Keuzes..Scott Scale 910/2019 of de 925/2020 of mss toch een Chisel/2020..

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Beste medeforummers,

rij al een paar jaar rond op een, Ridley Blast (XL) jawel ze bestaan nog ;) mijn gebruik is XC, ik ben geen racer rij geen marathons, wedstrijden en dergelijke, vertoef hoofdzakelijk op de routes hier zijnde, Aalst/Waalre, Best met af en toe een uitstapje naar Horst, doe dit z'on 2, 3 a max 4 x per week afstand is max 30 a 40km. Na lang aantobben ivm mijn zitpositie er toch maar eens een, bikefitting tegen aangegooid..zit nu eindelijk ontspannen op mijn fiets, denk wel gezien de afstelling nu, zadel met best wel wat setback in combi met een stuurpen van 100mm..dat ik wel een, groter frame kan hebben.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben altijd wel een "fan" geweest van de, Scott Scale ook al ontbreekt enige rijervaring hiermee, doch gezien de geometry, reach, lengte bovenbuis, wat lagere stack lijkt mij dit een fijne mtb voor mijn postuur (wat langer bovenlichaam in verhouding tot benen)maar kwam tijdens mijn zoektocht ook de, Chisel van Specialized tegen...naast wss meer comfy dan een bv Scott Scale 910 (carbon) schijnt deze wel meer flexy te zijn, dit kan een voordeel maar mss ook een nadeel zijn, weeg namelijk z'on 95 kg daarbij vraag ik mij ook af of zijn 24 spaaks voorwiel wel genoeg (stevigheid) bied voor mijn gewicht, maar goed deze zijn vervangbaar wat indien mijn keuze hierop gaat vallen ook snel vervangen gaat worden.

Keuze gaat tussen de, Scott Scale 910 XL (2019) imo, voorzien van best goede velgen, leuke aandrijflijn, voorvork is niet zo van belang, rij al vanaf mijn begin met een carbon voorvork dit bevalt mij prima, vork wordt dan ook vervangen door eentje van, Tandell voor de rest lijkt hij mij dan wel voldoende qua afmontage, vind alleen de kleur wat minder das persoonlijk.
http://www.tandellbikes.com/29er-plus-c ... p0934.html
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-910-2019
Afbeelding

De Scott Scale 925 XL (2020) vind ik een bloedmooie kleur en overall looks hebben, heeft imo wat mindere wielen dan de 910 en ik heb totaal geen bekendheid met de 1x 12 aandrijflijn van Shimano...zie enkel Sram om mij heen, waar ik zelf 1 x 10 ook mee rij dit bevalt mij prima.
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-925-2020


De Chisel Comp XL (2020) is natuurlijk een geheel andere mtb, stuk(je) goedkoper ook dus wat meer ruimte voor upgrades, ga hier binnenkort ook even op proef fietsen en kan wss deze kopen met een leuke(re) korting.
https://www.specialized.com/nl/nl/chise ... 100-171238
Afbeelding



  
Laatst gewijzigd door Vision op zo 1 december 2019, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vision schreef: zo 1 december 2019, 14:40 ...denk wel gezien de afstelling nu, zadel met best wel wat setback in combi met een stuurpen van 100mm..dat ik wel een, groter frame kan hebben.
Een 100 mm stuurpen hoort bij dit soort fietsen en geometrie!

En je zadel staat voor de framehoogte bijna te laag...


Dus nee, om die reden zeker geen groter frame!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Lars TB schreef: zo 1 december 2019, 15:09
Vision schreef: zo 1 december 2019, 14:40 ...denk wel gezien de afstelling nu, zadel met best wel wat setback in combi met een stuurpen van 100mm..dat ik wel een, groter frame kan hebben.
Een 100 mm stuurpen hoort bij dit soort fietsen en geometrie!

En je zadel staat voor de framehoogte bijna te laag...


Dus nee, om die reden zeker geen groter frame!
Thanks Lars !! Erg verhelderend dit, dacht namelijk gezien dat ik, veel mtb's met kortere stuurpennen voorbij zie komen dat dit een beetje de "norm" is...zijn natuurlijk wel frame's met een andere geometrie, vraagje want waarom hoort deze stuurpen nu, bij dit soort fietsen cq geometrie ? Dat het zadel bijna te laag staat, is ivm met mijn niet zo lange binnenbeen lengte.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hmmm, sarcasme?


Een fiets met een steile balhoofdhoek stuur je in principe met het stuur. Dus door aan je stuur te draaien gaat de fiets de bocht om. Met een langere stuurpen heb je meer effect, hoef je minder stuuruitslag te hebben om het wiel te verdraaien. Dit is op iets lagere snelheden en kort draaien en keren een gewenst gedrag.
Die modernere, langere fiets met vlakkere balhoofdhoek is meer gemaakt voor hogere snelheden bergaf. Daar wil je meer stabiliteit. De lengte van die fiets is groter, mede door een langere bovenbuis. En die bovenbuis moet je dus ook compenseren met een kortere stuurpen. Daarnaast geeft het veel bredere downhillstuur meer controle, maar met een te lange stuurpen ook weer een te nerveus gedrag. En die moderne fiets stuur je dus meer door de fiets te kantelen, minder door je stuur te verdraaien. Net als bij een motorfiets bijvoorbeeld.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Geen sarcasme althans niet bedoeld, sta te kijken van jou uitleg, wist dit tot nu toe nog niet geen sarcasme hier nu ;) Zat dus de, moderne geometriën te vertalen naar mijn fiets, dus ook qua afstelling als in, kortere stuurpen maar ook het meer gaan sturen met de hele fiets om door een bocht heen te gaan, vond al dat ie toen behoorlijk bruusk/schielijk stuurde begrijp nu waarom..tis nu nog even wennen qua afstelling naar de, bikefitting die denk ik wel goed werk heeft verricht, aangezien deze mtb blijkbaar zo hoort afgesteld te zijn.

Noot: Kan je nagaan dat ik hier nu na zo'n 2 jaar pas achter kom...
geen een vd lbs(en) met allen, toch wel een goede cq bekende naam waar ik geweest ben, heeft dit ooit aangegeven terwijl ik toch wel vaker het een en ander had aangegeven ivm het erg direct sturen en dergelijke..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, maar je wilt een nieuwe fiets :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Hoe raad je het ;) vraag het mij af, of een mtb met een nieuwere geometrie fijner rijdt en stuurt enzo, daarnaast weet ik nu alles van deze mtb af, dus ja het wordt nu de hoogste tijd voor een nieuwe :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu ken ik maar erg weinig fietsenmakers die iets van maatvoering begrijpen, laat staan dat ze kijk hebben op geometrie. :roll:

En tot een paar jaar geleden was het zelfs op fabrikantenniveau diep bedroevend met hun kennis van geometrie. Komt gelukkig snel verandering in.

Wat die carbon vork betreft: die heeft ook zeer grote invloed op je stuurgedrag. Die Tandell komt wat lengte in ieder geval overeen met een 100 mm geveerde vork. Maar de vorksprong (rake) is nog vrij veel. Vrij veel voor de steilere balhoofdhoeken van xc-machines. Daardoor sturen ze ook nerveus. Bij dat soort hoeken ga je het verschil in vorksprong zeker merken. Kijk eens over ze een vork hebben met een vorksprong van 40-45 mm, dat geeft iets meer rust bij het sturen.


Verder probleem is dat de meeste hardtails niet gemaakt zijn voor rijders langer dan 195 cm. En zelfs de meeste XL-modellen zijn niet echt in de juiste verhouding gebouwd. Grotere rijders ervaren hun fiets dus als een stuk nerveuzer dan kleinere rijders. In dat opzicht zou jij de allerlangste fiets moeten pakken die je kunt vinden. In dat opzicht is de Specialized zeker een goede keuze.


Dan ervaar ik de Chisel met mijn 85 kg en lompe rijstijl zeker niet als slap. Wel levendiger dan veel andere aluminium frames. Beetje als staal (heel klein beetje dan). Een Scale is gewoon strak. Ik denk dat met 95 kg beide nog in het veilige bereik zitten, maar wel op het randje... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of zijn fietsers/berijders langer dan 1.95 eigenlijk gewoon niet geschikt voor een mtb :tong :winkie:

Heb zelf een fietsmaatje van 2.05 dus herken wel wat Lars zegt. Grootste maat en dan nog de zadelpen op 40+ 😬

Tis wel een feit dat langere rijders meer moeite hebben om lekker kort te wenden en keren. Duurt gewoon wat langer voordat je alles weer de goede kant op hebt gesmeten. Maar eerlijk gezegd zou ik zo 10cm willen overnemen. Te klein is ook niet fijn 😢
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: zo 1 december 2019, 22:58 Of zijn fietsers/berijders langer dan 1.95 eigenlijk gewoon niet geschikt voor een mtb :tong :winkie:
Dat roep ik ook altijd als de Bouwpakketten of Fredjes mij voorbij vliegen: "hé, jullie zijn helemaal niet geschikt om te fietsen" :bier: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Zelf een lange fietser en rijd een Chisel.
Zit kwa gewicht rond de 90 kg / 1,96 mtr lang.

Ik herken bovenstaande ervaringen wel, door de grotere fiets is het soms op sommige singletracks en andere situaties harder werken op mijn XL fiets ten opzichte van mn fietsmaat op zn maatje M. Maar dat maakt het voor mijj ook weer een uitdaging

Mijn ervaringen: de fiets biedt meer comfort dan vergelijkbare alu frames / fietsen door de manier waarop het frame is gebouwd.

De standaard specialized wielset was voor mijn gewicht wel op het randje en soms merkte ik dit wel. (In sommige situaties, lang niet altijd)
Mijn upgrade naar custom wielen gebouwd op mijn gewicht / gebruik is een hele goede upgrade geweest en het geld meer dan waard.

Over de rest van de Chisel kan ik kort zijn:
Het is een hele goede basis om jarenlang plezier van te hebben.

Ik ben ongelofelijk tevreden over de fiets en kan hem van harte aanbevelen.
Neemt niet weg dat de Scott scale er zeker ook mag zijn.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Lars TB schreef: zo 1 december 2019, 23:20 Dat roep ik ook altijd als de Bouwpakketten of Fredjes mij voorbij vliegen: "hé, jullie zijn helemaal niet geschikt om te fietsen" :bier: :winkie:
Pff idd. Op de rechte stukken is het meer dan fiks aanpoten in het wiel te blijven. Altijd blij met de meer wenden en keren stukken kan ik weer beetje bijkomen :lol:

Maar even op TS z’n vraag. Heb geen ervaring met de genoemde fietsen maar de Scott fietsen zijn erg gaaf om te zien en hebben een hele goede afmontage. Ik zou degene kiezen die qua geometrie het dichtstbij je huidige fiets zit waar je nu dus lekker op zit.

En rijdt eerst lekker met een verende voorvork. Stel hem goed in en je hebt er meer plezier van dan je zult verwachten. Te vaak wordt er voor star gekozen omdat de mogelijkheden en instellingen van een voorvork niet benut zijn. Slechte afstelling verende voorvork of vaste snap ik nog wel. Maar een goed afgetelde voorvork biedt je echt meer.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

@Lars aangaande die fietsenmakers...tja, ik ben helaas door, schade en schande, hier veel meer wijzer geworden dank daarvoor ! Zal je de verhalen besparen..wel jammer natuurlijk, het heeft mij het nodige (onnodige) gekost en tevens een deel van het plezier in MTB(en) enigszins ontnomen..gelukkig kwam ik middels een, tip van een LBS deze Bikefitter tegen, zit nu eindelijk ontspannen en goed op m,n MTB, laat hij nu toevallig ook nog eens bij een, Specialized dealer werken :-D doch hij heeft mij niks aan lopen te praten wat ook weer voor hem spreekt imo, hij gaf mij wel het advies om niks meer in deze MTB te gaan investeren.

De carbon vork van Tandell is/was bedoeld voor de, Chisel de voorvork daarin heeft volgens mijn info een (voorsprong) rake van 51, die van Tandell 49..dus dacht dit kan nog wel ivm het idd anders mss te nerveuze stuurgedrag, maar we praten hier over een XL dus beter wat minder, wordt weer wat zoeken, kwam deze nog tegen van, Orbea die heeft volgens mij een (voorsprong) rake van 44, ga ze nog even contacteren hoe dat precies zit.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... it-29-fork

Ps, de vork die ik er nu in heb zitten is er eentje van, Flyxii, deze heeft een (voorsprong) rake van 55.9...geen idee met wat voor een, vork deze mtb destijds standaard is afgeleverd.

Klinkt wel goed gezien jou ervaring (en de andere reacties nu) ivm de Chisel, het levendige spreekt mij (onder meer) erg aan, dat het standaard wielensetje voor mijn (gewicht) denk ik niet echt toereikend zal zijn, had ik al meegenomen in mijn overweging, daar is de Scale 910 (2019) de betere in, maar ja das ook een ander kostenplaatje...dan zit de, Chisel eerder in mijn budgettaire bereik, ga daar sowieso hopelijk deze week nog een test ritje meemaken, erg benieuwd hoe ik dat ga ervaren ook ten opzichte van mijn mtb nu.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

@hanjovdberg

Weet inmiddels dat de geometrie het allerbelangrijkste is mede daarom ook de afbeeldingen vd geometrie er bij gepost :wink: de Scale's mogen in mij ogen wat mooier smoelen en beter afgemonteerd zijn, maar zoals ik zelf ook al aangaf ik heb hier nul rijervaring mee, sowieso eerst rijden dan pas kopen. Welke van deze kandidaten het beste op mijn, lichaam cq zitpositie nu aan gaan sluiten...ik heb eerlijk gezegd geen idee, want het zijn imo, compleet andere fietsen dan dat ik nu heb met een andere geometrie, dit zal ik hopelijk binnenkort zelf gaan ondervinden.

Ga denk ik wel jou advies ter harte nemen, om eerst eens met de standaard vork te gaan rijden, eens kijken hoe mij dit gaat bevallen zelf geen ervaring met een verende voorvork, altijd star gereden was/ben er een beetje huiverig voor dat ivm met mijn gewicht z'on standaard voorvork wat teveel gaat flexen, geloof je gelijk ivm de voordelen meer comfort, minder opletten is relaxter en uiteindelijk mss zelfs wel sneller rijden.
 
Laatst gewijzigd door Vision op ma 2 december 2019, 02:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

@Mtb1988.

Jij ook bedankt voor jou bijdrage, alhoewel ik geen 1.96 ben meet zelf 1,88 daar kan ik zeker wat mee !
Plaats reactie