Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Pak een CX band (?) die zijn allemaal 33-35. Bv Conti Raceking CX of X-king CX afhankelijk hoe veel grip je wil.
Ik heb Conti Speedking CX voor droog weer gebruikt, topbandje en niet duur.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

CX bandje ligt natuurlijk voor de hand, maar ik vind het wat lastig inschatten hoe het gedrag op asfalt en in (lichte) modder is. Ik hoopte dat er iemand met praktijkervaring een goede tip had. De speedking is me iig te slick. Raceking of X-king zijn op zich opties, maar ik kan lastig inschatten welke van de 2 het beste compromis is. Ik vermoed de Raceking, maar wellicht zegt iemand dat zo'n X-king ook prima op asfalt rijdt.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Al aan Racing Ralph gedacht? Licht rollend op asfalt en behoorlijke grip in t bos.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: ma 11 november 2019, 23:45 CX bandje ligt natuurlijk voor de hand, maar ik vind het wat lastig inschatten hoe het gedrag op asfalt en in (lichte) modder is. Ik hoopte dat er iemand met praktijkervaring een goede tip had. De speedking is me iig te slick. Raceking of X-king zijn op zich opties, maar ik kan lastig inschatten welke van de 2 het beste compromis is. Ik vermoed de Raceking, maar wellicht zegt iemand dat zo'n X-king ook prima op asfalt rijdt.
Ik heb de AT-ride van Conti als 40mm winter/modderband en die heeft Xking profiel. Rijdt in ieder geval goed op winterse bospaden en opvallend goed op asfalt voor het profiel. Ik zou voor de Xking CX gaan als je echt voldoende grip wilt hebben offroad als het nat is. Droog zal Raceking CX voldoende zijn, maar die zou ik niet als "winter" band aanraden.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

@Jamis Diablo: Ik ken de RaRa alleen in MTB uitvoering. Een snelle zoekactie levert ook geen 35mm variant op?
@MonkeyRider: de AT Ride is ook mijn noppige 40mm band. X-king lijkt daar qua profiel idd het dichtst bij te zitten. Ik zet hem op de shortlist. :-q
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

MonkeyRider schreef: di 12 november 2019, 00:48
klaast schreef: ma 11 november 2019, 23:45 CX bandje ligt natuurlijk voor de hand, maar ik vind het wat lastig inschatten hoe het gedrag op asfalt en in (lichte) modder is. Ik hoopte dat er iemand met praktijkervaring een goede tip had. De speedking is me iig te slick. Raceking of X-king zijn op zich opties, maar ik kan lastig inschatten welke van de 2 het beste compromis is. Ik vermoed de Raceking, maar wellicht zegt iemand dat zo'n X-king ook prima op asfalt rijdt.
Ik heb de AT-ride van Conti als 40mm winter/modderband en die heeft Xking profiel. Rijdt in ieder geval goed op winterse bospaden en opvallend goed op asfalt voor het profiel. Ik zou voor de Xking CX gaan als je echt voldoende grip wilt hebben offroad als het nat is. Droog zal Raceking CX voldoende zijn, maar die zou ik niet als "winter" band aanraden.
+1, ook enkel ervaring met dit profiel als de AT-ride uitvoering, maar die rolt echt prima op asfalt, zeker voor zijn grip offroad.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

klaast schreef: di 12 november 2019, 10:17 @Jamis Diablo: Ik ken de RaRa alleen in MTB uitvoering. Een snelle zoekactie levert ook geen 35mm variant op?
@MonkeyRider: de AT Ride is ook mijn noppige 40mm band. X-king lijkt daar qua profiel idd het dichtst bij te zitten. Ik zet hem op de shortlist. :-q
Wel in 33mm
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Jamis Diablo schreef: di 12 november 2019, 10:33
klaast schreef: di 12 november 2019, 10:17 @Jamis Diablo: Ik ken de RaRa alleen in MTB uitvoering. Een snelle zoekactie levert ook geen 35mm variant op?
@MonkeyRider: de AT Ride is ook mijn noppige 40mm band. X-king lijkt daar qua profiel idd het dichtst bij te zitten. Ik zet hem op de shortlist. :-q
Wel in 33mm
Die zit nog wel in het geheugen van internet, maar het lijkt erop dat die is komen te vervallen bij de laatste aanpassing van de RaRa. Ik zie hem op de Schwalbe site ook niet meer...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een paar die ik niet meer gebruik, omdat ik bijna nooit mtb routes rij met de gravelracer. Rij alleen nog maar net de G-one.
Bij interesse stuur maar een PB
Gebruikersavatar
R&DY
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup

klaast schreef: ma 11 november 2019, 18:26 Heeft iemand nog een goede tip voor een 33/35mm band die het zowel op de weg als in het natte bos goed doet? Mijn G-ones hebben in het bos amper grip als het nat wordt en mijn genopte 40mm banden passen niet in de spatbordjes die binnenkort weer op de fiets gaan...
Vittoria terreno dry of wet? Die zijn er ook in de smallere maten.

Ben zelf erg te spreken over de dry. Ook in natte omstandigheden is de grip erg goed.als het echt baggeren wordt pak ik toch de de MTB of de tacx
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb van een vriend een paar CX Comp bandjes gekregen. Geen hoogvliegers ws. maar die hebben t.o.v. de G-Ones in ieder geval wat nopjes aan de zijkant. Die ga ik eerst maar eens proberen.

@Jamis Diablo: bedankt voor het aanbod! Als de CX Comps niet bevallen kom ik er misschien op terug.

@R&DY: ik zat te denken dat ik iets tussen Dry en Wet in zou willen en dat blijkt nog te bestaan ook: de Terreno Mix. Die zet ik ook op m'n shortlist. Thx!
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ik rij momenteel op 35mm Sammy Slicks en dat is ook prima voor op de weg, maar die heeft Schwalbe al een tijdje niet meer.
Ze hebben wel de Hurricane uitgebracht in 40mm, misschien is dat wat;
https://www.schwalbe.com/nl/mtb-reader/hurricane
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Die Hurricane lijkt me een soort update van de CX Comps die ik nu heb liggen. Zelfde gebruiksdoel en ook een zware (draad)band. In ieder geval goed om te weten dat er een low budget alternatief is.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mocht je (of iemand hier) de Hurricanes willen proberen voor (bijna) nop, ik heb nog een setje liggen (oude versie).

Afbeelding
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Terreno Mix is een erg fijn bandje. Ik rij de 40 mm versie op mijn crosser. Soepele band die het goed op de weg doet maar ook in het zand.
Pas echt als het heel modderig is dan merk je dat je af en toe wat gaat glijden 😀
Plaats reactie