Verschillende velgbreedte (achter en voorwiel)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Ik heb een dusdanige deuk in de velg van het achterwiel dat deze vervangen dient te worden (waarbij lagers ook niet meer goed waren volgens de fietsenmaker). Hierbij heb ik getracht hetzelfde wiel te kopen als wat er in zat (DT Swiss X 1900 Spline). Echter, constateer ik nu dat het nieuwe wiel een (interne) velgbreedte heeft van 25 mm, terwijl mijn oude wiel (en dus ook het voorwiel) een interne velgbreedte heeft welke kleiner is (20 - 22 mm?). Mijn buitenbanden zijn 2,25 wat volgens mij geen probleem moet opleveren ten aanzien van de velgbreedte ad 25 mm.

Ik vraag me alleen even af of het niet een probleem is dat ik voor met een andere velgbreedte fiets dan achter?
Of is dit effect te verwaarlozen / niet merkbaar?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Valt onder de noemer verwaarloosbaar/niet merkbaar.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoewel het zeker niet verwaarloosbaar is, kun je over merkbaar nog strijden. Maar dan nog is die nieuwe velg vooral een stap in de goede richting. Theoretisch zou je nu met pakweg 0,1-0,2 bar minder kunnen gaan rijden. En meer grip en comfort hebben. Ten opzichte van wat je eerst had. Voor heb je dat voordeel niet en blijft alles gelijk. Nadelig is het dus niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

ik ben vorig jaar overgegaan op bredere velgen van 25 inw naar 30 inw, dat leverde mij het volgende op;
- bandenspanning ging van 1,5 naar 1,2 bar.
- de band! werd 3 mm breder, loopvlak was zo niet te meten.
- de buitendiameter van de band werd groter, 3-4 mm. dit betekend dus een iets lagere rolweerstand.
- gewicht van de velg nam toe.

op zowel de oude als de nieuwe velg had in 2.35 banden liggen.

zo als Lars al aangaf, het geeft meer voor als nadelen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lijkt me geen probleem. Meestal zie je het andersom: een iets bredere voorvelg dan achter, zoals bij de Duke Absalon edition velgenset.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon doen.
Volgende keer rij je tegen een boom en dan kan je voor ook een bredere velg monteren ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

jensss schreef: wo 13 november 2019, 18:45 Ik heb een dusdanige deuk in de velg van het achterwiel dat deze vervangen dient te worden (waarbij lagers ook niet meer goed waren volgens de fietsenmaker). Hierbij heb ik getracht hetzelfde wiel te kopen als wat er in zat (DT Swiss X 1900 Spline). Echter, constateer ik nu dat het nieuwe wiel een (interne) velgbreedte heeft van 25 mm, terwijl mijn oude wiel (en dus ook het voorwiel) een interne velgbreedte heeft welke kleiner is (20 - 22 mm?). Mijn buitenbanden zijn 2,25 wat volgens mij geen probleem moet opleveren ten aanzien van de velgbreedte ad 25 mm.

Ik vraag me alleen even af of het niet een probleem is dat ik voor met een andere velgbreedte fiets dan achter?
Of is dit effect te verwaarlozen / niet merkbaar?
Is gewoon nog tekoop hoor! klik
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

Jan the Man schreef: do 14 november 2019, 13:18 Lijkt me geen probleem. Meestal zie je het andersom: een iets bredere voorvelg dan achter, zoals bij de Duke Absalon edition velgenset.

Ciao
Jan
Idd, setje lucky star HD hier van Duke. Mooie oplossing!

Gewoon fietsen. Er doet zich vanzelf een goeie reden voor om voor ook te wisselen. :P
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
Plaats reactie