Zelfbouw hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Mad Wally schreef: ma 16 december 2019, 13:37 Update

Al deze frames hebben een HTA van 65°.
Uit de reviews lees ik ook dat deze niet echt uitnodigen om hard over XC trails te rijden, maar veel meer bedoeld zijn voor het trail/all mountain gebeuren.

Voor mij staat XC voorop en daar moet de fiets vooral op geënt zijn. Mijn huidige Cannondale trail 1 heeft een HTA van 71° en dat is het andere uiterste.
De Kona Honzo heeft een HTA van 68° en lijkt daarmee een mooie, maar wat duurdere optie.

Kan iemand me vertellen waar je Stalen/Aluminium Kona frames kunt kopen en wat die ongeveer zouden moeten kosten want ik zie op het internet hele hoge prijzen van 1500+ voor Carbon frames.

Wat zou nog meer een optie zijn voor een vergelijkbaar frame?
Is dit iets?
Carbon On One met XC geo voor 600 pond. Reach is wel iets korter, minder moderne Geo.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor alle reacties, ben weer wat verder gekomen.
supermoos2907 schreef: ma 16 december 2019, 14:48 Ik heb nog een Cotic Soul hangen. Laatste nieuwe model, 1.5 jaar oud, in de kleur oranje en de grootste maat. Ben zelf 1.90 lang, dus dat moet goed komen. Laat maar weten, mocht je interesse hebben.
Die is 27,5 en ik wil echt 29". Verder lijkt de L me toch echt te klein, volgens de tabel tot 1,91m.
de hollander schreef: di 17 december 2019, 00:27
Mad Wally schreef: ma 16 december 2019, 13:37 Update

Al deze frames hebben een HTA van 65°.
Uit de reviews lees ik ook dat deze niet echt uitnodigen om hard over XC trails te rijden, maar veel meer bedoeld zijn voor het trail/all mountain gebeuren.

Voor mij staat XC voorop en daar moet de fiets vooral op geënt zijn. Mijn huidige Cannondale trail 1 heeft een HTA van 71° en dat is het andere uiterste.
De Kona Honzo heeft een HTA van 68° en lijkt daarmee een mooie, maar wat duurdere optie.

Kan iemand me vertellen waar je Stalen/Aluminium Kona frames kunt kopen en wat die ongeveer zouden moeten kosten want ik zie op het internet hele hoge prijzen van 1500+ voor Carbon frames.

Wat zou nog meer een optie zijn voor een vergelijkbaar frame?
Is dit iets?
Carbon On One met XC geo voor 600 pond. Reach is wel iets korter, minder moderne Geo.
Nee, dat is toch weer te dicht bij wat ik nu heb.

De keuze lijkt nu te gaan tussen:
Kona Honzo (St en Al frames in de maat XL worden op dit moment niet aangeboden voor zover ik weet)
On One Scandal (toch weer in mijn lijstje, maar momenteel uitverkocht in maat XL)
On One Big Dog (stalen versie van Scandal, vind de kleuren niet mooi)
Cotic SolarisMAX (nieuwe optie)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

De Honzo en Big Dog zijn wel fors aan het gewicht voor een XC+ fiets wat mij betreft. Cotic is met 800,- ruim boven je budget.

Santa Cruz Chameleon Al past ook wel mooi in je straatje, maar ook die is ruim boven je budget....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

NS Bikes Eccentric misschien? Ik pas met 183 cm net op de L, dus voor 190 zou dat ook moeten kunnen.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

suravida schreef: di 17 december 2019, 12:49 De Honzo en Big Dog zijn wel fors aan het gewicht voor een XC+ fiets wat mij betreft. Cotic is met 800,- ruim boven je budget.

Santa Cruz Chameleon Al past ook wel mooi in je straatje, maar ook die is ruim boven je budget....
Met 96 kg ben ik zelf ook niet de lichtste. Ik snap ook wel dat een fiets waar je iets meer mee kunt dan de Hollandse hobbelpaadjes ook wat steviger en zwaarder is. XC is weliswaar het primaire doel, maar een vakantie moet hij ook aan kunnen. Ik verwacht trouwens dat het de Scandal wordt als deze weer leverbaar is, is mooi en betaalbaar, tenzij ik tegen een Honzo aan loop. Door de eindejaarsbonus is er ook wat meer ruimte :winkie:
Demoniac schreef: di 17 december 2019, 12:59 NS Bikes Eccentric misschien? Ik pas met 183 cm net op de L, dus voor 190 zou dat ook moeten kunnen.
Ware het niet dat ik 1.95 ben, of het moet de 50+ krimp zijn :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Mad Wally schreef: di 17 december 2019, 10:02

De keuze lijkt nu te gaan tussen:
Kona Honzo (St en Al frames in de maat XL worden op dit moment niet aangeboden voor zover ik weet)
Honzo AL frames worden niet los verkocht. Los frame van 2019 is staal en los frame van de 2020 honzo modellen is carbon. Je zal op het internet (2e hands) moeten zoeken of een honzo kopen en onderdelen verkopen om er je eigen fiets van te maken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MTBRemco schreef: wo 18 december 2019, 22:37
Mad Wally schreef: di 17 december 2019, 10:02

De keuze lijkt nu te gaan tussen:
Kona Honzo (St en Al frames in de maat XL worden op dit moment niet aangeboden voor zover ik weet)
Honzo AL frames worden niet los verkocht. Los frame van 2019 is staal en los frame van de 2020 honzo modellen is carbon. Je zal op het internet (2e hands) moeten zoeken of een honzo kopen en onderdelen verkopen om er je eigen fiets van te maken.
Dat van de Al frames begon ik al te vermoeden. 2e hands zijn ze erg lastig aan te komen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

commencal meta? Nukeproof scout? Niet echt XC fietsen, maar met de juiste techniek ga je net zo hard. Tenzij je lange rechte (saaie) paadjes rijdt.
Omdraaien kan altijd nog!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

JMA1992 schreef: vr 20 december 2019, 13:39 commencal meta? Nukeproof scout? Niet echt XC fietsen, maar met de juiste techniek ga je net zo hard. Tenzij je lange rechte (saaie) paadjes rijdt.
Beide leuke fietsen, maar de meta vraagt om een 140-160 mm vork en de scout heeft al een lage bbh met een 130 mm vork. De Scandal heeft meer bodemvrijheid met een 120 mm vork.

Tenzij er nog een leuke Honzo opduikt zal het wel de scandal worden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Deze is misschien ook een optie klik
Plaats reactie