Overschoenen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Arnoo7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 15:55

Ik ben Arno. Mijn eerste sport is hardlopen. Daarnaast mountainbike ik sinds anderhalf jaar. Afgelopen winter is mijn fiets wat minder vaak de schuur uitgekomen. Maar deze winter wil ik wel graag doorfietsen (tenzij het heel slecht weer is)

Even een vraag. Het wordt nu wat kouder, ik heb redelijke schoenen (Northwave Raptor) maar vanmorgen net onder nul vond ik het toch nog wel erg koud. Aangezien dit al winterschoenen zijn, helpt een setje overschoenen dan nog? Of zou ik nog betere schoenen moeten halen (wat best duur is)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Of betere sokken halen...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ben persoonlijk van de warme/waterdichte overschoenen.
Houd je schoenen ook een beetje netjes in deze blubber tijd.
( Rijd zelf een heel jaar door op Sidi Drako 2 SRS. )
Arnoo7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 15:55

cheeta schreef: zo 1 december 2019, 16:30 Of betere sokken halen...?
Ja sokken zat ik idd ook te kijken. Heb wel goede hardloopsokken maar geen wol.
Arnoo7
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 1 december 2019, 15:55

RobBoZ schreef: zo 1 december 2019, 16:45 Ben persoonlijk van de warme/waterdichte overschoenen.
Houd je schoenen ook een beetje netjes in deze blubber tijd.
( Rijd zelf een heel jaar door op Sidi Drako 2 SRS. )
Ok, dus zullen nog wel helpen bij winterschoenen, Tnx
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Arnoo7 schreef: zo 1 december 2019, 17:46
RobBoZ schreef: zo 1 december 2019, 16:45 Ben persoonlijk van de warme/waterdichte overschoenen.
Houd je schoenen ook een beetje netjes in deze blubber tijd.
( Rijd zelf een heel jaar door op Sidi Drako 2 SRS. )
Ok, dus zullen nog wel helpen bij winterschoenen, Tnx
Ik zou eerder naar andere sokken kijken. Overschoenen over winterschoenen lijkt me niet ideaal. Wordt veel te dik en gaat schuren langs je crank. Koop een paar goede wintersokken en beweeg je voeten ook af en toe om de doorbloeding te blijven stimuleren.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Ander belangrijk nadeel van overschoenen is dat je je schoenen niet meer kan verstellen als je de overschoenen aan heb.
Het is dus geen "beste" oplossing, maar mijn persoonlijke voorkeur.

Met dikkere sokken krijg ik zoals gezegd doorbloedings problemen, waar wiebelen niet tegen helpt.
En krijg ik juist koudere voeten.
( En wil mijn dure schoentjes een beetje netjes houden. :P )
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij mij wil een goede warme broek ook wel helpen. Als je kuiten al te koud zijn, dan is er bij je tenen geen houden meer aan.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Gisteren 3 uur gefietst in de ijzige mist. Wel heel mooi met alle berijpte bomen en struiken, maar ook koude tenen. Op zich niet raar met dunne sokken en gewone schoenen. Ik had de overschoenen in de rugzak zitten maar wilde de andere niet ophouden door ze aan te doen :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Mad Wally schreef: ma 2 december 2019, 09:18 Gisteren 3 uur gefietst in de ijzige mist. Wel heel mooi met alle berijpte bomen en struiken, maar ook koude tenen. Op zich niet raar met dunne sokken en gewone schoenen. Ik had de overschoenen in de rugzak zitten maar wilde de andere niet ophouden door ze aan te doen :-{
Trek je na het aantrekken toch een sprintje om de groep weer bij te halen.
Heb je het gelijk warm. :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En helemaal geen stopje in die drie uur gedaan?
Lijkt erop dat iedereen in het groepje dus te weinig gedronken heeft, ik haal echt geen drie uur zonder een plaspauze :)

Overschoenen doen altijd wel wat, zou het iig niet uitsluiten over winterschoenen. Het is zeker een stuk goedkoper ;-)
Andere optie zou kunnen zijn flatpedals, dan ben je de koudebrug door de metalen schoenplaatjes kwijt. Maar net als andere spd winterschoenen wel een grotere investering dan overschoenen en niet iedereen rijdt graag op flats.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 2 december 2019, 12:16 En helemaal geen stopje in die drie uur gedaan?
Lijkt erop dat iedereen in het groepje dus te weinig gedronken heeft, ik haal echt geen drie uur zonder een plaspauze :)
Plassen onderweg hoef ik niet bij een rit van een paar uur. In de zomer zweet ik enorm, en in de winter drink ik wat minder als het heel koud is zoals gisteren.

Wel onderweg noodgedwongen een paar keer moeten stoppen, een keer omdat de dames verdwaald waren :kiss: en een keer vanwege een lekke band. Ik voelde de koude tenen echter pas tegen het einde van de rit omdat iemand anders er over begon, maar ik heb maat 49 en de overschoenen zitten redelijk strak dus ik had geen zin in dat "gedoe" en dat iedereen stond te kleumen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Cuda
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 november 2015, 13:57

Ik rij met warmhoudzooltjes van de action , 99 cent voor 1 paar en blijven zeker 6 uur warm .
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Bij temperatuur onder nul gebruik ik m’n GripGrab Artic X overschoenen over m’n winterschoenen (hoge Sidi). Heerlijk warme voetjes :-q en geen last van dat overschoenen schuren tegen de cranks.
Eerst doen, dan denken
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

wollen sokken van defensie. Zijn wel erg dik maar zelfs in m'n superdunne canvas Five Ten goed warm
Plaats reactie