Zwift

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Met een kantelbare trainer komt het natuurlijk al wat dichter bij de werkelijkheid, maar maar met een telefoon op je stuur, of een voorwiel blokje zoals elite deze heeft aangekondigd (https://youtu.be/TPYraqNjKTo?t=97) blijft kansloos.

Ik ben nu ook een weekje op de kickr core bezig en ik ben met de zwift trial gestart, maar ik merk dat de virtuele wereld me nog niet zoveel doet. Ik ga vrijwel zeker over op trainerroad en misschien heel af en toe een zwift ritje voor de afwisseling (volgens mij kan je elke maand 25 km gratis fietsen toch? of zit daar nog een limiet aan?)
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Heb het mtb-en in Zwift ook geprobeerd maar kan nu niet zeggen dat ik er echt warm van werd.

Het mooie van mountainbiken vind ik juist het afschuinen en spelen met de grip, en het in de natuur rijden.
En dat vind ik ook gewoon een heel jaar door leuk, ongeacht het weer.
Dat zal Zwift nooit kunnen vervangen.

Leuk dat ze "innoveren" met sturen en verschillende ondergrond/fietsen enz, maar voor mij maken ze het nu over gecompliceerd.
Zit er ook steeds meer aan te denken over te stappen naar een ander trainingsplatform.
( Misschien ben ik wel gewoon een saaie oude man aan het worden. :tong )

Gebruik het nu overigens om wat kilometers te maken met het koude/donkere weer als je met de MTB savonds het bos niet meer in mag, en het op de racer gewoon niet leuk is.
In de zomer gebruik ik hem voor interval trainingen omdat het verkeer dan vaak dwars zit, en races zijn ook een gruwelijke motivatie om jezelf helemaal leeg te trappen.
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Wat is jullie ervaring met een mountainbike aandrijving icm racefiets events op de Zwift? Is dat zinloos, omdat je in de aandrijving bereik mist ten op zichte van een racefiets?

Ik denk er over om een direct trainer aan te schaffen en te stoppen met spinnen, omdat ik dan veel flexibeler ben in het moment van sporten. Ik heb geen racefiets, maar zou het wel leuk vinden om niet vast te zitten aan enkel de mountainbike event op Zwift. Benieuwd naar jullie ervaring, en anders kan ik op termijn misschien nog een goedkoop racefietsje op de kop tikken.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

buddow schreef: wo 16 september 2020, 09:39 Wat is jullie ervaring met een mountainbike aandrijving icm racefiets events op de Zwift? Is dat zinloos, omdat je in de aandrijving bereik mist ten op zichte van een racefiets?

Ik denk er over om een direct trainer aan te schaffen en te stoppen met spinnen, omdat ik dan veel flexibeler ben in het moment van sporten. Ik heb geen racefiets, maar zou het wel leuk vinden om niet vast te zitten aan enkel de mountainbike event op Zwift. Benieuwd naar jullie ervaring, en anders kan ik op termijn misschien nog een goedkoop racefietsje op de kop tikken.
Geen ervaring met het bereik van een MTB cassette op Zwift maar je kunt wel spelen met de Trainer Difficulty in Zwift https://zwiftinsider.com/using-the-trai ... -in-zwift/

Die instelling is er vooral voor racefietsers die bijvoorbeeld geen bergverzetje hebben. Ik ben daar niet zo goed in maar denk dat het dan ook de andere kant op werkt. Er zijn hier vast wat MTB/Racefietsverzet geleerden die je hier meer details over kunnen geven.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

er is gelukkig meer dan zwift, maar ook als je zwift gebruikt hangt het er vanaf wat je wilt doen in zwift. Ga je workouts afwerken in ERG mode (dan bepaald de software de weerstand bv 10 minuten 300 watt, en stuurt deze target naar de trainer door). In dat geval maakt de versnelling niet uit* en zal je onafhankelijk van je versnelling 300 watt moeten trappen.

* enkele nuances, sommige trainers, met name de flux(s) heeft een vrij beperkte powerbandbreedte en moet je soms toch schakelen om hoge of lage targets te kunnen halen. Daarnaast 300 watt in een lichte versnelling levert een erg lage vliegwiel snelheid en dus weinig momentum (alsof je bergop rijdt), als je dan de druk van de pedalen haalt val je snel stil, andersom in een zware versnelling, helpt je vliegwiel snelheid om je momentum vast te houden (zoals bergaf).

Dit gaat dus over workouts in ERG mode, ga je vrij rond rijden is (zou moeten zijn) het vergelijkbaar met je MTB buiten rijden. Als je gear range nu voldoende is voor op de weg, dan kom je in zwift ook wel rond.
Maar wil je ook aan races of andere group rides mee doen.. dan krijg je te maken met hogere snelheden en draft voordeel etc, dan ga je gewoon te kort komen met bv een 32x11.

ik heb een maandje zwift geprobeerd, maar geef niet zoveel om de interface en sociale aspecten.. ik ben overgestapt op trainerroad en dat bevalt prima, gewoon doelgerichte workouts die allemaal een onderdeel zijn van een groter plan waarin je naar je eigen gekozen doelen toewerkt. ben zelf van 262 naar 309 FTP gegaan sinds begin dit jaar.

Mocht er iemand een trainerroad trial code willen, stuur maar een DM
RuudM
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 11 mei 2017, 10:27
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CS

Ik gebruik mn HT op zwift, het is een 2x11 en met races of freeride kom je soms tekort. Ik mis het niet want ik doe 95% trainingen voor gravel of mtb.
Ik kom fitter de winter uit dan dat ik erin ga👌

Onlangs nieuwe aandrijving op de hardtail gezet en de voor bladen een maatje groter genomen. Ik gebruik mn HT alleen voor op de tacx of in nood als de fully langs de kant staat.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als je door andere factoren (werk, kids, andere hobbies) beperkt bent in fietstijd buiten, is Zwift een geweldige uitkomst. Als workout fiets ik bijna alleen nog maar via Zwift. En dan met name events, group rides en races. Ik heb nu een mooie vaste opstelling op zolder. Dikke game pc, grote ventilator en een tv. M'n wederhelft aan het sporten, kids op bed en een paar minuten later zit ik op de fiets.
Races met een wisselend parcours (WK ronde van Innsbruck of Richmond) met een leuk aantal deelnemers zijn geweldig om te doen, dan kan ik me helemaal kapot fietsen. Explosieve klimmetjes maximaal en zorgen dat je in een groep zit en dan enigszins kan herstellen op het vlakke. Structureel trainen is niet mijn ding. De "vergamification" van het fietsen heeft mij veel beter gemaakt. Waar ik vorig jaar eind november 1:18 deed over de Alpe du Zwift doe ik dat nu in 56 minuten, ook al is een uur lang zonstant en non-stop op de pedalen stampen niet mijn ding.

IMHO is de intensiteit van Zwift races erg goed voor MTB-ers!

Als fiets heb ik een goedkoop gravelracer frame met deuk gekocht en hier een 1x10 (46 x 11-28) opgezet waarmee ik alles kan rijden (trainer difficulty op 30%) Voor het goed kunnen wegzetten van je vermogen is de geo van je fiets wel belangrijk. Ik heb eens getest en ik fietste veel makkelijker hard op m'n (Specialized) Diverge itt m'n (Kona) Rove. Dus daarom een dedicated Diverge voor Zwift op zolder.

Om te beginnen met Zwift, mijn prio's:
- een direct drive trainer met ventilator
- pas je verzet aan naar wat bij je past (niet te veel versnellingen en geen gaten in het verzet)
- zoek een Zwift only fiets
- een mooi groot scherm
- gedetailleerde graphics

Een MTB met MTB verzet op Zwift, ik zou het niet doen. Zwift is juist fietsen met andere zwifters, anders kan je beter wat anders doen (Trainerroad, RGT, trainer eigen software, enz)
buddow
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 24 april 2013, 20:57

Dank voor alle reacties!
Opperhoofd schreef: do 17 september 2020, 01:38 Als je door andere factoren (werk, kids, andere hobbies) beperkt bent in fietstijd buiten, is Zwift een geweldige uitkomst.


(...)

Om te beginnen met Zwift, mijn prio's:
- een direct drive trainer met ventilator
- pas je verzet aan naar wat bij je past (niet te veel versnellingen en geen gaten in het verzet)
- zoek een Zwift only fiets
- een mooi groot scherm
- gedetailleerde graphics...

Een MTB met MTB verzet op Zwift, ik zou het niet doen. Zwift is juist fietsen met andere zwifters, anders kan je beter wat anders doen (Trainerroad, RGT, trainer eigen software, enz)
Helder verhaal! Die factoren spelen bij mij ook een rol in de keuze. Het wordt steeds lastiger om spinning lesjes te volgen, met een fietstrainer heb ik alle flexibiliteit. We hebben een garagebox op 70m afstand van ons huis. De babyfoon red het, Wifi helaas niet, maar een 4g hotspot biedt wel uitkomst denk ik. Ik kan daar een permanente opstelling maken.

Ik heb een Elite suito besteld. Ventilator heb ik. Ik begin met m'n MTB (heb nog een 2x10, maar die ga ik wel verkopen, daarna 1x12). Als Zwift me bevalt komt er een trainer only fiets. Als ik op marktplaats rond kijk dan wordt dat nog wel even zoeken. Misschien dan toch maar iets zelf opbouwen. En daarna een 32 inch TV scherm kopen op marktplaats. Graphics is het minst belangrijk wat mij betreft (en ook vrij kostbaar lijkt me). Ik start met een tablet.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

2x10 is beter voor Zwift dan een 1x12. ik denk dat op de Elite Auto standaard een body zit voor 10 en 11 speed Shimano/Sram.
Die 2x10 kan je nog wel mooi low budget aanpassen. Investeren in een 42t kettingblad, ketting en 11-28 cassette en je kan prima fietsen. Het enige waar je dan niet mee komt is sprinten op het vlakke.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

In dit topic ook maar eens even een trap tegen de kast geven. :D

Ondertussen dus ook met Zwift aan het spelen. Vervangt het buiten? Nee natuurlijk niet! Het is immers een videospelletje waarbij je toch wat aan het "fietsen" bent terwijl het buiten hondenweer is. Dat je een beetje kan sturen is leuk voor het spelelement. Met die gedachte ben ik er ook ingestapt. Je fiets staat immers vast en kan geen kant op. Terwijl je buiten gooit en smijt met dat ding. Maar toch is het leuker dan dom wat weerstand curves wegtrappen zoals ik vroeger wel eens ergens gedaan heb op een sportschoolfiets met een display van LED's.

Maar nu komt het, alle informatie die ik vind op het net vind betreffende mountainbiken in combinatie met Zwift is ondertussen een beetje achterhaalt. Zelfs de informatie op de Zwift site klopt niet. Immers het "sturen" met behulp van je telefoon op Repack Ridge werkt op het moment niet meer. Nu had ik al een Elite Sterzo Smart besteld omdat een pizzadoos onder je voorwiel het ook niet is. :winkie: (kwam ik tegen bij Futurumshop opzoek naar een draaiplatform wat ik gezien had in een youtube filmpje) Dus dat "probleem" moet straks opgelost zijn.

Echter ben ik nog wel benieuwd naar de tips van mensen die Zwift al langer gebruiken in combinatie met het mountainbiken. Welke instellingen werken bijvoorbeeld het beste? En welke "routes" zijn het leukst om op de "mountainbike" te doen? Het mag immers best een beetje op het buiten spelen lijken ook al is het virtueel. :tong

Zelf was ik er wel al achter dat in combinatie met mijn Kickr core het beter werkt via ANT+ dan Bluetooth. (directer) En dat de cadanssensor die toch al op mijn hardtail zat beter werkt dan de functie van de core. Niet dat ik gelijk hardlopend wat anders ga halen, maar zijn er meer hardware tip's? Kan ik Zwift bijvoorbeeld beter draaien op mijn "nieuwe" iMac (airplay naar TV?) dan op een MacBook Air uit 2013?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

je kickr "berekend" je cadans aan de hand van je powercurve van je pedaalslag, heel simpel gezegd, dit werkt beter bij stoempen dan perfect rond trappen. Het zal ook net ff een seconde of wat tijd nodig hebben om aan te passen.

Het verschil is echter zo klein dat ik me er totaal niet aan stoor (en zo belangrijk is cadans niet)
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat Wahoo kickr de cadans berekenen uit de vermogenscurve was mij al duidelijk. Er zit immers geen sensor op de as. Ik trap meestal rond de 90, als Zwift dan wat anders aangeeft voelt dat vreemd. Garmin cadans/snelheid sensor zat toch al op de fiets, dus kleine moeite om die dan te gaan uitlezen. :-D Als je nu niet een aparte cadans sensor hebt zou ik hem inderdaad ook niet apart er voor gaan kopen zo spannend is dat voor MTB niet.
◼︎ Go round the outside.
Nigel1711
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 21:48
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 2020

Met welke band fietsen jullie op een Kickr Core? Het is niet bevordelijk om dit te doen met je normale mountainbike band toch?
Ik weet dat er voor wielrenfietsen trainerbanden zijn. Maar voor die mountainbike heb ik dit nog nooit gezien..

Hoe pakken jullie dit aan? Welke materialen gebruiken jullie hiervoor ?
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bij een Wahoo Kickr core gaat je hele wiel er uit, de core komt daarvoor in de plaats. Als je je achterwiel en fiets buiten wil blijven gebruiken. (Zwift en buiten afwisselen met de zelfde fiets) moet je nog een cassette op de core zetten. Er zit een 11 speed HG body op. Andere zijn verkrijgbaar.
◼︎ Go round the outside.
Nigel1711
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 21:48
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF SL 8.0 2020

Juist, Nu zie ik het pas. :~

Ik ga hiermee verder, Dankjewel :-q
Plaats reactie