Ervaringen Bryton Rider 420

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Samenvatting:

Ter vervanging van mijn Edge 800 die kuren kreeg met het scherm / batterij ben ik opzoek gegaan naar een vervanger.
De eisen waren onder andere:
Alle garmin Ant+ sensoren die ik bezit kunnen hergebruiken
GEEN touchscreen ivm problemen die ik met de 800 ervaarde tijdens het mountainbiken. met handschoenen / modder reageerde het scherm toch niet goed.
Smartphone koppeling, bijv om berichten te kunnen zien / instellen van de data velden / makkelijkere uploaden richting strava / andere trainingsplatformen.
Basis navigatie voor het rijden van GPX toertochten / ondersteuning van marathons.
Zwart-wit scherm is voor mijn gebruik voldoende
2 fietsprofielen mogelijk

Na wat zoeken en lezen van reviews bleven eigenlijk de Garmin 530 / Wahoo Element Bolt en Bryton Rider 420
Alle andere opties vielen buiten het gestelde budget.

Al vind ik persoonlijk de 530 ook erg aan de prijs, maar goed ieder zijn ding.

We zijn dus terecht gekomen op de Bryton Rider 420. Dit apparaat is uit sinds oktober dus nog erg nieuw.

Dan nu naar de ervaringen:

In de doos vind je het apparaat
usb kabel
bevestiging voor op het stuur (standaard goedkoop plastic houdertje)
handleiding in veel verschillende talen

Ik heb het apparaat pas sinds eind van de middag in mijn bezit, dus heb nog geen rit gereden.
Wel heb ik hem helemaal aangepast naar mijn wensen en alle instellingen doorgelopen.

De benodigde app: Bryton Active werkt tot nu toe naar behoren en samen met ene Bryton account kun je Strava koppelen.
In de app pas je onder andere de datavelden aan, en kun je fietsprofielen gebruiken (2 totaal)
Koppelen van de Garmin sensoren was zo gebeurd. <- wel even aan denken de juiste fiets te kiezen in de app en dan sensoren te koppelen.

Verder voelt de computer zelf solide aan en is goed en mooi afgewerkt, eigenlijk heb je 2 zichtbare knoppen als hij op je stuur zit, namelijk om door je data pagina's te scrollen en de ''lap'' knop

De aan/uit knop zit aan de onder kant en is van het type: zacht rubber achtig. Beetje zoals een reset knopje op de meeste apparaten.
Ook zit er nog een knop die je helpt met het werken in de menu's op de computer zelf.
Sommige functies kun je ook via de computer zelf instellen.

Helaas nog geen rit kunnen rijden om hem verder te testen, echter het instellen en de bijbehorende app vielen mij reuze mee en werkte naar mijn idee gewoon goed.

Zal verdere ervaringen hier delen.
Laatst gewijzigd door Mtb1988 op za 16 november 2019, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar op papier lijkt de Bryton Rider 420 een hele goede.
€129 en je Garmin sensoren kan je gewoon blijven gebruiken.
In te stellen via de app, helder z/w scherm, laag energie verbruik, Ant en BLE sensoren.
Alleen geen topokaart op de achtergrond, maar in twijfelgevallen kan je altijd googlemaps raadplegen op je foon.

Zelf heb ik de Edge130.
Die is vergelijkbaar met de BR420, maar heeft een kleiner scherm en kortere batterijduur.(maar lang genoeg voor een dagtocht)
Ik heb de 130 nu bijna een jaar, maar stond ik nu voor de keuze, dan zou ik waarschijnlijk voor de Bryton 420 gaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Even snel naar de Bryton gekeken, inderdaad wel een goede optie als ik het zo bekijk.

Even beter in verdiepen vanavond
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtb1988 schreef: ma 11 november 2019, 14:38 Even snel naar de Bryton gekeken, inderdaad wel een goede optie als ik het zo bekijk.

Even beter in verdiepen vanavond
Op de website kan je handleiding downloaden, dat geeft een idee vd mogelijkheden.
Helaas nog geen echte test kunnen vinden.
Gisteren weer een hoop plezier van m edge130 gehad. Trailtjes gereden bij Peñas de Dios.
Had stijgingspercentage in 1 vd velden gezet. Dan weet je renminste waarom het klimmen pijn doet :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ja ik zocht ook al naar reviews, kan weinig vinden.

Nouja mocht het hem worden ga ik een uitgebreide review schrijven😃

Haha, ik had ook stijgingspercentages op de garmin zichtbaar, toch maar besloten niet meer te doen. Leek het nog meer pijn te doen
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Tja je budget max 300 euro... Ik zou nog even doorsparen voor een Edge 830. Heb ik (uiteraard) zelf en dat is een superveelzijdig ding.

Uitstekend scherm, voldoende snel, genoeg geheugen, lange accuduur 16-20 u. Koppelbaar met telefoon, Ant+, BT, Wifi.

Een giga voordeel is de IT infrastructuur die al bestaat. Garmin Connect, Strava, plug-in apps het is er allemaal. Wat je nu nog niet nodig denkt te hebben wil je misschien over 1-2 jaar wel gebruiken, zoals navigatie en kaarten. Kaarten werken verbazingwekkend goed en duidelijk. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Levensduur van Garmin is ook uitstekend, 5-10 jaar is haalbaar.

Ik zou geen goedkopere clone's kopen, met name omdat de software en IT infrastructuur niet zo volwassen is als bij Garmin. Ja het kost wat maar je hebt er ook veel plezier en voordeel aan. En 2e hands ook meer waard.

Uiteraard op Youtube zeer veel vergelijkingen, neem dat eens door en je kan je perfect een beeld vormen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtb1988 wil geen touchscreen maar knoppen. (Ik ook trouwens)
Als er een kaart bij moet, dan zou het dus eerder de 530 worden.
Ik heb een Etrex30 voor de tripjes waar ik een kaart wil hebben, geen Edge.
De Etrex kan ook mee op wandeltochten, op de boot, de motor en in de auto.

Op de fiets is meestal een lijntje op een kaal z/w scherm ruim voldoende, of zelfs beter, dus dan neem.ik de Edge130 mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

De 830 valt inderdaad af, vanwege het touchscreen.

De 530 is dan een andere optie, en eigenlijk weet ik niet helemaal wat ik ervan vinden moet.
Mtb specifieke data zoals flow en jumps, echter zie ik mijzelf niet zoveel doen met die data.

Strava / route integratie lijkt aanwezig te zijn bij de 420 en 530 alhoewel de 530 iets meer licenties heeft voot meerdere programma's.

De overige functies en mogelijkheden vind ik ook op de Bryton Rider 420 die mij toch wel positief verrast heeft met de functies en de prijs.

Alsnog zie ik mijzelf niet 77 functies benutten op welke fietscomputer dan ook.

Formaat van de 420 en 530 lijken mij nagenoeg gelijk.

Verder: uitgebreide navigatie, tja ik zie mezelf dat niet zo snel gebruiken. Heb een prima richtingsgevoel en rij al jaren lekker de bossen en routes en als ik toch de route of mogelijkheden kwijt raak rij ik een paar kilometer meer🤣

Ik neig na wat research toch wel erg richting Bryton. Mooie prijs en simpel display.

Zal nog even wat alternatieven bekijken want ik heb de lokale lbs gesproken over bijv. Lezyne.

Toch een lastigere keus dan ik dacht zo alles bij elkaar.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Mtb1988 schreef: di 12 november 2019, 06:29 De overige functies en mogelijkheden vind ik ook op de Bryton Rider 420 die mij toch wel positief verrast heeft met de functies en de prijs.
Dankzij dit topic is mijn oog nu ook op de Bryton gevallen. Een mooie prijs en specs lijken dik in orde. Op Youtube vind je nog enkele video's heb je die al gezien?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mtb1988 schreef: di 12 november 2019, 06:29 De 830 valt inderdaad af, vanwege het touchscreen.

De 530 is dan een andere optie, en eigenlijk weet ik niet helemaal wat ik ervan vinden moet.
Mtb specifieke data zoals flow en jumps, echter zie ik mijzelf niet zoveel doen met die data.

Strava / route integratie lijkt aanwezig te zijn bij de 420 en 530 alhoewel de 530 iets meer licenties heeft voot meerdere programma's.

De overige functies en mogelijkheden vind ik ook op de Bryton Rider 420 die mij toch wel positief verrast heeft met de functies en de prijs.

Alsnog zie ik mijzelf niet 77 functies benutten op welke fietscomputer dan ook.

Formaat van de 420 en 530 lijken mij nagenoeg gelijk.

Verder: uitgebreide navigatie, tja ik zie mezelf dat niet zo snel gebruiken. Heb een prima richtingsgevoel en rij al jaren lekker de bossen en routes en als ik toch de route of mogelijkheden kwijt raak rij ik een paar kilometer meer🤣

Ik neig na wat research toch wel erg richting Bryton. Mooie prijs en simpel display.

Zal nog even wat alternatieven bekijken want ik heb de lokale lbs gesproken over bijv. Lezyne.

Toch een lastigere keus dan ik dacht zo alles bij elkaar.
Over de Lezyne staan op mtbr com in het gps topic wat mindere ervaringen .
Dat maakt mij huiverig.
Over de Bryton kan ik nog "niets" vinden, de 420 is nog erg vers.
Van de edge 130 lees je vooral accu problemen, wat achteraf blijkt te liggen aan de indicator, niet aan de accu. De accu gaat door terwijl de indicator op 0 staat.

Mijn voorkeur gaat altijd sterk uit naar Garmin, maar de Bryton ziet er op papier heel goed uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

ofv schreef: di 12 november 2019, 12:09
Mtb1988 schreef: di 12 november 2019, 06:29 De overige functies en mogelijkheden vind ik ook op de Bryton Rider 420 die mij toch wel positief verrast heeft met de functies en de prijs.
Dankzij dit topic is mijn oog nu ook op de Bryton gevallen. Een mooie prijs en specs lijken dik in orde. Op Youtube vind je nog enkele video's heb je die al gezien?
Ja ik heb ze al wel bekeken, maar de kwaliteit van de videos en de kennis van de gebruiker vallen mij tegen.

Misschien slecht, maar ik vertrouw dan toch meer op reviews van bijvoorbeeld Bikeradar / gmbn / andere grotere youtube kanalen.

De Rider 420 is alles bij elkaar net 3 week leverbaar als ik het goed gelezen heb.

@tstm: ja ik las net ook al dat Lezyne wat minder fijn werkt en de gps dekking of connectie zou slecht zijn.

Ben er denk ik wel uit, ga ik gokje wagen met de Bryton Rider 420, mocht hij nou echt niet bevallen of goed werken de komende maanden vind ik de 120 euro die hij kost nog een keer iets om alsnog te veranderen naar bijv Garmin of Wahoo.

Deze week een bestellen en hou jullie op de hoogte
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

:-q hoor het graag
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hoor het ook graag.
Zoals gezegd, moest ik nu kiezen, dan zou ik ook de Bryron420 proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Rirder 420 ontvangen, morgen / zondag een paar ritjes gepland en zal later mijn ervaringen gaan delen.

Denk dat ik hier een apart topic voor aanmaak :)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan ook in de startpost de topictitel aanpassen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie