Tubeless en latex?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Hoihoi, ik overweeg tubeless te gaan rijden.

Alleen de latex vind ik niks vanwege de volgende redenen:
1. het kost geld,
2. het komt in de natuur terecht,
3. het kost extra tijd, op het forum lees ik dat het in een jaar tijd opdroogt en dan is het moeilijk te verwijderen,
4. het wisselen van een buitenband gaat moeizamer (maar ik ben niet van plan te wisselen van buitenband).

Daarom denk ik eraan om tubeless te rijden zonder latex en er dan een biba in te prikken bij lekrijden. Ik fiets eigenlijk alleen op de Utrechtse Heuvelrug of de Veluwe.

Wat denken jullie hiervan?
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mavic had dit idee bijna 20 jaar geleden al.
Google eens op UST.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Het UST systeem is inderdaad een 'passende' oplossing!

Alleen heb ik dus al DT Swiss X1900 wielen en Schwalbe Rocket Ron 2.25 Tubeless Ready bandjes. Investeren in een nieuwe set zit er niet in..

Wie heeft er ervaring met tubeless op Tubeless ready velgen zonder latex?
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ZIP schreef: zo 17 november 2019, 10:00 Het UST systeem is inderdaad een 'passende' oplossing!

Alleen heb ik dus al DT Swiss X1900 wielen en Schwalbe Rocket Ron 2.25 Tubeless Ready bandjes. Investeren in een nieuwe set zit er niet in..

Wie heeft er ervaring met tubeless op Tubeless ready velgen zonder latex?
Ik niet, maar ik weet wel dat als TLR wielen/banden e.d. gebruikt je niet zonder latex kunt. De latex zorgt ook dat waar de band de velg raakt ook luchtdicht blijft, dus niet alleen voor lek rijden.

Dus het zal met je huidige setup óf biba worden of latex. Voor tubeless: check dan wel even of je rimstrip hier geschikt voor is. Als dat een losse strip is gaat dat niet werken, dat moet echt getaped zijn.

Qua argumenten:
- Prijs; een fles van een liter kost 20 euro, daar doe ik meer dan een jaar mee.
- Natuur: Ik weet niet hoe mijn latex in het bos terecht komt. Heeeel misschien als de latex wat meer tijd nodig heeft om een groot gat te dichten een paar druppels. Ook zijn de meeste milieu vriendelijke gemaakt. Misschien zijn alle weggegooide binnenbanden een zwaardere belasting voor het milieu.
- Werk: Het is imho veel meer werk om regelmatig te stoppen, wiel eruit, binnenband wisselen, wiel er in en thuis de lekke band plakken dan eenmalig je band tubeless maken. Ik rijd al mijn fietsen al 12 jaar tubeless en heb nog nooit lek gereden. Inderdaad wel af en toe wat bijvullen, maar dat gaat kinderlijk eenvoudig door het ventiel.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ZIP schreef: zo 17 november 2019, 00:39 Hoihoi, ik overweeg tubeless te gaan rijden.

Alleen de latex vind ik niks vanwege de volgende redenen:
1. het kost geld,
2. het komt in de natuur terecht,
3. het kost extra tijd, op het forum lees ik dat het in een jaar tijd opdroogt en dan is het moeilijk te verwijderen,
4. het wisselen van een buitenband gaat moeizamer (maar ik ben niet van plan te wisselen van buitenband).

Daarom denk ik eraan om tubeless te rijden zonder latex en er dan een biba in te prikken bij lekrijden. Ik fiets eigenlijk alleen op de Utrechtse Heuvelrug of de Veluwe.

Wat denken jullie hiervan?
Ik denk vooral :~

Maar verder wat Jan zegt ..

Nu rijd ik met Stan No tubes velgen icm vittoria Barzo/Mezcal. Die ploppen er heel makkelijk op en eigenlijk heb je daar nauwelijks iets van latex nodig. Mijn banden zijn dan vaak ook gewoon droog als ik ze eraf haal. Ga ik rijden in Limburg met bijvoorbeeld kans op meidoorns vul ik wat latex bij.

Verwisselen; sneller want je hoeft geen binnenband te vervangen. Daarbij blijft ventiel zitten dus dat gedoe heb je ook al niet.
Natuur vervuiling; hoe dan??
Duur; fles van 1 liter > €15-20 doe ik enkele jaren mee (regelmatig even schudden)

Dusss
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fles op zn kop wegzetten en vorstvrij bewaren, dan gaat zo'n liter heel lang mee.

Over je bezwaren mbt het rijden met latex heb ik even mn mond gehouden.
Maar vooruit dan.
Latex is een natuurproduct.
Als conservering en ter stabilisatie zit er polyethyleenglycol in, wat is toegestaan voor levensmiddelen industrie.
Verder is het verdund met water en zit er zaagsel in om grotere gaten te kunnen dichten.
Dus hoe milieuonvriendelijk kan het zijn?
En wat Jan zegt, een paar druppels wegen niet op tegen eenin het bos achtergelaten biba.
Bibas niet weggoien en plakken is ook niet milieuvriendelijk, solution bavat flink wat benzeen.
Telkens een nieuwe biba kopen is ook niet duurzaam.
Geklieder valt mee, zeker als je weinig of geen banden wisselt.
Bijvullen via het ventiel, of de band een klein stukje loswippen.
Lekke banden onderweg zijn verledentijd.
Een liter kost tussen de 15 en 25 euro, daar doe je met 1 fiets jaren mee. Langer dan 25 euro aan bibas.
Enig nadeel is dat je bij bepaalde band velg combinaties een compressor nodig hebt.

UST is uitgestorven, ik vertelde het alleen maar aan om aan te geven dat jouw idee al bestaat, is uitgeprobeerd en roemloos ten onder is gegaan.
Het is dus geen revolutionair idee, dus hier geldt: Net tegen de stroom inzwemmen, go with the flow.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Helemaal met je eens, maar die laatste opmerking, uit jouw mond.... :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Daarom zegt ie het ook tegen een ander. Voor hemzelf gelden andere voorschriften :lol: :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, maar je moet goed nadenken wanneer je meegaat met de rest, en wanneer je eigenwijs bent.
Tubeless met latex is geniaal, dus daar moet je niet moeilijk over doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Kan niet. Latex is niet meer milieuvervuiling dan het rubber wat sowieso van je banden af de natuur in komt. Er zit natuurlijk wel een oplosmiddel in maar goed dan kun je er Joe's No Flats Eco sealant in gooien.

Fles van 1 liter jaren vind ik wel knap, maar goed het ligt er aan hoe weinig je er in doet. Voor mij is dat ongeveer 6x een setje banden vullen.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op zo 17 november 2019, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Ha leuke reacties, na het starten van dit topic en het lezen van de reacties voel ik me bijna verplicht om het te proberen :)

Afgaand op de reactie Hanjovdberg die met droge banden rijdt kan je dus met heel weinig latex rijden, dat stemt positief.
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ja hoor, met 40ml lukt het waarschijnlijk wel. Maar met gravelracer merkte ik ook wel verschil tussen 30 en 60ml in hoe lang mn bandjes druk houden.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor de initiele afdichting heb je maar weinig nodig, maar wil je naderhand ook lekbestendigheid, dan heb je wel wat meer nodig. Een 29"x2.35 band heeft wel 90ml nodig om naderhand ook de gaatjes te dichten.

En jaren was niet letterlijk bedoeld ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Wat ik graag voorkom is dat er een overschot aan oude opgedroogde vastgekoekte latex in de band overblijft na een jaar mtb'en, dan begin ik wel met eerst de buba's inrijden met biba's en daarna tubeless met een ml of 60 per band (29 inch 2.25).
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die droge latex weegt minder dan het rubber dat je er aan de buitenkant afrijdt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie