Ketting slijt enorm snel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

JMA1992 schreef: vr 8 november 2019, 14:05 Is een goedkope cassette dan eigenlijk duurkoop??

Waar smeren jullie mee?
Ik gebruik enkel Boeshield T9 , ketting na elke rit schoonvegen, om de 2 ritten bijsmeren en indien nodig demonteren en volledig spoelen met reinigingsmiddel. ( brake cleaner of dasty )
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt. Dat laatste doe ik overigens ook. Ik smeer met wet muc off maar vind die erg nat. Zat te denken aan Morgans chain oil.

Maar daar is vast wel een andere topic voor, voordat deze wordt omgetoverd tot smeermiddelen :D
Omdraaien kan altijd nog!
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Smeren met Muc-off???? Dat spul is juist bedoeld om je gehele fiets te ontdoen van modder e.d. Je ketting wordt daar ook heel netjes en brandschoon van, gebruik ik al jaren.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Benno Z schreef: za 9 november 2019, 10:48 Smeren met Muc-off???? Dat spul is juist bedoeld om je gehele fiets te ontdoen van modder e.d. Je ketting wordt daar ook heel netjes en brandschoon van, gebruik ik al jaren.
nee gewoon de kettingolie van muc-off. :D
Omdraaien kan altijd nog!
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Nou, inmiddels ketting, cassette, body en beide voorbladen vervangen en na zo'n kleine 100km is het "gekraak" alweer terug. Zowel ik als de fietsenmaker begrijpen er totaal niets van. Als ik de ketting heel goed schoonmaak en NIET insmeer dan is het het minst erg, zodra ik ga smeren wordt het na een tijdje rijden erger. Ik smeerde mijn vorige fiets al jaren met zeer positief resultaat met Shimano dry lube, en in de winter met Shimano wet lube. Ik heb nu SKS chain your lube geprobeerd maar dat trekt enorm veel vuil aan; de ketting was binnen de kortste tijd zwart en kraakte nog veel erger.
Het gebeurt alleen op de 4-5 grootste kransjes op mijn 2 x 11 speed. Op de kleine kransjes is hij muisstil. Het maakt niet uit of ik voor op het grote of kleine blad rij en het gebeurt ook als ik voor klein en achter groot rij. Ik zal morgen als het licht eens een filmpje posten.
Even ter info, deze fiets is nieuw gekocht.
Laatst gewijzigd door Benno Z op do 2 januari 2020, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik zou beginnen met de ketting nog eens secuur te checken op lengte, en of hij er goed op zit. (Shimano ketting moet met de merknaam naar buiten) Daarna de b-tension netjes afstellen.

Ik kon mn b-schroef niet perfect afstellen omdat ik mn ketting 1 schakeltje te kort had. Maar als ik je eerste foto met de KMC ketting zie dan lijkt me die aan de lange kant.
Put something exciting between your legs!
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Ketting heeft de juiste lengte, was van de fabriek ook al oké.

KMC heeft geen draairichting.

B-tension is ook okee.

De fiets ben ik al meerdere malen diverse weken kwijt geweest naar de fietsenmaker, en de body, cassette en voorbladen zijn bij Shimano geweest ter beoordeling.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

1x11 maken? :D
Omdraaien kan altijd nog!
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Ik heb heel bewust voor 2 x 11 gekozen.... Maar dat zou geen oplossing zijn natuurlijk.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Is je crank spider wel recht? Golft het grote blad niet een beetje als je rond draait?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Heb je hetzelfde probleem ook met een ander merk ketting? Mijn Shimano 11speed loopt het mooist met een Sram pc1170 ketting. Ik kan me herinneren dat toen het spul nieuw was, bij een scheve kettinglijn behoorlijk geluid maakte(Shimano ketting) Dit werd na verloop van tijd wel minder. Alsof het spul op elkaar moest inlopen. Het enige wat bij mij hard is blijven slijten zijn de derailleur wieltjes.
Put something exciting between your legs!
Benno Z
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 28 oktober 2019, 12:14

Crank is recht, blad golft niet.

Ik heb Shimano en KMC kettingen geprobeerd, beide kraken.

Het is overigens veel minder geworden na het vervangen van alles maar het blijft soms terugkomen.

Vorige week 25 km muisstil gefietst maar toen ik een pittige klim moest maken moest ik op het lichtste verzet en de hele klim (minuut) bleef hij kraken.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Zou het niet aan het type ondergrond/type zand kunnen letten?

Zodra het hier een beetje modderig wordt knarst het ook allemaal als of het een 20 jaar nooit onderhouden fiets is.

Zowel op mn oude fietsen als mn gloed nieuwe met XT 8100 1x12.

Ben er ondertussen wel achter dat smeren/afstelling daar niets aan doet dus neem het maar op de koop toe.
Kan mn ketting volledig reinigen en al div smeermiddelen geprobeerd.
Maar een paar keer door een plas modder en het is weer terug.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

RobBoZ schreef: vr 3 januari 2020, 11:20 Zou het niet aan het type ondergrond/type zand kunnen letten?

Zodra het hier een beetje modderig wordt knarst het ook allemaal als of het een 20 jaar nooit onderhouden fiets is.

Zowel op mn oude fietsen als mn gloed nieuwe met XT 8100 1x12.

Ben er ondertussen wel achter dat smeren/afstelling daar niets aan doet dus neem het maar op de koop toe.
Kan mn ketting volledig reinigen en al div smeermiddelen geprobeerd.
Maar een paar keer door een plas modder en het is weer terug.
Heb je al eens wax als smeermiddel gebruikt? Zelfs na een modderige rit is mijn ketting altijd zo goed als schoon en stil.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vind het wel interessant hoe iedereen hem ander smeermiddel aanraadt terwijl het jarenlang prima ging, TOT deze fiets. Ik denk toch dat er iets anders aan de hand is. Ik vond de bladen en cassette er op de foto niet versleten uit zien maar dat is ook erg moeilijk zichtbaar bij die ingewikkelde hyperglide tanden van Shimano. Ik vraag me toch af of er niet een kettinglijn-situatie is. Als er spacers rond je BB zitten zou je kunnen overwegen er 1 van rechts naar links te halen. Dit is ook maar een beetje gokken, maar ik gok ook dat je er wanhopig van wordt...
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie