MTB Route Bergen op Zoom

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Crapton schreef: di 24 december 2019, 21:07 Nieuwe route beter dan de oude? Even afwachten hoe de route inslijt. Beter of slechter moeilijk te zeggen, het is natuurlijk anders en wennen.

...Er zijn altijd mensen die hun auto echt precies voor de route zetten, best irritant.

Gisteren nog de planning om zwart weer eens te rijden, maar hij houd niet van water.
Heb hem na het eerste nieuwe stuk maar afgebroken om verdere schade te voorkomen.
Hoop dat dit niet teveel problemen gaat geven in de toekomst.

Verder is zo'n auto toch best een leuke technische feature toch ? :tong
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

heb hem nu 2x gereden, denk als hij is ingereden dat er best een leuke kan worden,
ik vond hem verrassend droog liggen vandaag
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

hwpaints schreef: wo 25 december 2019, 13:41 ik vond hem verrassend droog liggen vandaag
Gelukkig.
Misschien morgen maar weer eens een rondje zwart proberen, kijken hoe het er bij ligt.

Groen was vandaag op plaatsen echt een modderpoel, helemaal mijn ding maar zie het niet zitten om zwart aan gort te rijden.
Beetje lullig voor de bouwers.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Weet niet of er hier mensen meelezen die betrokken zijn bij het Kragge parcours, maar ik probeer het maar:

Zit er al iets in de planning wat betreft onderhoud/herstel ?
Met name de stukken voor de kombochten zijn behoorlijk kapot geremd en zou toch wel prettig zijn als dat hersteld wordt.
Wil met alle plezier meehelpen, maar ga niet zomaar op eigen houtje graven/harken op een open parcours.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Vandaag de nieuwe zwarte route weer eens gereden.
Begint zich al een mooi stevig padje te vormen waar mensen rijden. :-q

Vond het moeilijk begaanbare in het begin leuk, maar nu het makkelijker berijdbaar is is het toch wel leuker.
Kan meer snelheid maken waardoor je nog beter moet anticiperen.

Je moet in tegenstelling tot de kragge en de groene route ook veel meer oneffenheden opvangen met je armen en benen (rijd hardtail met stugge 100mm vering) en dat vind ik een erg leuke afwisseling.
Maakt het weer een workout op zijn eigen manier.
BartB
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 22:56
Mijn mountainbike: Ritchey Ultra Team

Hallo mannen, komende zaterdag wordt er weer onderhoud gepleegd aan de zwarte route. Alle hulp is welkom.

0m 09.30 verzamelen de route bouwers aan de Delweg/Heideweg, breng een hark en een schep mee. Vragen naar Herman.

Als je wilt helpen maar deze zaterdag geen tijd hebt mag je mij een pb’tje sturen dan zet ik je op de lijst.
http://www.wielenstudio.nl handgebouwde wielen, onderhoud en onderdelen
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Was leuk om vandaag mee te mogen helpen. :D
Zie je ook eens dat die routes niet zomaar ontstaan.

Ook leuk om te zien dat andere mensen er plezier van hebben.
Neemt gelijk dat "maakt niet uit wat anderen ervaren, als hij voor mij maar leuk is" gevoel weg.

Gaan we zeker vaker doen. :-q
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Chapeau naar de trail builders van Kragge!! Vandaag een aantal ronden gereden. Het parcours is prachtig aangelegd, van goed grind. De klimmetjes zijn wel steil, maar niet zo stijl dat je echt moet gaan staan. Hierdoor denk ik dat het parcours geschikt voor een heel groot publiek. Er zijn veel rockgardens aangelegd, erg leuk! Niet alleen zijn de rock gardens zelf erg leuk, er is altijd een goede chicken. Ook als je al in de zwarte lijn zit kan je nog chicken en niet de drop of rock doen! Dit maken ttf's heel toegankelijk voor minder technisch aangelegde fietsers. Over boswielrenners gesproken, ik heb er nog nooit meer gezien als vandaag. Jezus zeg ze zaten allemaal te klagen dat het te veel klimmen is en dat de bochten niet lekker flowen (wat onzin is, het is techniek die op dit parcours telt.) Ik hoop dat door deze route veel boswielrenners meer plezier kunnen halen uit technische bochten, downhills, drops, klimmen en het flow vinden.

Dit terzijde, ik heb echt enorm genoten van de stenen waar je op grote snelheid overheen kan vliegen. Moge deze route een voorbeeld voor andere routes.
General Lee
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 november 2019, 00:36

En zo is t!

Er wordt momenteel hard gewerkt aan de trails. Zwart wordt echt weer leuk!

Binnenkort meer info hier maar voor nu:

Trail building: Zaterdag 11 jan om 9.30 uur verzamelen aan de heideweg oversteek mtb trail.
Stuur mij vooraf ff een PB als je wilt komen helpen. We willen geen Project X achtige taferelen natuurlijk :winkie:
Neem eigen schep en hark mee aub.
Parkeren bij houtstapel.
Vragen naar Herman, alle hulp is welkom :-q
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Crapton schreef: di 24 december 2019, 21:07 Daarbij graag de ingang en uitgang van het lusje blokkeren tegen auto's met steenblokken of palen. Er zijn altijd mensen die hun auto echt precies voor de route zetten, best irritant.
Ik kwam eens een motoragent tegen juist op het moment dat er voertuigen te dicht bij een in-/uitgang geparkeerd stonden nabij De Berk. Half ervoor/pal naast. Levensgevaarlijk, want je ziet geen ander verkeer aankomen.
Ik wees deze motoragent erop, waarna hij zijn schouders ophaalde. Hij vond het prima. Toen ik hem vroeg of het dan ook prima is om een fiets op de afrit van een snelweg te parkeren, antwoordde hij niet negatief.
Tja... Vraag me serieus af hoe zulke mensen in functie kunnen blijven. :-?

Heb ook het idee dat die parkeervoorzieningen vooral voor De Berk (verkeerd) zijn aangelegd. Daarom krijg ik altijd een heel naar gevoel als ik er langs fiets. :roll:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/313 ... en-gewonde

Lekker stemming wordt er zo gemaakt. Toevallig dat dit in het winterseizoen gebeurd?? :-{
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

hanjovdberg schreef: do 16 januari 2020, 18:34 https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/313 ... en-gewonde

Lekker stemming wordt er zo gemaakt. Toevallig dat dit in het winterseizoen gebeurd?? :-{
Ik las het artikel ook!
Ik ken de route zelf niet, maar op de beelden zie ik nou geen heel schokkende hindernissen of zo?
Tegelijk is er blijkbaar wel iemand die daar een dwarslaesie heeft opgelopen.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

hanjovdberg schreef: do 16 januari 2020, 18:34 https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/313 ... en-gewonde

Lekker stemming wordt er zo gemaakt. Toevallig dat dit in het winterseizoen gebeurd?? :-{
Veel mountainbikers zitten al jaren te vragen naar meer technische routes dichter bij huis. Nu is er een parcours wat redelijk beroep kan doen op je techniek. Niets te moeilijk, en je kan overal links en rechts er langs. Nu gebeuren er een paar ongelukken (kan gebeuren, is logisch als er techniek bij komt kijken). Daarna wordt nu de schuld door mountainbikers op de route gelegd dat die gevaarlijk zou zijn! Er is niemand die je verplicht om het risico te nemen als je nog niet de skills hebt. Het wordt zelfs sterk afgeraden. De route is dus niet gevaarlijk, eigen risico.

Natuurlijk is het erg dat er ongelukken gebeuren. Het is juist normaal dat ook heel ervaren fietsers verongelukken, dit hoort erbij. Maar ik denk niet dat je nu kan zeggen dat dit een terrorroute is. In het buitenland kan het nog een miljoen keer heftiger, waar dan wekelijks ongelukken gebeuren. Hier klaagt niemand over. Iedereen die op zo een plek fietst weet het risico. Het is van den domme om nu de gemeente verantwoordelijk te stellen. Door deze negatieve publiciteit zullen er in de toekomst veel minder technische routes worden aangelegd. Doodzonde.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het probleem is dat een schans van pakweg 40 cm niet gezien wordt als iets gevaarlijks. Maar ten eerste word je een stuk hoger gelanceerd en ten tweede krijg je op het schansje dat in beeld is ook nog een klap na als je de fiets gewoon laat lopen alsof het een drop is. En dan is een klein schansje opeens toch een best gevaarlijk ding. Als dat je eerste ervaring met zo iets is, dan denk je er nietsvermoedend overheen te kunnen gaan. Niet dus.

Het is ook niet zo dat je dit soort dingen dus op de routes of paden in het buitenland tegen komt, dus dat is een vrij slechte vergelijking.

Je kunt de schuld blijven neerleggen bij de rijders, als het keer op keer mis gaat moet je misschien toch andere maatregelen nemen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: do 16 januari 2020, 19:18 Het probleem is dat een schans van pakweg 40 cm niet gezien wordt als iets gevaarlijks. Maar ten eerste word je een stuk hoger gelanceerd en ten tweede krijg je op het schansje dat in beeld is ook nog een klap na als je de fiets gewoon laat lopen alsof het een drop is. En dan is een klein schansje opeens toch een best gevaarlijk ding. Als dat je eerste ervaring met zo iets is, dan denk je er nietsvermoedend overheen te kunnen gaan. Niet dus.

Het is ook niet zo dat je dit soort dingen dus op de routes of paden in het buitenland tegen komt, dus dat is een vrij slechte vergelijking.

Je kunt de schuld blijven neerleggen bij de rijders, als het keer op keer mis gaat moet je misschien toch andere maatregelen nemen... .
Nee ik vind het ook heel jammer. Ik vind dat er bij iedere ttf op de route een bordje moet komen van een plaatje waarop je kan zien hoe je hem kan rijden, wat er dan zal gebeuren en wat het risico is.

Over die routes in het buitenland gesproken: dan rijdt jij toch andere routes dan ik.

Het ging dus ook niet mis met een beginner, dus ik neem aan dat het risico gewoon in te schatten was.

Ik vind het echt jammer, maar ik vind dat we in Nederland echt meer technische routes nodig hebben. (Iets met boswielrenners die dan echte MTB ers worden). Deze tragische gebeurtenissen gaan ten koste van het mountainbiken in Nederland.
Plaats reactie