beste fiets keuze

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Kapitein Iglo schreef: ma 9 december 2019, 16:47
suravida schreef: ma 9 december 2019, 12:25 GMBN professionele testers noemen :lol: Pinkbike ok, maar GMBN en GCN zijn uiteindelijk gewoon reclameblokken voor degenen die betalen. Hoeft uiteraard niet weg te nemen dat de Nukeproof een puike fiets is (al schijnt de garantieafhandeling wel eens wat moeizaam te zijn :wink: )
Maar voor 3.000,- heb je keus genoeg en zou ik niet meteen de eerste de beste internetfiets nemen omdat daar toevallig een mooiere derailleur op zit ofzo. :-q
Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden :D
O, maar bij jou verliep dat toch allemaal op rolletjes met de afhandeling door Nukeproof? :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Garantie is me nooit ontzegd. Ik heb alleen nooit het vervangend frame ontvangen ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 9 december 2019, 16:23
Mark-V schreef: ma 9 december 2019, 16:14
Ik speel er ook mee, zelfs tegen advies van verder gevorderden in, maar ik leer er van ;)
Het staat er van mijn kant een beetje krom. Het is juist goed er vanaf het begin mee bezig te zijn, hoewel je dan niet alles goed kunt beoordelen misschien. Maar alleen zo leer je dat beoordelen wel.

Wat ik bedoel is dat als je eenmaal ervaring (rijtechniek) hebt en nog nooit echt gespeeld hebt met de zithouding of de vering, dat dan juist wel te moeten gaan doen. Nog net niet verplicht, maar velen zullen verbaasd staan wat er nog te winnen valt! Zelfs op niet-pro niveau!
En bij mij staat het er ook krom :D
Advies van een DH-er was om mijn stuur te laten zakken (spacers er onderuit) maar ik heb ze er weer onder gedaan, vind ik toch prettiger rijden om iets meer rechtop te zitten.
Maarr, ik weet nu wel wat het verschil is en als ik weer een race ga doen zal ik m misschien wel weer laten zakken...
En ik denk dat ik kan bevestigen dat ik meer dan genoeg gewisseld en geprobeerd heb sinds ik bezig ben :winkie:

Enne:

Fabio Wibmer op Specialized
Danny MacAskill op Santa Cruz
Sam Pilgrim op HaiBike
Sam Hill op Nukeproof
enz enz

Tristan Botterham heeft de laatste City Downhill in Nijmegen gewonnen op Canyon en Lukas Knopf kan goed zijn kunstje doen op Rose.
En Jerome Clementz doet zn kunstje op een Cannondale Jekyll...

Gewoon een paar voorbeelden, en allemaal mensen die hun bike echt wel gebruiken....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef: ma 9 december 2019, 22:32 Fabio Wibmer op Specialized
Danny MacAskill op Santa Cruz
Sam Pilgrim op HaiBike
Sam Hill op Nukeproof
enz enz

Tristan Botterham heeft de laatste City Downhill in Nijmegen gewonnen op Canyon en Lukas Knopf kan goed zijn kunstje doen op Rose.
En Jerome Clementz doet zn kunstje op een Cannondale Jekyll...

Gewoon een paar voorbeelden, en allemaal mensen die hun bike echt wel gebruiken....
Dat zeg ik: het maakt geen ene reet uit wat je koopt, het werkt blijkbaar allemaal :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Daarom. Koop gewoon de fiets die je het mooist vind. De Pro's winnen toch wel ongeacht op welke fiets ze zitten.

Misschien stoort mij het meest de Canyon/Cube kramp waarin de meeste NLers zitten als het aankomt op 'goede' fietsen omdat deze merken 'goedkoop' zijn en 'veel voor hun geld bieden'. Allemaal waar, maar een Fox performance doet het vaak vrijwel net zo goed als zijn Kashima broertje (of Rockshox tegenhanger) en van een XT derailleur ga je niet beter fietsen. Van een passende fiets wel. En dat hoeft soms maar een paar mm aan lengte in de bovenbuis of chainstays te zijn. Dus proefrijden is het devies, helaas kan dat vaak niet bij die Duitse dozenschuivers.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Helaas is dat ook bij veel van die andere merken lastig of onmogelijk. Ik zou niet weten waar ik proef had kunnen rijden op een Banshee Phantom in mijn maat. Als je proefrijden belangrijk vindt zit je meestal het beste bij de grote mainstream merken, daar is vaak nog wel een dealer te vinden die je kan helpen. Of zelfs een testcenter met flink wat fietsen om op een echt rondje uit te kunnen proberen (Cube Store Leersum bijvoorbeeld ;-)).

Bij kleine merken of merken met een zeer klein dealernetwerk ligt het doorgaans lastiger. En bij internetmerken als Canyon zit er vaak ook wel een ritje in op de lokale parking, bij veel lbs'en kom je ook niet verder... Waarbij je een Canyon nog kunt terugsturen na meerdere ritten als hij niet bevalt, ik denk niet dat de lokale dealer van merk X het daarmee eens gaat zijn :D
(Maar daarnaast, proefritten zijn ook wat overrated imo).

@MarkV, ik kijk juist totaal niet naar waar de profs mee rijden, om twee redenen.
1- Wat je al zegt, hun skills en de mijne zijn totaal onvergelijkbaar. Ik doe hele andere dingen met mijn fiets(en) en streef ook helemaal niet naar kunnen wat zij ermee doen. Dus waarom zou ik mijn fietskeuze baseren op wat een prof rijdt?
2- Een fiets van een topper is perfect op zijn/haar wensen getuned, ongeacht het merk. Het zal ook niet voor het eerst zijn dat er een sticker van het sponsormerk op een produkt van een ander merk geplakt zit omdat de topper in kwestie daar liever mee rijdt. Bart Brentjes op zijn first olympic champion "American Eagle" :D :D (wat dus een Storck met AE stickers was). Of dat er een heel ander binnenwerk in die vork met Rock Shox sticker zit, etc. etc. Met andere woorden, je koopt sowieso nooit dezelfde fiets als die van die prof.

Kort samengevat, inderdaad de fiets kopen waar je het warmst van wordt.
Even op zitten (met een deskundig oog erbij) kan geen kwaad om een overduidelijke miskoop te voorkomen, maar daarna ga je aan de meeste fietsen wennen. En of het echt de perfecte keuze was, daar kom je bij elke aankoop pas na meerdere ritten achter...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

kermit schreef: di 10 december 2019, 14:51 En of het echt de perfecte keuze was, daar kom je bij elke aankoop pas na meerdere ritten achter...
Maar de topicstarter heeft wel ervaring op meerdere endurobakken, en zal waarschijnlijk wel weten wat hij fijn vindt. We hebben die info alleen niet van hem gekregen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo'n beetje wat Kermit zegt.
Als je echt proef wilt rijden kom je op een Specialized, een Cannondale, Trek of een Cube terecht.
De rest is een educated guess.

En zo'n proefrit kan ook heel verradelijk zijn.
De fiets die je het fijnste vindt rijden is waarschijnlijk de fiets die het meeste op je oude fiets lijkt :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

Bedankt voor alle informatie. Ik ben bij een Leenders in Hengelo geweest en die had toevallig een tweedehands Cube stereo 150 C:62 SL 29 2019 staan die iemand gekocht had en naar 3 keer gebruiken weer had in ruilt voor een E-mtb. Hij had de Cube maar 3 keer gereden dus is hij nog in perfecte staat. Ik heb deze fiets kunnen krijgen voor 2800 euro dus precies binnen budget
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat kun je gerust een prima deal noemen... ik neem dan aan dat je dezelfde service (onderhoudsbeurtjes ed.) krijgt als bij een nieuwe?
Waar woke is, is vuur
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

Makkelijk schreef: di 28 januari 2020, 17:59 Dat kun je gerust een prima deal noemen... ik neem dan aan dat je dezelfde service (onderhoudsbeurtjes ed.) krijgt als bij een nieuwe?
ja en de eerst volgende beurt is gratis
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik denk dat je meer dan uitstekend bent geslaagd! Proficiat en veel veilige kilometers toegewenst! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie