Bout gebroken

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Vandaag ontdekt dat een van de bevestigingsboutjes van mijn Hope Tech 3 remgreep totaal is afgebroken. Het bizarre is dat dat er sinds mijn laatste rit en vandaag niks met mijn fiets gebeurt is (en ik ben er behoorlijk zuinig op). Deze zomer heb de remmen zelf geïnstalleerd en bevestigd op een carbon stuur en de boutjes keurig aangedraaid met een momentsleutel met 4 nm. Lijkt mij niet te veel toch?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De reden van breuk weet ik natuurlijk niet maar je kan ze beter niet te vast zetten. Bij een val kunnen ze dan een beetje verdraaien wat er voor zorgt dat eea minder snel afbreekt.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Wat is nu je vraag? :D

Hoe je t boutje weer er uit krijgt? of 4nm niet te veel is? Of wilde je het gewoon even kwijt? :winkie:
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Snap gewoon niet hoe die bout kan afbreken als mijn fiets stil staat in de schuur :evil: Dus dat is idd groot deel frustratie :winkie: Bovendien in het slechtste geval nieuwe rem behuizing als de rest van die bout er niet fatsoenlijk uit komt. Ben wel benieuwd of anderen ook wel eens zoiets hebben meegemaakt.
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Huisdier/kind/magie/vrouw/vriendin/man/vriend/vage kennis?
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Als de bout tijdens het fietsen al bijna helemaal gescheurd is, dan kan ie met het temperatuurverschil (dag/nacht) best breken in de schuur. Metaal zet uit als het kouder wordt. Misschien moet je een soort van blij zijn dat het niet tijdens een stuk downhill is gebeurd? :winkie:

Verder: Don't buy what you can’t replace.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Die boutjes van de Tech 3 hendel zijn van aluminium he, dat is niet zo sterk. Ik zou ze ook niet op 4 Nm vastzetten eigenlijk, maar gewoon net aan vast, dat als je goed op de hendel drukt deze nog kan draaien, zoals gezegd hierboven.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

eerste wat ik denk als ik dit lees: waarom gebruikt iemand een momentsleutel om het boutje van z'n remgreep vast te zetten.... :roll:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Jouke74 schreef: wo 13 november 2019, 09:29 Als de bout tijdens het fietsen al bijna helemaal gescheurd is, dan kan ie met het temperatuurverschil (dag/nacht) best breken in de schuur. Metaal zet uit als het kouder wordt. Misschien moet je een soort van blij zijn dat het niet tijdens een stuk downhill is gebeurd? :winkie:

Verder: Don't buy what you can’t replace.
Metaal zet uit als het warmer wordt.. maar goed een zwakke plek kan door temperatuurverschil best scheuren ..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

mtfuji schreef: wo 13 november 2019, 10:36 eerste wat ik denk als ik dit lees: waarom gebruikt iemand een momentsleutel om het boutje van z'n remgreep vast te zetten.... :roll:
Misschien om het juist góed te doen..?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mtfuji schreef: wo 13 november 2019, 10:36 eerste wat ik denk als ik dit lees: waarom gebruikt iemand een momentsleutel om het boutje van z'n remgreep vast te zetten.... :roll:
om je dure carbon stuur niet te slopen :roll:
(de meeste zullen dit op gevoel te strak zetten en dat zal zeker niet in alle gevallen direct voor problemen zorgen, maar als je een moment sleutel hebt.. waarom zou je deze dan niet gebruiken, zeker bij carbon onderdelen)
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

mmm, weinig mensen met sleutelervaring hier zo te zien... bidonhouderboutjes ook maar met momentsleutel doen, kabelhoudertje op de voorvork, ook maar... :lol:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

mtfuji schreef: wo 13 november 2019, 14:26 mmm, weinig mensen met sleutelervaring hier zo te zien... bidonhouderboutjes ook maar met momentsleutel doen, kabelhoudertje op de voorvork, ook maar... :lol:
Stoer hoor dat je zoveel sleutelervaring hebt dat je alles op gevoel kan :-q :-q :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Waarom gebroken. koud misschien?? Ik heb dat ook wel een gehad.
4nm is wel echt heel veel voor deze alu klemmen en bouten vind ik. als je ze netjes invet bv is 4nm echt veel te veel!

En mijn mening is ook, doe dit niet met een moment sleutel maar gewoon op gevoel. Gaat niet om sleutel ervaring, gewoon even nadenken.
Laatst gewijzigd door Cube-Elite op wo 13 november 2019, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zonder momentsleutel had TS zeker kunnen voelen dat hij het aluminium boutje te ver aan het aandraaien was :-{
Nu door blind op de momentsleutel af te gaan, doe je iets verkeerds zonder het door te hebben :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie