Schoenen voor flats

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Jan F. schreef: zo 10 november 2019, 18:48 Deze?
https://www.bikester.nl/five-ten-freeri ... 32569.html
Zou misschien kunnen. Ik heb er wat recensies van gelezen. Hij is niet waterdicht, alleen 'durable' water repellent'. Er wordt gezegd dat je er mee door modder en onder 'natte omstandigheden' kunt rijden , maar er staat nergens dat je er mee in de regen kunt rijden. Dat type formuleringen kom je vaak tegen bij schoenen en andere kleding die niet waterdicht is, maar die men toch graag als zodanig wil verkopen. Dat zou toch kunnen betekenen dat ze bij een flinke bui water doorlaten. Waterafstotend is leuk, maar als het flink regent wordt je toch nat. En op den duur gaat die waterafstotende eigenschap achteruit en moet je dat weer oppeppen, wat vaak maar ten dele werkt. Misschien wel een leuke schoen voor als het niet regent.

Die waterdichte sokken heb ik ook over nagedacht, maar dan houd ik het liever bij de sealskinz overschoenen die ik nu heb. Die zijn ruim 10 euro duurder, maar houden het water uit je schoenen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ook de waterdichte schoenen zijn niet waterdicht, er komt water in van bovenaf!
Spatwater en regenwater loopt langs je benen de schoenen in. En omdat ze waterdicht zijn, loopt dat er ook niet zomaar weer uit...

Die hoge Sealskinz kousen helpen dan nog het beste. Regenwater en spatwater blijven aan de buitenkant vh waterdichte membraan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 11 november 2019, 13:26 Ook de waterdichte schoenen zijn niet waterdicht, er komt water in van bovenaf!
Spatwater en regenwater loopt langs je benen de schoenen in. En omdat ze waterdicht zijn, loopt dat er ook niet zomaar weer uit...

Die hoge Sealskinz kousen helpen dan nog het beste. Regenwater en spatwater blijven aan de buitenkant vh waterdichte membraan.
Alles waar je echt droog van blijft wordt zeiknat vh zweet (behalve thuis op de bank :winkie: )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Ik zie van alles voorbij komen maar ik doe het al jaren op 'goedkope' schoenen.
dit seizoen heb ik voor deze gekozen:
https://www.scapino.nl/blue-box-heren-s ... 0030694430

Heerlijk comfortabel, waterdicht en goedkoop.
einde van het seizoen zijn de zolen meestal toch gaar door de pinnen en koop ik weer lachend nieuwe.
mijn voorkeur ligt overigens altijd bij zwart zonder merktekens of rotzooi erop. :)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

bk1985 schreef: ma 11 november 2019, 13:54 Ik zie van alles voorbij komen maar ik doe het al jaren op 'goedkope' schoenen.
dit seizoen heb ik voor deze gekozen:
https://www.scapino.nl/blue-box-heren-s ... 0030694430

Heerlijk comfortabel, waterdicht en goedkoop.
einde van het seizoen zijn de zolen meestal toch gaar door de pinnen en koop ik weer lachend nieuwe.
mijn voorkeur ligt overigens altijd bij zwart zonder merktekens of rotzooi erop. :)
Plak er een 5/10 logo op en niemand ziet dat het geen echte zijn, lijkt er behoorlijk op. 8) Het profiel zal geen Stealth zool zijn , maar als het voor jou voldoet...waarom niet. Ik zou ze zelf niet aanbevelen, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik vind die 5-10's ook zwaar over-rated. Je betaalt gewoon voor de naam, zoals met een hoop dingen het geval is. Ik heb er een paar (spitfire) voor als het goed weer is. Er zit geen enkele vorm van voetbed in. Kennelijk gaan ze er van uit dat iedereen platvoeten heeft. Als die versleten zijn ga ik ook voor een goedkopere imitatie. Ik denk niet dat ik enig verschil ga merken.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

janvangastel schreef: ma 11 november 2019, 15:15 Ik vind die 5-10's ook zwaar over-rated. Je betaalt gewoon voor de naam, zoals met een hoop dingen het geval is. Ik heb er een paar (spitfire) voor als het goed weer is. Er zit geen enkele vorm van voetbed in. Kennelijk gaan ze er van uit dat iedereen platvoeten heeft. Als die versleten zijn ga ik ook voor een goedkopere imitatie. Ik denk niet dat ik enig verschil ga merken.
Nou ik denk toch dat de duurzaamheid van de zool je tegen gaat vallen bij die goedkopere alternatieven...

Qua voetbed is het op zich een ander verhaal, maar slecht vind ik de 5/10's in dat opzicht ook niet...en die dingen zijn in principe natuurlijk ook niet primair gemaakt om een fikse wandeling op te gaan maken.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik denk dat ik voor de waterdichte sokken ga. Mijn sealskinz overschoenen houden het water grotendeels buiten mijn schoenen en voor wat er langs boven toch in loopt heb ik dan die sokken. Lijkt me de moeite waard om eens te proberen.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

janvangastel schreef: ma 11 november 2019, 15:15 Ik vind die 5-10's ook zwaar over-rated. Je betaalt gewoon voor de naam, zoals met een hoop dingen het geval is. Ik heb er een paar (spitfire) voor als het goed weer is. Er zit geen enkele vorm van voetbed in. Kennelijk gaan ze er van uit dat iedereen platvoeten heeft. Als die versleten zijn ga ik ook voor een goedkopere imitatie. Ik denk niet dat ik enig verschil ga merken.

Een Five Ten Spitfire is ook een heel andere schoen dan de reguliere Five Ten's, is ook geen vergelijk. Had eerst de gewone Freerider, nu Freerider Pro. Echt een topschoen met veel grip en toch een redelijk stijve zool. En makkelijk schoon te houden.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

De gewone Freerider valt voor mij op twee punten op. De grip is fantastisch! Stukken beter dan mijn vorige reguliere skateschoenen (Adidas). Maar de zool is erg zacht, en dat merk ik vooral bij het downhillen, waar ik langere tijd sta. Ik draag dan liever mijn XC-gerichte SPD schoenen, dan de 5-10's.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik gebruik de Pro voor downhill en die zool is veel stijver. Met de gewone Freerider had ik hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Zit in die pro een goed voetbed of is dat ook plat?
MaFoDes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 9 november 2019, 20:17
Mijn mountainbike: Haibike Allmtn 5.0 SDuro

Nu kwam toevallig vandaag dit voorbij op mijn Fb tijdlijn.
Of toevallig, met cookies is niks toevallig. Maar voor €10,- denk ik dat ik het eens ga proberen....
www.wish.com/share/9331hrksif
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik heb een vraag. Ik fiets altijd op flats en heb de hele zomer op mijn oude hardloopschoenen gefietst die ik ooit heb laten aanmeten aan de stand van mijn voeten. Ik daar nooit klachten mee gehad tijdens het fietsen. Nu het kouder word kreeg ik koude voeten en dacht laat ik nieuwe schoenen kopen.
Dit zijn is 5 ten pro geworden . Opzich een heerlijke schoen zat voor mijn gevoel als gegoten heerlijk warm en droge voeten. Maar nu komt de maar... Ik krijg nu ineens na 20 km last van de binnenkant van mijn rechter knie. Vandaag na flink klimwerk en 30 km kon ik amper verder.

Zijn er meer die hier ervaring mee hebben?
Hebben jullie tips? Is het eventueel op te lossen met een inlegzool. Mijn gevoel zegt dat mijn voet waarschijnlijk in een verkeerde stand staat waardoor de druk op een verkeerde plek komt. Gekke is wel dat ik links nergens last van heb terwijl dat mijn zwakke knie is.

Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met zo een stealth zool staat je voet veel vaster op je pedaal. Misschien moet je je voet iets anders op je pedaal zetten. Dit kan zijn: indraaien, uitdraaien, links, rechts, voor, achter, hiel verder of minder ver naar beneden, of van alles afwisselen.
Plaats reactie