NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

38x10 schreef: wo 4 december 2019, 15:04Maar wanneer is een MTB route dan verworden tot een bikepark volgens jou? En als dat gebeurt, is dat dan erg en waarom?
Probeer die vraag eens zelf te beantwoorden, Mathijs.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Toch interessant hoe een ander een route vooral moet rijden en beleven zoals men hem zelf rijdt en beleeft (want dat is het ware gebruik)... :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

bert l. schreef: wo 4 december 2019, 20:42
38x10 schreef: wo 4 december 2019, 15:04Maar wanneer is een MTB route dan verworden tot een bikepark volgens jou? En als dat gebeurt, is dat dan erg en waarom?
Probeer die vraag eens zelf te beantwoorden, Mathijs.
Ik weet het antwoord oprecht niet Bert. Zolang er geen grote schansen zijn, of stoeltjesliften, is het ok? Flauw wellicht, maar waar ligt dan de grens van wat wenselijk is?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

bert l. schreef: wo 4 december 2019, 15:31
38x10 schreef: wo 4 december 2019, 11:04Win het specifieke geval van HS is dat een retourlijntje praktisch gezien heel eenvoudig te realiseren is door fietsers toe te staan via het wandelpad omhoog te rijden.
In dit specifieke geval iets praktisch met ecologische hoogwaardige natuur waar ik hier geen woorden aan vuil mag maken, dus wat je maar moet aannemen. Tijdens een excursie wil ik het je nog wel een keer in vertrouwen toefluisteren onder voorwaarde van geheimhouding. .
Nu maak je me nieuwsgierig.. :-D
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

38x10 schreef: wo 4 december 2019, 22:23
bert l. schreef: wo 4 december 2019, 15:31 In dit specifieke geval iets praktisch met ecologische hoogwaardige natuur waar ik hier geen woorden aan vuil mag maken, dus wat je maar moet aannemen. Tijdens een excursie wil ik het je nog wel een keer in vertrouwen toefluisteren onder voorwaarde van geheimhouding. .
Nu maak je me nieuwsgierig.. :-D
Doe maar niet.....voor je het weet komt er een minder leuke Harry bij Harry rondneuzen :lol:
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die heeft het nu veel te druk toch met de F1 in Zandvoort tegen te houden?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

MVMVML schreef: wo 4 december 2019, 16:09
38x10 schreef: wo 4 december 2019, 15:04 Maar wanneer is een MTB route dan verworden tot een bikepark volgens jou? En als dat gebeurt, is dat dan erg en waarom?
Lift :bier:
Coed Y Brenin kent geen lift, maar wordt wel gezien als een bikepark.
Zo zijn er nog wel meer te vinden die geen lift hebben, maar wel een bikepark zijn, zoals in ons eigen kikkerlandje Bikepark Spaarnewoude.
:bier:
Filthy Trails was ook geen bikepark, gewoon omhoog duwen die fiets. En als je soms de benen had, langzaam omhoog fietsen (welgeteld 1x gedaan op de dirtjumper)


Maar ik vind Hoge Ginkel echt wel een leuke route. Mooie paadjes door het bos, leuke bochtjes, fijn lopende afdalingen, en het duurt niet zo lang voordat je de leuke stukjes weer kunt fietsen :-q
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Blijft dus overeind dat er een aantal geweldig leuke mtbroutes liggen op de UHR en er geen bikepark is, of Fredje moet wat gemist hebben.......
Denk ook dat er voor een soort van bikepark geen draagvlak is bij de eigenaren/beheerders van het stuk natuur waar we tegenwoordig mogen fietsen.
Verder met je (Meegs) eens dat HG een aantal leuke stukjes vrij vlot achter elkaar biedt. :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

En ondertussen heeft niemand mij nog kunnen uitleggen wanneer een trail ophoudt met een mtbroute te zijn en verworden is tot een bikepark :~

En wat er nou precies zo erg is aan een bikepark (trailpark is een betere naam denk ik) en waar precies de terreineigenaren niet op zitten te wachten.

Deze eenvoudige ziel probeert gewoon een beetje meer gevoel te krijgen over de overwegingen die er spelen..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Uit de achterliggende 500 pagina's moet je toch een rode draad kunnen herleiden. Ik ben er klaar mee. Het is zoals het is en als je meer wilt, kom dan maar vooraan op de track staan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Het is geen bikepark omdat het een bos is, waar ook een pad voor mountainbikers loopt. Moeten we het ineens een manege gaan noemen omdat er een hele hoop ruiterpaden liggen? Het is gewoon een bos met een mtbroute, een aangegeven pad voor mtbers, zodat recreatiegroepen gescheiden zijn en wij onze sport kunnen beoefenen. Daarom vind ik het ook logisch om fietsen over een wandelpad niet te legaliseren. Wat is dan het hele nut van een apart pad. Maar goed, dit terzijde voordat het hele discuzeuren weer opnieuw begint.
Als jij het graag een bikepark wil noemen, omdat het er op lijkt, moet je dat vooral doen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

38x10 schreef: do 5 december 2019, 16:16 En ondertussen heeft niemand mij nog kunnen uitleggen wanneer een trail ophoudt met een mtbroute te zijn en verworden is tot een bikepark :~

En wat er nou precies zo erg is aan een bikepark (trailpark is een betere naam denk ik) en waar precies de terreineigenaren niet op zitten te wachten.

Deze eenvoudige ziel probeert gewoon een beetje meer gevoel te krijgen over de overwegingen die er spelen..
Hier een definitie van google, hopelijk heb je er wat aan:

WHAT IS A BIKEPARK? A bike park is a piece of land specifically designed for off-road or mountain biking. Bike parks can be built in small urban areas areas, public lands or integrated with trail systems. A bike park may include skills courses, pump tracks, jumps, trails and features.

Aangezien de UHR er niet alleen voor Mountainbikers is, maar ook voor wandelaars, ruiters, wilde dieren, etc. is, kan je dus niet opeens een heel gebeid afzetten voor alleen jou als Mountainbiker.

Volgens mij is al 100 keer verteld wat de overwegingen zijn. De terrein eigenaar wil het niet hebben en die bepaald. Als blijkt dat mensen toch koppig zijn en denken ik doe het lekker toch, krijg je uiteindelijk dat er gewoon een hek komt of iets dergelijks a la dit, wat dus tussen Soest en Lage Vuursche is gebeurd:

Afbeelding

En dan kan je dus helemaal niet meer de route fietsen. Met andere woorden wees blij met wat je hebt en houdt je aan de regels. Opbouwende kritiek met verbeteringen zijn vast altijd welkom, maar snap wanneer iets niet kan.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

:~ :~ :~
1. Ik zeur niet om meer (ik wordt superblij van de UHR, geef dat ook vaak genoeg aan. Lijkt me echter niet nodig dat iedere keer opnieuw te doen)
2. Er wordt gemeld dat de UHR niet moet verworden tot een bikepark (of woorden van gelijke stelling). Ik ben nieuwsgierig wat dat dan precies impliceert. Niemand die dat op kan of wil schrijven, maar ik ben blijkbaar te dom om dat te snappen
3. Het interesseert mij helemaal niets hoe je de UHR wilt noemen. Dat is toch vooral een semantische discussie.
4. Zoals ik al eerder schreef probeer ik gewoon een beetje meer gevoel te krijgen over de overwegingen die er spelen..
5. Volgens mij is een belangrijk bestaansrecht van dit forum dat er gediscussieerd kan worden over van alles en nog wat.

Als er blijkbaar geen vragen gesteld mogen worden, dan hou ik het in het vervolg wel bij af en toe hier melden hoe gaaf de UHR wel niet is (wat ik nog meen ook), koop elk jaar trouw een familiepak aan vignetjes (en beloof plechtig dat ik een keertje kom scheppen), en hou verder mijn toetsenbord.

Maar een beetje jammer is het wel...

EDIT: reactie Linc terwijl ik aan het typen was
Linc schreef: do 5 december 2019, 16:48
Hier een definitie van google, hopelijk heb je er wat aan:
(....)
Die definitie is zo algemeen dat de UHR daar ook onder zou kunnen vallen
Volgens mij is al 100 keer verteld wat de overwegingen zijn. De terrein eigenaar wil het niet hebben en die bepaald. Als blijkt dat mensen toch koppig zijn en denken ik doe het lekker toch, krijg je uiteindelijk dat er gewoon een hek komt of iets dergelijks a la dit, wat dus tussen Soest en Lage Vuursche is gebeurd:

En dan kan je dus helemaal niet meer de route fietsen. Met andere woorden wees blij met wat je hebt en houdt je aan de regels. Opbouwende kritiek met verbeteringen zijn vast altijd welkom, maar snap wanneer iets niet kan.
Ik ben blij met wat ik heb en houdt me aan de regels. Ik probeer beter te snappen wanneer iets niet kan (en wat er niet kan). Ik ben lichtelijk teleurgesteld dat daar niet over gediscussieerd mag worden :((
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Ik geef antwoord op jou vragen en dan ga je opeens doen alsof jij niks mag zeggen. Beetje jammer ...

Als je zo graag er over wilt discussiëren geef dan jou definitie van een bikepark? Dan kan er ook beter uitgelegd worden waarom dat wel/niet past op de UHR.

Als het jou alleen maar gaat over een gevoel krijgen over de beweeg redenen van bepaalde beslissingen, lees dan de laatste 30 pagina's nog eens door? Daar staat dat toch duidelijk uitgelegd, of ben ik nou gek?

Edit:
ik zie dat je mijn post nog niet gelezen had, dus die eerste regel mag je negeren, de rest lijkt me duidelijk
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

We kunnen 't er uiteraard over hebben. Punt is dat deze vraag, of vragen van gelijke strekking, nogal eens voorbij komt. De antwoorden zijn in die zin allemaal al een keer gegeven in dit topic en/of de andere UHR topics.

Wat betreft die definitie, het gaat natuurlijk mis op dit stuk:
A bike park is a piece of land specifically designed for off-road or mountain biking.
En daar zit ook gelijk de kern van deze discussie. We hebben het hier over een bos dat daar niet enkel en exclusief voor mtb'en ligt. Er ligt natuur in allerlei vormen, er zijn wandelaars, fietsers, ruiters en dus ook mtb'ers. Dat moet allemaal op relatief kleine stukjes grond in goede banen worden geleid. Het logisch gevolg daarvan is dat er grenzen zijn aan wat er voor ons mogelijk is. Want hoewel we een uitstekende relatie hebben met de terreineigenaren staan we nergens op de eerste plaats als het gaat om prioriteiten. Ik neem aan dat dit voor niemand nieuws is.

Wat ik me afvraag, wat is er nou concreet niet duidelijk aan de huidige situatie?
Plaats reactie