Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Hoeveel bikeparks zijn er met een elektrische auto nog bereikbaar met 1 acculading? (Vrijdag avond weg camping en zaterdag biken.)

De meeste geven al de geest halverwege de Ardennen... Actieradius en bergen is niet echt een goede combinatie.

Maar goed zolang ik niet in de zomer vakantie met een auto in een dag naar Frejus kan rijden zie ik geen toekomst in elektrische auto's.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

https://youtu.be/8Aq5qI87SrA

Recentelijk mogen proefrijden in een Tesla 3, en het is dat daar minder makkelijk 3 fietsen in passen dan mijn Prius, maar dat was toch wel een behoorlijk indrukwekkend auto, zelfs al negeer je het elektrische deel. Met 130 zonder handen aan het stuur een slingerende snelweg over is even wennen, maar maakt die rit naar die bikeparks uiteindelijk een stuk relaxter. :winkie: En ach, dan moet je elke 400km even 30 minuten laden, die tijd ben je nu ook wel kwijt met koffie, lunch etc.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: di 12 november 2019, 21:59
Marco79 schreef: di 12 november 2019, 16:25 Elektrische auto`s zijn het voor mij niet. Buiten dat ik het simpelweg niet kan betalen, vind ik elektrische auto`s verschrikkelijk om in te rijden. De hele belevenis van het rijden is weg in die duracell wagentjes, ...
Nog nooit in een Tesla gereden zeker? :bier:
Zeker wel en echt nul beleving. Hard rechtuit is leuk, maar kan elke lul met vingers. Nee, een auto moet voor mij geluid maken, de techniek moet je voelen en horen. Een auto moet je uitdagen om een bocht te nemen. Alles wat een Tesla niet heeft.
Marco79 schreef: di 12 november 2019, 16:25 ..., daar komt bij dat de hoeveelheid CO2 belasting die nodig is om een elektrische auto te produceren, te rijden en te vernietigen minimaal net zo hoog ligt als bij een conventionele auto. ...
Dat is alleen in de aller negatiefste rekenvoorbeelden zo. Alleen op papier bestaat dus dat scenario. Dat gaat er onder andere vanuit dat je alleen stroom uit bruinkoolcentrales gebruikt.

Gemiddeld zit je een beetje rond de 100.000 km tot het moment dat de elektrische auto de brandstofauto in haalt.

Welke brandstofauto dan? De nieuwe generatie brandstofauto's zijn behoorlijk schoon en zuinig.
Marco79 schreef: di 12 november 2019, 16:25 ... Dan heb ik het nog niet eens over de verdere uitnutting van de grondstoffen om bijv. de accupacks te maken. Dat laatste is ook 1 van de punten dat ik tegen de elektrische fiets heb.
Ten eerste zitten we in een overgangsfase. Er komen accu's en motoren aan die nog maar zeer weinig rare-earth materialen gebruiken.

Hier en daar kun je wat zeggen over de winning van die stoffen inderdaad, behoorlijk foute boel. Maar dat is ook maar een hypocriet argument, want ook de winning van olie is nou niet bepaald milieuvriendelijk. Bijvoorbeeld... .

En die batterijen zijn goed te recyclen.



'Grappige' is dat veel van de 'onderbouwing' van dit soort meningen uit Duitsland komt. Daar verschijnen allerlei semi-wetenschappelijke filmpjes en artikelen en worden de negatieve aspecten sterk uitvergroot. Drie maal raden wie daar achter zit... . In de overige Europese landen verschijnen dit soort berichten niet omdat de serieuze journalisten er geen verhaal in zien of van kunnen maken... . Nog 'grappiger' zal zijn dat de Duitse auto-industrie volgend jaar vol op de elektrische auto in gaat zetten en dit soort berichten waarschijnlijk snel zullen uitsterven... :roll: :bier:
Als je je nou echt had verdiept en niet zomaar de wiseguy gaat uithangen en niet zonder meer de linkse milieumedia napraat, snap je ook waarom ze overstappen op de elektrische auto's. Het zal vast geen marketing zijn denk je? Ingegeven door de overheid die vooral aan korte termijnvisie doen.

De elektrische auto gaat niet de toekomst zijn voor de lange termijn. Maar in de tussentijd wordt het concept en de aarde wel compleet uitgenut.

Maar jou kennende heb je vast weer je eigen gelijk.
“Old, not obsolete”
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 01:01
Als je je nou echt had verdiept en niet zomaar de wiseguy gaat uithangen en niet zonder meer de linkse milieumedia napraat, snap je ook waarom ze overstappen op de elektrische auto's. Het zal vast geen marketing zijn denk je? Ingegeven door de overheid die vooral aan korte termijnvisie doen.

De elektrische auto gaat niet de toekomst zijn voor de lange termijn. Maar in de tussentijd wordt het concept en de aarde wel compleet uitgenut.

Maar jou kennende heb je vast weer je eigen gelijk.
Op welke sites "verdiep" jij je dan? Zeker op die sites waar ze roepen dat een zonnepaneel en windmolens meer energie kost om het te maken dan dat die ooit zal produceren? De waarheid ligt een stuk genuanceerder. Dit zal wellicht bij de eerste generatie zo zijn geweest waarbij de rendementen nog niet zo heel hoog waren en de productiemethoden nog niet geoptimaliseerd. Nu zit een zonnepaneel al na 1 jaar energetisch gezien al in de plus en met een levensduur van 25 jaar...

Het ontwikkelen van een technologie heeft wat tijd nodig en de grootschalige ontwikkeling komt pas op gang wanneer er voldoende vraag is. Soms is het dus nodig om in de aanloop technologie te "pushen". Denk bijvoorbeeld aan de HR ketel. Die was ook nooit van de grond gekomen zonder subsidies en eisen vanuit de overheid.

De BS dat elektrische auto's het niet winnen van benzine is van die typische populistische sensatiepraat. Groene stroom voor het laden en steeds beter accu's zullen er voor zorgen dat we over 20 jaar terugkijken en ons verwonderen dat we ooit in een stinkende vervuilende diesel hebben gereden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: wo 13 november 2019, 09:13
Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 01:01
Als je je nou echt had verdiept en niet zomaar de wiseguy gaat uithangen en niet zonder meer de linkse milieumedia napraat, snap je ook waarom ze overstappen op de elektrische auto's. Het zal vast geen marketing zijn denk je? Ingegeven door de overheid die vooral aan korte termijnvisie doen.

De elektrische auto gaat niet de toekomst zijn voor de lange termijn. Maar in de tussentijd wordt het concept en de aarde wel compleet uitgenut.

Maar jou kennende heb je vast weer je eigen gelijk.
Op welke sites "verdiep" jij je dan? Zeker op die sites waar ze roepen dat een zonnepaneel en windmolens meer energie kost om het te maken dan dat die ooit zal produceren? De waarheid ligt een stuk genuanceerder. Dit zal wellicht bij de eerste generatie zo zijn geweest waarbij de rendementen nog niet zo heel hoog waren en de productiemethoden nog niet geoptimaliseerd. Nu zit een zonnepaneel al na 1 jaar energetisch gezien al in de plus en met een levensduur van 25 jaar...

Het ontwikkelen van een technologie heeft wat tijd nodig en de grootschalige ontwikkeling komt pas op gang wanneer er voldoende vraag is. Soms is het dus nodig om in de aanloop technologie te "pushen". Denk bijvoorbeeld aan de HR ketel. Die was ook nooit van de grond gekomen zonder subsidies en eisen vanuit de overheid.

De BS dat elektrische auto's het niet winnen van benzine is van die typische populistische sensatiepraat. Groene stroom voor het laden en steeds beter accu's zullen er voor zorgen dat we over 20 jaar terugkijken en ons verwonderen dat we ooit in een stinkende vervuilende diesel hebben gereden.
Dank en amen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 01:01 De elektrische auto gaat niet de toekomst zijn voor de lange termijn.
Maar wat wel?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Robertdj schreef: di 12 november 2019, 23:09
Lars TB schreef: di 12 november 2019, 22:00

Sorry, wat was de vraag?
Als we niet zuinig zijn op onze planeet zullen we daar nooit achter komen.
Zouden de muizen de stekker er echt uit trekken als we niet braver doen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De fiets natuurlijk! :-q

En voor al die mensen die graag een auto willen die geluid maakt: https://www.youtube.com/watch?v=w9YluPOyXmg

Verder snap ik heus wel de aantrekkingskracht van een mooie motor met imposant geluid, Honda S2000 staat me nog steeds prachtig bij qua geluid. Totdat we er 2u mee moesten rijden en ik na een kwartier op de snelweg dat geluid eigenlijk wel weer zat was. Dan is zo'n Tesla (of zelfs mijn Prius) toch echt een stuk fijner om mee naar die bikeparks in de Alpen te cruisen.

Maar goed, mooiste argument om als hardcore petrolhead vóór electrische autos te zijn: Er blijft meer brandstof over voor jullie. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Als er al een paar olie landjes Al druk bezig zijn met verduurzamen dan zal Marco zich toch druk moeten maken. Die olie landen hebben er toch een betere kijk dan Marco.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 10:57
Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 01:01 De elektrische auto gaat niet de toekomst zijn voor de lange termijn.
Maar wat wel?
iig niet electrisch....is te groot aanslag op ons milieu helaas :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Belangrijk is dat de overheid de juiste maatregelen neemt die hout snijden. De warmtepomp is mooi maar gaat al snel gepaard met fors stroomgebruik. En als die stroom vervolgens niet groen is...
Er zou ook meer nadruk kunnen liggen op betere isolatie. Wat je als warmte vast houdt is pure winst. De arbeid om het aan te brengen blijft in principe hetzelfde. Warmte terug winning in de ventilatie systemen kunnen in een gesloten huis het klimaat regelen maar de mensen moeten hierin opgevoed worden.
Wij moeten beseffen dat het zo niet door kan gaan. Als het feit dat je met 1 acculading niet bij het bikepark kan komen een reden is om niet elektrisch te gaan rijden dan ben je imo egoïstisch bezig. Met die instelling gaan we er niet komen. Helaas trappen al die Baudet-stemmers in dat soort argumenten van `niks aan de hand` en `het valt wel mee` tot `waarom moeten wij het gidsland zijn`. Oftewel droom lekker verder.
Mensen die ruim in de financiële middelen zitten moeten wat mij betreft ook het voorbeeld geven.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Martinezz schreef: wo 13 november 2019, 11:12 Als er al een paar olie landjes Al druk bezig zijn met verduurzamen dan zal Marco zich toch druk moeten maken. Die olie landen hebben er toch een betere kijk dan Marco.
En als Shell Eneco wil over kopen om zich meer bezig te houden met duurzame energie zal ook geen toeval zijn.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Lars TB schreef: di 12 november 2019, 22:00
Robertdj schreef: di 12 november 2019, 14:24 (terwijl hèt antwoord toch echt gewoon 42 is).
Sorry, wat was de vraag?
Ik ben een overtuigd gelover van de Hitchhiker's guide. Heb dus ook altijd een handdoek bij me..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Het_antwo ... ,_en_Alles

Wel jammer dat de maximumsnelheid verlaagd is... nu mag ik dus nog maar 130 km/u rijden zonder dat de boete eventueel via de rechter moet komen...
Laatst gewijzigd door Meegs op wo 13 november 2019, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jamis Diablo schreef: wo 13 november 2019, 11:51
Martinezz schreef: wo 13 november 2019, 11:12 Als er al een paar olie landjes Al druk bezig zijn met verduurzamen dan zal Marco zich toch druk moeten maken. Die olie landen hebben er toch een betere kijk dan Marco.
En als Shell Eneco wil over kopen om zich meer bezig te houden met duurzame energie zal ook geen toeval zijn.
Shell investeert ook volop in waterstof technologie en in duurzaam wonen: https://www.shell.com/inside-energy/the ... 5pZS5odG1s
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat Shell en die olielanden hiermee bezig zijn is puur om hun sterke positie in de energiehandel te behouden in de toekomst. Het maakt uiteindelijk niet zoveel uit wat de reden is dat ze het doen natuurlijk, maar het is niet zo dat ze initiatiefnemers zijn in het hele milieuverhaal. Integendeel. Het geeft in ieder geval aan dat er pas iets gebeurd in deze kapitalistische wereld als er een enorme klap geld verdient kan worden.
Gesloten