Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 15:56 Maar ik zal het nog eens voor je benadrukken dus lees goed: mijn mening is dat elektrische auto`s niet de toekomst gaan zijn. Niet voor de lange termijn (om tal van redenen).
Maar dat is net zo iets als zeggen dat je van mening bent dat de kleur blauw niet lang meer zal bestaan.

Het slaat nergens op. Dan kun je zeggen dat het jouw mening is en dat het dus geen zin heeft om er over te discussiëren, maar dan is het nog onzinniger om het te plaatsen.

Tenzij je bepaalde redenen hebt om dat te denken en dan is het interessant om die te delen. Want dat kunnen nieuwe feiten zijn, waar anderen nog niet aan gedacht hebben.



En ja, meestal als ik iets beweer heb ik er goed over nagedacht en redelijk onderbouwd. Dan kun je zeggen dat er met mij niet te discussiëren valt, je kunt ook denken/zeggen: "k*t, heeft die eikel weer gelijk"... 8) En zo af en toe moet ik beamen dat ik er naast zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lightrider schreef: wo 13 november 2019, 17:23 Ik heb inmiddels na alles gelezen te hebben wel het idee dat er geen reet meet van deze hele planeet terecht gaat komen. Dat had ik al langer maar wordt mij overal om mij heen bevestigd.
Niemand maar dan ook niemand is naar mijn idee bereidt zoveel in te willen inleveren om de aarde bewoonbaar te houden. Ikzelf niet, niemand niet. Daarbij is nog een hele grote groep op deze wereld die nog niet de welvaart heeft die wij wel hebben. Wie ben ik om te zeggen dat zij dit niet mogen. Nog meer ellende dus
Wat een spijt heb ik dat ik een dochter op deze wereld heb gezet. Ja, ik doe mijn best haar zo bewust mogelijk op te laten groeien (echter heb ik ook vele zwakheden) maar zij gaat naar mijn idee een klotentoekomst tegemoet in een wereld die steeds meer vertiefd raakt...
Gaat het direct om inleveren? Het is in eerste instantie aanpassen, het anders doen, dat scheelt al heel veel.

Is afval scheiden inleveren? Kost een tikje meer moeite. Maar door 137 tv-zenders (vooruitgang!) zappen is ook meer moeite dan tussen 3 kanalen moeten kiezen.

En juist omdat er ook geld te verdienen valt met schonere technologie zal er ook veel ontwikkeld worden. De enige vraag is of het voor sommige problemen nog op tijd is. Dat smelten van het ijs (waar dan ook) is waarschijnlijk niet meer af te remmen. En zullen er dus inderdaad stukken wereld onder water komen te staan. En misschien moet de halve wereld ook letterlijk in de fik staan voordat het tot sommigen door dringt dat er iets moet gebeuren.
En dan kun je beter te laat starten dan helemaal niets doen.

Maar als we al beginnen het milieu niet te vervuilen. Geen plastic of sigarettenpeuken meer op straat (laat staan een zak McDonalds-resten...), dan zijn veel beesten en planten al blij.

Iets bewuster inkopen. Voeding kan al heel veel schelen. Misschien iets duurder, maar als je de 'rommel' (snoepgoed, frisdrank) weg laat, bespaar je ook weer heel veel. Maar ook speelgoed, kleding (duurzamer!) vraagt niet om 'inleveren', maar alleen om iets anders nadenken.

En dan maken we al grote stappen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: vr 8 november 2019, 10:01 Simpele vraag aan de vaders en moeders hier op het forum.

Ik ga er van uit dat je als ouder het allerbeste wil voor je kinderen en wellicht kleinkinderen.

Hoe gaat het dan vervolgens in z'n werk als je elk jaar toch die vliegticket boekt voor je pleziertjes?
Toch die auto elk weekend pakt om weer ergens anders in Nederland te kunnen mountainbiken?

Natuurlijk zijn de berekeningen over de langdurige invloed van ons manier van leven nog onzeker en onduidelijk maar ik zou denken:

Voor het geval dat er wel “iets” van waar zou zijn dan ga ik me er wel heel bewust voor inzetten om mijn offspring er binnen mijn mogelijkheden zo min mogelijk mee te belasten.

Ik heb geen kinderen dus ik kan hier geen antwoord op geven maar de nieuwsgierigheid is wel groot wat een hedendaagse ouder zegt tegen zijn kinderen/kleinkinderen over 40 jaar als ze vragen :

Maar pa/opa waarom heb je bijna niks gedaan toen je wist dat je manier van leven zo'n grote invloed zou hebben op mijn toekomst?

Is je antwoord dan als echte Nederlander “ja vliegen was zo goedkoop het voelde als een straf om geen ticket te boeken” sorry. :lol:

En ik snap dat er nu mensen denken, weer dat gezeur over het milieu nu weten we het wel. Dan heb ik wel gelijk het antwoord op mijn vraag.

Maargoed, erg benieuwd naar jullie verhaal.
Ai, zie ik net dat de vraag alleen aan 'ouders' gesteld werd :oops:


Maar goed, de keuze om geen kinderen te nemen had niets met het milieu te maken. Ik had er gewoon geen zin in en een vriendin er bij gezocht die er net zo over dacht. Misschien als ik er wel zin in had dat het milieu wel een overweging zou zijn, maar toentertijd was de toekomst nog vrij zonnig (nu ook, maar dan letterlijk).

Met de diverse neefjes en nichtjes heb ik het wel eens over milieu en de toekomst. Maar de interesse lijkt vrij beperkt. Nu moet ik zeggen dat ze thuis allemaal al redelijk 'netjes' zijn in dat opzicht, dus je kunt ze nergens echt op aanspreken of zo. Maar het is niet dat ze weigeren mee te gaan op vliegvakantie of dat ze daar ernstig bezwaar over maken. Tja... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 19:16 Dat smelten van het ijs (waar dan ook) is waarschijnlijk niet meer af te remmen. En zullen er dus inderdaad stukken wereld onder water komen te staan. En misschien moet de halve wereld ook letterlijk in de fik staan voordat het tot sommigen door dringt dat er iets moet gebeuren.
En dan kun je beter te laat starten dan helemaal niets doen.
In Australië lijkt dat nog niet echt een argument om dingen anders te gaan doen hoewel ze daar een eind komen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 16:50
Alien schreef: wo 13 november 2019, 16:23 Een groot voordeel van elektrische voertuigen ligt precies daarin. Verduurzaam de energieopwekking, en alle elektrisch aangedreven voertuigen (alsook andere machines) verduurzamen in één klap mee. Vanzelf, gratis en zonder verdere inspanning.

Probeer dat eens bij om het eender welk andere krachtbron.
Dat is precies mijn punt, er wordt te makkelijk gezegd dat bijv. een elektrische auto zo milieubewust is. Terwijl het hele productieproces als het proces om de energie te kunnen leveren verre van milieubewust is, wat in mijn ogen de elektrische auto dus ook niet uitgesproken milieubewust (of in dit geval CO2 neutraal is) maakt.
Welk punt van mijn uitleg klopt er niet?

We zitten in een overgangsperiode. Je hebt helemaal gelijk dat de elektriciteit niet echt groen is. Maar dat gaat 'ie wel worden. Een brandstofauto gaat nooit 'groen' worden.

En inderdaad is een elektrische auto niet heilig als het om schone productie gaat. Maar de misstanden die 'aan het licht komen' zijn uitgelicht door de anti-lobby en gaan voorbij aan de algemene misstanden bij het winnen van grondstoffen die ook voor gewone auto's gelden. Cijfers als dat een elektrische auto nooit minder CO2 uit stoot dan een gewone auto zijn verzonnen, vals, niet waar. Die ballon wordt keer op keer doorgeprikt, maar dat soort verhaaltjes blijven maar de ronde doen.

Er is maar 1 bron van energie die potentieel schoon is en dat is stroom. Om die reden zijn fossiele brandstoffen gedoemd. Nu moeten we alleen nog werken aan het zo schoon mogelijk opwekken van die stroom.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: wo 13 november 2019, 19:29
Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 19:16 Dat smelten van het ijs (waar dan ook) is waarschijnlijk niet meer af te remmen. En zullen er dus inderdaad stukken wereld onder water komen te staan. En misschien moet de halve wereld ook letterlijk in de fik staan voordat het tot sommigen door dringt dat er iets moet gebeuren.
En dan kun je beter te laat starten dan helemaal niets doen.
In Australië lijkt dat nog niet echt een argument om dingen anders te gaan doen hoewel ze daar een eind komen.
Precies. Misschien krijgen ze het daar nu eindelijk door.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 19:31
Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 16:50

Dat is precies mijn punt, er wordt te makkelijk gezegd dat bijv. een elektrische auto zo milieubewust is. Terwijl het hele productieproces als het proces om de energie te kunnen leveren verre van milieubewust is, wat in mijn ogen de elektrische auto dus ook niet uitgesproken milieubewust (of in dit geval CO2 neutraal is) maakt.
Welk punt van mijn uitleg klopt er niet?

We zitten in een overgangsperiode. Je hebt helemaal gelijk dat de elektriciteit niet echt groen is. Maar dat gaat 'ie wel worden. Een brandstofauto gaat nooit 'groen' worden.

En inderdaad is een elektrische auto niet heilig als het om schone productie gaat. Maar de misstanden die 'aan het licht komen' zijn uitgelicht door de anti-lobby en gaan voorbij aan de algemene misstanden bij het winnen van grondstoffen die ook voor gewone auto's gelden. Cijfers als dat een elektrische auto nooit minder CO2 uit stoot dan een gewone auto zijn verzonnen, vals, niet waar. Die ballon wordt keer op keer doorgeprikt, maar dat soort verhaaltjes blijven maar de ronde doen.

Er is maar 1 bron van energie die potentieel schoon is en dat is stroom. Om die reden zijn fossiele brandstoffen gedoemd. Nu moeten we alleen nog werken aan het zo schoon mogelijk opwekken van die stroom.
Opwekken en vervoeren/opslaan.
Nu ben ik niet zo thuis in transmissieverliezen, maar ik kan me voorstellen dat waterstof geproduceerd dichtbij de bron (bijvoorbeeld bij windmolenparken op zee) best interessant kan zijn. Overigens wel irritant dat waterstof vaak wordt gezien als energiebron, terwijl het slechts een opslagmedium is.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En toch he.....Dan komt het kabinet met een "oplossing" voor de stikstofcrisis (waar we ook van alles van vinden, maar daar gaat het me hier niet om) waarbij we niet meer 130 mogen maar max 100 en het land is te klein. Terwijl ik dan denk, "ach, die 130 was ook maar een zoethoudertje van de VVD en 120 overdag lukt sowieso al bijna nergens, zijn er mensen die helemaal uit hun stekker gaan en fb evenementen organiseren om 100 in zn 3 te gaan rijden als protest. :-?
Sorry hoor, maar als we zelfs zoiets eenvoudigs als dit al niet willen doen, hoe moet het dan gaan met de echt noodzakelijke veranderingen? Ik zie dit echt niet meer goedkomen, maar gelukkig heb ik dan geen kinderen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Robertdj schreef: wo 13 november 2019, 19:42 Opwekken en vervoeren/opslaan.
Nu ben ik niet zo thuis in transmissieverliezen, maar ik kan me voorstellen dat waterstof geproduceerd dichtbij de bron (bijvoorbeeld bij windmolenparken op zee) best interessant kan zijn. Overigens wel irritant dat waterstof vaak wordt gezien als energiebron, terwijl het slechts een opslagmedium is.
Van de week geleerd dat er weliswaar een stroomkabel van Noorwegen (99% schone stroom!) naar Nederland ligt, maar dat de transport verliezen zo groot zijn dat we daar dus geen energie van betrekken :-{

Zonnecollectoren in Saudi Arabië gaat het dus ook niet worden.

Tenzij we de stroom omzetten in inderdaad waterstof. Want dat kun je vervoeren. Maar je hebt daarvoor dus wel 1,5x zoveel stroom voor nodig, dus nog veel meer windparken en zonnepanelen.

Ook nog een leuke:
https://www.nu.nl/klimaat/6010558/plan- ... troom.html
Weet nog wel dat hierover een artikel in de Kijk stond in de jaren '80.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: wo 13 november 2019, 19:55 En toch he.....Dan komt het kabinet met een "oplossing" voor de stikstofcrisis (waar we ook van alles van vinden, maar daar gaat het me hier niet om) waarbij we niet meer 130 mogen maar max 100 en het land is te klein. Terwijl ik dan denk, "ach, die 130 was ook maar een zoethoudertje van de VVD en 120 overdag lukt sowieso al bijna nergens, zijn er mensen die helemaal uit hun stekker gaan en fb evenementen organiseren om 100 in zn 3 te gaan rijden als protest. :-?
Sorry hoor, maar als we zelfs zoiets eenvoudigs als dit al niet willen doen, hoe moet het dan gaan met de echt noodzakelijke veranderingen? Ik zie dit echt niet meer goedkomen, maar gelukkig heb ik dan geen kinderen. :-q
Zelfs 'grote' VVD-ers die op Radio 1 zaten te huilen dat ze geen 130 meer mochten... :roll: Dan zakt inderdaad je broek af... .


Maar de grote massa zal er geen probleem mee hebben. Maar het toont wel dat sommige maatregelen inderdaad van boven opgelegd moeten worden omdat de vrijwilligheid hier en daar ontbreekt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Iemand in voor een “kinderloos maar toch milieu bewust” ride? :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

https://youtu.be/R4mzYk7gHtc

Misschien komt het toch nog goed :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Overigens nóg schofteriger vindt het voorstel om te kijken of we niet van een paar natuurgebieden afkunnen, zodat we meer kunnen uitstoten. Echt, serieus, dat zijn dan de mensen die dit land leiding en richting moeten geven. :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

maverick76 schreef: wo 13 november 2019, 20:09 Iemand in voor een “kinderloos maar toch milieu bewust” ride? :lol:
Ja ik! :winkie:
“Old, not obsolete”
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Niet hard rijden. Anders stoot je te veel co2 uit. :)
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gesloten