Milieu vs kinderen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

maverick76 schreef: wo 13 november 2019, 20:09 Iemand in voor een “kinderloos maar toch milieu bewust” ride? :lol:
Pleit je hier nu voor een scheiding tussen de haves en de have nots?
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: wo 13 november 2019, 20:09 Iemand in voor een “kinderloos maar toch milieu bewust” ride? :lol:
Zijn e-bikes ook welkom?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 20:01 Van de week geleerd dat er weliswaar een stroomkabel van Noorwegen (99% schone stroom!) naar Nederland ligt, maar dat de transport verliezen zo groot zijn dat we daar dus geen energie van betrekken :-{
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar is echt klinkklare onzin.
Die kabel (NorNed) wordt al jaren gebruikt en nu nog steeds.
Sterker nog, er wordt een tweede kabel aangelegd. En pas een nieuwe verbinding met Denemarken in gebruik genomen.
Ja er is verlies op de NorNed kabel, 28MW op 700MW, dat is normaal op zo'n afstand.
Maar dat die verbinding niet gebruikt wordt omdat het teveel verlies zou zijn is gewoonweg niet waar.
Zou ook raar zijn dat een project van 600 miljoen niet goed berekend is...
Dit zijn nu precies die quotes die blijven hangen bij tegenstanders.
Laatst gewijzigd door Jamis Diablo op wo 13 november 2019, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Nou Lars, wat is hierop uw antwoord? :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: wo 13 november 2019, 16:04 Zouden we wellicht weer een beetje terug naar de openingsvraag kunnen: wat doe je zelf om het milieu te sparen?
En om deze dan maar gericht te beantwoorden.

Volgens Vattenfall verbruiken we met zijn 2-en de helft aan stroom, water en gas van wat een 1-persoonshuishouden gemiddeld verbruikt.

Vrij simpel: kort douchen, kraan niet laten lopen als je geen water nodig hebt. Maar ook niet meer water in de waterkoker dan je nodig hebt. Deuren dicht houden, lichten uit.

In principe dicht bij werk wonen, maar dat lukt nu even niet. Dus een zeer zuinige diesel gekocht waar ik vrijwel altijd de 1 op 22 haal, regelmatig de 1 op 24. Goed, niet de modernste en ik moet nog eens heel goed in de cijfers duiken. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat ik heel veel meer rommel uit stoot dan de overbuurman met zijn 2019 X5 die in de praktijk eigenlijk nooit de 1 op 12 haalt. Zodra de financiën het toelaten op fietsafstand van het werk gaan zitten. (Ook een elektrische auto zit er financieel niet in op het moment).

Vlees bij de ecologische slager (stap verder dan de soms onzinnige regels voor biologisch vlees!), groenteboer zit er niet meer, soms de stad in naar de biologische winkel voor groente. Maar heilig zijn wij ook niet en halen de normale spullen bij de Jumbo/AH. Maar wel biologisch als het even kan. Niet veel 'slecht' spul, maar ook in dat opzicht zijn we niet heilig.

Vliegen? Varen? Vakantie? Hmm, ook daar zijn we niet heilig. Nu heb ik geen behoefte aan een strandvakantie in het Midden Oosten, dus dat is makkelijk. Maar probeer wel vliegvakanties te vermijden, stedentrips of zo gaan zeker niet gebeuren. Niet volledig afgezworen, dat zeker niet. Vrienden en familie in Australië/Nieuw Zeeland, Whistler op de wishlist. Wel met de auto naar diverse mountainbikegebieden in half Europa, dus of dat nou ideaal is... .

Daarentegen wel alles binnen de 10 km op de fiets. Boodschappen sowieso. Miss TB doet bijna alles binnen de 20 km op de fiets (geen e-bike!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: wo 13 november 2019, 21:07
Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 20:01 Van de week geleerd dat er weliswaar een stroomkabel van Noorwegen (99% schone stroom!) naar Nederland ligt, maar dat de transport verliezen zo groot zijn dat we daar dus geen energie van betrekken :-{
Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar is echt klinkklare onzin.
Die kabel (NorNed) wordt al jaren gebruikt en nu nog steeds.
Sterker nog, er wordt een tweede kabel aangelegd. En pas een nieuwe verbinding met Denemarken in gebruik genomen.
Ja er is verlies op de NorNed kabel, 28MW op 700MW, dat is normaal op zo'n afstand.
Maar dat die verbinding niet gebruikt wordt omdat het teveel verlies zou zijn is gewoonweg niet waar.
Zou ook raar zijn dat een project van 600 miljoen niet goed betekend is ..
Dit zijn nu precies die quotes die blijven hangen bij tegenstanders.
Goed, binnen een week weer wat afgeleerd :winkie:

Zie maar, ik ben makkelijk te overtuigen. Met argumenten!

Kwam van iemand die er meestal wel verstand van heeft, dus nam het aan dat het wel zou kloppen. Zijn andere beweringen klopten altijd wel. Zo zie je maar, altijd checken. Nog wel even checken of Jamis nu wel gelijk heeft :wink:

Nu is 28MW niet niks, maar als je toch te veel hebt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb de laatste 1,5 jaar bij TenneT gewerkt, dus heb redelijk dicht bij de bron gezeten.
TenneT is mede-eigenaar van de verbinding.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

suravida schreef: wo 13 november 2019, 20:17 Overigens nóg schofteriger vindt het voorstel om te kijken of we niet van een paar natuurgebieden afkunnen, zodat we meer kunnen uitstoten. Echt, serieus, dat zijn dan de mensen die dit land leiding en richting moeten geven. :-{
Ik had deze optie al verwacht eigenlijk.. dassen , beschermde planten etc. Staan niet met de tractor bij je op de stoep, dus de weg van de minste weerstand weer...
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 21:13 In principe dicht bij werk wonen, maar dat lukt nu even niet. Dus een zeer zuinige diesel gekocht waar ik vrijwel altijd de 1 op 22 haal, regelmatig de 1 op 24. Goed, niet de modernste en ik moet nog eens heel goed in de cijfers duiken. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat ik heel veel meer rommel uit stoot dan de overbuurman met zijn 2019 X5 die in de praktijk eigenlijk nooit de 1 op 12 haalt. Zodra de financiën het toelaten op fietsafstand van het werk gaan zitten. (Ook een elektrische auto zit er financieel niet in op het moment).

Vlees bij de ecologische slager (stap verder dan de soms onzinnige regels voor biologisch vlees!), groenteboer zit er niet meer, soms de stad in naar de biologische winkel voor groente. Maar heilig zijn wij ook niet en halen de normale spullen bij de Jumbo/AH. Maar wel biologisch als het even kan. Niet veel 'slecht' spul, maar ook in dat opzicht zijn we niet heilig.

Vliegen? Varen? Vakantie? Hmm, ook daar zijn we niet heilig. Nu heb ik geen behoefte aan een strandvakantie in het Midden Oosten, dus dat is makkelijk. Maar probeer wel vliegvakanties te vermijden, stedentrips of zo gaan zeker niet gebeuren. Niet volledig afgezworen, dat zeker niet. Vrienden en familie in Australië/Nieuw Zeeland, Whistler op de wishlist. Wel met de auto naar diverse mountainbikegebieden in half Europa, dus of dat nou ideaal is... .

Daarentegen wel alles binnen de 10 km op de fiets. Boodschappen sowieso. Miss TB doet bijna alles binnen de 20 km op de fiets (geen e-bike!).
Zucht... Een heel relaas over elektrische auto's blabla blijkt Lars zelf ook maar een mens te zijn en in een oudere diesel te rijden... Overigens verbruik zegt niet perse wat over je uitstoot. Maar dat wist je vast.
Maar openbaar vervoer, geen optie voor je? Of een auto op LPG (vooralsnog de schoonste brandstof)?

Voor de rest noem jij punten op die een ieder zou kunnen nastreven. Binnen de financiële mogelijkheden.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Marco79 schreef: LPG (vooralsnog de schoonste brandstof)
CNG....
Minder NOx
Minder fijnstof
Kan worden gemaakt in een anaerobe vergister van organisch afval.
Ja, doei !
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 22:07
Marco79 schreef: LPG (vooralsnog de schoonste brandstof)
CNG....
Minder NOx
Minder fijnstof
Kan worden gemaakt in een anaerobe vergister van organisch afval.
Hoe is de calorische waarde t.o.v. LPG? Overigens ook een goed alternatief (op de beschikbaarheid na).
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 20:47
maverick76 schreef: wo 13 november 2019, 20:09 Iemand in voor een “kinderloos maar toch milieu bewust” ride? :lol:
Pleit je hier nu voor een scheiding tussen de haves en de have nots?
Ik pleit alleen voor een scheiding in “begaan” en “schijt” -{
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 22:07
Marco79 schreef: LPG (vooralsnog de schoonste brandstof)
CNG....
Minder NOx
Minder fijnstof
Kan worden gemaakt in een anaerobe vergister van organisch afval.
Sorry, maar dat is toch echt waterstof uit groene stroom. Alleen water als restproduct.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

maverick76 schreef: wo 13 november 2019, 22:33
Joepie de schreef: wo 13 november 2019, 20:47

Pleit je hier nu voor een scheiding tussen de haves en de have nots?
Ik pleit alleen voor een scheiding in “begaan” en “schijt” -{
Haves and have nots is een uitdrukking voor arm en rijk. Was dus eigenlijk een kwinkslag in de zin van have kids en have nots.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marco79 schreef: wo 13 november 2019, 21:44
Lars TB schreef: wo 13 november 2019, 21:13 In principe dicht bij werk wonen, maar dat lukt nu even niet. Dus een zeer zuinige diesel gekocht waar ik vrijwel altijd de 1 op 22 haal, regelmatig de 1 op 24. Goed, niet de modernste en ik moet nog eens heel goed in de cijfers duiken. Maar ik kan me niet echt voorstellen dat ik heel veel meer rommel uit stoot dan de overbuurman met zijn 2019 X5 die in de praktijk eigenlijk nooit de 1 op 12 haalt. Zodra de financiën het toelaten op fietsafstand van het werk gaan zitten. (Ook een elektrische auto zit er financieel niet in op het moment).

Vlees bij de ecologische slager (stap verder dan de soms onzinnige regels voor biologisch vlees!), groenteboer zit er niet meer, soms de stad in naar de biologische winkel voor groente. Maar heilig zijn wij ook niet en halen de normale spullen bij de Jumbo/AH. Maar wel biologisch als het even kan. Niet veel 'slecht' spul, maar ook in dat opzicht zijn we niet heilig.

Vliegen? Varen? Vakantie? Hmm, ook daar zijn we niet heilig. Nu heb ik geen behoefte aan een strandvakantie in het Midden Oosten, dus dat is makkelijk. Maar probeer wel vliegvakanties te vermijden, stedentrips of zo gaan zeker niet gebeuren. Niet volledig afgezworen, dat zeker niet. Vrienden en familie in Australië/Nieuw Zeeland, Whistler op de wishlist. Wel met de auto naar diverse mountainbikegebieden in half Europa, dus of dat nou ideaal is... .

Daarentegen wel alles binnen de 10 km op de fiets. Boodschappen sowieso. Miss TB doet bijna alles binnen de 20 km op de fiets (geen e-bike!).
Zucht... Een heel relaas over elektrische auto's blabla blijkt Lars zelf ook maar een mens te zijn en in een oudere diesel te rijden... Overigens verbruik zegt niet perse wat over je uitstoot. Maar dat wist je vast.
Maar openbaar vervoer, geen optie voor je? Of een auto op LPG (vooralsnog de schoonste brandstof)?

Voor de rest noem jij punten op die een ieder zou kunnen nastreven. Binnen de financiële mogelijkheden.
Veroordeel ik ergens iemand?

Ik zet alleen de feiten op een rij. Nergens zeg ik dat iedereen zich daar aan moet houden of dat ik zelf alles al perfect uit voer.

Hooguit is het dus een streven om naar toe te werken. En dat moet ook voor mij in kleine stapjes. Als ik bakken met geld had zou ik grote stappen nemen. (Hoewel je hier dus kritisch moet zijn. Is nu een grote accu in je huis plaatsen om zonnestroom op te slaan beter voor het milieu met in het achterhoofd dat er dus veel 'rommel' in die batterijen zit. Of zijn binnen 5 jaar 'schone' accu's beschikbaar en compenseer je daar dubbel en dwars voor 5 jaar zonder accu mee?)

Als je goed leest, dan zie je dat ik mij bewust ben dat zuinig niet per definitie schoon is. Maar zuinig betekent meestal wel een betere verbranding en sowieso minder totale uitstoot. Dus op een hoop gebieden is het altijd beter. Stikstof kun je (grotendeels) neutraliseren door Ad-Blue in te spuiten. En dat heeft mijn dieseltje inderdaad niet.

Helaas, OV is minstens een uur extra reistijd. Verhuizen is de enige juiste optie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten