Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ertje schreef: zo 22 september 2019, 18:18 Freeride Pro's hier, heerlijk schoentje :-q
Kun je mij vertellen of de Pro variant stijver is dan de gewone Freerider?

Ik rijd al jaren naar tevredenheid met Freeriders maar ik zou wel een wat stijvere zool willen zonder SPD te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 11 oktober 2019, 23:52
Ertje schreef: zo 22 september 2019, 18:18 Freeride Pro's hier, heerlijk schoentje :-q
Kun je mij vertellen of de Pro variant stijver is dan de gewone Freerider?

Ik rijd al jaren naar tevredenheid met Freeriders maar ik zou wel een wat stijvere zool willen zonder SPD te gaan gebruiken.
Ja, de pro is een stuk stijver dan de normale freerider.
Voor mij was het duidelijk merkbaar op wat langere dagen in het zadel (of eigenlijk juist er uit, staand merkte ik nog het meeste verschil).
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Is de freerider pro goed te gebruiken als winterschoen? Of raden jullie voor de winter de freerider eps aan.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ik rijd altijd met mijn 5/10 freerider schoenen. In de winter doe ik wel wat dikkere (ski)kousen aan als het echt koud is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MVMVML schreef: do 31 oktober 2019, 17:42 Iemand een idee of dit wat is?

Afbeelding

https://www.planetx.co.uk/i/q/SHFLRAFX/ ... ulcan-shoe
Heeft op papier wel goede eigenschappen. Ik zie overal oogjes voor de veters (scheurt niet zo makkelijk uit), en een verhoogde binnenkant voor de enkel. Heeft 5-10 ook niet altijd.

Hoe sticky de zool is weet je niet, evenmin als de pasvorm. Dus koop 'm, en laat het ons weten :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 6 november 2019, 12:04
MVMVML schreef: do 31 oktober 2019, 17:42 Iemand een idee of dit wat is?

Afbeelding

https://www.planetx.co.uk/i/q/SHFLRAFX/ ... ulcan-shoe
Heeft op papier wel goede eigenschappen. Ik zie overal oogjes voor de veters (scheurt niet zo makkelijk uit), en een verhoogde binnenkant voor de enkel. Heeft 5-10 ook niet altijd.

Hoe sticky de zool is weet je niet, evenmin als de pasvorm. Dus koop 'm, en laat het ons weten :bier:
3 x zo goedkoop als 5-10. Toch wel een gokje waard denk ik.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Unparallel Up is een mooi alternatief voor 5Ten.
Het merk komt voor uit voormalige werknemers van Teva en 5Ten.

https://www.unparallelsports.com/produc ... in-biking/

Mooie schoen en een goede kwaliteit.

Afton is daarnaast ook een mooi alternatief.

https://aftonshoes.com/

Heb je echt grote voeten, dan zit je vast aan Adidas / 5.Ten. Die gaan tot en met 50.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MVMVML schreef: wo 6 november 2019, 12:09
Kapitein Iglo schreef: wo 6 november 2019, 12:04

Heeft op papier wel goede eigenschappen. Ik zie overal oogjes voor de veters (scheurt niet zo makkelijk uit), en een verhoogde binnenkant voor de enkel. Heeft 5-10 ook niet altijd.

Hoe sticky de zool is weet je niet, evenmin als de pasvorm. Dus koop 'm, en laat het ons weten :bier:
3 x zo goedkoop als 5-10. Toch wel een gokje waard denk ik.
Ja dat is een overweging idd. Maar ik vind die schoen wel wat lomp ogen, soort van...lijkt qua vorm een beetje op van die crocs vind ik. OK, de looks zijn op zich niet het belangrijkste natuurlijk, maar toch. Het oog wil ook wat. 8)
MaFoDes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 9 november 2019, 20:17
Mijn mountainbike: Haibike Allmtn 5.0 SDuro

Onlangs ook op de harde manier ervaren dat ik aan andere schoenen toe was. Als instapper in de hobby en zonder rijke suikeroompjes probeer ik de hobby waar mogelijk low-budget te beleven. Zo fietste ik aanvankelijk op mijn oude Nike renschoenen. Veel grip overigens wel op de flat's!

Maar ik ben dan zo iemand die expres door de waterplassen en modder gaat met als resultaat dat ik constant thuiskwam met verzopen schoenen en dus natte (lees: oncomfortabele) voeten.
Eigenlijk vond ik online nergens schoenen voor flat's die ook een bepaalde waterdichtheid hadden. Totaal niks zelfs...
Vervolgens kwam ik terecht bij Decathlon en besloot bij de wandelschoenen te kijken. Daar vond ik een paar lage, vriendelijk geprijsde lichtgewicht wandelschoenen die waterdicht zouden zijn.
Inmiddels na de nodige natte kilometers en vol door de plassen (mijn zoon die achter me zat: pa, moet dat nou echt?) kan ik beamen dat ze echt waterdicht zijn... Ze zijn licht genoeg om comfortabel te zijn en het profiel houd perfect grip op de flat's.
Voor 60,- was ik het mannetje en helemaal happy!

https://www.decathlon.nl/p/waterdichte- ... 62&c=GRIJS
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik ben ook op zoek naar (betaalbare) waterdichte schoenen voor flats. Wel jammer dat deze laag zijn. Als het koud is en regent en je een lange broek aan hebt loopt het water zo je schoenen in. Mijn vriendin heeft hoge schoenen van decatlon, maar lijken mij te stug om comfortabel te fietsen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

janvangastel schreef: zo 10 november 2019, 16:04 Ik ben ook op zoek naar (betaalbare) waterdichte schoenen voor flats. Wel jammer dat deze laag zijn. Als het koud is en regent en je een lange broek aan hebt loopt het water zo je schoenen in. Mijn vriendin heeft hoge schoenen van decatlon, maar lijken mij te stug om comfortabel te fietsen.
Combineren met deze: https://www.futurumshop.nl/sealskinz-wa ... gIbVvD_BwE
Geheid geen natte voeten :-q
MaFoDes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 9 november 2019, 20:17
Mijn mountainbike: Haibike Allmtn 5.0 SDuro

38,- voor een paar sokken :cry: :o
Of zie ik het nu te simplistisch?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MaFoDes schreef: zo 10 november 2019, 20:06 38,- voor een paar sokken :cry: :o
Of zie ik het nu te simplistisch?
Neopreen sokken met silicone afdichting, daar kan je letterlijk mee in een plas gaan staan zonder natte voeten te krijgen (BTDT). Goedkoop is het niet maar nog altijd goedkoper dan echte waterdichte schoenen (die vaak vanaf de bovenkant toch inlekken). Ik heb trouwens 2 paar (dun+laag en dik+halfhoog) en met een dunne merino linersok krijg je zelfs onder het vriespunt geen koude poten.
Plaats reactie