Ik ben aan het oriënteren voor een hardtail. Ik rij nu op een Specialized Camber de routes hier in de buurt voornamelijk Hardenberg, Lemele en Hellendoorn en een eigen rondje Uelsen-Hesingen-Vasse. De Camber is een hele fijne fiets die mij het plezier aan het fietsen terug gegeven heeft na een niet zo'n fijne 26er fully. Ik zit aan een hardtail erbij te denken voor de snelle rondjes en rijden in de natte periodes. De geometrie van de Camber is wat log en ik zit er hoog op, zou graag een wat sportievere en lichtere fiets erbij hebben waar ik een snel rondje mee kan knallen. De Camber (aluminium) zit nu op 13,6kg, daar kan nog wel wat af met een mooie wielset, maar de geometrie blijft gelijk. Mijn gedacht is de Camber lekker zo laten als die is en een snelle fiets erbij.
Die fietsen die ik op het oog heb zijn de Orbea Alma, Specialized Chisel, Santa Cruz Highball en eventueel Niner Air 9.
Ik ben 181cm met een bbl 90cm, in verhouding lange benen en korte romp. De Camber is maat L.
De Chisel is op dit moment online in de sale en is er nog ruimte voor wat upgrades.
De SC Highball is ook online in de aanbieding, een stuk duurder, maar daarvoor carbon en beter afgemonteerd.
De Orbea of Niner kan ik bij een LBS kopen.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met bovengenoemde bikes?
Het gaat mij vooral om de rijeigenschappen en de zitpositie. Ik denk dat een 100% racebike niet de juiste is voor mij.
Ik heb al verschillende geometriën getekend, maar kan de verschillen niet goed interpreteren.
Bij de genoemde bikes zit het bracket wel lager, dus ik verwacht daardoor wel wat meer in de bike te zitten.
Advies voor een hardtail
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Lager BB is voor mij een No-Go, maar da's persoonlijk.
Juist voor een bike waarbij je flink gas wilt geven is het lastig als je trappers vaak aan de grond komen, maar ieder zijn ding.
Weegt voor mij niet op tegen de lagere zit.
Je zegt dat je geen echte race bike wilt hebben, maar als je een fiets naast je Camber koopt, dan zou ik toch wel iets kiezen dat ver verwijderd is van je Camber, dus geen HT kopie van je Camber.
Zelf jarenlang star singlespeed gereden in de wintermaanden.
Eenvoudiger kan het niet, en zeker een hele andere belevenis dan je Camber
In jouw rijtje toch wel een zwak voor de Niner, en dan een starre vork en een simpele 1x versnellingsbak er op.
Juist voor een bike waarbij je flink gas wilt geven is het lastig als je trappers vaak aan de grond komen, maar ieder zijn ding.
Weegt voor mij niet op tegen de lagere zit.
Je zegt dat je geen echte race bike wilt hebben, maar als je een fiets naast je Camber koopt, dan zou ik toch wel iets kiezen dat ver verwijderd is van je Camber, dus geen HT kopie van je Camber.
Zelf jarenlang star singlespeed gereden in de wintermaanden.
Eenvoudiger kan het niet, en zeker een hele andere belevenis dan je Camber
In jouw rijtje toch wel een zwak voor de Niner, en dan een starre vork en een simpele 1x versnellingsbak er op.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Als de Camber lekker rijdt dan zou ik die lekker modificeren.
Van een Camber kun je best een sportief ding maken.
Mijn als Camber (let wel: 26"), weegt na wat updates 10,9kg.
Ook op een Camber kun je flink gas geven.
Qua geometrie zou je bijv. de stuurpen kunnen omdraaien om de zit te veranderen.
De hoge zit blijft helaas zoals ie is.
Lichtere wielset pakken, beter rollende banden, lichtere vork, aandrijflijn etc, maakt een wereld van verschil.
Van een Camber kun je best een sportief ding maken.
Mijn als Camber (let wel: 26"), weegt na wat updates 10,9kg.
Ook op een Camber kun je flink gas geven.
Qua geometrie zou je bijv. de stuurpen kunnen omdraaien om de zit te veranderen.
De hoge zit blijft helaas zoals ie is.
Lichtere wielset pakken, beter rollende banden, lichtere vork, aandrijflijn etc, maakt een wereld van verschil.
Ben ik met je eens, het moet geen HT kopie van de Camber worden, mag wel scherper sturen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 27 oktober 2019, 18:23 Je zegt dat je geen echte race bike wilt hebben, maar als je een fiets naast je Camber koopt, dan zou ik toch wel iets kiezen dat ver verwijderd is van je Camber, dus geen HT kopie van je Camber.
In jouw rijtje toch wel een zwak voor de Niner, en dan een starre vork en een simpele 1x versnellingsbak er op.
Dan valt de Niner eigenlijk af, want deze is ook een beetje trail gericht.
68 graden balhoofdhoek, lange wielbasis en de rest van de geometrie ook nagenoeg hetzelfde.
Stuurpen heb ik al gedraaid en 15mm langer, dit is een hele verbetering.Rayb81 schreef: ↑ma 28 oktober 2019, 01:20 Als de Camber lekker rijdt dan zou ik die lekker modificeren.
Van een Camber kun je best een sportief ding maken.
Mijn als Camber (let wel: 26"), weegt na wat updates 10,9kg.
Ook op een Camber kun je flink gas geven.
Qua geometrie zou je bijv. de stuurpen kunnen omdraaien om de zit te veranderen.
De hoge zit blijft helaas zoals ie is.
Lichtere wielset pakken, beter rollende banden, lichtere vork, aandrijflijn etc, maakt een wereld van verschil.
Wielset is nog standaard met Specialized Ground Control voor en Fast Trak achter.
Heb je een voorstel voor beter rollende banden voor Cross Country gebruik?
Ik ga ook even informeren voor een lichtere wielset, rij sinds kort tubeless en die 400 gram minder merk ik wel.
Voorvork is een standaard Reba non-boost, zal zeker niet de lichste zijn. Ik ga even zoeken wat daarvoor de mogelijkheden zijn.
Aandrijflijn heb ik aangepast van 2x11 naar 1x11, een hele verbetering.
Natuurlijk is de BB lager omdat we het hier over een hardtail hebben ten opzichte van een FS...
Chisel is toch wel een erg lekker keuze. Betaalbaar, mocht het toch een verkeerde beslissing blijken. En hoogwaardig genoeg om mee verder te gaan als het de goede beslissing is
Maar je Camber ombouwen kan ook verrassende resultaten geven!
Chisel is toch wel een erg lekker keuze. Betaalbaar, mocht het toch een verkeerde beslissing blijken. En hoogwaardig genoeg om mee verder te gaan als het de goede beslissing is
Maar je Camber ombouwen kan ook verrassende resultaten geven!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ja de Chisel staat hoog op het lijstje.
Er staan veel positieve reacties op het net, een enkeling klaagt over teveel flex aan de achterkant.
Ik weet niet in hoeverre dit storend of juist een beetje comfortabel is.
Er staan veel positieve reacties op het net, een enkeling klaagt over teveel flex aan de achterkant.
Ik weet niet in hoeverre dit storend of juist een beetje comfortabel is.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Misschien flext het wiel wel, of de band.
Voor mij alweer heel wat jaren geleden, maar van een 19mm naar een 25mm velg was een gigantisch verschil.
Geen idee wat er op de Chizel zit, maar het kan altijd beter
Voor mij alweer heel wat jaren geleden, maar van een 19mm naar een 25mm velg was een gigantisch verschil.
Geen idee wat er op de Chizel zit, maar het kan altijd beter
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 327
- Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
- Mijn mountainbike: Assen
- Contacteer:
Voor mij persoonlijk voelt het comfortabel, die extra flex aan de achterkant. Beste omschrijving die ik kan geven: alsof je een iets lagere bandenspanning rijd dan je eigenlijk echt doet.
Hoor ook andere geluiden bij de lbs en de andere eigenaren die ik spreek. Dus met zoveel is het persoonlijk.
Na 2 jaar nog steeds heel erg tevreden, en zoals Lars aangeeft: een mooie basis voor een hele fijne fiets.
Heb ondertussen al een andere wielset en wil nog wat andere componenten aan gaan pakken.
Ik rij met 2.3 banden en 25 mm binnenbreedte (heeft de standaardwielset volgens mij ook, maar weet het niet zeker)
En de looks: tja ik vind het een hele mooie fiets om te zien, en word er elke keer weer blij van
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Het is een Chisel geworden. Spatborden zijn niet mooi, maar waren vandaag geen overbodige luxe. De standaard Fasttrak banden zijn niet ideaal in de modder, die gaan er nog af. Eerst een wielsetje scoren en dan maar eens Wolfpacks proberen.
Mooie fiets , inderdaad iets mindere spatborden
@Lars
Zou deze fiets ook goed te rijden zijn met een 120 mm vork en dan 650+ wielen bv. 27,5x2.8
of worden dan de rijeigenschappen minder en doet dit afbreuk aan de frame eigenschappen
@Lars
Zou deze fiets ook goed te rijden zijn met een 120 mm vork en dan 650+ wielen bv. 27,5x2.8
of worden dan de rijeigenschappen minder en doet dit afbreuk aan de frame eigenschappen