Power Meter Pedals ombouwen voor MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

Wat vinden jullie hier van?

Op mijn MTB wil ik heel graag gebruik gaan maken van power meter pedals zodat ik mijn kracht gelijk leer verdelen over mijn linker en rechter been (allemaal i.v.m. knie operaties en natuurlijk ook omdat het gewoon leuk is)..
Ik rij echter ALLEEN met flat pedals (ook i.v.m. knie) en ik heb de hoop al lang opgegeven dat er flat pedals met power meters zullen komen zo lang er nog nauwelijks MTB pedals met power meter te vinden zijn.

Nu heb ik eens zitten kijken hoe de Favero Assioma Duo Power Meter Pedals en ook de Garmin Vector V3 pedals werken en ik kom tot de conclusie dat de body van deze pedalen geen enkele intelligentie bevatten :-) Alles zit in de as gebouwd.
Bij de Favero is de body zelfs vrijwel gelijk aan de gewone pedals en bij de Garmin bevat de body slechts de batterij met een printplaatje voor het contact.
Hierdoor moet het 'relatief' eenvoudig zijn om zelf een pedaal te maken op basis van één van deze power meter pedals.

Als ik een bestaande flatpedal body aanpas met de juiste boringen voor de lagers en seals en schroefdraad voor de afdekkapjes dan moet ik toch een heel eind komen?

Vooral de Favero's lijken erg probleemloze pedalen en lijken me een goede basis voor een experiment.

Wat denken jullie???

P.S. ik realiseer me dat ik hiervoor meer nodig heb dan een ijzerzaag, een boor en een vijltje...
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb de ballen verstand niet van powermeters, dus misschien zeg ik iets heel geks, maar kun je hier niet gewoon iets mee?

https://www.mantel.com/rotor-inpower-mtb-powermeter
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Volgens mij wil de TS een dubbele meting om L+R te vergelijken. En volgens mij zijn die er wel in crankvorm.

Edit: de door @mark-v voorgestelde crank meet wel L+R, my bad

Ik kan mij voorstellen dat pedaal systemen de onvermijdelijke tikken tegen wortels niet heel prettig vinden. Ik denk wel dat de systemen die je noemt met wat handigheid in het juiste flatpedal te bouwen zijn. Maar het is een prijzig experiment!
Laatst gewijzigd door baron062 op di 12 november 2019, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

baron062 schreef: di 12 november 2019, 22:55 Volgens mij wil de TS een dubbele meting om L+R te vergelijken. En volgens mij zijn die er wel in crankvorm.

Ik kan mij voorstellen dat pedaal systemen de onvermijdelijke tikken tegen wortels niet heel prettig vinden. Ik denk wel dat de systemen die je noemt met wat handigheid in het juiste flatpedal te bouwen zijn. Maar het is een prijzig experiment!
Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik slijt zeker een set pedalen per jaar. Dan wordt het ook lekker kostbaar
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mmm, dan trap ik niet hard genoeg...
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

baron062 schreef: di 12 november 2019, 22:55 Volgens mij wil de TS een dubbele meting om L+R te vergelijken. En volgens mij zijn die er wel in crankvorm.

Edit: de door @mark-v voorgestelde crank meet wel L+R, my bad

Ik kan mij voorstellen dat pedaal systemen de onvermijdelijke tikken tegen wortels niet heel prettig vinden. Ik denk wel dat de systemen die je noemt met wat handigheid in het juiste flatpedal te bouwen zijn. Maar het is een prijzig experiment!
In die zin is de door @mark-v voorgestelde crank dus idd een alternatief :-)
Ik rij echter met twee voorbladen en niet met slechts één.
Als er zo'n soort crank bestaat die mijn Shimano FC-M780 / FC-T781 (32T en 42T) kan vervangen vind ik het ook goed (en is misschien wel beter :-)

En ja, die pedalen gaan bij mij eigenlijk ook nooit zo heel lang mee. Maar de laatste toch al twee jaar :-)
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Hiermee moet dat wel kunnen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik slijt zeker een set pedalen per jaar. Dan wordt het ook lekker kostbaar

Wellicht komt dat omdat jij gruwelijk veel fietst, in een hoog tempo🤔
Ik doe zeker 2 jaar met een setje. Wellicht nog wel langer.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Ik gebruik Powertap-pedalen op mijn racefiets en als ik zie hoe die daar al op hun kloten krijgen, zou ik niet direct kiezen voor vermogensmeting in pedalen op de MTB. Al is zo'n zelf ombouwproject wel erg gaaf natuurlijk.

Er zijn genoeg mogelijkheden met dubbelzijde vermogensmeting in de crank. Let bij Rotor wel even op welk type, ze meten volgens mij niet allemaal aan twee kanten (moet je volgens mij 2inpower voor hebben). Ik heb de beste ervaringen met een Quarq.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Quarq doet het ook en redelijk betaalbaar, pedalen op de MTB sloop je als je wat raakt.
Fr@venture
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:39
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge 2

baron062 schreef: wo 13 november 2019, 07:25 Hiermee moet dat wel kunnen.
Oh whow, dat is wel een heel interessante. Hoe heb ik die kunnen missen....???
(nou ja, misschien omdat ze niet zo veel reclame maken en ook geen dealers hebben ;-)
Lijkt me in alle opzichten de beste oplossing ;-)

Bedankt!

Later toegevoegd:
Ik heb zojuist de review van DC Rainmaker gelezen (https://www.dcrainmaker.com/2017/08/pow ... eview.html) en ik begrijp nu dat de manier waarop deze Power2Max het vermogen over beide benen bepaald een leuk rekensommetje is maar geen weergave van de werkelijkheid. En daarmee is deze powermeter eigenlijk ongeschikt voor herstel na blessure.
Kan ik toch mijn eigen pedalen gaan maken :-) Of zijn er nog alternatieven?
Lekker crossen door de bossen,
met de motor of de ATB,
als er maar geen asfalt ligt,
want dan doe ik niet mee!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Fr@venture schreef: do 14 november 2019, 20:07
baron062 schreef: wo 13 november 2019, 07:25 Hiermee moet dat wel kunnen.
Oh whow, dat is wel een heel interessante. Hoe heb ik die kunnen missen....???
(nou ja, misschien omdat ze niet zo veel reclame maken en ook geen dealers hebben ;-)
Lijkt me in alle opzichten de beste oplossing ;-)

Bedankt!

Later toegevoegd:
Ik heb zojuist de review van DC Rainmaker gelezen (https://www.dcrainmaker.com/2017/08/pow ... eview.html) en ik begrijp nu dat de manier waarop deze Power2Max het vermogen over beide benen bepaald een leuk rekensommetje is maar geen weergave van de werkelijkheid. En daarmee is deze powermeter eigenlijk ongeschikt voor herstel na blessure.
Kan ik toch mijn eigen pedalen gaan maken :-) Of zijn er nog alternatieven?
De link die je erbij hebt gezet is van de ECO versie. In het artikel staat ook nog een link naar de gewone NG versie. Heb je die ook gelezen?
Geen idee hoe die meet, heb ik verder niet doorgelezen.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

2inpower meet volgens mij afzonderlijk twee benen:

https://rotorbike.com/catalog/default/r ... m-mtb.html

Quarq ook.
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

SRM MTB pedalen :-)
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Plaats reactie