegroot
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: za 9 november 2019, 12:48

Bedankt voor jullie reacties, zo te lezen kan ik beter sparen voor een nieuwe en deze inruilen 😁

Nogmaals bedankt ik ga sparen
Plaats reactie