beste fiets keuze

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

Ik heb een vraag

Ik rijd al een paar jaar mtb en huur ook altijd een enduro fiets als ik in de bergen ben. daarom wil ik graag nu een eigen enduro kopen.

Nu heb ik de Radon swoop 8.0 en de Canyon strive CF 5.0 als aanrader gekregen van vrienden deze zitten ook binnen mijn budget van maximaal 3000 euro. nu zou ik willen weten of er misschien nog andere enduro fietsen zijn binnen dit budget met ongeveer de zelfde specs.

Want online zie ik heel veel verschillende dingen over de vering en remmen om zomaar wat te noemen en dat zorgt voor een aardige wirwar van informatie.

alvast bedankt voor een reactie

Niek
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je nu begint met de specs van deze fietsen er bij te zetten scheelt het die goedwillende zoeker weer werk.
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

baron062 schreef: vr 6 december 2019, 19:48 Als je nu begint met de specs van deze fietsen er bij te zetten scheelt het die goedwillende zoeker weer werk.
ze zijn bijna het zelfde alleen de vork is anders namelijk op de canyon zit een Fox 36 rhythm en op de radon een Fox 36 preformance.

De canyon heeft alleen een carbon frame vergeleken met een aluminium op de radon.

ik ben gewoon opzoek naar wat extra info omdat het een grote aankoop is voor mij en ik wil niet mijn geld uitgeven als blijkt dat er een beter alternatief is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een beetje meer specs, om zo wat beter een alternatief aan te geven :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube heeft nog wel wat voor die prijs.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Mooi budget om een leuke bike te vinden in deze categorie.
Heb je zelf al wat speurwerk gedaan? Tests online zijn lang niet altijd objectief, maar toch wel informatief om te lezen.
Deze bijvoorbeeld bevat best wat opties rondom je budget. Vaak kun je wel iets korting krijgen op de adviesprijs als je een beetje goed zoekt.

Zowel de Strive als de Swoop staan in de gelinkte test. Ondanks het carbon frame is de Strive een stukje zwaarder dan de Swoop, dus staar je daar niet blind op.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bij GMBN zijn ze heel erg gecharmeerd van de Nukeproof Mega. https://nextbikeparts.com/?product=nuke ... -bike-2020 Je krijgt wat minder specs, maar ik ben van mening dat je met deze fiets veel meer rijplezier beleeft dan op een Canyon of Cube. Dit gebaseerd op rijverslagen van GMBN en de professionele testers bij pinkbike en GMBN.

Of je neemt een Norco, ook een merk wat ik mijlen ver boven Canyon en Cube plaats. Of mij all-time favorite in de Enduro categorie, de Mondraker Foxy. Maar dan moet je nog 200 euro bij sparen voor de goedkoopste uitvoering. Norco en Mondraker haal je bij Basta Bikes: https://www.bastabikes.nl/bikes/mountai ... naf-150mm/

Misschien is een Orbea Occam wat? https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -h20-eagle
Laatst gewijzigd door zonoskar op ma 9 december 2019, 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

GMBN professionele testers noemen :lol: Pinkbike ok, maar GMBN en GCN zijn uiteindelijk gewoon reclameblokken voor degenen die betalen. Hoeft uiteraard niet weg te nemen dat de Nukeproof een puike fiets is (al schijnt de garantieafhandeling wel eens wat moeizaam te zijn :wink: )
Maar voor 3.000,- heb je keus genoeg en zou ik niet meteen de eerste de beste internetfiets nemen omdat daar toevallig een mooiere derailleur op zit ofzo. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Daar zit wat in, ik heb de tekst een beetje aangepast :D
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Over het algemeen kun je stellen dat je bij een internetmerk betere onderdelen krijgt voor hetzelfde geld.
Ook kun je over het algemeen stellen dat je bij een internetmerk meer risico loopt op een onjuiste aankoop (testrijden, juiste maat, etc is wat lastiger) dan bij een LBS (Local Bike Shop).
Daarnaast kun je ook stellen dat garantieafhandelingen en service bij een internetmerk lastiger zijn dan bij een LBS (over het algemeen).
Onderhandelen over de prijs / extra dingen erbij krijgen lukt bij een internetmerk niet zo makkelijk.
Tenslotte kun je ook nog stellen dat je bij een internetmerk zelf je bike in elkaar moet zetten en af moet stellen, terwijl dat bij een LBS niet zo is.

Dat alles in acht nemend was ik zeer verrast over de kwaliteit van een Canyon Dirtjumper die ik gekocht had, en de technische kennis die de customer support heeft bij navraag welke bashguard er evt op zou passen.
Daarnaast was ik ook zeer verrast over de technische kennis (of juist niet :P) van de LBS waar ik mijn eerste MTB kocht.

En om het hele plaatje compleet te maken durf ik te stellen dat het overgrote deel vd adviezen die je hier krijgt eigenlijk verkapte smaak is, en heel weinig mensen je echt het advies kunnen geven over welke bike echt beter is.
En dat heeft sowieso 3 hele voorname redenen:
1. Ze kennen jou niet
2. Ze hebben ze niet allemaal uitgeprobeerd en
3 ze maken zelf niet maximaal gebruik van het kunnen van hun bike, waardoor ze heel lastig in kunnen schatten wat goed of slecht is aan een bike.

Ik kijk graag naar de pro's en wat zij met kun bike kunnen. Natuurlijk weet ik dat het een stuk makkelijker gaat als je gesponsord wordt en dat geld de voornaamste reden voor hun keuze is, maar dat neemt niet weg dat je eigenlijk alle grote merken wel tegenkomt in de hogere klassen van de sport en dus met al die bikes op hoog niveau mee kunt rijden.

Om een lang verhaal kort te maken: Eigenlijk kun je m.i. niet echt een slechte bike kopen voor dat geld en is het vooral persoonlijke voorkeur. En niemand kan beter over die voorkeur oordelen dan jijzelf. ;)

Ik vind persoonlijk de Banshee's ook erg gaaf. Maar ook Santa Cruz, Yeti, Canyon, Nukeproof, YT, enz

Ik denk dat je echt bij de basis moet beginnen en voor jezelf bepalen of je een internetbike wilt kopen of via een LBS. Daar zul je het grootste verschil merken (service, prijs, garantie, etc).
De rest, wat jij het prettigst vindt. Zoveel mensen zoveel meningen ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: ma 9 december 2019, 14:14 Ik kijk graag naar de pro's en wat zij met kun bike kunnen. Natuurlijk weet ik dat het een stuk makkelijker gaat als je gesponsord wordt en dat geld de voornaamste reden voor hun keuze is, maar dat neemt niet weg dat je eigenlijk alle grote merken wel tegenkomt in de hogere klassen van de sport en dus met al die bikes op hoog niveau mee kunt rijden.
Dus de conclusie die je kunt trekken door naar de pro's te kijken is dat er geen slechte fietsen zijn. Mooi, dan maakt het dus niet uit welke fiets je koopt!


In feite kun je bijna iedere fiets wel naar je hand zetten door met de zithouding te spelen. Sterker nog, daar moet je eigenlijk mee spelen. Maar dat heel veel mensen dat niet doen betekend ook dat je heel makkelijk went aan een fiets, aan een zithouding, aan een bepaald stuurgedrag.

Pas als je meer ervaring hebt en meer uit de fiets wilt halen, dan zou je werk kunnen en moeten maken van de afstelling en instelling.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 9 december 2019, 15:29
Mark-V schreef: ma 9 december 2019, 14:14 Ik kijk graag naar de pro's en wat zij met kun bike kunnen. Natuurlijk weet ik dat het een stuk makkelijker gaat als je gesponsord wordt en dat geld de voornaamste reden voor hun keuze is, maar dat neemt niet weg dat je eigenlijk alle grote merken wel tegenkomt in de hogere klassen van de sport en dus met al die bikes op hoog niveau mee kunt rijden.
Dus de conclusie die je kunt trekken door naar de pro's te kijken is dat er geen slechte fietsen zijn. Mooi, dan maakt het dus niet uit welke fiets je koopt!


In feite kun je bijna iedere fiets wel naar je hand zetten door met de zithouding te spelen. Sterker nog, daar moet je eigenlijk mee spelen. Maar dat heel veel mensen dat niet doen betekend ook dat je heel makkelijk went aan een fiets, aan een zithouding, aan een bepaald stuurgedrag.

Pas als je meer ervaring hebt en meer uit de fiets wilt halen, dan zou je werk kunnen en moeten maken van de afstelling en instelling.
Ja eens, dus dat kan ook een reden zijn om een internetmerk links te laten liggen aangezien je daar de kennis wellicht niet voor hebt.

Ik speel er ook mee, zelfs tegen advies van verder gevorderden in, maar ik leer er van ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: ma 9 december 2019, 16:14
Lars TB schreef: ma 9 december 2019, 15:29 Pas als je meer ervaring hebt en meer uit de fiets wilt halen, dan zou je werk kunnen en moeten maken van de afstelling en instelling.
Ik speel er ook mee, zelfs tegen advies van verder gevorderden in, maar ik leer er van ;)
Het staat er van mijn kant een beetje krom. Het is juist goed er vanaf het begin mee bezig te zijn, hoewel je dan niet alles goed kunt beoordelen misschien. Maar alleen zo leer je dat beoordelen wel.

Wat ik bedoel is dat als je eenmaal ervaring (rijtechniek) hebt en nog nooit echt gespeeld hebt met de zithouding of de vering, dat dan juist wel te moeten gaan doen. Nog net niet verplicht, maar velen zullen verbaasd staan wat er nog te winnen valt! Zelfs op niet-pro niveau!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Dat ben ik wel met je eens. Ik ben nu er na een aantal maanden wel achter dat kleine dingen grote impact kunnen hebben op hoe je zit en of hoe je fiets reageert.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

suravida schreef: ma 9 december 2019, 12:25 GMBN professionele testers noemen :lol: Pinkbike ok, maar GMBN en GCN zijn uiteindelijk gewoon reclameblokken voor degenen die betalen. Hoeft uiteraard niet weg te nemen dat de Nukeproof een puike fiets is (al schijnt de garantieafhandeling wel eens wat moeizaam te zijn :wink: )
Maar voor 3.000,- heb je keus genoeg en zou ik niet meteen de eerste de beste internetfiets nemen omdat daar toevallig een mooiere derailleur op zit ofzo. :-q
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie