Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zouden we wellicht weer een beetje terug naar de openingsvraag kunnen: wat doe je zelf om het milieu te sparen?

Dit topic -waarvan toch al dubieus is of het op een mtb-forum thuishoort, hoe belangrijk de vraag ook is- ontspoort in een oeverloze discussie over het oplossen van de wereldproblemen. Ik heb niet de illusie dat die oplossing hier op het forum geboren gaat worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Inderdaad Kermit.

Of het op dit forum thuis hoort is een vraag maar dan kan je de hele lounge bar wel opheffen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik had nog zo.... al mijn hoop hier gevestigd.... :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

kermit schreef: wo 13 november 2019, 16:04 Zouden we wellicht weer een beetje terug naar de openingsvraag kunnen: wat doe je zelf om het milieu te sparen?

Dit topic -waarvan toch al dubieus is of het op een mtb-forum thuishoort, hoe belangrijk de vraag ook is- ontspoort in een oeverloze discussie over het oplossen van de wereldproblemen. Ik heb niet de illusie dat die oplossing hier op het forum geboren gaat worden.
Ik dacht hetzelfde. Maar aan de andere kant zie je wel dat het een onderwerp is wat ontzettend leeft.

Wat mij wel opvalt is dat sommigen erg overtuigd zijn van hun eigen gelijk en niet echt open staan voor andere argumenten.

Dit terwijl de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden ligt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het onderwerp an sich is interessant, de vraag is echter of zo een topic op een mountainbikeforum thuishoort en als ik dan ook nog ongenuanceerde termen als -bijvoorbeeld- "linkse milieumaffia" voorbij zie komen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 13:44De elektrische auto zoals we die nu kennen, gaat voor de korte termijn zeker wat bijdragen, mits daadwerkelijk de energie op een milieubewuste manier wordt gewonnen.
Een groot voordeel van elektrische voertuigen ligt precies daarin. Verduurzaam de energieopwekking, en alle elektrisch aangedreven voertuigen (alsook andere machines) verduurzamen in één klap mee. Vanzelf, gratis en zonder verdere inspanning.

Probeer dat eens bij om het eender welk andere krachtbron.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

zoiets in 2050??

Afbeelding


of, hopelijk niet, zoiets?

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Alien schreef: wo 13 november 2019, 16:23 Een groot voordeel van elektrische voertuigen ligt precies daarin. Verduurzaam de energieopwekking, en alle elektrisch aangedreven voertuigen (alsook andere machines) verduurzamen in één klap mee. Vanzelf, gratis en zonder verdere inspanning.

Probeer dat eens bij om het eender welk andere krachtbron.
Dat is precies mijn punt, er wordt te makkelijk gezegd dat bijv. een elektrische auto zo milieubewust is. Terwijl het hele productieproces als het proces om de energie te kunnen leveren verre van milieubewust is, wat in mijn ogen de elektrische auto dus ook niet uitgesproken milieubewust (of in dit geval CO2 neutraal is) maakt.
“Old, not obsolete”
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

kermit schreef: wo 13 november 2019, 16:21 Het onderwerp an sich is interessant, de vraag is echter of zo een topic op een mountainbikeforum thuishoort en als ik dan ook nog ongenuanceerde termen als -bijvoorbeeld- "linkse milieumaffia" voorbij zie komen...
En deze dan: "populistische sensatiepraat"? Maar goed, never mind.

Ga ik de vraag scherper stellen: zouden we de bike laten staan als we het milieu ermee kunnen besparen?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 17:01

Ga ik de vraag scherper stellen: zouden we de bike laten staan als we het milieu ermee kunnen besparen?
Ik niet, mijn auto trouwens ook niet en mijn dagelijks stukje vlees ook niet.
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Ik heb inmiddels na alles gelezen te hebben wel het idee dat er geen reet meet van deze hele planeet terecht gaat komen. Dat had ik al langer maar wordt mij overal om mij heen bevestigd.
Niemand maar dan ook niemand is naar mijn idee bereidt zoveel in te willen inleveren om de aarde bewoonbaar te houden. Ikzelf niet, niemand niet. Daarbij is nog een hele grote groep op deze wereld die nog niet de welvaart heeft die wij wel hebben. Wie ben ik om te zeggen dat zij dit niet mogen. Nog meer ellende dus
Wat een spijt heb ik dat ik een dochter op deze wereld heb gezet. Ja, ik doe mijn best haar zo bewust mogelijk op te laten groeien (echter heb ik ook vele zwakheden) maar zij gaat naar mijn idee een klotentoekomst tegemoet in een wereld die steeds meer vertiefd raakt...
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 17:01 Ga ik de vraag scherper stellen: zouden we de bike laten staan als we het milieu ermee kunnen besparen?
Dat hangt af van de besparing.
Er zijn nu al tal van clubjes die vinden dat we de zandhagedis en, kevers en dwarsgestreeptemultituureluur die nu op de trails liggen te zonnebaden bedreigen en daarvoor stap ik niet af.
Is nu ineens de energie-crisis voorbij, we stikken niet meer in het stikstof en alom wereldvrede, ja dan wil ik er nog wel over nadenken (en een crossmotor gaan kopen :bier: ).

@Lightrider: ach als de grote snelweg er komt maakt het allemaal niets meer uit. Komt die er niet dan maar duimen dat Zaphod met de oplossing komt want van Rutte verwacht ik hem niet.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 16:50
Alien schreef: wo 13 november 2019, 16:23Een groot voordeel van elektrische voertuigen ligt precies daarin. Verduurzaam de energieopwekking, en alle elektrisch aangedreven voertuigen (alsook andere machines) verduurzamen in één klap mee. Vanzelf, gratis en zonder verdere inspanning.

Probeer dat eens bij om het eender welk andere krachtbron.
Dat is precies mijn punt, […]
Neen, want jij beschouwt het (nog) niet duurzaam zijn van de energie(cq. elektriciteits-)opwekking als specifiek nadeel, terwijl dat eerder een algemeen nadeel is en juist de transitie naar elektrische aandrijving een (belangrijke) infrastructurele stap is naar een (mogelijk) duurzamer model.
[…] er wordt te makkelijk gezegd dat bijv. een elektrische auto zo milieubewust is. Terwijl het hele productieproces als het proces om de energie te kunnen leveren verre van milieubewust is, wat in mijn ogen de elektrische auto dus ook niet uitgesproken milieubewust (of in dit geval CO2 neutraal is) maakt.
Maar dat is dus, zoals gezegd, eerder bijzaak dan hoofdzaak. Het (energie)productieproces is niet inherent aan de elektrische aandrijving, zoals het dat bij een verbrandingsmotor wél is.
Vorsprung durch Pedantik.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Om het dichter bij huis te houden:
Laat je je beïnvloeden in de keuze voor verschillende framematerialen? Carbon is niet het meest frisse materiaal.
Of de keus om routes te fietsen die dichter bij huis liggen, of misschien zelfs fietsend te bereiken zijn?
Of om N+1 los te laten en daarmee de 'fietsconsumptie' te verminderen?
Raap je afval op wat je langs de route ziet liggen?
Gebruik je biologisch afbreekbare kettingmiddeltjes?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

lightrider schreef: wo 13 november 2019, 17:23
Wat een spijt heb ik dat ik een dochter op deze wereld heb gezet. Ja, ik doe mijn best haar zo bewust mogelijk op te laten groeien (echter heb ik ook vele zwakheden) maar zij gaat naar mijn idee een klotentoekomst tegemoet in een wereld die steeds meer vertiefd raakt...

Afbeelding

:bier:
Gesloten