11-46 past dit

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Ik heb een Shimano Deore XT RD-M786 Achterderailleur Shadow Plus 10 Speed (lange kooi) met nu een 11-36 cassette. Ben over aan het gaan naar 1 x 10 en heb nu een 32 t oval voor. Kan ik nu achter een 11-46 slx cassette plaatsen? Gebruik nu een KMC x93 ketting met 114 schakels en dit past nu m.i. goed. Moet ik deze ketting verlengen bij een 11-46.
11-46 nodig voor Limburg en Frankrijk. Kom van een triple.
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

SLX 11-46 is toch 11speed? Voor 10sp cassettes tot 46 kan je evt naar sunrace kijken. Of je achterderailleur dit trekt weet ik niet.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

46 tandjes met een 10 sp Shimano derailleur gaat nog. Het schakelt niet heel soepel, maar het werkt. Je zult absoluut je ketting moeten verlengen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwe cassette en nieuw voorblad, dan ook nieuwe ketting.
Je kan een Goatlink kopen om je 10 speed derailleur aan te passen aan de 46.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lees dit even

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=133632" onclick="window.open(this.href);return false;

Soms past het. Soms niet. Is niet helemaal te voorspellen aan de hand van je derailleur. Je kunt een 11 speed Shimano derailleur kopen en met je 10 speed shifter gebruiken eventueel. 10 speed cassettes van Shimano Deore gaan tot 42, Sunrace tot 46. https://www.bike-discount.de/en/shop/10 ... ce.shimano" onclick="window.open(this.href);return false;
Give me little bits of / more than I can take
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Thesingletrackmastah: Goatlink is hulpmiddel wat ik niet wil en is ook 20 euro. Eventueel een nieuwe derailler is dan 55 meer en heb ik in de toekomst meer aan.

Ak-77: Bruikbaar topic. Denk dat ik de Sunrace koop en het probeer. Zo niet dan nieuwe derailleur.

Lars-TB:Snap niet zo goed dat ketting verlengd moet worden. Alle Shimano kettingen zijn 114 schakels. Heeft dit dan met de bouw van de 11 speed derailleur te maken?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Polly1950 schreef:Alle Shimano kettingen zijn 114 schakels.
Als je ze nieuw koopt ja :wink: Op jouw fiets waarschijnlijk korter.
Heeft dit dan met de bouw van de 11 speed derailleur te maken?
Nee, met het monsterlijk grote kransje dat je wilt monteren ;)
Everybody bought a new bike!
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Als je nu toch een andere (11 speed) deraileur en nieuwe cassette koopt, waarom dan niet gelijk een shifter en overgaan naar 1x11?
Polly1950
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 1 maart 2015, 23:18
Mijn mountainbike: Cube Reaction Race 2015 1 x 11 XT

Ik heb nu een paar keer gereden met de 32 en 11-36 10 speed en kom daar nu goed mee weg. In limburg zal dit te moeilijk worden. Zeker bij een toertocht kan ik, soms ook door teveel andere rijders, op de lange steile hellingen niet veel harder dan 5/6 km pu. Zal tzt dan een 46 nodig hebben. Ga over een een parmaanden naar een upgrade kit kijken. Ben nog niet uit xt of slx.
jochemj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 11:28

Of een 46 gaat werken betwijfel ik. Die stap is wel heel groot. Zelf heb ik een 42T Blackspire ReCOGnition cassette expander gemonteerd op mijn oude 11-36 cassette. Voor in de bergen combineer ik die met een 30T Blackspire Snaggletooth Narrow/Wide. In Nederland kan ik dan een 32T of 34T monteren.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Polly, een 30 voorblad is ook nog een optie inderdaad.
Terug in NL dan weer je gewone 32 of 34 monteren zodat je niet constant op de kleinste kransjes hoeft te rijden.

Om verzetten goed te kunnen vergelijken is dit een handige site:
http://www.ritzelrechner.de" onclick="window.open(this.href);return false;
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RF en Superstar (en nog een hoop andere merken) hebben een 30t NW die op 104 steek past.
(wel rond, geen ovaal)
Als je die combineert met 11-36 achter, en je traint een beetje, dan kom je echt een heel eind.

Ipv erg veel te verbouwen, kan je beter de 10-speed eerst afrijden en dan overstappen op 1x11.
Dan is 11-46 of zelfs 11-50 mogelijk zonder problemen.
Combineer je die (50t) in de heuvels met een 30 voor, dan heb je hetzelfde verzet als 22:36 bij een 2x10 setup.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oud draadje, maar is het nou gelukt om een sunrace 11-46 10-speed cassette te gebruiken in combinatie met een Shimano XT RD-M781-DSGSL, Shadow, 10-Speed, al dan niet met goat-link?

Op mijn eigen fiets ben ik overgestapt naar een 11-46 11-speed met een 11-speed lange kooi derrie en dat werkt fantastisch, maar voor mijn vrouw zit ik nog te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Anders vraag ik ook nog wel even of iemand nog een 11-speed setje heeft liggen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Ik heb op de fiets van mijn vrouw een 11-speed SLX derailleur gemonteerd (want offset guide pulley) icm 10-speed Sunrace cassette en shifter en dat werkt als een zonnetje. Met een goatlink of een hele lange B-tension schroef zou het ook moeten kunnen, maar dan wordt de afstelling waarschijnlijk lastiger.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een Zitto derailleur extender gebruikt (Aliexpress).
Langere B tension schroef werkte wel, maar niet lekker.
Goatlink zal ook wel werken, maar een stuk duurder, dan kan je al bijna een 11-speed derailleur kopen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie