Ik fiets de afgelopen jaren steeds ‘vaker’ verhard op een Canyon Roadlite 6.0 racefiets uit 2010, alweer 9 jaar oud dus. Shimano 105 afgemonteerd, nog een tripple. Ooit cassette met groter bereik erop gezet, prima voor de allersteilste klimmen in Blg net over de grens en in Zuid L. zelf.
Nou is het comfort ver te zoeken op het beroerde Blg asfalt, en het jeukt altijd als ik leuke onverharde paadjes zie. En velgremmen remmen natuurlijk van geen meter, maar ach, het gaat.
Ik wil mijn racefietsje eventueel tunen richting meer comfort en een beetje meer reserve op onverharde landwegen. Velgremmen dan maar accepteren.
Welke bredere volumineuzere band zou dan passen op die ouderwetse smalle velgen (Mavic Aksium, van de toen gangbare velgbreedte), die het op asfalt en ‘offroad light’ goed doet?
Hoe breed kun je gaan, de band kan niet te breed worden tov de velgbreedte? Achterbrug heeft wel plek. En het moet licht blijven rollen op asfalt.
Daarnaast kan ik er nog een flexende zadelpen opzetten van Canyon, en klaar zijn de upgrades voor een comfortabele bike die dan ook een beetje offroad aankan.
Alternatief: een hele nieuwe fiets kopen, en vanwege de prijs-kwaliteit verhouding zou dat dan zeker weer een Canyon worden. Deze alu Grail 7,0 bv., in groen, lijkt me wel wat.
Voordeel: op een flexende zadelpen na wel helemaal af, mn ook met schijfremmen uitgerust.
https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... quantity=1.
Ben benieuwd naar jullie bandentips met name, en naar de eventuele overwegingen ‘oude tunen’ vs ‘nieuwe aanschaffen’.
Tips mbt oude racefiets tunen vs nieuwe gravelbike aanschaffen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 27 december 2019, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
hoe het zit met de banden weet ik niet, het is natuurlijk wel heel gaaf om te tunen, je oude beessie weer voor een nieuw doel in kunnen zetten.
maar ALS je de keuze hebt voor nieuw zou ik voor nieuw gaan met alle voordelen van nieuwere technieken, doorontwikkelde onderdelen enz enz
maar ALS je de keuze hebt voor nieuw zou ik voor nieuw gaan met alle voordelen van nieuwere technieken, doorontwikkelde onderdelen enz enz
getunede oude racefiets is ook meer een oude cyclocrosser dan een gravelbike.. de langere geometrie van de gravel gaat hem zeker voor langere ritten aangenamer maken.
Ligt er vooral aan wat je comfortabel kan spenderen. (weeeeral)
Ligt er vooral aan wat je comfortabel kan spenderen. (weeeeral)
-
- All rounder
- Berichten: 68
- Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
- Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)
Ten opzichte van de velgbreedte zal het wel meevallen. Een volumineuze band gaat echter ook richting de staande buis. Ook moeten de velgremmen om de band heen vallen. Ik heb ooit een stalen Gazelle racefiets voorzien van 33 mm gravelbanden. Het achterwiel moest in de achterste stand. Als dat niet horizontaal verstelbaar was, had dat sowieso niet gepast. Even goed moest ik eerst wat lucht uit de banden laten om de band binnen de velgrem te krijgen. Daarna weer op druk brengen. Vervolgens hoopte het zand al gauw op rond de remmen. Uiteindelijk een crossframe gekocht met cantilevers.
Ik vermoed dat het met 28 mm wel ophoudt. Met mijn racer met 25 mm slicks pak ik ook wel onverharde paadjes. Zolang het geen modder is, of mul zand, gaat dat wel.
Misschien leuk om te proberen, maar als je veel onverhard gaat rijden, zal je gauw naar wat meer geschikte setup gaan zoeken.
Comfort zou ik vooral in een lage bandendruk zoeken.
Ik vermoed dat het met 28 mm wel ophoudt. Met mijn racer met 25 mm slicks pak ik ook wel onverharde paadjes. Zolang het geen modder is, of mul zand, gaat dat wel.
Misschien leuk om te proberen, maar als je veel onverhard gaat rijden, zal je gauw naar wat meer geschikte setup gaan zoeken.
Comfort zou ik vooral in een lage bandendruk zoeken.
Vaak past zelfs 28 mm al niet meer tussen de remmen. Zowel de voor- als achterrem zit soms laag gemonteerd en dan komt de band bovenin tegen de rem.
En bij 6 bar in een 28 mm band wil een lichtgewicht velg wel eens wat gaan uit staan door de druk en krijg je een schokkerig remgedrag.
25 mm zal wel voelbaar verschil geven ten opzichte van 23 mm, maar van comfort kun je nog niet spreken.
Ik zeg: goede reden om naar een nieuwe fiets te kijken (en met een beetje mazzel hebben die kromme stuurtjes volgend jaar nog steeds een eigen BOTY, dus maak er iets speciaals van )
En bij 6 bar in een 28 mm band wil een lichtgewicht velg wel eens wat gaan uit staan door de druk en krijg je een schokkerig remgedrag.
25 mm zal wel voelbaar verschil geven ten opzichte van 23 mm, maar van comfort kun je nog niet spreken.
Ik zeg: goede reden om naar een nieuwe fiets te kijken (en met een beetje mazzel hebben die kromme stuurtjes volgend jaar nog steeds een eigen BOTY, dus maak er iets speciaals van )
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3238
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Al op een gravelracer test gereden ?
Als je er al 1 denkt te willen kun je zomaar helemaal om zijn.
Dus als je je fiets verbouwt, zeker niet gaan testrijden.
Als je er al 1 denkt te willen kun je zomaar helemaal om zijn.
Dus als je je fiets verbouwt, zeker niet gaan testrijden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
@Thnx Lars, 25mm gaat niet veel brengen, mhhh...
@Tiewrap, Igor rijdt er sinds kort ook mee, en nog wat fietsmaten. Worden met name verhard gebruikt met soms wat offroad stukjes. Afgelopen zondag reden ze mee een lange downhill af bij Banneux, eigenlijk al echt MTB-werk. Toen was de interesse definitief gewekt .
Pure snelheid op asfalt boeit me niet (behalve bergaf), het gaat meer om lang comfortabel kunnen touren (en natuurlijk vervolgens uitproberen waar de grenzen offroad liggen).
Denk dus dat ik het al weet... heb de besteltijden al gechecked ...
@Tiewrap, Igor rijdt er sinds kort ook mee, en nog wat fietsmaten. Worden met name verhard gebruikt met soms wat offroad stukjes. Afgelopen zondag reden ze mee een lange downhill af bij Banneux, eigenlijk al echt MTB-werk. Toen was de interesse definitief gewekt .
Pure snelheid op asfalt boeit me niet (behalve bergaf), het gaat meer om lang comfortabel kunnen touren (en natuurlijk vervolgens uitproberen waar de grenzen offroad liggen).
Denk dus dat ik het al weet... heb de besteltijden al gechecked ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Velgremmen zou ik bij ons niet adviseren. Maar een gravelracer voor die paatjes tussendoor rondom Val-Dieu is zeker een aanrader vooral omdat die wegen er daar niet zo best bij liggen. Ik rij daarom ook met een 29-44 crank en 11-32t cassette.
Alleen 6 bar met een 28mm band met jou gewicht... Ik zou daar eerst eens mee spelen. Ik rij 32mm tubeless en rij op de weg 4.0 en in het veld 3.0bar met mijn 100kg. Veel mensen rijden met veel te veel druk in hun racer.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Precies waar ‘ie meestal gebruikt gaat worden, @RealEpic. Zuid L tot 3LP, Val Dieu, Banneux, Luik, Lanaken, Maasmechelen.
Die Grail heeft een 11-34 cassette en 46/30 crank. Da’s ongeveer even licht als mijn huidige trippletje waarmee ik bv Rue Tesny ook overleef.
Verder een Shimano GRX 600/810 gravel groupset.
Schwalbe G-One Bite 40mm banden op een DT 1850 wielset.
Groene is eind feb leverbaar, de alu ‘raw’ per direct. Allebei mooi.
Die Grail heeft een 11-34 cassette en 46/30 crank. Da’s ongeveer even licht als mijn huidige trippletje waarmee ik bv Rue Tesny ook overleef.
Verder een Shimano GRX 600/810 gravel groupset.
Schwalbe G-One Bite 40mm banden op een DT 1850 wielset.
Groene is eind feb leverbaar, de alu ‘raw’ per direct. Allebei mooi.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Kijk zo zien we het graag, een N+1 geval die graag overtuigd wil worden, maar voor de vorm toch maar vraagt of N niet voldoende is en na 2 posts al bijna besteld heeft.
Goed dat je voor een dubbel gaat, een enkel blad voor waar jij rijdt toch een compromis.
Ik heb ook een dubbel gekozen 50-34 (had hem graag met een 46-30 besteld maar dat was niet mogelijk) met 11-42 cassette en ben daar erg blij mee.
Rij rondom Nijmegen, Groesbeek, Reichswald en heb het lichtste verzet geregeld nodig en gebruik het zwaarste verzet ook vaak.
Goed dat je voor een dubbel gaat, een enkel blad voor waar jij rijdt toch een compromis.
Ik heb ook een dubbel gekozen 50-34 (had hem graag met een 46-30 besteld maar dat was niet mogelijk) met 11-42 cassette en ben daar erg blij mee.
Rij rondom Nijmegen, Groesbeek, Reichswald en heb het lichtste verzet geregeld nodig en gebruik het zwaarste verzet ook vaak.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Ipv de Grail zou je ook kunnen kijken naar de echte crosser als je meer houdt van MTB parcoursen dan alleen maar landwegen pakken.
Net even wat vinniger.
Persoonlijk snap ik de gravelrace lobby niet zo goed, op een hedendaagse crosser gaat het net zo makkelijk.
Rijd zelf op een Crux die gewoon zeer comfortabel is en lekker soepeltjes overal doorheen stuurt.
Rijdt zelf met 1x11 met 40-36 als lichtste verzet, dat zou ik in Limburg wel anders kiezen.
Ben zelf geen fan (achteraf) van de SRAM handgrepen.
Ik heb kleine handen en de Shimano hoods liggen 10x lekkerder in de hand, let daar ook op bij aanschaf.
Net even wat vinniger.
Persoonlijk snap ik de gravelrace lobby niet zo goed, op een hedendaagse crosser gaat het net zo makkelijk.
Rijd zelf op een Crux die gewoon zeer comfortabel is en lekker soepeltjes overal doorheen stuurt.
Rijdt zelf met 1x11 met 40-36 als lichtste verzet, dat zou ik in Limburg wel anders kiezen.
Ben zelf geen fan (achteraf) van de SRAM handgrepen.
Ik heb kleine handen en de Shimano hoods liggen 10x lekkerder in de hand, let daar ook op bij aanschaf.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Bestellen doe ik nog niet hoor. Ik zit er nog over te lezen, crosser vs gravelracer.
Nieuwe fiets moet vooral comfortabel zijn op lange nagenoeg verharde tochten, met slecht asfalt. Een paadje mee kunnen pakken als ik eens wil afsteken. 100km vlak langs de Maas moet kunnen, maar vooral ook probleemloos 1000hm klimmen/dalen. Gravelracer zal tgv gewicht en rolweerstand daar een tik inleveren? Zandpaden in het bos of landwegen op het plateau van Margraten moet ‘ie gewoon makkelijk aankunnen.
Voor het echte offroad werk heb ik de Lux.
Enige nadeeltje van de gravelracer lijkt me het gewicht van pak en beet een kg meer tov een racefiets/crosser. En een crosser is iets meer gericht op scherpere bochtjes rijden, kortere rondjes, wat nerveuzer, vinniger. Een gravelbike is vaak wat meer afdaalgericht, wat rustiger, meer op comfort gericht op lange tochten.
Denk dat de gravelracer een mooie basis is voor hier. Eventueel een 2e set met lichtere wielen/andere banden kan ‘m meer tunen richting race.
Nieuwe fiets moet vooral comfortabel zijn op lange nagenoeg verharde tochten, met slecht asfalt. Een paadje mee kunnen pakken als ik eens wil afsteken. 100km vlak langs de Maas moet kunnen, maar vooral ook probleemloos 1000hm klimmen/dalen. Gravelracer zal tgv gewicht en rolweerstand daar een tik inleveren? Zandpaden in het bos of landwegen op het plateau van Margraten moet ‘ie gewoon makkelijk aankunnen.
Voor het echte offroad werk heb ik de Lux.
Enige nadeeltje van de gravelracer lijkt me het gewicht van pak en beet een kg meer tov een racefiets/crosser. En een crosser is iets meer gericht op scherpere bochtjes rijden, kortere rondjes, wat nerveuzer, vinniger. Een gravelbike is vaak wat meer afdaalgericht, wat rustiger, meer op comfort gericht op lange tochten.
Denk dat de gravelracer een mooie basis is voor hier. Eventueel een 2e set met lichtere wielen/andere banden kan ‘m meer tunen richting race.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Er is geen echt scherpe scheiding tussen diverse cx en gravelracer modellen. Er zijn heel nerveuze cx fietsen maar ook veel relaxtere. Ook zit er nogal wat verschil in ruimte voor brede banden.
Ik heb bv een titanium Pickenflick cx frameset in gebruik als gravelracer en die is erg relaxed en heeft enorm veel ruimte voor bredere banden. Met een setje Conti Xking 27.5x 2.0 banden erin en minimaal 1:1 klimverzet is er niet veel meer waar ik niet door kom.
Gewichtverschil tussen beide types zit in schijfremmen (die wegen meer als canti's) , banden/wielen ( 33mm cx band op 17mm velg vs 42mm gravel op 21-25mm velg) en evt groepsets ( wide range cassettes en cranksets zijn ook iets zwaarder) .
Ik zou vooral zorgen dat je minimaal 42mm banden en liefst ook 650B met 2.1" in je nieuwe fiets kwijt kunt, dan kun je alle kanten op op ruiger terrein.
Ik heb bv een titanium Pickenflick cx frameset in gebruik als gravelracer en die is erg relaxed en heeft enorm veel ruimte voor bredere banden. Met een setje Conti Xking 27.5x 2.0 banden erin en minimaal 1:1 klimverzet is er niet veel meer waar ik niet door kom.
Gewichtverschil tussen beide types zit in schijfremmen (die wegen meer als canti's) , banden/wielen ( 33mm cx band op 17mm velg vs 42mm gravel op 21-25mm velg) en evt groepsets ( wide range cassettes en cranksets zijn ook iets zwaarder) .
Ik zou vooral zorgen dat je minimaal 42mm banden en liefst ook 650B met 2.1" in je nieuwe fiets kwijt kunt, dan kun je alle kanten op op ruiger terrein.
Die grail is gewoon een lekkere gravelbike met goede afmontage. Zo een zou ik zelf ook direct kopen. Wielen zijn goed en kunnen heel wat hebben.
Verschil tussen een crosser is er wel degelijk. Dat merk je pas als je een op een wisselt op hetzelfde parcours en dezelfde dag. En met hetzelfde merk.
Maar die carbon pen van Canyon is wel meesterlijk. Althans, imho.
Verschil tussen een crosser is er wel degelijk. Dat merk je pas als je een op een wisselt op hetzelfde parcours en dezelfde dag. En met hetzelfde merk.
Maar die carbon pen van Canyon is wel meesterlijk. Althans, imho.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Klopt ik heb eerst mtb omgebouwd en toen test gereden. Fout.... heeft geleid tot bestelling van gravelracer.