Advies voor een hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik ben aan het oriënteren voor een hardtail. Ik rij nu op een Specialized Camber de routes hier in de buurt voornamelijk Hardenberg, Lemele en Hellendoorn en een eigen rondje Uelsen-Hesingen-Vasse. De Camber is een hele fijne fiets die mij het plezier aan het fietsen terug gegeven heeft na een niet zo'n fijne 26er fully. Ik zit aan een hardtail erbij te denken voor de snelle rondjes en rijden in de natte periodes. De geometrie van de Camber is wat log en ik zit er hoog op, zou graag een wat sportievere en lichtere fiets erbij hebben waar ik een snel rondje mee kan knallen. De Camber (aluminium) zit nu op 13,6kg, daar kan nog wel wat af met een mooie wielset, maar de geometrie blijft gelijk. Mijn gedacht is de Camber lekker zo laten als die is en een snelle fiets erbij.
Die fietsen die ik op het oog heb zijn de Orbea Alma, Specialized Chisel, Santa Cruz Highball en eventueel Niner Air 9.
Ik ben 181cm met een bbl 90cm, in verhouding lange benen en korte romp. De Camber is maat L.
De Chisel is op dit moment online in de sale en is er nog ruimte voor wat upgrades.
De SC Highball is ook online in de aanbieding, een stuk duurder, maar daarvoor carbon en beter afgemonteerd.
De Orbea of Niner kan ik bij een LBS kopen.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met bovengenoemde bikes?
Het gaat mij vooral om de rijeigenschappen en de zitpositie. Ik denk dat een 100% racebike niet de juiste is voor mij.
Ik heb al verschillende geometriën getekend, maar kan de verschillen niet goed interpreteren.
Bij de genoemde bikes zit het bracket wel lager, dus ik verwacht daardoor wel wat meer in de bike te zitten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lager BB is voor mij een No-Go, maar da's persoonlijk.
Juist voor een bike waarbij je flink gas wilt geven is het lastig als je trappers vaak aan de grond komen, maar ieder zijn ding.
Weegt voor mij niet op tegen de lagere zit.
Je zegt dat je geen echte race bike wilt hebben, maar als je een fiets naast je Camber koopt, dan zou ik toch wel iets kiezen dat ver verwijderd is van je Camber, dus geen HT kopie van je Camber.
Zelf jarenlang star singlespeed gereden in de wintermaanden.
Eenvoudiger kan het niet, en zeker een hele andere belevenis dan je Camber ;)
In jouw rijtje toch wel een zwak voor de Niner, en dan een starre vork en een simpele 1x versnellingsbak er op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als de Camber lekker rijdt dan zou ik die lekker modificeren.
Van een Camber kun je best een sportief ding maken.

Mijn als Camber (let wel: 26"), weegt na wat updates 10,9kg.
Ook op een Camber kun je flink gas geven.

Qua geometrie zou je bijv. de stuurpen kunnen omdraaien om de zit te veranderen.
De hoge zit blijft helaas zoals ie is.

Lichtere wielset pakken, beter rollende banden, lichtere vork, aandrijflijn etc, maakt een wereld van verschil. :-q
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 oktober 2019, 18:23 Je zegt dat je geen echte race bike wilt hebben, maar als je een fiets naast je Camber koopt, dan zou ik toch wel iets kiezen dat ver verwijderd is van je Camber, dus geen HT kopie van je Camber.
In jouw rijtje toch wel een zwak voor de Niner, en dan een starre vork en een simpele 1x versnellingsbak er op.
Ben ik met je eens, het moet geen HT kopie van de Camber worden, mag wel scherper sturen.
Dan valt de Niner eigenlijk af, want deze is ook een beetje trail gericht.
68 graden balhoofdhoek, lange wielbasis en de rest van de geometrie ook nagenoeg hetzelfde.
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Rayb81 schreef: ma 28 oktober 2019, 01:20 Als de Camber lekker rijdt dan zou ik die lekker modificeren.
Van een Camber kun je best een sportief ding maken.

Mijn als Camber (let wel: 26"), weegt na wat updates 10,9kg.
Ook op een Camber kun je flink gas geven.

Qua geometrie zou je bijv. de stuurpen kunnen omdraaien om de zit te veranderen.
De hoge zit blijft helaas zoals ie is.

Lichtere wielset pakken, beter rollende banden, lichtere vork, aandrijflijn etc, maakt een wereld van verschil. :-q
Stuurpen heb ik al gedraaid en 15mm langer, dit is een hele verbetering.
Wielset is nog standaard met Specialized Ground Control voor en Fast Trak achter.
Heb je een voorstel voor beter rollende banden voor Cross Country gebruik?
Ik ga ook even informeren voor een lichtere wielset, rij sinds kort tubeless en die 400 gram minder merk ik wel.
Voorvork is een standaard Reba non-boost, zal zeker niet de lichste zijn. Ik ga even zoeken wat daarvoor de mogelijkheden zijn.
Aandrijflijn heb ik aangepast van 2x11 naar 1x11, een hele verbetering.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Natuurlijk is de BB lager omdat we het hier over een hardtail hebben ten opzichte van een FS... :bier:


Chisel is toch wel een erg lekker keuze. Betaalbaar, mocht het toch een verkeerde beslissing blijken. En hoogwaardig genoeg om mee verder te gaan als het de goede beslissing is :-q


Maar je Camber ombouwen kan ook verrassende resultaten geven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ja de Chisel staat hoog op het lijstje.
Er staan veel positieve reacties op het net, een enkeling klaagt over teveel flex aan de achterkant.
Ik weet niet in hoeverre dit storend of juist een beetje comfortabel is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien flext het wiel wel, of de band.
Voor mij alweer heel wat jaren geleden, maar van een 19mm naar een 25mm velg was een gigantisch verschil.
Geen idee wat er op de Chizel zit, maar het kan altijd beter
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Arjan76 schreef: ma 28 oktober 2019, 23:01 Ja de Chisel staat hoog op het lijstje.
Er staan veel positieve reacties op het net, een enkeling klaagt over teveel flex aan de achterkant.
Ik weet niet in hoeverre dit storend of juist een beetje comfortabel is.
Voor mij persoonlijk voelt het comfortabel, die extra flex aan de achterkant. Beste omschrijving die ik kan geven: alsof je een iets lagere bandenspanning rijd dan je eigenlijk echt doet.

Hoor ook andere geluiden bij de lbs en de andere eigenaren die ik spreek. Dus met zoveel is het persoonlijk.

Na 2 jaar nog steeds heel erg tevreden, en zoals Lars aangeeft: een mooie basis voor een hele fijne fiets.

Heb ondertussen al een andere wielset en wil nog wat andere componenten aan gaan pakken.

Ik rij met 2.3 banden en 25 mm binnenbreedte (heeft de standaardwielset volgens mij ook, maar weet het niet zeker)

En de looks: tja ik vind het een hele mooie fiets om te zien, en word er elke keer weer blij van😃
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Geheel onbevooroordeeld; Niner!
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Persoonlijk groot fan van de Chisel... die is bloedsnel.. ik durf te zeggen sneller dan een Alma M50 carbon...
Ik ben mij er eentje...
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Afbeelding
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Het is een Chisel geworden. Spatborden zijn niet mooi, maar waren vandaag geen overbodige luxe. De standaard Fasttrak banden zijn niet ideaal in de modder, die gaan er nog af. Eerst een wielsetje scoren en dan maar eens Wolfpacks proberen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi dat het gelukt is! Strakke fiets! :-q

Maar inderdaad zijn die spatborden functioneel en echt niet mooi :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Mooie fiets , inderdaad iets mindere spatborden :lol:

@Lars
Zou deze fiets ook goed te rijden zijn met een 120 mm vork en dan 650+ wielen bv. 27,5x2.8
of worden dan de rijeigenschappen minder en doet dit afbreuk aan de frame eigenschappen
Plaats reactie