Sram of Shimano crankstel?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik wil een nieuwe fiets opbouwen, waarschijnlijk wordt het een On One Scandal.

Nu ben ik bezig het een en ander uit te zoeken qua componenten. Het meeste levert geen vragen op, maar ik twijfel over het crankstel. Het is een boost frame, maar ik wil mijn huidige non boost wielset en 11 speed XT derailleur overzetten.

Het achterwiel wil ik quick en dirty overzetten met symmetrische spacers en een spacer voor de remschijf. De kettinglijn loopt dus 3 mm te ver naar binnen voor een boost frame.

Nu kan ik kiezen voor een Shimano of Sram crankset. Ik begrijp dat Shimano een 53 mm kettinglijn hanteert en Sram 52 mm en die dus beter zou zijn.

Ik heb een voorkeur voor Shimano, gewoon omdat de rest ook allemaal Shimano is. Maar is die ene mm de moeite waard om voor Sram te kiezen? En als ik voor Sram zou kiezen, kies ik dan voor 24 mm of voor DUB?
En hoe zit het met het Sram voorblad? Ik vind het profiel van de tanden erg opvallend. Heeft dat echt voordelen? Sram boost is trouwens meestal 12 speed. Maakt dat uit, is dat ook gewoon met 11speed te gebruiken?

Ik kan natuurlijk het blad bij een Shimano crank ook naar binnen brengen met spacers.

Iemand die dit vaker bij de hand heeft gehad?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat betreft maatvoeringen maakt het allemaal weinig uit. Die ene millimeter gaat het verschil niet maken. Ik vind de SRAM cranks mooier om naar te kijken, maar dat is persoonlijk. De directe montage van SRAM vind ik dan ook wel weer goed. Maar Shimano is dan weer betaalbaarder.


Gewoon kiezen waar jouw voorkeur naar uit gaat dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: za 21 december 2019, 15:19 Wat betreft maatvoeringen maakt het allemaal weinig uit. Die ene millimeter gaat het verschil niet maken. Ik vind de SRAM cranks mooier om naar te kijken, maar dat is persoonlijk. De directe montage van SRAM vind ik dan ook wel weer goed. Maar Shimano is dan weer betaalbaarder.


Gewoon kiezen waar jouw voorkeur naar uit gaat dus!
En 12 speed Sram voorblad met 11 speed ketting, gaat dat goed?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wat voor bracketpot heeft de Scandal? 73 of 68mm? Als het 68 is zou je kunnen spelen met spacers (2.5mm dik)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: za 21 december 2019, 15:48 En 12 speed Sram voorblad met 11 speed ketting, gaat dat goed?
Dat werkt prima met elkaar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

baron062 schreef: za 21 december 2019, 16:08 Wat voor bracketpot heeft de Scandal? 73 of 68mm? Als het 68 is zou je kunnen spelen met spacers (2.5mm dik)
73 mm. Boost frame.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Er zijn tandwielen met 3mm en 6mm offset. Op mijn boost fiets heb ik een 3mm offset tandwiel gemonteerd en op mijn non-boost fiets heb ik een 6mm offset tandwiel gemonteerd. Beide fietsen hebben 1x11 en de kettinglijn is bij beide recht op het 5e tandwiel vanaf de kleinste.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: za 21 december 2019, 15:19De directe montage van SRAM vind ik dan ook wel weer goed. Maar Shimano is dan weer betaalbaarder.
Denk dat ik nu een kleine 15 jaar met HT2 cranks rijdt en ze nu op de meeste fietsen heb zitten, omdat ze bevallen en zoals Lars zegt betaalbaar zijn. Edoch toen ik begin dit jaar een nieuwe 29" opbouwde bewust gekozen om geen Shimano crank te nemen maar SRAM (DUB in dit geval) om de andere reden die Lars noemt: direct mount, waar je eigenlijk niet omheen komt wanneer je de mogelijkheid wil om <30T te rijden.

Shimano is er nu inmiddels ook met een direct mount maar...
1) met SRAM hoef je niet weer een extra dedicated hulpstuk mee tenemen, de Torx bit voor SRAM is universeel (goedkoper en een stuk kleiner)...
2) direct mount chainrings vind je betaalbaarder voor SRAM dan Shimano. In het bijzonder de metalen versie is goedkoop en bijna onverwoestbaar, wat toch ook een invloed op betaalbaarheid gaat hebben wanneer je ~3 chainrings wilt hebben.


Ofwel voor de keuze van de crank die je wilt hebben, je ook even afvragen welke chainring je wilt (kunnen) rijden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de knoop doorgehakt en gekozen voor de Sram GX eagle boost 32T DUB versie met een bijpassend bb.

Gebruik gemaakt van de kortingsactie van futurumshop😀
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Hallo,
Weet iemand of een xtr 12speed ketting op een eagle xo1 voorblad past?? Dit i.v.m. de tandvorm??
Waarom Xtr; Xtr zou lichter zijn,minder weerstand hebben (vlgs.een engelse test) en is ook goedkoper.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie