Advies voor een nieuwe MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
RBRB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 18:54

Hallo! Ik lees al een tijdje jullie forum, maar heb ook maar eens besloten om een account aan te maken. Op dit moment fiets ik ongeveer anderhalf jaar op een Cube Aim Pro 2019 https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... llow-2019/ Deze fiets is zeer basic en heb ik aangeschaft omdat ik nog niet zeker wist of het mountainbiken mij wel ging bevallen. Ik heb echter de smaak helemaal te pakken en ben dan ook van plan om een nieuwe fiets aan te schaffen

Ik zat onder andere te denken aan de volgende fietsen
- Cube Reaction C:62 https://www.mantel.com/cube-reaction-c62?spec
- Giant Fathom 29er 1 GE https://www.mantel.com/giant-fathom-29er-1-2018
- Grand Canyon AL SL 8.0 https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2035.html

Ik vind het echter zeer lastig om een juiste keuze te maken. Welke zouden jullie aanraden, ik weet namelijk niet precies waar ik op moet letten? Of zouden jullie een andere fiets aanraden, welke valt in dit prijssegment?

Alvast bedankt! :D
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

De Cube & de Canyon hebben beide 2 x 11 speed, de Giant is 1 x 12 en da's een wezenlijk verschil. De meeste merken stappen in het segment boven de € 1000,-- over op 1 x 11/12 en of dat een voordeel of nadeel is laat ik in het midden. ( ik vind het snel naar een heel lage versnelling schakelen met een 2 x 11 geen probleem )
Qua afmontage zit je bij zowel Cube of Canyon geramd, kan geen ander merk aan tippen in dezelfde prijsklasse. Maar een fiets moet ook lekker "zitten" en da's heel persoonlijk...en bij een Canyon is dat wat complexer om uit te vinden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar fiets je meestal? Waar wil je je fiets (voor) gebruiken? Hoe groot ben je en wat weeg je?
De Cube en Giant zijn met 100mm meer race georiënteerd. De Giant heeft met de Reba de wat betere vork. En is zeer fors afgeprijsd, waardoor een mooie 1x12 SRAM afmontage, icm die vork, het een erg aantrekkelijk aanbod maken.
De Grand Canyon heeft een stevigere dikkere 120 mm 34 Fox vork, en als enige een dropper, banden met meer grip, wat 'm zeer allround maakt en ook geschikt voor wat zwaardere technische trails.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RBRB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 18:54

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ben ongeveer 1,73 meter en weeg 65 kilogram. Ik wil mijn fiets vooral gaan gebruiken voor de lokale MTB-routes/singletracks.

Vanwege de korting lijkt de Giant mij erg interessant. Verder is de Cube carbon, maakt dit nog veel verschil? Welke zouden jullie kiezen? Of zouden jullie een totaal andere fiets aanbevelen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar precies liggen jouw lokale tracks dan? Hoe lastig, technisch, zijn ze? Vlak Nl? Limburg? UHR? Etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Voor gebruik in Nederland zou ik voor de Gaint gaan.
Allu frame maar toch weegt hij een kilo minder dan de cube, en al bijna 2 vergeleken met de canyon.
Verder is de 1x12 meer dan genoeg hier in nl, en ziet er beter/clean uit.
Voor het geld wat die Gaint nu kost ga je niet veel beters vinden denk ik.
RBRB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 18:54

aurelius schreef: vr 27 december 2019, 21:34 Waar precies liggen jouw lokale tracks dan? Hoe lastig, technisch, zijn ze? Vlak Nl? Limburg? UHR? Etc.
Mijn routes liggen vooral in Noord Limburg/ zuid-oost Brabant en zijn dus niet echt heuvelachtig.
RBRB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 18:54

Glenn422 schreef: vr 27 december 2019, 23:47 Voor gebruik in Nederland zou ik voor de Gaint gaan.
Allu frame maar toch weegt hij een kilo minder dan de cube, en al bijna 2 vergeleken met de canyon.
Verder is de 1x12 meer dan genoeg hier in nl, en ziet er beter/clean uit.
Voor het geld wat die Gaint nu kost ga je niet veel beters vinden denk ik.
Ja inderdaad, hij is inderdaad erg licht. Qua afmontage/voorvork is deze ook erg goed toch? Waarschijnlijk ga ik hier wel veel verschil merken met mijn huidige mountainbike :lol:

Het enige nadeel van de Giant vind ik de kleuren, deze vind ik wel wat minder. De Cube en Canyon vind ik wel mooier
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

XT en SLX zit qua niveau behoorlijk dicht bij elkaar. Voor de gemiddelde fietser zijn beide groepen echt ruim voldoende.
Alle drie de fietsen hebben hun sterke punten.
-Cube een carbon frame
-Giant een 12 speed groep
-Canyon de veel betere en stijvere vork.

Het grootste 'nadeel' vind ik persoonlijk de kleurstellingen van de eerste twee fietsen. Dat maakt dat ze er in mijn ogen erg goedkoop uit zien. Beetje een Halfords idee krijg ik er bij.
Het gewichtsverschil is voor de gevorderde fietser een dingetje hoewel je ook niet altijd beter af bent met het lichtste van het lichtste. Het moet allemaal wel heel blijven.
Te zijner tijd kun je al een paar honderd gram besparen met een andere wielset maar dat is voor later zorg.

Je geeft aan 65 kilo te wegen, dan kun je echt gaan voor een super lichte wielset waardoor je zomaar ruim een halve kilo zou kunnen besparen op je huidige wielen.

Als ik moest kiezen ging ik voor de Canyon, vanwege de vork en de kleurstelling.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
RBRB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 18:54

slapbandje schreef: za 28 december 2019, 01:42 Als ik moest kiezen ging ik voor de Canyon, vanwege de vork en de kleurstelling.
Bedankt voor jouw bericht! Zou je kunnen aangeven wat precies het verschil is tussen de vork van de Giant en de Canyon? Ik dacht namelijk dat de vork van Giant eigenlijk beter was :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is een FOX Rhythm niet echt superieur aan een Reba wat werking betreft en met 65 kg maakt dat tikje minder stijfheid absoluut niet uit. Hooguit biedt 120 mm inderdaad meer controle en wat meer comfort.

Voor dit geld zou ik de Giant pakken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

RBRB schreef: za 28 december 2019, 10:44
slapbandje schreef: za 28 december 2019, 01:42 Als ik moest kiezen ging ik voor de Canyon, vanwege de vork en de kleurstelling.
Bedankt voor jouw bericht! Zou je kunnen aangeven wat precies het verschil is tussen de vork van de Giant en de Canyon? Ik dacht namelijk dat de vork van Giant eigenlijk beter was :roll:
De stanchions (binnenpoten) van de Reba hebben een diameter van 32mm. Die van de Fox zijn 34mm dik. Dat geeft over het algemeen een stijvere vork die onder flinke belasting minder snel zal flexen.
Of jij met je 65 kilo bij die grens in de buurt komt daar valt over te discussiëren en daarnaast is het altijd een persoonlijke voorkeur qua merk natuurlijk maar ik zou altijd voor de dikkere vork gaan.
De vork is het duurste onderdeel van deze fietsen en mocht je de Giant aanschaffen en toch de vork willen upgraden zit je meteen aan een flinke kostenpost.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, in dit geval de Giant.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

aurelius schreef: za 28 december 2019, 11:09 Yep, in dit geval de Giant.

:o :o :o :o :o :o :o
Dit moet volgens mij de eerste keer zijn dat jij geen Canyon adviseert :winkie:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lijkt maar zo, hoor. Met zijn lengte, dat vlieggewicht, dat gebied, die aanbieding... eitje. Kan zelfs die Grand Canyon niet tegenop :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie