Advies voor een nieuwe MTB

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

slapbandje schreef: za 28 december 2019, 11:04
RBRB schreef: za 28 december 2019, 10:44

Bedankt voor jouw bericht! Zou je kunnen aangeven wat precies het verschil is tussen de vork van de Giant en de Canyon? Ik dacht namelijk dat de vork van Giant eigenlijk beter was :roll:
De stanchions (binnenpoten) van de Reba hebben een diameter van 32mm. Die van de Fox zijn 34mm dik. Dat geeft over het algemeen een stijvere vork die onder flinke belasting minder snel zal flexen.
Of jij met je 65 kilo bij die grens in de buurt komt daar valt over te discussiëren en daarnaast is het altijd een persoonlijke voorkeur qua merk natuurlijk maar ik zou altijd voor de dikkere vork gaan.
De vork is het duurste onderdeel van deze fietsen en mocht je de Giant aanschaffen en toch de vork willen upgraden zit je meteen aan een flinke kostenpost.
Met zijn 65 kg flext de Reba evenveel als de 34 bij mijn 85 kg. Dan zou je eerder kunnen gaan stellen dat de 34 misschien te stijf is voor hem!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Een vork die te stijf is?
Dat moet, op de valreep, toch wel de grap van het jaar zijn!
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

slapbandje schreef: za 28 december 2019, 12:39 Een vork die te stijf is?
Dat moet, op de valreep, toch wel de grap van het jaar zijn!
Misschien moet je de verslagen over de FOX 36 op diverse websites (Pinkbike...) er eens op terug slaan! Zijn niet mijn woorden... .


Ja, er is iets te zeggen over enige flex in een vork. In de motorfietswereld speelt dat al eeuwen. Een vork die een tikje beweging van het voorwiel toe staat geeft daarmee soms meer grip omdat het wiel niet direct weg stuitert op een hobbeltje als je plat in de bocht ligt.



Laten we 65 kg en flex in een vork dus maar beschouwen als de grap van het jaar! Daarbij is een Reba met 32 mm poten nog aardig stijf vergeleken met een SID en al helemaal met een 32 SC. Ooit al eens met een Sapphire 32 gereden? Meer dan voldoende stijf voor een lompe, 85 kg rijder!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Glenn422
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 11 december 2019, 19:49

Gewoon naar mantel rijden en gaan kijken hoe ze in het echt zijn.
Kleuren op een plaatje van je telefoon zijn anders dan in het echt. Kan me niet voorstellen dat je daar staat en zegt dat je die Gaint niet mooi vind.
RBRB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 27 december 2019, 18:54

Bedankt voor het goede advies. Ik ben nu een stuk wijzer geworden. Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken voor de Giant en het lijkt me toch slim om even te gaan kijken hoe die in het echt is :-D
Plaats reactie