Linc schreef: ↑do 5 december 2019, 16:48
38x10 schreef: ↑do 5 december 2019, 16:16
En ondertussen heeft niemand mij nog kunnen uitleggen wanneer een trail ophoudt met een mtbroute te zijn en verworden is tot een bikepark
En wat er nou precies zo erg is aan een bikepark (trailpark is een betere naam denk ik) en waar precies de terreineigenaren niet op zitten te wachten.
Deze eenvoudige ziel probeert gewoon een beetje meer gevoel te krijgen over de overwegingen die er spelen..
Hier een definitie van google, hopelijk heb je er wat aan:
WHAT IS A BIKEPARK? A bike park is a piece of land specifically designed for off-road or mountain biking. Bike parks can be built in small urban areas areas, public lands or integrated with trail systems. A bike park may include skills courses, pump tracks, jumps, trails and features.
Aangezien de UHR er niet alleen voor Mountainbikers is, maar ook voor wandelaars, ruiters, wilde dieren, etc. is, kan je dus niet opeens een heel gebeid afzetten voor alleen jou als Mountainbiker.
Volgens mij is al 100 keer verteld wat de overwegingen zijn. De terrein eigenaar wil het niet hebben en die bepaald. Als blijkt dat mensen toch koppig zijn en denken ik doe het lekker toch, krijg je uiteindelijk dat er gewoon een hek komt of iets dergelijks a la dit, wat dus tussen Soest en Lage Vuursche is gebeurd:
En dan kan je dus helemaal niet meer de route fietsen. Met andere woorden wees blij met wat je hebt en houdt je aan de regels. Opbouwende kritiek met verbeteringen zijn vast altijd welkom, maar snap wanneer iets niet kan.
Jemig, wat een hekwerk.
Op de UHR wordt alles duchtig aangepakt. Daarom liggen er ook zoveel fantastische flowtrails waar de rest van het land jaloers op mag zijn. Maar dan ook een 'fantastisch' hekwerk waar we dan weer, uhhhhh, minder jaloers op kunnen zijn.
Ik zou de UHR een 'trailhub' noemen. Een verzameling MTB routes die aan elkaar geknoopt zijn, je stapt zo van de een over op de ander.
Het is wel een grote 'flow-bubbel', het heeft wat minder te maken met 'puur' cross country. Met dat laatste bedoel ik gewoon fietsen waar je wil en dat moeten meesteren wat je tegenkomt. Dus met veel meer natuurlijke obstakels, niet-geeffende ondergrond of bochten. Wortelen, stenen, geulen, bomen, steile hellingen, etc.
Maar goed, het is zo druk in centraal Nl, rond de UHR, dat we blij mogen zijn dat dit alles daar überhaupt mogelijk is en mag. De terreineigenaren willen geen grotere uitdagingen ivm kans op ongelukken en aansprakelijkheidskwesties, so be it. En als er absolute beginners rondrijden en full army rijders (geen idee overigens waarvoor dat nodig zou zijn daar
), dan moeten de routes voor iedereen toegankelijk en veilig zijn.
Ik rijd dan weer wat vrijer rond in Zuid-L, en ik doe het met dit soort hekwerken: categorie lief en schattig. 'Stegelkes', noemen we ze:
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.