HELP! Nieuwe mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Wesley Gemert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 29 december 2019, 00:24

Goedenavond,

Met veel plezier heb ik gereden op mijn huidige (beginners)fiets maar deze is inmiddels aan vervanging toe daar er verschillende onderdelen aan het verslijten zijn en het niet meer loont deze te vervangen.

Mijn eerste fiets zat op ongeveer €600 aanschaf maar ik ben nu van plan om een wat duurdere/betere fiets te nemen.
Budget: €1500 maar dat komt niet op €100 als ik een buitenkansje kan scoren.

Zelf heb ik geen duidelijke voorkeur voor een merk of afmontage maar wat me opvalt is dat in deze prijsklasse veel bikes zijn uitgerust met SRAM SX/NX of Shimano XT/SLX. Na enige onderzoek trek ik voorzichtig de conclusie dat je van SRAM toch minimaal de GX serie moet hebben wil dat gelijkwaardig zijn aan de Shimano XT/SLX???
Met GX afmontage kom ik ook weer in een duurdere klasse dus lijkt me Shimano in mijn geval de beste keuze tenzij jullie zeggen dat bijvoorbeeld NX ook gelijkwaardig is.

Qua merken heb ik vooral gekeken naar Scott en Cube, deze merken hebben de lokale dealers. Voor nu lijkt het erop dat je bij Scott vooral de naam betaald. Mijns inziens zijn onderstaande fietsen vergelijkbaar met elkaar maar zit er toch een prijsverschil tussen van €700.

Scott Scale 950: https://www.12gobiking.nl/scott-scale-950-2020
Cube Reaction Pro: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-pro-2020

Ik "tour" vooral in zuid-oost brabant en noord limburg.
Trek jullie advies vooral breder dan deze 2 modellen en merken want ik sta voor alles open!

Alvast bedankt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Voor het merk Scott betaal je inderdaad wat meer dan een Cube, de vork in de Scott is van een wat hoger niveau dan de vork in de Cube. De wielen in de Cube hebben een interne breedte van 21 mm, van de Scott kan ik er geen info over vinden, maar vermoed dat die breder zijn.

Voor een buitenkansje zou je hier nog even naar kunnen kijken:

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-pro-2019

Carbon frame, GX Eagle.
Wesley Gemert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 29 december 2019, 00:24

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Scott zal ik dan maar buiten beschouwing laten.

SRAM of Shimano ben ik nog niet helemaal over uit, lees ook regelmatig dat SRAM onderdelen duurder zijn om te vervangen dus wellicht doe ik er dan verstandig aan om voor een fiets met Shimano parts te gaan.

Of is het zo dat de GX serie beter is dan XT/SLX?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wesley Gemert schreef: wo 1 januari 2020, 22:17 SRAM of Shimano ben ik nog niet helemaal over uit, lees ook regelmatig dat SRAM onderdelen duurder zijn om te vervangen dus wellicht doe ik er dan verstandig aan om voor een fiets met Shimano parts te gaan.

Of is het zo dat de GX serie beter is dan XT/SLX?
Veel spul is ook uitwisselbaar of te vervangen door nog andere merken. Zo zijn bijvoorbeeld de cassettes van Sunrace goed op niveau en meestal betaalbaarder dan de Shimano of SRAM versie. Kettingen van KMC zijn ook iets goedkoper. Maar nu zijn het ook geen werelden van verschil.

De nieuwe 12 speed Shimano XT en SLX groepen worden door de diverse journalisten op een tikje hoger niveau neergezet dan de GX groep van SRAM. Vooral als het dan gaat om soepel schakelen onder belasting. Maar met de GX groep is wat dat betreft al niets mis. Dus ik zou het daar verder niet van af laten hangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/29760/
Heb er vorige week nog een gekocht (red)
Bij Hopmans in Bergen op Zoom geven ze 20% korting op 2020 modellen. dus voor 959 euro heb je een super mooie fiets.
(heb er wel een 34 T voorblad opgezet)
who dares wins
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Wesley Gemert schreef: zo 29 december 2019, 01:28 ...

Zelf heb ik geen duidelijke voorkeur voor een merk of afmontage maar wat me opvalt is dat in deze prijsklasse veel bikes zijn uitgerust met SRAM SX/NX of Shimano XT/SLX. Na enige onderzoek trek ik voorzichtig de conclusie dat je van SRAM toch minimaal de GX serie moet hebben wil dat gelijkwaardig zijn aan de Shimano XT/SLX???
...
Uiteraard zal een schakelsysteem uit ene hoger segment net dat beetje stijver en lichter zijn, en daardoor net wat strakker schakelen (ook onder belasting), maar met moderne schakelsystemen is dit niet echt de meest invloedrijke factor aan je fiets. Ik zou meer aandacht besteden aan een goede voorvork, een stijf frame, in de juiste maat, en de juiste wielen. Wanneer het relevanter wordt kun je altijd nog een andere derailleur monteren.
Wesley Gemert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 29 december 2019, 00:24

Big_Philly schreef: ma 6 januari 2020, 14:16
Wesley Gemert schreef: zo 29 december 2019, 01:28 ...

Zelf heb ik geen duidelijke voorkeur voor een merk of afmontage maar wat me opvalt is dat in deze prijsklasse veel bikes zijn uitgerust met SRAM SX/NX of Shimano XT/SLX. Na enige onderzoek trek ik voorzichtig de conclusie dat je van SRAM toch minimaal de GX serie moet hebben wil dat gelijkwaardig zijn aan de Shimano XT/SLX???
...
Uiteraard zal een schakelsysteem uit ene hoger segment net dat beetje stijver en lichter zijn, en daardoor net wat strakker schakelen (ook onder belasting), maar met moderne schakelsystemen is dit niet echt de meest invloedrijke factor aan je fiets. Ik zou meer aandacht besteden aan een goede voorvork, een stijf frame, in de juiste maat, en de juiste wielen. Wanneer het relevanter wordt kun je altijd nog een andere derailleur monteren.
Bedankt voor jullie reacties.
In de prijsklasse waar ik zoek kom ik dus zowel GX als XT of SLX tegen, dan moet ik mijn beslissing daar maar niet van af laten hangen.

Wat betreft de voorvork daar zie ik een heleboel variatie in maar ik heb geen enkel idee wat goed is, al meermaals wat informatie over gezocht maar ik kom er niet aan uit.. Bij de meeste fietsen zie ik RockShox Recon silver, RockShox Judy silver, Fox 32 float rythm.

Laatste vraag; zou ik voor een 2019 model gaan dan zou ook een carbon frame tot de mogelijkheden behoren maar voor carbon ben ik toch wat huiverig, krijg je niet snel haarscheurtjes in het frame van alle hobbels of val? Kan ik dan niet beter voor een licht alu frame gaan?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee, da`s een fabeltje. Bovendien is carbon ook nog eens beter te repareren dan alu.

We gooien er nog even een klassieker in: https://www.youtube.com/watch?v=w5eMMf11uhM
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

@Topcistarter: in welke regio woon je? Alleen maar cube en scott in de buurt lijkt mij qua dealer schappen wel erg beperkt.
Wesley Gemert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 29 december 2019, 00:24

Rsw85 schreef: di 7 januari 2020, 17:56 @Topcistarter: in welke regio woon je? Alleen maar cube en scott in de buurt lijkt mij qua dealer schappen wel erg beperkt.
Gemert (zuid-oost Brabant) Cube/Scott is dan in een straal van 20km en bij een speciaalzaak.
De plaatselijke Profile heeft wellicht nog wat anders maar ik ga dan toch liever naar een speciaalzaak.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Wesley Gemert schreef: wo 8 januari 2020, 22:30
Rsw85 schreef: di 7 januari 2020, 17:56 @Topcistarter: in welke regio woon je? Alleen maar cube en scott in de buurt lijkt mij qua dealer schappen wel erg beperkt.
Gemert (zuid-oost Brabant) Cube/Scott is dan in een straal van 20km en bij een speciaalzaak.
De plaatselijke Profile heeft wellicht nog wat anders maar ik ga dan toch liever naar een speciaalzaak.
Effe op Google zoeken en ik zie fietsservice nergens berkvens in Gemert. Volgens de website hebben zij Trek in het assortiment.
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

Wesley Gemert schreef: ma 6 januari 2020, 22:33
Bedankt voor jullie reacties.
In de prijsklasse waar ik zoek kom ik dus zowel GX als XT of SLX tegen, dan moet ik mijn beslissing daar maar niet van af laten hangen.

Wat betreft de voorvork daar zie ik een heleboel variatie in maar ik heb geen enkel idee wat goed is, al meermaals wat informatie over gezocht maar ik kom er niet aan uit.. Bij de meeste fietsen zie ik RockShox Recon silver, RockShox Judy silver, Fox 32 float rythm.

Laatste vraag; zou ik voor een 2019 model gaan dan zou ook een carbon frame tot de mogelijkheden behoren maar voor carbon ben ik toch wat huiverig, krijg je niet snel haarscheurtjes in het frame van alle hobbels of val? Kan ik dan niet beter voor een licht alu frame gaan?
Die voorvorken zitten allemaal bij mijn weten zo'n beetje in hetzelfde segment. Ik ben geen kenner; zelf in zekere zin ook nog een beginner, dus corrigeer me als ik er naast zit... Volgens mij zijn alle 3 deze vorken luchtgeveerd; daar ga je sowieso heel blij van worden. Bij twijfel zou ik daarnaar vragen. Voordeel van luchtvering in een voorvork is de natuurlijke progressie: de eerste paar cm beweegt je vork heel soepel, m.a.w. kleine oneffenheden worden goed opgevangen; pas bij een wat grotere indrukking gaat je vork echt weerstand bieden.
Coil springs zijn over hun hele slaglengte even strak en geven dus minder comfort; daarnaast zijn ze zwaarder.

Ik ben zelf voor aluminium gegaan omdat het wat onderhoudsvriendelijker is. Bij carbon loont het de moeite om een momentsleutel aan te schaffen; als je wat te strak aandraait kun je het frame anders beschadigen. Aluminium is in die zin vergevingsgezinder.
Maar als je bereid bent iets meer moeite te doen en een momentsleutelsetje aan te schaffen (kost niet het eind van de wereld) is carbon een hele valide optie!
Plaats reactie