Onderhoudsbeurt met iemand met verstand gezocht!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je al aardig wat gereedschap hebt, wat denk je dan te missen?

Het meest exotische dat ik (af en toe) nodig heb zijn bottom bracket tool (in mijn geval voor centerlockborgringen en niet voor bottom bracket) een kettingzweep en een cassette afnemer.
Allemaal spullen die niet heel prijzig zijn en als het echt niks mag kosten dan levert Ali het ook.

Wat ik wel veel gebruik, voor normaal onderhoud en gangbaar houden, zijn inbus, torx, borstels, schroevendraaier en wat steeksleuteltjes. Die zijn ook allemaal niet prijzig.

Dus gewoon beginnen met youtube als hulp :-q
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 2 december 2019, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-? :~ :roll: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: ma 2 december 2019, 15:19 :-? :~ :roll: :lol: :wink:
Zonder quoten is deze reactie niks meer waard... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: ma 2 december 2019, 16:31
Mario070 schreef: ma 2 december 2019, 15:19 :-? :~ :roll: :lol: :wink:
Zonder quoten is deze reactie niks meer waard... :roll:
Hahahaha +1
Omdraaien kan altijd nog!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Mad Wally schreef: ma 2 december 2019, 13:40
kermit schreef: ma 2 december 2019, 13:28 WD40 heeft weinig tot niets op een fiets te zoeken.

Als je je vork netjes schoon wilt houden aan de buitenkant: na elke rit even de seals schoonmaken met een borsteltje, ik gebruik daar een "bokkepoot" voor. Eventueel wat tape om het metalen stukje doen zodat je niet per ongeluk krassen op je vorkpoot kunt maken.

En om de zoveel ritten druppel ik wat vorkolie op de (schone) seals. Een paar keer inveren en de overtollige olie afvegen. In plaats van vorkolie kun je ook een simpele minerale olie als Kroon naaimachine olie gebruiken hiervoor.

Als ik soms zie hoeveel opgedroogde rotzooi rond die seals zit, terwijl bovenstaand onderhoud amper tijd kost...
Ik lees ook als advies om sileconenspray te gebruiken om de seals schoon te maken en te smeren. Natuurlijk wel opletten dat je niks morst op je remschijf.
Ik gebruik het liefst Brunox vork deo. Als je met siliconenspray op rubber werkt en je zou er daarna een doekje overheen halen wordt dat doekje zwart. Dat komt doordat er oplosmiddel in zit en dat doet wat het zegt...🤔 Als je een stug rubber soepel wil maken, van je auto ofzo..prima ! Maar niet als het een perfecte afdichting moet worden/blijven...liever niet.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

kermit schreef: ma 2 december 2019, 14:22 Mijn opmerking ging alleen over het schoonhouden van de buitenkant hè ;-)
Het gaat er bij het onderhouden van een vork aan de buitenkant natuurlijk vooral om dat het vuil niet opdroogt en aankoekt, mijn redenatie is dat je dan maar het beste iets kunt gebruiken dat dichtbij de middeltjes in de vork komt. Vorkolie dus :) Tast iig de seals niet aan.

In elk geval geen kleverig spul gebruiken zoals bijvoorbeeld kettingsmeerseltjes en het lijkt me ook niet de bedoeling dat het onder de seals door naar binnen kruipt dus ik gebruik ook geen dun vloeiende sprays.
Ik ben een oude reactie van je tegengekomen uit 2013:

"Ik veeg wel na ELKE rit mijn vorkpoten schoon en ga met een kwastje langs de vuilschraap-ringen zodat ook echt alle zand eraf is. Na een paar ritten druppel ik wat olie op mijn vorkpoten, veer een paar keer in en uit en veeg na een paar minuten de overtollige olie eraf."

Doe je dit nog steeds? En gebruik je dan de Kroon naaimachine olie? Zoiets als het bovenstaande is waar ik ongeveer naar opzoek was, om de vork enigzins schoon te houden tussen de grote beurten in :D

Die handeling is ook wat de medewerker van de LBS als optie gaf (met WD40, aangezien ze geen olie verkochten speciaal voor vorken).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik gebruik al 25 jaar WD40 en siliconen olie en ketting olie op mn vorkseals (net wat onder handbereik staat) en mijn seals gaan uitzonderlijk lang mee.
Net als met veel zaken adviseren de vork fabrikanten vaak een produkt van merk X, totdat ze zelf een duur middeltje op de markt brengen. En dan is het ineens levensgevaarlijk om produkt X te gebruiken.
WC Eend dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mark2201 schreef: ma 2 december 2019, 23:05
kermit schreef: ma 2 december 2019, 14:22 Mijn opmerking ging alleen over het schoonhouden van de buitenkant hè ;-)
Het gaat er bij het onderhouden van een vork aan de buitenkant natuurlijk vooral om dat het vuil niet opdroogt en aankoekt, mijn redenatie is dat je dan maar het beste iets kunt gebruiken dat dichtbij de middeltjes in de vork komt. Vorkolie dus :) Tast iig de seals niet aan.

In elk geval geen kleverig spul gebruiken zoals bijvoorbeeld kettingsmeerseltjes en het lijkt me ook niet de bedoeling dat het onder de seals door naar binnen kruipt dus ik gebruik ook geen dun vloeiende sprays.
Ik ben een oude reactie van je tegengekomen uit 2013:

"Ik veeg wel na ELKE rit mijn vorkpoten schoon en ga met een kwastje langs de vuilschraap-ringen zodat ook echt alle zand eraf is. Na een paar ritten druppel ik wat olie op mijn vorkpoten, veer een paar keer in en uit en veeg na een paar minuten de overtollige olie eraf."

Doe je dit nog steeds? En gebruik je dan de Kroon naaimachine olie? Zoiets als het bovenstaande is waar ik ongeveer naar opzoek was, om de vork enigzins schoon te houden tussen de grote beurten in :D

Die handeling is ook wat de medewerker van de LBS als optie gaf (met WD40, aangezien ze geen olie verkochten speciaal voor vorken).
Ja, doe ik nog steeds. Na elke rit even de vering v+a en dropper afvegen, langs de seals borstelen en om de paar ritten een drupje olie erop, paar keer inveren/-schuiven en droogvegen. Als je enorm traag werkt kost je dat vijf minuten ;-)
Omdat ik vorkolie heb staan gebruik ik die daarvoor, maar die Kroon olie kan ook. En aan de post van TSTM te lezen kunnen andere middeltjes ook, al ben ik zelf terughoudend met spray's en kleverige smeermiddelen aan m'n fietsen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Ik denk dat ik met de voorvork er wel uit kom, dus bedankt voor de tips en suggesties :-q

Maar wat nog een beetje onduidelijk voor mij is, is de bb. Dit is het enige wat ik er over kan vinden:

"Press Fit BB: With Press Fit bearings, the bottom bracket bearings are pressed directly into the frame and not screwed in as usual. This gives a wider bottom bracket shell and allows the use of a wider down tube and more broadly-spaced chainstays. Every millimetre of additional width gives a significant improvement in lateral stiffness."

Betekend dit dat het een heel ander systeem is dan de meeste bb's? Weet iemand toevallig hoe dit eigenlijk werkt?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Google weet dat :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Mark2201, Ik zie je echt heel veel beginners vragen stelt, dat is niet erg daar is een forum voor.

Maar google/youtube werkt vaak veel handiger dan een hele lap tekst. Er zijn voldoende site die korte simpele onderhouds filmpjes op de YouTube zetten.

Ik zou adviseren om per onderdeel een eens filmpje te kijken en het zelf te proberen. Niet meteen de hele fiets maar eerst eens een rem bv, of het balhoofd.

Op GCN staat veel voornamelijk race en cross, maar heel anders werkt dit ook niet
GMBN heeft veel filmpjes, daar zit echt een goede techneut bij maar dat zijn dan meer pro filmpjes en dat is lastig te onderscheiden van de normale kan ik me voorstellen.

Veel merken als Sram, Hope etc. hebben ook prima filmpjes op YouTube staan.
Koop je spullen per onderdeel en begin met zaken die vaak onderhoud nodig hebben. Ketting, tandwielen en derrie,s bv.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mark2201 schreef: di 3 december 2019, 23:29 Ik denk dat ik met de voorvork er wel uit kom, dus bedankt voor de tips en suggesties :-q

Maar wat nog een beetje onduidelijk voor mij is, is de bb. Dit is het enige wat ik er over kan vinden:

"Press Fit BB: With Press Fit bearings, the bottom bracket bearings are pressed directly into the frame and not screwed in as usual. This gives a wider bottom bracket shell and allows the use of a wider down tube and more broadly-spaced chainstays. Every millimetre of additional width gives a significant improvement in lateral stiffness."

Betekend dit dat het een heel ander systeem is dan de meeste bb's? Weet iemand toevallig hoe dit eigenlijk werkt?
Onderhoud aan een bracket is vaak maar 1 mogelijkheid: vervangen. Een 'normaal' bracket kun je er uit schroeven (met speciale tools), maar een pressfit BB moet je er uit persen, of tikken. Het gaat ongeveer hetzelfde als een headset. Met een beetje improviseren kun je zelfs dezelfde tools gebruiken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

JMA1992 schreef: ma 2 december 2019, 19:40
Lars TB schreef: ma 2 december 2019, 16:31

Zonder quoten is deze reactie niks meer waard... :roll:
Hahahaha +1
"Ik denk dat ik met de voorvork er wel uit kom" ff niet vergeten dat één van de moeilijkste onderdelen zijn, aan een bike is de suspension :-D
En dan de BB = adacadabra :lol: dit is natuurlijk geen logische volgorde :-{
Maar gelukkig we een NL mede mountainbiker :-q die speciaal gereedschap uit China besteld (kosten tientjes) en zijn bevindingen en gebruik op YT laat zien :-D :-q
:lol: :lol: - 3 heren :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: do 5 december 2019, 13:58
JMA1992 schreef: ma 2 december 2019, 19:40

Hahahaha +1
"Ik denk dat ik met de voorvork er wel uit kom" ff niet vergeten dat één van de moeilijkste onderdelen zijn, aan een bike is de suspension :-D
En dan de BB = adacadabra :lol: dit is natuurlijk geen logische volgorde :-{
Maar gelukkig we een NL mede mountainbiker :-q die speciaal gereedschap uit China besteld (kosten tientjes) en zijn bevindingen en gebruik op YT laat zien :-D :-q
:lol: :lol: - 3 heren :wink:
Je weet dat het er nu niet duidelijker op wordt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef: do 5 december 2019, 14:24
Mario070 schreef: do 5 december 2019, 13:58

"Ik denk dat ik met de voorvork er wel uit kom" ff niet vergeten dat één van de moeilijkste onderdelen zijn, aan een bike is de suspension :-D
En dan de BB = adacadabra :lol: dit is natuurlijk geen logische volgorde :-{
Maar gelukkig we een NL mede mountainbiker :-q die speciaal gereedschap uit China besteld (kosten tientjes) en zijn bevindingen en gebruik op YT laat zien :-D :-q
:lol: :lol: - 3 heren :wink:
Je weet dat het er nu niet duidelijker op wordt... .
Jawel hoor :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie