Schoorl inside out! Nieuwe routes nog niet geopend!

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: di 31 december 2019, 14:51
Lars TB schreef: di 31 december 2019, 12:10

Als toevoeging: de aanrijdroute is via de groene lijn, niet van rood af op het laatste moment een slinger maken naar de drop. En dan ligt de aanrijdroute er dus prima bij!
Eh dus je hoeft niet opeens een scherpe bocht naar rechts te maken bij deze drop? : Suprised :
Precies. Vanaf de groene lijn is het maar heel flauw rechtsaf, heb je een paar meter rechtdoor tot de drop. Alle tijd om je voor te bereiden :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KILROY schreef: di 31 december 2019, 15:10
yo-eddy schreef: di 31 december 2019, 11:23

"dat ding" is een passief iets en kan jou dus geen 3 maanden revalidatie bezorgen, hoe vervelend ook, dat was echt jijzelf ........ en daar ben je niet alleen in hoor :bier:
En ik maar hopen op wat mededogen tijdens deze dagen 😉. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, het was mijn eigen gekluns. Slecht zicht, mul en te hoogmoedig. In willekeurige volgorde.

Overigens was er een toeschouwer die mijn arm zag bungelen maar eerst vroeg of mijn fiets geen schade had. 💪
Kijk, liefhebber met hart voor de fiets! :-q :bier:

Maar het is gewoon een rot kuiltje wat je ook nauwelijks kunt zien. Ik kreeg ook een keer een klap van mijn achterwiel (haalde de bocht nog wel) maar ben daarna terug gelopen om te kijken wat ik nou geraakt had.

Mijn mening is dat die niet zomaar in een route moet liggen, ook niet als die zwart of rood is. Gewoon omdat die niet echt op valt. Maak er dan een echte drop van.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

KILROY schreef: di 31 december 2019, 15:10
yo-eddy schreef: di 31 december 2019, 11:23

"dat ding" is een passief iets en kan jou dus geen 3 maanden revalidatie bezorgen, hoe vervelend ook, dat was echt jijzelf ........ en daar ben je niet alleen in hoor :bier:
En ik maar hopen op wat mededogen tijdens deze dagen 😉. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, het was mijn eigen gekluns. Slecht zicht, mul en te hoogmoedig. In willekeurige volgorde.

Overigens was er een toeschouwer die mijn arm zag bungelen maar eerst vroeg of mijn fiets geen schade had. 💪
Sorry, wellicht wat lompe reactie ..... Noord Hollander dus kan het niet altijd helpen :winkie:
Sterker nog, ik heb zelf zo'n 15 jaar terug ook een AC luxatie (Tossy 2, randje 3) opgelopen tegen de boom (degene die nu al paar jaar weg is) onderin de kuil ...... het was die dag veel te warm, vreselijk mul en ik reed met een slecht humeur naar beneden omdat mijn achterderailleur was vastgelopen in de klim vd Nok ........... anyway, gewoon een wijze les voor mijzelf geweest om altijd scherp te blijven en gelukkig snel en volledig hersteld.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
chrisscross
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 873
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 20:12

Nou, net de proef op de som genomen en zelf de kuil gereden. Naar mijn mening is hij alleen maar makkelijker geworden... :roll: ik had echt nergens last van. Een maat van me, die toch super ervaren is en een goede afdaler zei dat hij er wel wat moeite mee had. Wellicht ligt het er ook een beetje aan waar je de drop precies neemt, in het midden of de rand. Ik vloog iig met gemak over het gat erachter. Daarna terug gelopen en nog een keer gedaan. :P
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hij is iets hoger geworden. (was verzakt) Het gat tussen het einde van de matten en de drop, en achter de bewuste drop is het wat opgehoogd met zand wat daar ooit lag. Ook is de drop beter rolbaar gemaakt. (zoals de kneet drop) Maar dit is dus al weer deels weg geremd. Dus het stelt inderdaad niet zo veel voor. Het is meer de mensen die zich zelf overschatten die er problemen mee hebben. Wij zouden het nog iets kunnen verbeter door net als bij de Kneet er nog een schapenhekje er in te verwerken. Dit scheelt in het weg remmen van zand. De bocht onder in de kuil is het gene wat echt veranderd is, en naar mijn mening een hele verbetering. Rolt nu veel beter door.
◼︎ Go round the outside.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Je hebt mensen die de afdaling van de Nok volgas nemen en mensen zoals ik die er toch moeite mee houden.

Het snelheidsverschil tussen deze groepen is aanzienlijk.
Die snelle groep zal die drop in de kuil dan ook niet merken, dat zijn goede afdalers die dat stuk toch al volgas namen.

Gisteren met tijgerhaai 1 rijder gezien die even liet zien hoe het moest.
Zo soepel en snel zonder rare klappen.

Ik denk dat het ook met lef te maken heeft, ik geloof namelijk dat wat meer snelheid het een stuk makkelijker maakt.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Je kan ‘m gewoon rollen. Niks aan de hand. Het is de hagedis in je hoofd die blokkeert en zegt nee. Mijn tip oefen de drops bij easy difficult.

Neem voor de drop de aanvalshouding aan. (De kikker/gummybearen/boobs to the bar) Op het moment dat je voorwiel over de rand rolt strek je je armen en zo druk je als ware je wiel in het gat. Je zwaartepunt hou je boven je trapas. (Navel) Je kont naar achteren verplaatsen dus.

Het stikt van de filmpjes op jouwbuis maar een heleboel laten je het verkeerd zien. Beste optie is een clinic volgen. Uit persoonlijke ervaring kan ik je GoMTB en Mountainbike Challenge aanbevelen. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Rebel MTB geeft ook met enige regelmaat clinics in springen, drops en balans en obstakels bij het Twiske.
Ik heb daar 2?? weken geleden een clinic met drops gevolgd wat werd opgebouwd van oefenen van de basishouding naar roll-offs tot drops van goed een meter waar je daarna ook vol vertrouwen vanaf gaat :)
Afbeelding

Ik ben nog geen heel technische fietser en heb er best veel aan.

OT: vd week maar eens de drop bekijken :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zo'n hoog ding als op dit plaatje zou ik dus sowieso niet af durven haha : Suprised :
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Rayb81 schreef: wo 1 januari 2020, 03:01 Zo'n hoog ding als op dit plaatje zou ik dus sowieso niet af durven haha : Suprised :

O, ik ben ook lid van team stoeprandje hoor. Ik ben van dingen afgereden die je in Nederland moeilijk vind (ze zijn er wel) En in Schotland te Glentress van de Step down / Gap jump. Dat is een soort de kuil xl Waar je dus boven het gat in springt en je land wel ergens op de curve. Voor je er aan begint denk je moet dit? Maar eens je 'm een paar keer gedaan hebt is het haast jammer dat de dag er op zit. Probleem is alleen dat het bij ons allemaal baby routes zijn en je dit soort grappen dus haast niet tegen komt. Als je dan weer eens voor zo'n hindernis staat zegt je hagedis nee. :-? We moeten dus meer technische geintjes op onze routes hebben dan blijf je het genoeg herhalen om het gewoon te worden. :D
◼︎ Go round the outside.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: wo 1 januari 2020, 00:30 Rebel MTB geeft ook met enige regelmaat clinics in springen, drops en balans en obstakels bij het Twiske.
Ik heb daar 2?? weken geleden een clinic met drops gevolgd wat werd opgebouwd van oefenen van de basishouding naar roll-offs tot drops van goed een meter waar je daarna ook vol vertrouwen vanaf gaat :)
Afbeelding

Ik ben nog geen heel technische fietser en heb er best veel aan.

OT: vd week maar eens de drop bekijken :)
Mooi plaatje, maar wel klinische omgeving ..... de meeste drops liggen nml. niet zo netjes, beetje scheef, beetje off camber, boompjes en rotsen links en recht etc etc.....
De techniek van droppen is oersimpel, goed kijken en mentale kracht blijkt in de praktijk de bottleneck.
Die drop op jouw foto is hoger dan de drop op Schoorl toch wordt die in Schoorl als veel lastiger ervaren, dat komt alleen door de ligging (en de consequenties als het daar fout gaat ;) ).

Ps, zoontje (8) van IronhorseErik reed 'm vandaag :-q

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Helemaal mee eens, maar als je eerst de basis leert en weet wat je onder gecontroleerde omstandigheden beheerst dan kun je dat daarna herhalen in lastigere/meer trail omstandigheden.
Wat dat betreft zijn er bij ons in de regio weinig tot geen mogelijkheden om dit soort dingen te oefenen in een meer natuurlijke omgeving.
Zelf zie ik het als zwemmen in golven op zee. Dat doe je ook pas nadat je je A en B diploma in het pierebadje hebt gehaald. Dat nivo voel ik mij soms nog ongeveer op de fiets. De vleugeltjes zijn af, maar verder nog continue lerende met de mogelijkheden en beperkingen die we hier hebben :winkie:

Mij helpt het in ieder geval.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurf schreef: wo 1 januari 2020, 21:46 Helemaal mee eens, maar als je eerst de basis leert en weet wat je onder gecontroleerde omstandigheden beheerst dan kun je dat daarna herhalen in lastigere/meer trail omstandigheden.
Wat dat betreft zijn er bij ons in de regio weinig tot geen mogelijkheden om dit soort dingen te oefenen in een meer natuurlijke omgeving.
Zelf zie ik het als zwemmen in golven op zee. Dat doe je ook pas nadat je je A en B diploma in het pierebadje hebt gehaald. Dat nivo voel ik mij soms nog ongeveer op de fiets. De vleugeltjes zijn af, maar verder nog continue lerende met de mogelijkheden en beperkingen die we hier hebben :winkie:

Mij helpt het in ieder geval.
Mee eens! Eerst de techniek leren en vertrouwd raken met drops, desnoods op een stoeprand.
Helaas is er in Nederland bijna nergens een mogelijkheid om drops in verschillend hoogtes te oefenen (zoals bijvoorbeeld in Beringen)
Zelfde geld voor table jumps etc.
Eigenlijk zou elke route bij de start een soort skills area moeten hebben waar je dit soort dingen kan oefenen voordat je de trail op gaat.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jurf schreef: wo 1 januari 2020, 00:30 Rebel MTB geeft ook met enige regelmaat clinics in springen, drops en balans en obstakels bij het Twiske.
Ik heb daar 2?? weken geleden een clinic met drops gevolgd wat werd opgebouwd van oefenen van de basishouding naar roll-offs tot drops van goed een meter waar je daarna ook vol vertrouwen vanaf gaat :)
Afbeelding

Ik ben nog geen heel technische fietser en heb er best veel aan.

OT: vd week maar eens de drop bekijken :)
Half April hebben we een clinic niveau 4 van Mikey's Bike Adventures in Malmedy waar we dan drops en sprongen echt eens moeten gaan leren. Ben erg benieuwd :winkie:
Plaats reactie