Advies is welkom nieuwe fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Beste Allen,

Sinds vandaag op het forum, aangenaam! Mijn naam is Maarten, 41 en opgegroeid met fietsen in alle vormen.

Normaal rijd ik op een racefiets cannondale CAAD 12 , maar na een mooie zomerdag op de track in Schoorl weer helemaal enthousiast geworden van het mountainbiken. In mijn jeugd veel op de mountainbike gefietst en mooie gebieden gezien.

Het aanbod is momenteel echt super, echter ook zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie, hopelijk kunnen jullie mij helpen? Ik vind een merk niet belangrijk, hoeft ook geen rolls royce onder de fietsen te zijn, maar wel degelijk en goed. Ik begrijp dat hoe meer je betaald, hoe beter de fiets... Deore afgemonteerd is voor mij prima, op mijn racefiets rijd ik ook mooie tochten met een 105 afmontage. Ik ben 183 cm en 79 kilo. Via marktplaats een tweedehands of een ouder model vind ik ook prima, denk dat ik dan iets mooiers kan krijgen voor minder geld....

De volgende fietsen vind ik persoonlijk erg mooi, maar wellicht hebben jullie een andere mening?

https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-3-2019

https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2020

https://www.12gobiking.nl/cube-attentio ... -rood-2019

https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-3-2019

https://www.canyon.com/en-nl/mountain-b ... be=RD%2FBK

Dank voor jullie reactie....
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik heb even naar die Merida gekeken omdat mijn vriendin afgelopen jaar er ook zo een heeft gekocht alleen die van haar was wel volledig XT afgemonteerd. Zelf heb ik Trek X-caliber 9 en die komt ook in jou zoek ranche. Ik zou je aanraden om minimaal een volledig XT afgemonteerde fiets te kopen (eentje van een bekend merk) en als je een overjarig model kiest kom je daarmee rond jou prijs uit.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Wizzy82 schreef: di 17 december 2019, 19:05 Ik heb even naar die Merida gekeken omdat mijn vriendin afgelopen jaar er ook zo een heeft gekocht alleen die van haar was wel volledig XT afgemonteerd. Zelf heb ik Trek X-caliber 9 en die komt ook in jou zoek ranche. Ik zou je aanraden om minimaal een volledig XT afgemonteerde fiets te kopen (eentje van een bekend merk) en als je een overjarig model kiest kom je daarmee rond jou prijs uit.
Waarom zou je voor minimaal volledig xt afgemonteerd gaan? Slx en zelfs deore volstaat prima. En wat vind jij een bekend merk?
Ik denk dat je beter een fiets kan hebben die lekker zit, dan volledig xt afgemonteerde fiets. Daarnaast vind ik zelf een goede vork belangrijker dan per sé slx/xt afmontage.
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Veel wielrenners willen ook dat hun fiets minimaal ultegra afgemonteerd is, ik rijd zelf met 105 en dat vind ik heerlijk, slijtvast en degelijk. Deore lijkt me vergelijkbaar met 105....? Daarnaast had ik vroeger altijd deore, en dat heeft zich mooi doorontwikkeld, dus minder zal het niet worden.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

SLX voldoet prima hoor, en bij de meeste fietsen onder de € 1000,-- ( denk dat je in die klasse zoekt ? ) is het vaak een mix van componenten. Heb zelf de Cannondale 3 uit 2019, deels SLX en gewoon een hele fijne nette bike met voor z'n prijs een goede afmontage. ( zeker nu met de opruimingsprijs )
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4790
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Wizzy82 schreef: di 17 december 2019, 19:05 Ik zou je aanraden om minimaal een volledig XT afgemonteerde fiets te kopen...
Wat een onzin. SLX is bijna gelijkwaardig spul, hooguit iets zwaarder. Overigens is Deore inderdaad ook prima, weinig mis mee.
Een goede luchtgeveerde vork is veel belangrijker, en een degelijke wielset eigenlijk ook wel. Kijk vooral daarnaar.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

+1
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Maarten1978 schreef: di 17 december 2019, 20:39 Veel wielrenners willen ook dat hun fiets minimaal ultegra afgemonteerd is, ik rijd zelf met 105 en dat vind ik heerlijk, slijtvast en degelijk. Deore lijkt me vergelijkbaar met 105....? Daarnaast had ik vroeger altijd deore, en dat heeft zich mooi doorontwikkeld, dus minder zal het niet worden.
SLX is de equivalent van 105 op de weg, ook in de zin dat het vrij (dit keer heel) snel de verbeteringen van de hogere groepen krijgt. Deore zou vergelijkbaar moeten zijn met Tiagra en loopt wat verder ‘achter’.
Allebei is niet echt iets mis mee, maar de nieuwe SLX groep is nu wbt prijs/kwaliteit/technologie erg interessant.
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

cheizberd schreef: di 17 december 2019, 23:43
Maarten1978 schreef: di 17 december 2019, 20:39 Veel wielrenners willen ook dat hun fiets minimaal ultegra afgemonteerd is, ik rijd zelf met 105 en dat vind ik heerlijk, slijtvast en degelijk. Deore lijkt me vergelijkbaar met 105....? Daarnaast had ik vroeger altijd deore, en dat heeft zich mooi doorontwikkeld, dus minder zal het niet worden.
SLX is de equivalent van 105 op de weg, ook in de zin dat het vrij (dit keer heel) snel de verbeteringen van de hogere groepen krijgt. Deore zou vergelijkbaar moeten zijn met Tiagra en loopt wat verder ‘achter’.
Allebei is niet echt iets mis mee, maar de nieuwe SLX groep is nu wbt prijs/kwaliteit/technologie erg interessant.
Dank voor deze toevoeging!
Maarten1978
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 17 december 2019, 11:28

Giant-E schreef: di 17 december 2019, 22:27
Wizzy82 schreef: di 17 december 2019, 19:05 Ik zou je aanraden om minimaal een volledig XT afgemonteerde fiets te kopen...
Wat een onzin. SLX is bijna gelijkwaardig spul, hooguit iets zwaarder. Overigens is Deore inderdaad ook prima, weinig mis mee.
Een goede luchtgeveerde vork is veel belangrijker, en een degelijke wielset eigenlijk ook wel. Kijk vooral daarnaar.
Lees inderdaad overal over de vork, ga me daar eens in verdiepen. Tot dusver erg leerzaam, ben mijn budget al aan het bijstellen. Beter in een keer goed, dan volgend jaar weer iets nieuws moeten kopen
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maarten1978 schreef: wo 18 december 2019, 00:13 Lees inderdaad overal over de vork, ga me daar eens in verdiepen. Tot dusver erg leerzaam, ben mijn budget al aan het bijstellen. Beter in een keer goed, dan volgend jaar weer iets nieuws moeten kopen
Racefiets er bij inruilen! Kun je nog een prijsklasse hoger gaan :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Lars TB schreef: wo 18 december 2019, 19:00
Maarten1978 schreef: wo 18 december 2019, 00:13 Lees inderdaad overal over de vork, ga me daar eens in verdiepen. Tot dusver erg leerzaam, ben mijn budget al aan het bijstellen. Beter in een keer goed, dan volgend jaar weer iets nieuws moeten kopen
Racefiets er bij inruilen! Kun je nog een prijsklasse hoger gaan :winkie:
:lol: :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3266
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

gijsje schreef: di 17 december 2019, 20:58 SLX voldoet prima hoor, en bij de meeste fietsen onder de € 1000,-- ( denk dat je in die klasse zoekt ? ) is het vaak een mix van componenten. Heb zelf de Cannondale 3 uit 2019, deels SLX en gewoon een hele fijne nette bike met voor z'n prijs een goede afmontage. ( zeker nu met de opruimingsprijs )
Helemaal eens!
Volledig XT afgemonteerd is echt niet nodig.
Een voorvork maakt meer verschil.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4790
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Voorbeeldje: ik rij zelf met Deore afmontage maar heb er wel een dikke RS Pike onder liggen.
Mijn vorige fiets was volledig SLX, echter met een Reba. Ook goed hoor, maar die Pike voelt kompleet anders.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Niks mis met Deore, maar een extra argument voor slx is de compatibiliteit van 11 speed. Niet dat je die 1 of 2 versnellingen extra nodig hebt, maar je hebt in ieder geval de mogelijkheid om kapotte onderdelen te vervangen met slx of xt.. met Deore zit je aan 10 speed (en dus Deore of lager of oudere slx xt onderdelen) vast tot je alles ineens vervangt.
Plaats reactie