Nieuwe vaste route Markelo

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zal zeker niet mijn thuisroute Ede verheerlijken maar om Markelo nu daarmee te vergelijken .. :~

Ede heeft misschien 5% asfalt. De saaie rechttoe rechtaan wegen worden nog aangepast in de toekomst. Maar overal om je heen is bos. En nergens is de route gemaakt langer dan nodig. Je moet nu eenmaal via bepaalde delen rijden om elders te komen. Bij Markelo rijd je soms echt nutteloos een rondje om de afstand ..

Ik reed maandag de Twickel route op de racefiets met 28mm banden. Dat zou ik een volgende keer ook op Markelo doen. Dan is het wel een leuke route.

Samen is leuk maar ik kom momenteel regelmatig in die hoek door privé omstandigheden en daar gaan vrienden niet mee naar toe ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

hanjovdberg schreef: wo 4 december 2019, 13:27 Ik zal zeker niet mijn thuisroute Ede verheerlijken maar om Markelo nu daarmee te vergelijken .. :~

Ede heeft misschien 5% asfalt. De saaie rechttoe rechtaan wegen worden nog aangepast in de toekomst. Maar overal om je heen is bos. En nergens is de route gemaakt langer dan nodig. Je moet nu eenmaal via bepaalde delen rijden om elders te komen. Bij Markelo rijd je soms echt nutteloos een rondje om de afstand ..

Ik reed maandag de Twickel route op de racefiets met 28mm banden. Dat zou ik een volgende keer ook op Markelo doen. Dan is het wel een leuke route.

Samen is leuk maar ik kom momenteel regelmatig in die hoek door privé omstandigheden en daar gaan vrienden niet mee naar toe ..
Ieder z'n mening uiteraard. Rondje Markelo is met name deel langs het kanaal en de 5 km erna die minder zijn. Voor de rest zit je in het bos met ook off the track leuke paden om mee te pakken. Zeker beter dan de Twickel route die je maandag hebt gedaan IMHO.
Ik probeer je mening alleen wat te nuanceren voor de mensen die van verder komen en hier in de buurt naast Rijssen / Hellendoorn nog wat leuke extra km's zoeken want dat heeft deze route toch zeker te bieden :wink:
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

De Twickel is dan ook geen mtb route .. vandaar dat ik em gewoon op de racefiets heb gereden. Denk dat sommige stukjes van Markelo daarvoor net iets TE zullen zijn maar ik ga het gewoon proberen :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Zie m'n onderschrift :winkie:
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben niet bang maar nadeel is de beperkte clearance waardoor er snel zand en rommel achter de gewone velgremmen blijft hangen. Met schijfremmen en bredere banden 40mm zou ik denk 60% van de NL routes op gravelbike doen.

Grappig is dat mijn beleving dan ineens anders wordt. Dan vind ik het gewoon heerlijk fietsen in een mooie omgeving met af en toe een leuk stukje singletrack. Als ik nu met mijn fully of plusbike op een route rijdt heb ik al snel zoiets van waarom niet hier of daar een track aanleggen (waarbij ik weer dat je niet zomaar alles kan en mag) en erger ik me aan lange saaie stukken. (Sla overigens die gedeeltes ook over op mijn thuisroute Ede maar dat terzijde)
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op wo 4 december 2019, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wij hebben de route zondag met vrienden gereden en ondanks de kou en mist die maar niet wilde optrekken vonden we de route top. Ik mtb nog niet zo lang, maar heb ook routes als holten en ede gereden en vind hem niet echt onder doen. Natuurlijk zijn er wat saaiere verbindingsstukken, waar niet in Nederland, maar die gebruiken we om weer even bij te kletsen.
We gaan hem zeker weer een keer fietsen maar dan op een mooiere dag zodat we ook een beetje van het uitzicht kunnen genieten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik kan me niet echt een stukje herinneren waar je expres extra meters asfalt maakt. Volgens mij ga je automatisch via de kortste weg van singletrack naar singletrack. Net na de voetbalvelden bij Markelo wordt je via een (zuigend) boerenpad geleid. Daarna volgt de kortste weg naar het kanaal, via het fietspad langs de beek. Zijn ook niet mijn favo-stukken. Verderop rij je op een talud langs het kanaal een mooie track. Daarna ga je via asfalt naar 2 klimmen richting de grote weg. Deze zijn onverhard en uiteraard is het jammer dat je hier het bos niet wordt ingestuurd, of dat de afdaling een mooie beloning is. De klimmen zijn niet boeiend, maar toch verassend hier. Na de begraafplaats rij je eigenlijk weer constant onverhard, op wat korte stukjes na. Bij Ede zijn de saaie stukken toch echt langer en saaier, ondanks het bos. Beide routes staan hoog op mijn lijstje overigens!

En Delden, tsja dat is 70 km waar je niet echt geïnspireerd wordt. Maar besef wel dat dit eigenlijk de eerste route in Nederland was waar ze singletracks gingen bouwen in rest-strookjes of vlak langs bestaande wandelpaden. Dat was toen echt bijzonder en baanbrekend. Haaksbergen volgde iets later met iets meer tracks en zo volgde de rest van het land tot aan Ede aan toe. :-q
Hier staat niets.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Vandaag na 2,5 jaar weer eens gefietst. Route is deels prachtig, met heuvelachtig terrein, lopende klimmen, maar ook venijnige korte steile krengen. Singletracks hebben flow, liggen er goed bij (vanochtend hard, goh, was -2....). Nieuwe trail bij Stokkum (??) was leuk, liep prima. Ook trails bij Hoge Dijk (pittig klimwerk, leuk dalen), langs het kanaal, bij de MX-baan waren leuk en vooral de afdaling na de Goorseweg (bij die toren) was heerlijk.
Deels saaie verbindingsstukken. Gezien mijn beroerde conditie niet heel erg. Route lag er dus nagenoeg perfect bij, alleen een lang pad naar de voet van de 2 klimmen was slecht met deels bevroren modder.
Prima route dus om kilometers weg te werken, met wat leuke trails tussendoor.
VaeleOuwe
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 21 juni 2020, 12:49

Vanochtend voor de 2e keer deze route gereden. Dit keer waren zowel het materiaal als mijn benen dik in orde. Al met al zo'n 11:30 minuten van mijn eerste tijd afgepoeft. Nergens af hoeven stappen. Nou ja, een korte stop bij het hekje op de Herikerberg daar gelaten.

Kwam op diezelfde Herikerberg nog een vader met zoon tegen op de fiets. Vader gaf aan dat zoon moest stoppen, toen ik zei dat ze rustig aan konden doen stopten ze verderop bij een dwarsliggende zandweg. Genoten van dat ventje, die zichtbaar plezier had. Fiets daar liever een minuutje achter dan dat ik er voorbij raas. Uiteraard hen bedankt voor het stoppen bij de zandweg en tegen het mannetje gezegd dat ie goed bezig was.

Ik vind dit echt een heerlijke afwisselende route, zandpaden, singletracks en af en toe een stukje fietspad. Omgeving ook divers. Schipbeek, Twente kanaal en de Markelose en Herikerberg.
Goed onderhouden ook, bewegwijzering ben ik iets beter gewend. Trouwens, hartelijke begroetingen van wandelaars en andere recreanten. Zoals het hoort dus... :-q
Laatst gewijzigd door VaeleOuwe op wo 31 maart 2021, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tis de Achterhoek hè :tong daar is alles wat gemoedelijker :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

hanjovdberg schreef: wo 31 maart 2021, 13:52 Tis de Achterhoek hè :tong daar is alles wat gemoedelijker :lol:
Ho Ho, Markelo hoort toch echt bij Twente en niet bij de Achterhoek.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Okay dat verandert dan gelijk mijn kijk op Markelo :winkie: :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hanjovdberg schreef: wo 31 maart 2021, 13:52 Tis de Achterhoek hè :tong daar is alles wat gemoedelijker :lol:
Volgens mij ligt de grens bij de A50 :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

hanjovdberg schreef: wo 31 maart 2021, 14:02 Okay dat verandert dan gelijk mijn kijk op Markelo :winkie: :lol:
Wordt t beter van he 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

hanjovdberg schreef: wo 31 maart 2021, 13:52 Tis de Achterhoek hè :tong daar is alles wat gemoedelijker :lol:
Wikipedia schreef:Markelo (Nedersaksisch: Maarkel) is een Nederlands dorp in Twente, provincie Overijssel. Het behoort tot de gemeente Hof van Twente.
Ben nog aan het twijfelen of ik deze vrijdag ga rijden, of twee rondjes Rijssen ga pakken. Rijssen is bekend terrein, deze zou nieuw voor mij zijn...
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Plaats reactie