Wie doet wat binnen de fiets (MTB) wereld? Hoe transparant zijn we?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat vraag ik me best vaak af, “Wie van de forumleden doet eigenlijk wat binnen de ‘echte’ MTB wereld?”.

Welk forumlid houdt zich op welke wijze ‘fanatiek amateuristisch’, ‘semi-professioneel’, danwel ‘professioneel’ bezig met MTB-en. Dus niet alleen hier in deze virtuele wereld, maar ook in real life?

Het forum is voor iedereen natuurlijk hobby, maar je beinvloedt ook wanneer je meedoet met discussies. Moet ook, dat is de lol en de kracht ervan. Zo wordt je samen weer wat wijzer.

Maar je kunt er ook reclame maken. Voor een route, een tocht, een zaak, een merk. Is dat dan vanuit enthousiasme geboren, of speelt er een belang? En is dat dan een algemeen belang, of misschien wel een eigen belang? ‘En wat is daar wel of niet mis mee?’.
Hoe transparant is dat nou allemaal, wat weten we nou van elkaar?
Willen we dat wel van elkaar weten, ‘we zitten toch niet voor niets in de virtuele wereld?’. Verstopt achter een nickname en een avatar? Hoe transparant wil je, moet je zijn?

Frequente bezoekers hebben zich door de jaren vast wel een beeld kunnen vormen, maar iemand die hier sporadisch langskomt?

Hoe wordt hierover gedacht?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Wat mij betreft is het een verrijking van het forum als "insiders" ook regelmatig posten. Van leden die hun geld verdienen met de verkoop van fietsspullen, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat ze achter hun producten staan. Dat is natuurlijk maar een dun lijntje verschil met reclame maken, maar ik geloof niet dat ik iemand daar op heb kunnen betrappen.
Ik zou op zich wel welen weten wie wat doet, maar dat is meer uit nieuwsgierigheid dan uit een roep om transparantie.
Laatst gewijzigd door 38x10 op wo 11 december 2019, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Dat is het grote nadeel van een anoniem media zoals dit forum. Je weet niet van wie je advies krijgt en of dat advies gebaseerd is op jarenlange (semi-)professionele ervaring, of iemand die iets uit zijn duim zuigt....
Ikzelf zit nog geen 1,5 jaar op de MTB maar ben wel fanatieker dan de meesten op dit forum en vind het vooral heel interessant om nieuwe dingen uit te proberen (heb in de tussentijd al 10+ bikes gehad) en er meerderen zelf in elkaar gebouwd.
Als ik mijzelf zou vergelijken met een fictief iemand die al 20 jaar één keer per maand hetzelfde rondje op dezelfde mtb rijdt, en zjin fiets voor onderhoud naar de LBS brengt, dan durf ik te stellen dat ik meer ervaring heb en waarschijnlijk ook meer kennis.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat x jaren ervaring helemaal niets zegt als dat toevallig niet precies op het vlak is waar jij advies op nodig hebt.

Ik maak al meer dan 20 jaar gebruik van allerlei forums en nieuwsgroepen (en uberhaupt het internet) om informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen te verzamelen (ik ga altijd zo fanatiek met een hobby om :D ) en wat al die bronnen gemeen hebben is dat je altijd tegen dit probleem aan loopt.

En de enige oplossing om daar goed mee om te gaan is al het advies te overwegen en dan vervolgens zelf je keuze te maken, gebaseerd op logica, gevoel en eventueel trial and error.
WIe dan het advies geeft doet er niet meer toe. Het helpt alleen om je een beter beeld te geven van de mogelijke oplossingen. Een soort brainstormsessie zeg maar ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Volgens mij ben ik vrij transparant, mede eigenaar van de uit de hand gelopen hobby genaamd 11Ants.
Een behoorlijk niche product met duidelijk afwijkende keuzes en een daaruit voortvloeiende prijs. Ik heb dus een vrij stevige mening over wat ik een fijne fiets vind maar hoor heel graag van mensen met een andere mening, graag wel goed onderbouwd en met praktijk ervaring.
Ben verder objectief in wat ik mensen aanbeveel qua bike gerelateerde zaken, uiteraard gebaseerd op eigen ervaring of ervaring van mensen die dicht bij mij staan.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: wo 11 december 2019, 10:11 Als ik mijzelf zou vergelijken met een fictief iemand die al 20 jaar één keer per maand hetzelfde rondje op dezelfde mtb rijdt, en zjin fiets voor onderhoud naar de LBS brengt, dan durf ik te stellen dat ik meer ervaring heb en waarschijnlijk ook meer kennis.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat x jaren ervaring helemaal niets zegt als dat toevallig niet precies op het vlak is waar jij advies op nodig hebt.
Amen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+2

Ik ben meer geinteresseerd in wat het referentiekader is van de mensen hier dan of ze in de industrie werken. De overenthousiaste doch stiekeme reclamemakers vallen vanzelf door de mand. Maar ik ben eerder bereid om naar iemand te luisteren die in zijn leven veel verschillende fietsen in veel verschillende omstandigheden heeft bereden dan iemand die 1 stokpaardje heeft en denkt daarmee alles wel te weten. Ik pretendeer zeker niet alles te weten, maar heb ondertussen wel zoveel fietsen bereden (dik 50 zo even uit mijn hoofd, waarvan ook aardig wat recente modellen) én geometrieen e.d getest in eigen fietsen dat ik wel een redelijk beeld heb van of iets werkt. Koppel dat aan nu 2.5 jaar werkplaatservaring in winkels van behoorlijk niveau (Koers en Bike4travel) en ik denk dat ik best wel dingen weet die de gemiddelde forumbezoeker niet weet.
Nadeel van een forum is dan weer dan degene die het hardst roept het meest wordt gehoord, en dat mensen met een beperkte ervaring soms meer aandacht krijgen dan wellicht gerechtvaardigd is. Beetje het Trump effect zeg maar. :wink:
ik bemerk bij mezelf ook wel een beetje een vermoeidheid qua tegen onzinnige/onterechte argumenten ingaan, maar gelukkig zijn er nog een aantal ervaren stamgasten die dat stug blijven doen. :-q

Oftewel: Wat is de real world ervaring van iedereen hier? :winkie:

Bij mij: 25+ jaar op de mtb, 3 jaar ervaring als pro in werkplaatsen en eigen frame ontwerper en bouwer, 50+ fietsen getest en serieus bereden, ervaring op veel verschillende terreinen: bikeparks, natuurlijke Alpentrails, XC, marathon, toertochten, bikepacking, (baan)wielrennen en fietsvakanties met volle bepakking.

Oh, en mijn belang: Ik hoop natuurlijk dat iedereen hier eindelijk verstandig wordt en een custom stalen fiets gaat rijden, maar ik probeer dit niet te laten meespelen bij mijn reacties hier. Als ik al aanbiedt om iemand een fiets van me te laten testen dan is dat vooral omdat ik gewoon heel graag feedback op mijn werk krijg. Wanhopig hier met mijn waren gaan lopen leuren zal niemand over de streep trekken om een frame te bestellen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En ik ben gewoon een veelzwammert die probeert het kaf van het koren te scheiden. Ik fiets overigens al wel wat jaartjes, maar had na m'n studie en eerste stappen in het werkende leven wel een inhaalslag qua kennis te maken.

Tegelijkertijd denk ik dat je als je wat gezond verstand hebt, vrij snel door zin en onzin heen prikt. Een beperkt budget helpt daar overigens ook wel bij.

Ik vind het schitterend om de discussies hier te volgen en probeer kritisch te zijn - en heb inmiddels wel geleerd dat er zóveel mensen zijn die meer weten dan ik. En wat zou het saai zijn als de bezoekers hier alleen maar mensen met kennis zouden zijn zeg... :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Interessant !

Zie onderschrift :
Dat betekent dat je in meerdere Europese landen ook officieel gezien als gids/instructeur mag werken.
Op dit moment werk ik meerdere weken/weekenden dus ook als gids/instructeur.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

zie mijn sig
Laatst gewijzigd door bert l. op do 16 januari 2020, 19:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Nou Aurelius, gooi het het er dan maar keer uit, je werkt voor Canyon? :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 11 december 2019, 09:38 “Wie van de forumleden doet eigenlijk wat binnen de ‘echte’ MTB wereld?”.

..., maar ook in real life?

..., of speelt er een belang? ... algemeen ... eigen belang? ‘... mis mee?’.
...wat weten we nou van elkaar?
Willen we dat wel van elkaar weten,...?. Verstopt...? ... transparant...?

... sporadisch langskomt?

... hierover gedacht?
11 vraagtekens... . Waar te beginnen? :winkie:

De aap zal toch wel een keer uit de mouw komen, maar het valt me op dat niemand het ooit recht op de man af vraagt of ik iets doe in de fietsbranche. Nu probeer ik de vraag ook te omzeilen om neutraal te blijven (hoewel ik niet veel belangen heb). Maar goed, de vraag stellen is de vraag beantwoorden :bier:


Maar we mopperen we hier op het forum regelmatig op de fietsenmaker die "helemaal niets weet". Het is dus niet gezegd dat je meer verstand van fietsen hebt als je in de fietsbranche werkt :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Aan je antwoord te lezen zou ik denken dat je in de politiek zit of manager bent ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Lars TB schreef: wo 11 december 2019, 20:09
aurelius schreef: wo 11 december 2019, 09:38 “Wie van de forumleden doet eigenlijk wat binnen de ‘echte’ MTB wereld?”.

..., maar ook in real life?

..., of speelt er een belang? ... algemeen ... eigen belang? ‘... mis mee?’.
...wat weten we nou van elkaar?
Willen we dat wel van elkaar weten,...?. Verstopt...? ... transparant...?

... sporadisch langskomt?

... hierover gedacht?
11 vraagtekens... . Waar te beginnen? :winkie:

De aap zal toch wel een keer uit de mouw komen, maar het valt me op dat niemand het ooit recht op de man af vraagt of ik iets doe in de fietsbranche. Nu probeer ik de vraag ook te omzeilen om neutraal te blijven (hoewel ik niet veel belangen heb). Maar goed, de vraag stellen is de vraag beantwoorden :bier:


Maar we mopperen we hier op het forum regelmatig op de fietsenmaker die "helemaal niets weet". Het is dus niet gezegd dat je meer verstand van fietsen hebt als je in de fietsbranche werkt :-{
Ahh hoofd ventieltjes bij Banshee dus... :bier:
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Biker67 schreef: wo 11 december 2019, 20:08 Nou Aurelius, gooi het het er dan maar keer uit, je werkt voor Canyon? :wink:
Alleen bij de Lux afdeling... :D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben zo transparant als water en eigenlijk alleen maar nutteloos op dit forum.

:bier:
Plaats reactie