routes voor in de (natte) winter

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Met de kerstvakantie ga ik lekker met mijn neefje crossen door de bossen. Naast natuurlijk Schoorl en de UHR zijn er vast wel andere (beetje het zelfde kaliber) routes in het land die ook nu zeker de moeite waard zijn om te bezoeken en er prima bij liggen. (als wij modderpoelen lekker vonden gingen wij wel bij de varkens) Dus wie helpt ons aan tips voor onze X-Mas ride it list?
◼︎ Go round the outside.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Noordwijk zal er rond deze tijd met dit weer prima bij liggen. Maar waar in NL zoek je?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zo groot is Nederland niet. :D Wij wonen in Noord-Holland daar ben je snel uitgefietst als je wat anders dan Schoorl wil. Als de route maar gaaf genoeg is rij ik naar Limburg. (Maak er dan wel een weekend van) Maar niks mis mee om hier een algemeen topic van te maken dan heeft iedereen er wat aan. Dus een randje Duitsland & België mag van mij. Voorwaarde is dus alleen een redelijk droge route, spetters ontkom je niet aan, plasje hier en daar ook geen probleem, als het maar geen mud fest is.
Laatst gewijzigd door Tijgerhaai op ma 16 december 2019, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Drieluik Oosterhout, en dan met name Dorst, ligt er momenteel prima bij. Geldt ook wel voor LDD.
Vermijdt alleen wel de zondagochtend, Brabantse toerclubs rijden hier dan hun stoemprondjes. Weer of geen weer, er moét worden gefietst.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Giant-E schreef: ma 16 december 2019, 18:08 Vermijdt alleen wel de zondagochtend, Brabantse toerclubs rijden hier dan hun stoemprondjes. Weer of geen weer, er moét worden gefietst.
Universeel probleem. :roll:
◼︎ Go round the outside.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Heuvelrug kan ook nog best modderig worden, Rhenen is dat beste optie is mijn ervaring.
Maar vond HV/LV er afgelopen dagen er ook nog goed bij liggen.
Verder ga ik vaak bij extreem nat weer naar PWN of GNR.
Vroeger was Zandvoort ideaal voor dit soort dagen.
Hellendoorn/holten ook wel eens gedaan in natte periode en die was ook goed te doen.

Maar eigenlijk zijn heel veel routes wel te doen zolang ze singletrack zijn.
Wel eens in Sleen gereden toen het heel nat was, lag veel modder maar omdat meeste singletrack is daar blijft het leuk rijden en krijg je niet van die 3meter brede modderpoelen. Deze zie je voornamelijk op routes die over oude brede bospaden gaan.

Twee jaar terug ook een keer op een hele slechte dag Amerongen, Leersum en Hg gedaan. Mocht eigenlijk niet van de trail politie (sorry) maar was wel een memorabel ritje die nog vaak ter sprake komt, glibberige afdalingen blijven toch wel erg leuk :)

Beetje dit gevoel, niet alleen BWR hebben lol in de modder.
https://youtu.be/KTJk5yOZqhY
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Westenschouwen (Zeeland) kent zelden een grote plas en is zeker ook een aanrader maar niet zo lang, kan je makkelijk enkele keren na elkaar doen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In het Noorden is Appelscha goed te doen, vooral de blauwe, en iets minder noordelijk Hellendoorn. Delen van Gieten blijven goed, maar kent ook natte delen. Hetzelfde geldt voor Sleen.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

+1 voor Hellendoorn. Goed te combineren met de Lemelerberg, die ook goed te doen is nu, en met Holten, waarvan ik de conditie niet ken in deze tijd.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Holten wordt wel redelijk snel modderig, in ieder geval ten opzichte van Hellendoorn.
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

lemele, rijssen, markelo, hellendoorn, holten
in die volgorde allemaal goed bij nattigheid.
tecklenburg net over de grens in duitsland ook goed, maar stenig dus glad als het echt aan het regenen is daarna wel snel droog.

routes rond deventer, haaksbergen, enschede, lochem, delden, veluwezoom noorddeel vermijd ik allemaal juist bij regen
RalfHorst
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 820
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 11:13

Route van Horst is los van overmatige regenval wel goed te rijden in deze tijd van het jaar. Bij matige regen is de route vaak binnen 12 a 24u (zo goed als) droog.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Nou, dat wordt dus morgenmiddag biken want daarna blijft ‘t tot de kerst nat. Twijfel nog over de route...
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Route Lemelerberg was vandaag perfect
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Drieluik Oosterhout ook. Beetje vettig maar snel genoeg voor bakken PR's :-q
(Af en toe doe ik een temporondje en daar zijn deze tracks ideaal voor.)
Plaats reactie